TEST Jízdní dojmy Renault Talisman: Nové jméno, tradiční hodnoty
Velké vozy Renault měly vždy své zvláštní kouzlo. Tak tomu bylo už u prapředka slavné R16 z šedesátých a sedmdesátých let, prvního vozu s karoserií liftback. Po ní následovala řada 20/30 v roce 1984 vystřídaná aerodynamickou 25. Tu v roce 1992 nahradil Safrane, po němž následoval Vel Satis a již zmíněný Latitude. O stupínek níž můžeme vzpomenout R12, která je našincům dobře známá coby Dacia 1300/1310. Dále to byla řada R18 a od roku 1986 jednadvacítka. Po osmi letech vystřídána první Lagunou, po níž následovaly další dvě generace.
Jako v obýváku
Ke zmíněnému „zvláštnímu kouzlu“ velkých Renaultů přispíval často jejich interiér. Pokud se dnes podíváte na fotku kabiny vrcholné 25 Bacarra V6 případně Turbo V6 nebo pozdějšího Safrane BiTurbo Baccara, budete žasnout. Něco takového německá konkurence prostě nabídnout neuměla (a neumí). Jejich kabiny připomínají kokpit letadla Concorde. A výbava posádku tak hýčkala, že to bylo až takřka marnotratné.
Nyní usedáme za volant nového Talismanu. Abychom to měli co možná nejpříjemnější, dostáváme klíče (pardon elektronickou kartu) od nejvyšší verze tradičně pojmenované Initiale Paris (takto byla označována nejvyšší výbava už v Safrane, ale až od modernizace coby náhrada za Baccaru).
A opět ten zvláštní pocit autorovi známý z dávných testů VelSatisu, či krátkého svezení s 25 V6. Jako první upoutají naši pozornost přední sedadla. Jsou francouzsky měkčí, avšak již nepřipomínají starou obývákovou pohovku. Naopak solidně fixují tělo. Použitá kůže Nappa je na pohled i dotek opravdu kvalitní. Navíc je vyvedena v šedočerné barvě. V Initiale Paris jde o volitelný prvek výbavy, který je ovšem bez příplatku. Standardem je černá kůže. Zmiňovaný přírodní materiál se dále opakuje samozřejmě na dveřních výplních a také palubní desce.
Nechybí kompletní elektrické nastavování sedadel. Jen prodloužení sedáku a výšku opěrky hlavy měníte manuálně. Sedadla jsou přitom nezvykle tenká. Bylo toho dosaženo technologií Cover Carving. O co jde? Rám sedadel je v Talismanu tvořen polotuhou skořepinou. Její předností je nízká hmotnost a zároveň tuhost. Druhou výhodou je snazší dosažení potřebné prostornosti v podélném směru. Renault uvádí, že vzadu je o 30 mm více místa pro kolena. Konkrétně pak 262 mm. Zda jde o srovnání s Lagunou III nebo Latitudem, ale již neuvádí. Zkusili jsme přední sedadlo odsunout zcela vzad a následně se sem posadit. Se svými necelými 170 cm nemám v zásadě problém. Korpulentnější kolega vysoký 195 cm by však takto sedět nemohl.
Z výbavy dále nechybí masážní funkce, vyhřívání a také odvětrávání (oboje nastavitelné ve dvou úrovních výkonu) a dále paměť. Tu již nenajdete coby jednotlivá očíslovaná tlačítka jako dosud, nýbrž je součástí mnohem komplexnějšího systému jakéhosi osobního profilu. V něm lze navíc předvolit třeba jazyk, cíl vaší cesty, rádiovou stanici či parametry head-up displeje. Předvolit lze až šest profilů. K vyvolání stačí stisk jediného tlačítka na rozhraní.
Jako poslední stojí za pozornost funkce takzvaného inteligentního sedadla řidiče. Renault tomu říká Easy Entry, přičemž při otevírání dveří řidiče sedadlo odjede do nejzazší polohy, aby se po jejich zavření vrátilo zpět do výchozí pozice.
Snad až příliš
Už v novém Espacu se objevil koncept ovládání funkcí vozidla, sdružující takřka vše pod jeden celek. A tady tomu není jinak. Talisman dokonce nabízí hned tři verze multifunkčního displeje. Základní je pouze audiem se 4,2palcovou obrazovkou. Lepší verze mají tablet R-Link 2 a jejich 7palcový displej je uspořádaný „na šířku“. A konečně vrcholem, který měl i testovaný Initiale Paris, má displej na výšku s úhlopříčkou 8,7palců. Údajně jde o největší displej použitý v autě, tedy s výjimkou vozu Tesla Model S.
Všechny funkce vozidla ovládáte buď na zmíněném displeji nebo otočným ovladačem za pákou voliče převodovky. Ač se Renault jistě snažil o maximální přehlednost systému, k dokonalosti to má daleko. Navíc je práce rozhraní dost pomalá. Grafika je ovšem prvotřídní, což si asi nejlépe uvědomíte na navigaci.
Otočí se na pětníku
Že byl zkoušený Talisman vybaven ojedinělým systémem aktivního řízení všech kol 4Control, poznáte už při prvních metrech jízdy. Navzdory celkové délce vozu 4848 mm se vůz dokáže otočit na nezvykle malém prostoru. Renault dokonce manévrovatelnou Talismanu srovnává s o dvě třídy menším Cliem. Klasický poloměr otáčení výrobce neuvádí, pouze průměr otáčení odpovídající jedné otáčce volantu. Se 4Controlem je to 13 metrů, bez něj citelně větších 17 metrů. Úhlu vytočení předních kol 33 stupňů odpovídá úhel vychýlení zadních kol 4,5 stupně, samozřejmě v opačném smyslu.
A opravdu při otáčení se příď nezvykle rychle stáčí do oblouku. Jakoby vám někdo chytil záď a kousek ji posunul. Výhodou je také strmější řízení, když mezi plnými rejdy stačí otočit volantem pouze 2,4krát, zatímco s řízenou jen přední nápravou je to 2,8krát.
Vrcholná verze Initiale Paris dostala 4Control jako jediná standardně. Připlatit za něj lze dále u druhé nejvyšší varianty Intens, a to v rámci paketu 4Control. To ale znamená navýšit částku vozu o dalších 50.000 korun.
Krabím chodem vpřed
Výhody 4Controlu oceníte také při jízdě. Až do rychlosti zhruba 50 až 60 km/h se zadní kola natáčení proti smyslu těch předních, čímž se zmenšuje poloměr otáčení vozidla. K projetí ostré zatáčky tak nemusíte zdaleka točit volantem tak, jak jste běžně zvyklí, takže to zvládnete i s rukama v základní poloze.
Od uvedené rychlosti se zadní kola začínají natáčet ve stejném smyslu jako ta přední. A to až o 1,9 stupně za předpokladu, že přední kola vychýlíte o 33 stupňů. Vozidlo tak projíždí zatáčku krabím chodem. I při rychlé jízdě hbitě reaguje na pokyny řízení a do oblouků se vrhá rychle. Zmíněný efekt má samozřejmě vliv na stabilitu jízdy. Sestrou stability je ovšem nedotáčivost, která se natočením zadních kol ve smyslu těch předních vlastně jakoby zvětšuje. Jak je tedy možné, že vozidlo pocitově lépe zatáčí? Zároveň se totiž zlepšuje přilnavost předního vnějšího kola, takže to tak může více vzdorovat odstředivým silám. A tedy vést stopu.
Součástí 4Control jsou adaptivní tlumiče. Jejich tuhost můžete měnit na rozhraní v rámci systému MULTI-SENSE. A měníte nejen parametry šasi, nýbrž i odezvu motoru, převodovky EDC, podbarvení přístrojového štítu či zvuk pohonné jednotky. Na výběr je program sport, komfort, normal, eco a neutral. Komu je i to málo, může dále vybírat z menu individuálního nastavení, kde si lze jednotlivé parametry vozidla přizpůsobit, a to i zcela “protichůdně”. V praxi tak lze mít například tlumiče nastavené na nejtvrdší režim, tedy sportovní, a zároveň největší posilový účinek servořízení.
Z našeho pohledu je chybou, že 4Control se pojí výhradně s devatenáctipalcovými koly. Přitom bez něj jsou na výběr i menší kola od rozměru šestnáct palců. V nejměkčím, tedy komfortním nastavení, se vůz příjemně pohupuje, byť méně, než třeba Škoda Superb v komfortním módu. Bohužel o klasických výmolech, zejména těch hlubších, které jsou na silnicích Toskánska linoucích se mezi vinicemi, kupodivu také občas přítomny. Jízdu tak doprovází občasné rázy. V komfortu přirozeně menší než ve sportu.
Ač 4Control zajišťuje zajímavé jízdní vlastnosti v zatáčkách, jen málo citlivé řízení nedovoluje řidiči plně využít jeho schopností. To u Laguny bylo řízení naopak předností vozu, hlavně ve spojení s dieselovými motory. Laguna však používala hydraulický posilovač, zatímco Talisman dostal, jak je dnes obvyklé, elektromechanický.
Tohle že je šestnáctka?
Žádné námitky naopak nemáme k pohonné jednotce. Pod označením dCi 160 se ukrývá motor o objemu 1,6 litru, přeplňovaný dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. V praxi nejde ani tak o výkon, byť těch 118 kW je vzhledem k objemu až neuvěřitelné číslo. Ještě více žasneme nad maximem točivého momentu. Těch 380 N.m dostupných při 1750 otáčkách za minutu je fakt zajímavých. V praxi motor táhne zcela plynule a nenásilně. A navíc je i tichý, což lze až na podvozek říci o celém vozidle. Na nízkém hluku se podílejí třeba laminovaná 4milimetrová boční skla ve verzi Initiale Paris. Skládají se ze dvou tenčích skel, mezi něž je vložena folie. Sladění agregátu s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou původem od Getragu je taktéž veskrze zdařilé. Pochválit musíme také manuální řazení, kdy podřazujete „po závodnicku“ pohybem páky voliče vpřed a přeřazujete vzad. U většiny konkurentů je to naopak a tedy špatně. Žel páčky pod volantem v testovaném voze nebyly, což je možná trochu překvapivé.
Talisman je zcela novým počinem své značky. Je neotřelý, skvěle vybavený a zajímavě jezdící, tedy za předpokladu, že máte 4Control. Vozy bez něj jsme zatím vyzkoušet nemohli, takže nedokážeme objektivně říci, jak moc se bude jízda lišit. Tak snad příště, třeba na prezentaci právě představené karosářské verze kombi Grandtour.
Také jsme zvědaví, co řekne český zákazník na dost sebevědomou cenu novinku. Základních 619 900 Kč za vznětovou patnáctistovku opravdu není málo… “Naše” testovaná dvojitě přeplňovaná šestnáctistovka dCi se pak prodává od 764 900 Kč. Výbava je slušná, konkurence však nabízí podobný standard. Lehké to mít Talisman nebude, proti Laguně a hlavně modelu Latitude se však jedná o velký pokrok!
Renault Talisman (sedan) – české ceny | |||||
Motor | 1.6 TCe | 1.6 TCe | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.6 dCi |
Zdvihový objem [cm3] | 1618 | 1618 | 1461 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/5300 | 147/6000 | 81/4000 | 96/4000 | 118/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 220/2000 | 260/2000 | 260/1750 | 320/1750 | 380/1750 |
Převodovka | 7DS | 7DS | 6M | 6M | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 215 | 237 | 190 | 205 | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,6 | 7,6 | 11,9 | 10,4 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 5,9 | 3,7 | 4,0 | 4,5 |
Cena Premiere Edition [Kč] | 669.900 | - | - | 669.900 | - |
Cena Life [Kč] | - | - | 619.900 | - | - |
Cena Zen [Kč] | 689.900 | - | - | 689.900 | 764.900 |
Cena Intense [Kč] | 729.900 | - | - | 729.900 | 804.900 |
Cena Initiale Paris [Kč] | - | 959.900 | - | - | 984.900 |