20.11. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jízdní dojmy Renault Talisman: Nové jméno, tradiční hodnoty

 

Talisman je nejnovějším počinem francouzského Renaultu ve střední třídě. Ač značka neuvádí, jaký model nahrazuje, není pochyb o tom, že se jedná primárně o nástupce Laguny. Vůz však bude suplovat také roli vlajkové lodě.

Velké vozy Renault měly vždy své zvláštní kouzlo. Tak tomu bylo už u prapředka slavné R16 z šedesátých a sedmdesátých let, prvního vozu s karoserií liftback. Po ní následovala řada 20/30 v roce 1984 vystřídaná aerodynamickou 25. Tu v roce 1992 nahradil Safrane, po němž následoval Vel Satis a již zmíněný Latitude. O stupínek níž můžeme vzpomenout R12, která je našincům dobře známá coby Dacia 1300/1310. Dále to byla řada R18 a od roku 1986 jednadvacítka. Po osmi letech vystřídána první Lagunou, po níž následovaly další dvě generace.

Jako v obýváku

Ke zmíněnému „zvláštnímu kouzlu“ velkých Renaultů přispíval často jejich interiér. Pokud se dnes podíváte na fotku kabiny vrcholné 25 Bacarra V6 případně Turbo V6 nebo pozdějšího Safrane BiTurbo Baccara, budete žasnout. Něco takového německá konkurence prostě nabídnout neuměla (a neumí). Jejich kabiny připomínají kokpit letadla Concorde. A výbava posádku tak hýčkala, že to bylo až takřka marnotratné.

Video

Nyní usedáme za volant nového Talismanu. Abychom to měli co možná nejpříjemnější, dostáváme klíče (pardon elektronickou kartu) od nejvyšší verze tradičně pojmenované Initiale Paris (takto byla označována nejvyšší výbava už v Safrane, ale až od modernizace coby náhrada za Baccaru).

A opět ten zvláštní pocit autorovi známý z dávných testů VelSatisu, či krátkého svezení s 25 V6. Jako první upoutají naši pozornost přední sedadla. Jsou francouzsky měkčí, avšak již nepřipomínají starou obývákovou pohovku. Naopak solidně fixují tělo. Použitá kůže Nappa je na pohled i dotek opravdu kvalitní. Navíc je vyvedena v šedočerné barvě. V Initiale Paris jde o volitelný prvek výbavy, který je ovšem bez příplatku. Standardem je černá kůže. Zmiňovaný přírodní materiál se dále opakuje samozřejmě na dveřních výplních a také palubní desce.

Renault Talisman: Základ s 1.5 dCi (81 kW) za 619.900 Kč

Nechybí kompletní elektrické nastavování sedadel. Jen prodloužení sedáku a výšku opěrky hlavy měníte manuálně. Sedadla jsou přitom nezvykle tenká. Bylo toho dosaženo technologií Cover Carving. O co jde? Rám sedadel je v Talismanu tvořen polotuhou skořepinou. Její předností je nízká hmotnost a zároveň tuhost. Druhou výhodou je snazší dosažení potřebné prostornosti v podélném směru. Renault uvádí, že vzadu je o 30 mm více místa pro kolena. Konkrétně pak 262 mm. Zda jde o srovnání s Lagunou III nebo Latitudem, ale již neuvádí. Zkusili jsme přední sedadlo odsunout zcela vzad a následně se sem posadit. Se svými necelými 170 cm nemám v zásadě problém. Korpulentnější kolega vysoký 195 cm by však takto sedět nemohl.

Z výbavy dále nechybí masážní funkce, vyhřívání a také odvětrávání (oboje nastavitelné ve dvou úrovních výkonu) a dále paměť. Tu již nenajdete coby jednotlivá očíslovaná tlačítka jako dosud, nýbrž je součástí mnohem komplexnějšího systému jakéhosi osobního profilu. V něm lze navíc předvolit třeba jazyk, cíl vaší cesty, rádiovou stanici či parametry head-up displeje. Předvolit lze až šest profilů. K vyvolání stačí stisk jediného tlačítka na rozhraní.

Jako poslední stojí za pozornost funkce takzvaného inteligentního sedadla řidiče. Renault tomu říká Easy Entry, přičemž při otevírání dveří řidiče sedadlo odjede do nejzazší polohy, aby se po jejich zavření vrátilo zpět do výchozí pozice.

Snad až příliš

Už v novém Espacu se objevil koncept ovládání funkcí vozidla, sdružující takřka vše pod jeden celek. A tady tomu není jinak. Talisman dokonce nabízí hned tři verze multifunkčního displeje. Základní je pouze audiem se 4,2palcovou obrazovkou. Lepší verze mají tablet R-Link 2 a jejich 7palcový displej je uspořádaný „na šířku“. A konečně vrcholem, který měl i testovaný Initiale Paris, má displej na výšku s úhlopříčkou 8,7palců. Údajně jde o největší displej použitý v autě, tedy s výjimkou vozu Tesla Model S.

Renault Talisman: Cenové srovnání s konkurencí

Všechny funkce vozidla ovládáte buď na zmíněném displeji nebo otočným ovladačem za pákou voliče převodovky. Ač se Renault jistě snažil o maximální přehlednost systému, k dokonalosti to má daleko. Navíc je práce rozhraní dost pomalá. Grafika je ovšem prvotřídní, což si asi nejlépe uvědomíte na navigaci.

Otočí se na pětníku

Že byl zkoušený Talisman vybaven ojedinělým systémem aktivního řízení všech kol 4Control, poznáte už při prvních metrech jízdy. Navzdory celkové délce vozu 4848 mm se vůz dokáže otočit na nezvykle malém prostoru. Renault dokonce manévrovatelnou Talismanu srovnává s o dvě třídy menším Cliem. Klasický poloměr otáčení výrobce neuvádí, pouze průměr otáčení odpovídající jedné otáčce volantu. Se 4Controlem je to 13 metrů, bez něj citelně větších 17 metrů. Úhlu vytočení předních kol 33 stupňů odpovídá úhel vychýlení zadních kol 4,5 stupně, samozřejmě v opačném smyslu.

A opravdu při otáčení se příď nezvykle rychle stáčí do oblouku. Jakoby vám někdo chytil záď a kousek ji posunul. Výhodou je také strmější řízení, když mezi plnými rejdy stačí otočit volantem pouze 2,4krát, zatímco s řízenou jen přední nápravou je to 2,8krát.

Vrcholná verze Initiale Paris dostala 4Control jako jediná standardně. Připlatit za něj lze dále u druhé nejvyšší varianty Intens, a to v rámci paketu 4Control. To ale znamená navýšit částku vozu o dalších 50.000 korun.

Krabím chodem vpřed

Výhody 4Controlu oceníte také při jízdě. Až do rychlosti zhruba 50 až 60 km/h se zadní kola natáčení proti smyslu těch předních, čímž se zmenšuje poloměr otáčení vozidla. K projetí ostré zatáčky tak nemusíte zdaleka točit volantem tak, jak jste běžně zvyklí, takže to zvládnete i s rukama v základní poloze.

Od uvedené rychlosti se zadní kola začínají natáčet ve stejném smyslu jako ta přední. A to až o 1,9 stupně za předpokladu, že přední kola vychýlíte o 33 stupňů. Vozidlo tak projíždí zatáčku krabím chodem. I při rychlé jízdě hbitě reaguje na pokyny řízení a do oblouků se vrhá rychle. Zmíněný efekt má samozřejmě vliv na stabilitu jízdy. Sestrou stability je ovšem nedotáčivost, která se natočením zadních kol ve smyslu těch předních vlastně jakoby zvětšuje. Jak je tedy možné, že vozidlo pocitově lépe zatáčí? Zároveň se totiž zlepšuje přilnavost předního vnějšího kola, takže to tak může více vzdorovat odstředivým silám. A tedy vést stopu.

Renault Talisman Grandtour oficiálně: Zavazadelník má objem 572 litrů

Součástí 4Control jsou adaptivní tlumiče. Jejich tuhost můžete měnit na rozhraní v rámci systému MULTI-SENSE. A měníte nejen parametry šasi, nýbrž i odezvu motoru, převodovky EDC, podbarvení přístrojového štítu či zvuk pohonné jednotky. Na výběr je program sport, komfort, normal, eco a neutral. Komu je i to málo, může dále vybírat z menu individuálního nastavení, kde si lze jednotlivé parametry vozidla přizpůsobit, a to i zcela “protichůdně”. V praxi tak lze mít například tlumiče nastavené na nejtvrdší režim, tedy sportovní, a zároveň největší posilový účinek servořízení.

Z našeho pohledu je chybou, že 4Control se pojí výhradně s devatenáctipalcovými koly. Přitom bez něj jsou na výběr i menší kola od rozměru šestnáct palců. V nejměkčím, tedy komfortním nastavení, se vůz příjemně pohupuje, byť méně, než třeba Škoda Superb v komfortním módu. Bohužel o klasických výmolech, zejména těch hlubších, které jsou na silnicích Toskánska linoucích se mezi vinicemi, kupodivu také občas přítomny. Jízdu tak doprovází občasné rázy. V komfortu přirozeně menší než ve sportu.

Ač 4Control zajišťuje zajímavé jízdní vlastnosti v zatáčkách, jen málo citlivé řízení nedovoluje řidiči plně využít jeho schopností. To u Laguny bylo řízení naopak předností vozu, hlavně ve spojení s dieselovými motory. Laguna však používala hydraulický posilovač, zatímco Talisman dostal, jak je dnes obvyklé, elektromechanický.

Tohle že je šestnáctka?

Žádné námitky naopak nemáme k pohonné jednotce. Pod označením dCi 160 se ukrývá motor o objemu 1,6 litru, přeplňovaný dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. V praxi nejde ani tak o výkon, byť těch 118 kW je vzhledem k objemu až neuvěřitelné číslo. Ještě více žasneme nad maximem točivého momentu. Těch 380 N.m dostupných při 1750 otáčkách za minutu je fakt zajímavých. V praxi motor táhne zcela plynule a nenásilně. A navíc je i tichý, což lze až na podvozek říci o celém vozidle. Na nízkém hluku se podílejí třeba laminovaná 4milimetrová boční skla ve verzi Initiale Paris. Skládají se ze dvou tenčích skel, mezi něž je vložena folie. Sladění agregátu s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou původem od Getragu je taktéž veskrze zdařilé. Pochválit musíme také manuální řazení, kdy podřazujete „po závodnicku“ pohybem páky voliče vpřed a přeřazujete vzad. U většiny konkurentů je to naopak a tedy špatně. Žel páčky pod volantem v testovaném voze nebyly, což je možná trochu překvapivé.

Talisman je zcela novým počinem své značky. Je neotřelý, skvěle vybavený a zajímavě jezdící, tedy za předpokladu, že máte 4Control. Vozy bez něj jsme zatím vyzkoušet nemohli, takže nedokážeme objektivně říci, jak moc se bude jízda lišit. Tak snad příště, třeba na prezentaci právě představené karosářské verze kombi Grandtour.

Také jsme zvědaví, co řekne český zákazník na dost sebevědomou cenu novinku. Základních 619 900 Kč za vznětovou patnáctistovku opravdu není málo… “Naše” testovaná dvojitě přeplňovaná šestnáctistovka dCi se pak prodává od 764 900 Kč. Výbava je slušná, konkurence však nabízí podobný standard. Lehké to mít Talisman nebude, proti Laguně a hlavně modelu Latitude se však jedná o velký pokrok!

Renault Talisman (sedan) – české ceny
Motor1.6 TCe1.6 TCe1.5 dCi1.6 dCi1.6 dCi
Zdvihový objem [cm3]16181618146115981598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/5300147/600081/400096/4000118/4000
Točivý moment [N.m/min]220/2000260/2000260/1750320/1750380/1750
Převodovka7DS7DS6M6M6DS
Max. rychlost [km/h]215237190205215
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,67,611,910,49,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,93,74,04,5
Cena Premiere Edition [Kč]669.900--669.900-
Cena Life [Kč]--619.900--
Cena Zen [Kč]689.900--689.900764.900
Cena Intense [Kč]729.900--729.900804.900
Cena Initiale Paris [Kč]-959.900--984.900
Spolupracujeme s TipCars.com
Pražský soud připouští vydání hackera Nikulina do Spojených států Pražský soud připouští vydání hackera Nikulina do Spojených států

Pražský vrchní soud potvrdil přípustnost vydání Rusa…

„Tak sladká je moje svoboda“. Omilostněný vrah Kajínek má vlastní bonbony „Tak sladká je moje svoboda“. Omilostněný vrah Kajínek má vlastní bonbony

Vlnu nechápavých reakcí vyvolal na sociálních sítích…

Cena elektřiny vzroste o stovky korun, její distribuce zdražuje už třetí rok v řadě Cena elektřiny vzroste o stovky korun, její distribuce zdražuje už třetí rok v řadě

Regulovaná cena elektřiny pro domácnosti poroste už třetí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Renault Talisman: Nové jméno,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 



Renault Talisman Grandtour: S novým kombi poprvé na českých silnicích Renault Talisman Grandtour: S novým kombi poprvé na českých silnicích

Do segmentu kombíků střední třídy míří nový zástupce. Za…

Renault Talisman Grandtour má české ceny, je o 30.000 Kč dražší než sedan Renault Talisman Grandtour má české ceny, je o 30.000 Kč dražší než sedan

České zastoupení Renaultu zveřejnilo ceny modelu Talisman…

 



 
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

TEST: Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

Dnes 12:51

Nový Peugeot 3008 už na Auto.cz dokázal vyhrát nad VW Tiguan. Souboj se Škodou Karoq tak bude zajímavý!




Blesk.cz

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na zámek, kde se natáčeli »Básníci«!

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na…

Snad proto, že jsi na zámku... Tak začíná básnička, na niž Pavel Kříž ve filmu Jak básníkům chutná život balí…

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

 

iSport.cz

RENTGEN: Moderní fotbal podle Bohemians. Proto vyhráli střet světů

RENTGEN: Moderní fotbal podle Bohemians. Proto…

Ve 14. kole HET ligy zaujalo vítězství Bohemians v Mladé Boleslavi, které ukázalo, jak dobře funguje rychlá a…

Plzeň táhne tvrdé jádro. Dokazují, že jim kariéra nekončí, řekl Vrba

Plzeň táhne tvrdé jádro. Dokazují, že jim kariéra…

Být na střídačce někdo jiný než Pavel Vrba, možná už by ani jeden z nich neoblékal plzeňský dres. Jenže Vrba…

 

Reflex.cz

Za sexuální obtěžování si ženy často mohou samy, říká exministryně Kovářová

Za sexuální obtěžování si ženy často mohou samy,…

Sexuální narážky mi často přišly spíš příjemné, většina žen je na to pyšných, tvrdí bývalá ministryně…

Řecko letos poslalo do Německa 1000 uprchlíků, kteří měli falešné doklady. Mohou být mezi nimi i teroristé

Řecko letos poslalo do Německa 1000 uprchlíků, kteří…

Německé ministerstvo vnitra si stěžuje, že část uprchlíků, kteří přiletěli na základě přerozdělovacích kvót z…