TEST Jízdní dojmy Seat Ateca: Velký krok pro Seat…
Zimní Barcelona má lenivě ospalé kouzlo. Lidé beze spěchu vyhlížejí jaro, ve vzduchu chybí veselý řehot racků, i moře jako by šumělo tišeji. Zato o tři kopce dál na sever, na kraji zapadlého městečka El Pont d‘Armentera, je pěkně živo. Na zahradě starého panského sídla postavili technici Seatu dva stany a v nich dokončují přípravy čtyř prototypů pro naše jízdy. Přihlíží několik manažerů z vývoje a nadšení mezi nimi jen jiskří. Na tohle auto v Martorellu dlouho čekali – a teď je tady. Nábožný obřad nijak neruší ani příchod nás, novinářských vetřelců. Však jsme tu jen čtyři: dva Italové, jeden Polák, jeden Čech. Další národy nás vystřídají až odpoledne.
Téměř hotovo
Jde o velmi komorní akci, která dosvědčuje, o jak důležitou premiéru jde. Sériová výroba se v Kvasinách teprve dolaďuje, Seat přesto chce dát najevo, že si po stránce kvality věří. Nestává se často, aby automobilka nechala přísné oko novináře hodnotit slícování, vůle a přesnost sesazení interiéru na "vychytávací“ generaci prototypů. Ateca se ale skutečně nemá za co stydět. Ať šoupeme sedačkami, mlátíme dveřmi a opíráme se o různé plastové výplně sebehulvátštěji, nenacházíme nic horšího než jedno lupající madlo dveří. Klobouk dolů! Španělští manažeři také nezapomínají zdůraznit, jak dobře jim šlape spolupráce s kvalitáři v Kvasinách. A že musejí o pečlivosti něco vědět, vždyť nedaleký závod v Martorellu montuje Audi Q3.
Krásy tak akorát
Ateca působí na denním světle stejně elegantně jako na molu ženevského autosalonu, a když vyjede ven mezi palmy, vynikne její uměřené kouzlo. Není jí ani málo, ani moc, design je rozhodně střídmější než třeba u Renaultu Kadjar. Ve zlatavě měděné barvě, se stříbrnými lištami, diodovými světly a na devatenáctipalcových kolech přesto nemá chybu. Až za rok tyto elegantní proporce převezme Škoda Yeti, bude se jistě líbit.
Uvnitř si potvrzujeme nedávné poznatky ze Ženevy. I tělnatější a vyšší postavy zde najdou absolutně vyhovující prostor, ve všech směrech je ho tak o tři čtyři centimetry víc, než bychom čekali. Proti dnešní Škodě Yeti je to výrazné zlepšení. Povrchy na palubní desce a dveřních výplních už tolik půvabu nevyzařují, tady má třeba Kia Sportage náskok. Při předpokládaném tlaku na příznivou cenu však jde o snesitelný kompromis.
Pohonné jednotky | ||
1.0 TSI 85 kW/M6 | 4x2 | - |
1.4 TSI ACT/110 kW M6 | 4x2 | 4x4 |
1.4 TSI ACT/110 kW DSG7 | 4x2 | 4x4 |
1.6 TDI/85 kW M5 | 4x2 | - |
2.0 TDI/110 kW M6 | 4x2 | 4x4 |
2.0 TDI/110 kW DSG6 | 4x2 | - |
2.0 TDI/140 kW DSG7 | - | 4x4 |
O kolečko víc
Druhý exemplář v bílé barvě vypadá o poznání obyčejněji. Což ale vůbec nevadí, jelikož s ním míříme do pořádného bláta. V zadní části parku je připravený okruh simulující nerovnou lesní cestu, jemuž k autentičnosti pomohl vydatný noční liják.
Samozřejmě jde o čtyřkolku, v zájmu snadné ovladatelnosti nám ji přistavili s automatem. Podrobnější specifikaci jsme si s polským kolegou ani nestihli prostudovat, a tak se hned na startu podivujeme nad krásně plynulým rozjezdem. Tohle zatím žádný oplastovaný freetrack, experience ani scout nikdy nedokázal. A ani nedokáže. Nejsilnější TDI v atece má totiž k dispozici velké sedmirychlostní DSG, které bylo dosud vyhrazeno jen Volkswagenu Transporter, Tiguan a pekelnickému Passatu Biturbo TDI. Bohatě dimenzované spojky si nechají líbit delší prokluz, což zklidňuje rozjezdy. A hlavně převodovka i na nižší stupně schroupe celý točivý moment 400 N.m, což umocňuje schopnosti za těžších podmínek.
Průchodnost terénem samozřejmě nepřesahuje zvyklosti středních SUV, trakce a jemnost ovládání ale zasluhují uznání. Nechybí terénní režim stabilizace ani asistent sjíždění svahů. Zaujalo nás také, že ani na půlmetrových boulích v karoserii nic nevrže, přestože má panoramatickou a otevírací skleněnou střechu, která neprospívá tuhosti.
Je ale škoda, že robustní sedmikvalt zůstane vyhrazen nejsilnější verzi 2.0 TDI/140 kW. Slabší dvoulitr se 10 kW bude mít čtyřkolku jen s manuálem a 1.6 TDI výhradně pohon předních kol.
Porovnání rozměrů | |
Světlá výška modelů Seat (mm) | |
Leon ST | 145 |
Leon Experience | 174 |
Ateca 4x2 | 176 |
Ateca 4x4 | 189 |
Objem kufru konkurenčních SUV (l) | |
Nissan Qashqai | 401 |
Mitsubishi ASX | 442 |
Kia Sportage | 465 |
Renault Kadjar | 472 |
Seat Ateca | 485 |
Zatáček se nebojí
Nejsilnější motorizaci nám technici Seatu připravili i pro silniční okruh. Tady ateca překvapuje pohotovými reakcemi ve stylu leonu. Z pohybů karoserie
ani pocitu z řízení vůbec nemáme pocit, že řídíme vyšší auto. Vlnitou silničku mezi skalami kopíruje lehce a hravě, tlumení nerovností je na 19palcová
kola vynikající. Žádné ze současných menších a středních MPV v tom atecu výrazně nepřekonává. I do úzkých zatáček se děvenka vrhá bezstarostně. Spíš než těžký diesel s automatem před nápravou nás brzdí technik Seatu na zadním sedadle. Lento, lento, amigos! Tohle auto potřebujeme i zítra.
V obloucích se potvrzuje ještě jedna přednost platformy MQB, společná atece, leonu i dalším sourozencům: výborný výhled řidiče. Sloupky jsou štíhlé, boční okna hluboká a zrcátka posunutá vzad. Po dlouhé době SUV, ze kterého je vážně vidět líp než z hatchbacku.
Maximální dynamiku nemáme možnost vyzkoušet, ale dieselový tandem na první dotyk reaguje o poznání živěji než náš dlouhodobý Touran 110 kW
DSG6 s předním pohonem.
Porovnání základních rozměrů | Délka (mm) | Šířka (mm) | Výška (mm) | Rozvor (mm) | Kufr (l) |
Seat Ateca | 4363 | 1841 | 1601 | 2638 | 485 |
Seat Leon ST | 4543 | 1816 | 1436 | 2631 | 587 |
Rozdíl | -180 | 25 | 165 | 7 | -102 |
Silná karta
Jak vidíte, seznámení to bylo velmi stručné a předběžné. Mimo jiné jsme nedostali příležitost svézt se s napjatě očekávaným tříválcem 1.0 TSI. Dojem máme přesto skvělý. Seat Ateca je prostorné, pohodlné, obratné a hezké auto, které značce v nadcházejících měsících rozhodně zjedná velkou pozornost. Škoda Yeti, která musí ještě celý rok vydržet ve stávající podobě, to teď bude mít o hodně těžší. Nesmíme ale zapomenout na jednu vážnější výhradu, tou je děravá skladba specifikací. Jednak na rozdíl od Leonu Experience v atece nebude dostupná kombinace 1.6 TDI 4x4. A kdo zatouží po dieselové čtyřkolce s automatem, bude muset připlatit za nejdražší verzi 2.0 TDI/140 kW. První zájemci se dočkají v červenci.
Plusy
- Prostorná kabina, pohodlná sedadla
- Velmi dobrý výhled
- Výborné jízdní vlastnosti
- Snadná ovladatelnost
- Velmi schopná nejsilnější motorizace 2.0 TDI/140 kW DSG7
- Objemný zavazadlový prostor
Minusy
- Motor 1.6 TDI nemá pohon všech kol
- Kombinace TDI, 4x4 a DSG jen v nejdražší variantě
- Plasty v kabině na pohled
Tři otázky pro Matthiase Rabeho, ředitele technického vývoje Seatu
Mohl byste krátce představit vývojové středisko Seatu v Barceloně?
Velmi rád, je to naše chlouba. Centrum jsme otevřeli v roce 1975 a stále ho rozšiřujeme. Dnes zaměstnáváme přes tisíc inženýrů a dokážeme vyvinout kompletně celé auto od prvotních designových skic přes počítačové simulace pevnosti či aerodynamiky až po ergonomii a výrobní postupy.
V příštích čtyřech letech chceme do dalšího rozvoje centra investovat 90 miliard Kč.
Ateca bude mít hodně společného s novou Škodou Yeti. Na čem konkrétně jste s českými inženýry pracovali?
Společně jsme navrhovali skelet karoserie, který budou oba vozy sdílet. Všechny viditelné prvky související s designem máme ale odlišné. Jak
v exteriéru, tak v interiéru.
Sdílejí oba vozy stejné základy i s větší Škodou Kodiaq a Volkswagenem Tiguan?
Ano i ne. Platforma MQB obsahuje širokou škálu modulů včetně klimatizace nebo elektroniky, které sdílet můžeme. Tiguan a kodiaq ale mají robustnější podlahu, která dovoluje prodloužení rozvoru a sedmimístnou konfiguraci. Proto například začínají až s motorem 1.4 TSI. Seat Ateca je lehčí, základní verze váží jen 1250 kg. Proto ji může pohánět zážehový tříválec.
Víte, že…
… ruku v ruce s vyšší světlostí verzí 4x4 jdou i tlumiče s delším zdvihem? Při jízdě po polní cestě dovolí kolům lépe kopírovat terén. To například neumí současná Škoda Yeti.
… všechny dieselové čtyřkolky mají katalyzátor SCR-AdBlue? Je to zřejmě důvod, proč ateca nedostane verzi 1.6 TDI 4x4. Zatímco nižší a lehčí Leon Experience s ní ještě splní emise Euro 6 bez AdBlue, karoserie SUV příliš zvyšuje jízdní odpory. Bez AdBlue zkoušku neproleze a jeho montáž by přišla neadekvátně draho.
… ateca uveze dvě tuny „na kouli“? Varianta 2.0 TDI/110 kW M6 4x4 má povolenou hmotnost přívěsu 2000 kg, 2.0 TDI/140 kW DSG7 4x4 pak 2100 kg. Tažné zařízení může být vysouvané elektricky.
… všechny předokolky mají vlečenou zadní nápravu? Vychází to tedy stejně jako u leonu a octavie: bez pohonu 4x4 si se zkrutnou příčkou musí vystačit i 110kW verze motorů 1.4 TSI a 2.0 TDI.
… varianty s předním pohonem dostanou o 13 mm nižší světlost? Uživatele středního věku potěší zvýšeným posazem, přitom částečně omezí nehezký efekt maličkých kol ve velkých blatnících.