Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec?

Martin Machala
Diskuze (65)
V ceníku nové ibizy zatím najdete jen samé litrové tříválce. S předstihem jsme se svezli s patnáctistovkou TSI.

Tříválce nemám rád. Respektive, v čemkoliv větším než miniatutě jsem si na minimotůrky nezvykl. Třeba Opel sice má vynikající přeplňovaný litr, stejně tak fordův EcoBoost jede i ve focusu docela hezky, zvuk tříválců mi však ani v tom nejutlumenějším případě není příjemný a spotřeba bývá velice závislá na zatížení. A taky mám za sebou jednu čerstvou a dost hrůzostrašnou tříválcovou zkušenost – s litrem VTEC Turbo v nejnovějším civicu. Po nastartování se rozvibrovala dokonce i sedačka, ve vyšších otáčkách jsem si nejprve vzpomněl na legendu HTP a pak na svoje první auto, Hondu Civic ze šestadevadesátého, s úžasnou točivou šestnáctistovkou. A bylo mi trochu smutno.

Na patnáctistovku TSI jsem se tak velmi těšil. I přesto, že tříválec TSI jsem už vyzkoušel, a to rovnou v SUV Seat Ateca a ke zklamání jsem měl daleko. V Barceloně však čeká Seat Ibiza vybavený čtyřválcovou patnáctistovkou o výkonu 110 kW a výbavou FR! Mohl by to být hezký den…

A ještě před tím…

… si dáme pro připomenutí tříválcové TSI o výkonu 85 kW. Pro ibizu se dodává ještě slabší verze se 70 kW, úplným základem je pak jeho atmosférická varianta s 55 kW.

S kolegou jsme si vybrali béžový kousek s top specifikací Xcellence (ta je na rozdíl od sportovnější FR laděna více exkluzivně, luxusněji, tedy usedleji…) a musím říct, že hlavně mohutný dekorativní panel ve stejné barvě mi do oka úplně nepadl. Je hodně mohutný, táhne se prakticky v celé šířce přístrojovky a že se snadno poškrábe, o to bych se vsadil.

Tlačítkem startuji tříválec a v interiéru je čtyřválcové ticho. Motor není prakticky vůbec slyšet, podle vzdáleného vrčení byste navíc lichý počet válců nepoznali. Naprostá akustická pohoda je do nějakých třech tisíc otáček, pak už tříválcová konstrukce identifikovat jde, uši však přece jenom trochu napínat musíte. V ibize mi přeplňovaný litr přišel ještě utlumenější než v nedávno testované atece. Vidíte, tento test vám ještě dlužím, dojde na něj!

Zkrátka – prozatím nejlíp odhlučněný tříválec, skvělá dynamika a spotřeba kolem 6,5 litru. V kopcovitém okolí Barcelony…

Video se připravuje ...

A teď už…

… patnáctistovka TSI! A v kombinaci se sportovnější výbavou FR, která povaze nové ibizy podle mě svědčí víc než luxusní Xcellence. Znovu tedy startovací tlačítko, znovu skoro naprostý klid. A jak asi čekáte, akustická pohoda přetrvává i po překročení třech tisíc otáček. Respektive, motor samozřejmě slyšíte, jeho zvuk je však logicky o něco příjemnější, projev kultivovanější. Vzhledem k nadprůměrně odhlučněnému tříválci však nemá patnáctistovka takový náskok, abych na litr zanevřel.

Jenže, já na litr nezapomněl ani pro dynamiku patnáctistovky TSI! A to je prosím 85 vs. 110 kW a 200 vs. 250 N.m. Rozdíl tedy značný a s racelogicem bych jistě při měření pružnosti zapisoval lepší čísla patnáctistovce (Seat udává při zrychlení na stovku rozdíl 1,7 s), bezprostřední přesednutí z tříválce do patnáctistovky však žádný dynamický šok nepřineslo. Až ve vyšších otáčkách se projeví náskok čtyřválce – zde jistá výkonová gradace opravdu přichází, litr přes tři tisíce cenu točit moc nemá. Do té doby a tedy v běžném provozu nejčastěji využívaném pásmu, je však dynamický projev překvapivě podobný.

U nového motoru za zmínku určitě stojí dost vysoký kompresní poměr 12,5:1 (čtrnáctistovka TSI měla 10,5:1), využití Millerova cyklu (sací ventily se otevírají mírně opožděně) a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Poslední dvě vychytávky se však týkají pouze slabší verze s 96 kW, která je označena Bluemotion. Vypínání válců ACT (i díky tomu se spotřeba v podstatě shodovala s tříválcem, pohyboval jsem se mezi 6,5 až 7 litry) však dostala také silnější varianta se 110 kW, stejně tak i hliníkový blok s plasmovými vnitřními plochami válců.

Za kolik to bude?

Předprodej patnáctistovky TSI bude v ibize zahájen na přelomu června a července, výroba pak odstartuje v září. Na cenu je tedy zatím přece jen brzo, k dispozici máme alespoň předběžný odhad – čtyřválec bude dostupný pouze ve výbavě FR a prodávat by se mohl za 408.900 Kč. Proti tříválci 1.0 TSI/85 kW se stejnou specifikací tak připlatíte celkem rozumných jednatřicet tisíc.

Seat Ibiza - technická data
Motor1.5 TSI Evo1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]1495999
Válce/ventily4/43/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-550085/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500200/2000-3500
Převodovka6M6M
Max. rychlost [km/h]215193
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,79,4
Kombinovaná spotřeba paliva [l]4,84,7
Pohotovostní hmotnost [kg]11641140
Základní cena [Kč]408.900377.900

Martin Machala
Diskuze (65)
8. 6. 2017 05:19
Re: Super
Psal jsem o stejne kategorii, tedy o autech za +-300 000 a se zakladnimi motorizacemi. Ibiza taky umi velky motor, konkretne 1,8 TSI, to jsme ale jinde motorizaci i cenou.
1. 6. 2017 16:31
Re: Super
Ford fiesta ST 5dv 1.6t 182 ale od 470tisic a pak uz jen ti drazsi jako 208gti a rencek Rs.
1. 6. 2017 14:15
Re: Super
Muzes treba konkretne napsat, co ve stejne kategorii (pokud mozno) ma ctyrvalec s celkove lepsimi parametry?
Avatar - Jaros71
1. 6. 2017 00:35
Re: Fabia
1.0 tříválec..do Fabie snad a hlavně do Citigo.
Jinak do větších aut nepoužitelný.
31. 5. 2017 23:11
Re: logicky
Beru, ze kazdemu se libi neco jineho. Ja kdyz uz ctyrvalec, tak co nejlepe utiseny, obecne nejsem moc priznivcem ladenych vyfuku a to ani u vetsich motoru. Auto, ktere ma rvat vetsinou rve uz z vyroby. Trivalce mi proste prijdou takove melodictejsi a ten zvuk je vice prostorovy, nebo jak to rict.