TEST Jízdní dojmy s Peugeotem 508 SW: I kombík je stále nízko nad zemí
Nový Peugeot 508 už dokázal, že se s ním ve střední třídě musí vážně počítat. Ve srovnávacím testu Světa motorů dokonce porazil vlajkovou loď Volkswagenu Arteon a výrobce s ním myslí na vstup do prémiové třídy. Jezdí komfortně i zábavně, překvapí detaily typu bezrámových dveří a těžko lze něco namítat proti dílenskému zpracování.
Odvozené kombi Peugeot 508 SW se nese ve stejném duchu. Začne se prodávat až na jaře příštího roku, přestože vznikalo současně s krátkou verzí. Tu výrobce nazývá fastback kvůli spojenému otevírání zadního okna s víkem kufru, u kombi používá pojem shooting brake, který má odkazovat na nizoučkou sportovní siluetu. Kombi je totiž skoro stejně nízké jako sedan – jen 142 cm. Na délku pak přidává pouze 4 cm.
Méně místa
Snad jedinou výraznější slabinou nového Peugeotu 508 je malá nabídka prostoru na zadních sedadlech. Kupodivu i kombi se proti předchůdci
zmenšilo.
Zatímco předchozí model 508 SW nabídl pod roletkou 560 litrů zavazadelníku, nováček jen 530 l (fastback pro srovnání 487 l). Po sklopení opěradel se může zvětšit až na 1780 litrů. Ve všech případech ale výrobce používá metodu lití kapalin místo standardizovaných kvádrů VDA – objem porovnatelný s konkurenty tak bude asi o deset procent menší. A to je na střední střídu jednoznačně málo.
Nováček je i ve všech ostatních rozměrech menší než předchůdce. Rozvor o 24 mm kratší, délka o 4 cm. Zato je vůz o 70 kg lehčí. Aspoň že je v něm nad hlavou o 4 cm víc místa pro posádku ve srovnání se sedanem. Průměrně vzrostlí jedinci už se tak nemusejí na sedáku krčit. Redaktorovi vysokému 182 cm se nad hlavu vejde dlaň. Ani tak nejde ve třídě o prostorového šampiona. Když jsme se na to ptali na prezentaci produktových manažerů, jejich odpověď nepřekvapila: „Podívejte se na konkurenty BMW 3 a Audi A4, kteří vzadu také nenabídnou prostor Škody Superb.“ Je to zkrátka nový trend…
Motory pro Peugeot 508 SW | Benzin | Nafta | ||||
1.6 PureTech 180 | 1.6 PureTech 225 „GT“ | 1.5 BlueHDi 130 | 1.5 BlueHDi 130 | 2.0 BlueHDi 160 | 2.0 BlueHDi 180 | |
Objem (cm3) | 1598 | 1499 | 1997 | |||
Maximální výkon (kW)/otáčky (min-1) | 133/5500 | 165/5500 | 96/3750 | 120/3750 | 130/3750 | |
Maximální točivý moment (Nm)/otáčky (min-1) | 250/1650 | 300/1900 | 300/1750 | 400/2000 | ||
Převodovka | 8 automat | 6° manuál | 8° automat | |||
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 | 245 | 210 | 225 | 230 | |
Pneumatiky | R16 a R17/R18 a R19 | |||||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8.0/8,9 | 7,4/8,2 | 9,9/11,1 | 10,1/11,2 | 8,5/9,4 | 8,4/9,3 |
Spotřeba město (l/100 km) | 7,1/7,2 | -/7,5 | 4,7/4,7 | 4,4/4,4 | 5,5/5,6 | 6,0/6,0 |
Spotřeba mimo město (l/100 km) | 4,4/4,4 | -/4,7 | 3,5/3,6 | 3,5/3,6 | 3,9/4,0 | 3,9/4,0 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,4/5,5 | -/5,7 | 3,9/4,0 | 3,8/3,9 | 4,5/4,6 | 4,7/4,7 |
Objem nádrže (l) | 62 | 55 |
Dvojité dno se nekoná
Po otevření elektrického víka kufru – mimochodem bez výhrad reaguje na bezdotykové mávání nohou za nárazníkem – na nás vykoukl překvapivě
mělký zavazadelník.
Čekali jsme pod ním dvojité dno, jak bývá dnes zvykem. Místo toho jsme pod zdviženou podlážkou našli dojezdovou rezervu. Ubrala litrům kufru, s ohledem na praktičnost v případě defektu ji však volíme radši než nouzovou lepicí sadu s kompresorem. Za to dáváme výrobci palec nahoru.
Stejně tak za snadné sklápění zadních opěradel páčkou z kufru. Místa k sezení se dají rozdělit v poměru 2:1. Zato ani po úplném sklopení opěradel nevznikne zcela rovná plocha. Peugeot 508 SW tím už poněkolikáté připomíná, že stěhovavé ambice podřídil jiným přednostem.
Hlavně pohodlně
I přes všemožné odkazy na sportovnost si kombi zachovalo komfortní chování liftbacku. Podvozek s víceprvkovou zadní nápravou tak posádku
neunavuje natřásáním. Na příčných prazích se sice ozve tupý úder od velkých kol (až 19 palců), ale nenásleduje pak úder tlumičů, obvyklý dříve
u „vyměklých“ francouzských aut. Opět opakujeme, že se naladění Peugeotu 508 opravdu povedlo. Přitom se ani v zatáčkách přehnaně nenaklání.
Měli jsme možnost vyzkoušet obě nejslabší motorizace PureTech 180 a BlueHDi 130, které se kupodivu subjektivně tolik neliší v dynamice ani zvukovém projevu – je k neuvěření, jak se dnes automobilkám podařilo potlačit tradiční klapot dieselu. BlueHdi zní měkce a příjemně. Se všemi
pohony se pojí stejný osmistupňový automat, řadící kultivovaně a neslyšně. Jenže zatímco benzinová šestnáctistovka polykala kolem devíti litrů
naturalu, vznětová patnáctistovka se spokojila s apetitem o čtvrtinu nižším.
Český importér beztak předpokládá, že největší zájem bude o silnější vznětové dvoulitry s výkony 160 a 180 koní. Všechny už plní normu Euro 6d, platnou až od ledna 2020. Nejslabší verzi BlueHdi 130 s manuálem sice v ceníku nechá, ale zájem o ni nečeká. Zákazníci ve střední třídě zkrátka už dnes očekávají automat.
Velký smysl by nám dávala i výkonná benzinová verze PureTech 225 (165 kW), která se však pojí pouze s výbavou GT a cenovkou přesahující milion korun. Přesnější částky zatím neznáme, kombi se na trhu objeví nejdřív na jaře.
Doteď mimochodem ještě ani nemají všichni dealeři fastback 508, aby ho mohli představit zájemcům. Francouzská továrna v Mulhouse totiž nestačí vykrývat poptávku platících zákazníků.
Hybrid přijede později
Pokud chce nějaká firma vypadat ekologicky, pořídí si do flotily hybrid. Uvědomují si to i u Peugeotu, a proto ve druhé polovině roku 2019 dorazí poptávaný kombík Hybrid s nabíjením ze zásuvky. Čistě na elektřinu ujede 50 km a zaujme nulovým zásahem do prostoru pro posádku, protože baterie bude uložena pod zadním sedadlem. Zajímavost představují dvě totožná dvířka nádrže po obou stranách vozu – na levé ale skryjí nabíjecí zásuvku.
Víte, že…
… karoserie 508 SW není pouze svařovaná, ale také lepená? Bylo na ni použito 24 metrů lepidla. Skelet je tak proti konvenčnímu svařování pevnější.
Plusy
- U kombi se podařilo zachovat šmrnc liftbacku
- Bezdotykové otvírání kufru opravdu funguje
- Dojezdová rezerva místo lepicí sady
Minusy
- Malý zavazadelník ve třídě
- Manuální převodovka jen k nejslabšímu dieselu
- U Peugeotu tradičně komplikovaný výhled na budíky umístěné nad volantem