22.3. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy Seat Ateca: Velký krok pro Seat…

 

… nemalý pro Kvasiny. Ateca ovládá devatero řemesel a zaplňuje díru v plotě, kterou dosud zákazníci utíkali k asijským značkám.

Zimní Barcelona má lenivě ospalé kouzlo. Lidé beze spěchu vyhlížejí jaro, ve vzduchu chybí veselý řehot racků, i moře jako by šumělo tišeji. Zato o tři kopce dál na sever, na kraji zapadlého městečka El Pont d‘Armentera, je pěkně živo. Na zahradě starého panského sídla postavili technici Seatu dva stany a v nich dokončují přípravy čtyř prototypů pro naše jízdy. Přihlíží několik manažerů z vývoje a nadšení mezi nimi jen jiskří. Na tohle auto v Martorellu dlouho čekali – a teď je tady. Nábožný obřad nijak neruší ani příchod nás, novinářských vetřelců. Však jsme tu jen čtyři: dva Italové, jeden Polák, jeden Čech. Další národy nás vystřídají až odpoledne.

Téměř hotovo

Jde o velmi komorní akci, která dosvědčuje, o jak důležitou premiéru jde. Sériová výroba se v Kvasinách teprve dolaďuje, Seat přesto chce dát najevo, že si po stránce kvality věří. Nestává se často, aby automobilka nechala přísné oko novináře hodnotit slícování, vůle a přesnost sesazení interiéru na "vychytávací“ generaci prototypů. Ateca se ale skutečně nemá za co stydět. Ať šoupeme sedačkami, mlátíme dveřmi a opíráme se o různé plastové výplně sebehulvátštěji, nenacházíme nic horšího než jedno lupající madlo dveří. Klobouk dolů! Španělští manažeři také nezapomínají zdůraznit, jak dobře jim šlape spolupráce s kvalitáři v Kvasinách. A že musejí o pečlivosti něco vědět, vždyť nedaleký závod v Martorellu montuje Audi Q3.

Krásy tak akorát

Ateca působí na denním světle stejně elegantně jako na molu ženevského autosalonu, a když vyjede ven mezi palmy, vynikne její uměřené kouzlo. Není jí ani málo, ani moc, design je rozhodně střídmější než třeba u Renaultu Kadjar. Ve zlatavě měděné barvě, se stříbrnými lištami, diodovými světly a na devatenáctipalcových kolech přesto nemá chybu. Až za rok tyto elegantní proporce převezme Škoda Yeti, bude se jistě líbit.

Uvnitř si potvrzujeme nedávné poznatky ze Ženevy. I tělnatější a vyšší postavy zde najdou absolutně vyhovující prostor, ve všech směrech je ho tak o tři čtyři centimetry víc, než bychom čekali. Proti dnešní Škodě Yeti je to výrazné zlepšení. Povrchy na palubní desce a dveřních výplních už tolik půvabu nevyzařují, tady má třeba Kia Sportage náskok. Při předpokládaném tlaku na příznivou cenu však jde o snesitelný kompromis.

Pohonné jednotky
1.0 TSI 85 kW/M6 4x2-
1.4 TSI ACT/110 kW M6 4x2 4x4
1.4 TSI ACT/110 kW DSG7 4x2 4x4
1.6 TDI/85 kW M5 4x2-
2.0 TDI/110 kW M6 4x2 4x4
2.0 TDI/110 kW DSG6 4x2-
2.0 TDI/140 kW DSG7 -4x4

O kolečko víc

Druhý exemplář v bílé barvě vypadá o poznání obyčejněji. Což ale vůbec nevadí, jelikož s ním míříme do pořádného bláta. V zadní části parku je připravený okruh simulující nerovnou lesní cestu, jemuž k autentičnosti pomohl vydatný noční liják.

Samozřejmě jde o čtyřkolku, v zájmu snadné ovladatelnosti nám ji přistavili s automatem. Podrobnější specifikaci jsme si s polským kolegou ani nestihli prostudovat, a tak se hned na startu podivujeme nad krásně plynulým rozjezdem. Tohle zatím žádný oplastovaný freetrack, experience ani scout nikdy nedokázal. A ani nedokáže. Nejsilnější TDI v atece má totiž k dispozici velké sedmirychlostní DSG, které bylo dosud vyhrazeno jen Volkswagenu Transporter, Tiguan a pekelnickému Passatu Biturbo TDI. Bohatě dimenzované spojky si nechají líbit delší prokluz, což zklidňuje rozjezdy. A hlavně převodovka i na nižší stupně schroupe celý točivý moment 400 N.m, což umocňuje schopnosti za těžších podmínek.

Průchodnost terénem samozřejmě nepřesahuje zvyklosti středních SUV, trakce a jemnost ovládání ale zasluhují uznání. Nechybí terénní režim stabilizace ani asistent sjíždění svahů. Zaujalo nás také, že ani na půlmetrových boulích v karoserii nic nevrže, přestože má panoramatickou a otevírací skleněnou střechu, která neprospívá tuhosti.

Je ale škoda, že robustní sedmikvalt zůstane vyhrazen nejsilnější verzi 2.0 TDI/140 kW. Slabší dvoulitr se 10 kW bude mít čtyřkolku jen s manuálem a 1.6 TDI výhradně pohon předních kol.

Porovnání rozměrů
Světlá výška modelů Seat (mm)
Leon ST 145
Leon Experience 174
Ateca 4x2 176
Ateca 4x4 189
Objem kufru konkurenčních SUV (l)
Nissan Qashqai 401
Mitsubishi ASX 442
Kia Sportage 465
Renault Kadjar 472
Seat Ateca 485

Zatáček se nebojí

Nejsilnější motorizaci nám technici Seatu připravili i pro silniční okruh. Tady ateca překvapuje pohotovými reakcemi ve stylu leonu. Z pohybů karoserie ani pocitu z řízení vůbec nemáme pocit, že řídíme vyšší auto. Vlnitou silničku mezi skalami kopíruje lehce a hravě, tlumení nerovností je na 19palcová kola vynikající. Žádné ze současných menších a středních MPV v tom atecu výrazně nepřekonává. I do úzkých zatáček se děvenka vrhá bezstarostně. Spíš než těžký diesel s automatem před nápravou nás brzdí technik Seatu na zadním sedadle. Lento, lento, amigos! Tohle auto potřebujeme i zítra.

V obloucích se potvrzuje ještě jedna přednost platformy MQB, společná atece, leonu i dalším sourozencům: výborný výhled řidiče. Sloupky jsou štíhlé, boční okna hluboká a zrcátka posunutá vzad. Po dlouhé době SUV, ze kterého je vážně vidět líp než z hatchbacku.

Maximální dynamiku nemáme možnost vyzkoušet, ale dieselový tandem na první dotyk reaguje o poznání živěji než náš dlouhodobý Touran 110 kW DSG6 s předním pohonem.

Porovnání základních rozměrůDélka (mm) Šířka (mm) Výška (mm) Rozvor (mm) Kufr (l)
Seat Ateca 4363 1841 1601 2638 485
Seat Leon ST 4543 1816 1436 2631 587
Rozdíl -180 25 165 7 -102

Silná karta

Jak vidíte, seznámení to bylo velmi stručné a předběžné. Mimo jiné jsme nedostali příležitost svézt se s napjatě očekávaným tříválcem 1.0 TSI. Dojem máme přesto skvělý. Seat Ateca je prostorné, pohodlné, obratné a hezké auto, které značce v nadcházejících měsících rozhodně zjedná velkou pozornost. Škoda Yeti, která musí ještě celý rok vydržet ve stávající podobě, to teď bude mít o hodně těžší. Nesmíme ale zapomenout na jednu vážnější výhradu, tou je děravá skladba specifikací. Jednak na rozdíl od Leonu Experience v atece nebude dostupná kombinace 1.6 TDI 4x4. A kdo zatouží po dieselové čtyřkolce s automatem, bude muset připlatit za nejdražší verzi 2.0 TDI/140 kW. První zájemci se dočkají v červenci.

Plusy

  • Prostorná kabina, pohodlná sedadla
  • Velmi dobrý výhled
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Snadná ovladatelnost
  • Velmi schopná nejsilnější motorizace 2.0 TDI/140 kW DSG7
  • Objemný zavazadlový prostor

Minusy

  • Motor 1.6 TDI nemá pohon všech kol
  • Kombinace TDI, 4x4 a DSG jen v nejdražší variantě
  • Plasty v kabině na pohled

Tři otázky pro Matthiase Rabeho, ředitele technického vývoje Seatu

Mohl byste krátce představit vývojové středisko Seatu v Barceloně?

Velmi rád, je to naše chlouba. Centrum jsme otevřeli v roce 1975 a stále ho rozšiřujeme. Dnes zaměstnáváme přes tisíc inženýrů a dokážeme vyvinout kompletně celé auto od prvotních designových skic přes počítačové simulace pevnosti či aerodynamiky až po ergonomii a výrobní postupy. V příštích čtyřech letech chceme do dalšího rozvoje centra investovat 90 miliard Kč.

Ateca bude mít hodně společného s novou Škodou Yeti. Na čem konkrétně jste s českými inženýry pracovali?

Společně jsme navrhovali skelet karoserie, který budou oba vozy sdílet. Všechny viditelné prvky související s designem máme ale odlišné. Jak v exteriéru, tak v interiéru.

Sdílejí oba vozy stejné základy i s větší Škodou Kodiaq a Volkswagenem Tiguan?

Ano i ne. Platforma MQB obsahuje širokou škálu modulů včetně klimatizace nebo elektroniky, které sdílet můžeme. Tiguan a kodiaq ale mají robustnější podlahu, která dovoluje prodloužení rozvoru a sedmimístnou konfiguraci. Proto například začínají až s motorem 1.4 TSI. Seat Ateca je lehčí, základní verze váží jen 1250 kg. Proto ji může pohánět zážehový tříválec.

Víte, že…

… ruku v ruce s vyšší světlostí verzí 4x4 jdou i tlumiče s delším zdvihem? Při jízdě po polní cestě dovolí kolům lépe kopírovat terén. To například neumí současná Škoda Yeti.

… všechny dieselové čtyřkolky mají katalyzátor SCR-AdBlue? Je to zřejmě důvod, proč ateca nedostane verzi 1.6 TDI 4x4. Zatímco nižší a lehčí Leon Experience s ní ještě splní emise Euro 6 bez AdBlue, karoserie SUV příliš zvyšuje jízdní odpory. Bez AdBlue zkoušku neproleze a jeho montáž by přišla neadekvátně draho.

… ateca uveze dvě tuny „na kouli“? Varianta 2.0 TDI/110 kW M6 4x4 má povolenou hmotnost přívěsu 2000 kg, 2.0 TDI/140 kW DSG7 4x4 pak 2100 kg. Tažné zařízení může být vysouvané elektricky.

… všechny předokolky mají vlečenou zadní nápravu? Vychází to tedy stejně jako u leonu a octavie: bez pohonu 4x4 si se zkrutnou příčkou musí vystačit i 110kW verze motorů 1.4 TSI a 2.0 TDI.

… varianty s předním pohonem dostanou o 13 mm nižší světlost? Uživatele středního věku potěší zvýšeným posazem, přitom částečně omezí nehezký efekt maličkých kol ve velkých blatnících.

Video

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Putin mě pozval do Soči, je to vyznamenání Zeman: Putin mě pozval do Soči, je to vyznamenání

Ruský prezident Vladimir Putin pozval Miloše Zemana na…

Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát

Kvůli petici proti unijní regulaci zbraní, kterou podle…

Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v…

Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří

Týden testování a ostrý provoz. E-shop nejvýdělečnějšího…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Seat Ateca: Velký krok pro Seat…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Jak správně jezdit na sněhu a ledu? Učili jsme se od instruktorské legendy! Jak správně jezdit na sněhu a ledu? Učili jsme se od instruktorské legendy!

Řada řidičů v zimním období raději auto ani nevytahuje,…

Seat Ateca je podle ankety Autobest „nejlepší ke koupi“ Seat Ateca je podle ankety Autobest „nejlepší ke koupi“

První SUV značky Seat získalo prestižní ocenění „Best Buy…

 



 
Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Dnes 17:53

Nenápadné a zároveň velmi extrémní a vzácné je Porsche 911 RS Touring z roku 1992, které do své aukce zařadila britská společnost Silverstone Auctions.




Blesk.cz

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned se zranila!

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned…

Berenika Kohoutová (26) překvapuje televizní diváky svými výkony v Tvoje tvář má známý hlas, přesto si našla…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má jasno: Simulant!

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má…

A už to extraligou zase sviští. Tenhle souboj byl přihraný, tady máš pokutu, hezky 10 % z platu dolů. Tenhle…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…