30.5. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec?

 

V ceníku nové ibizy zatím najdete jen samé litrové tříválce. S předstihem jsme se svezli s patnáctistovkou TSI.

Tříválce nemám rád. Respektive, v čemkoliv větším než miniatutě jsem si na minimotůrky nezvykl. Třeba Opel sice má vynikající přeplňovaný litr, stejně tak fordův EcoBoost jede i ve focusu docela hezky, zvuk tříválců mi však ani v tom nejutlumenějším případě není příjemný a spotřeba bývá velice závislá na zatížení. A taky mám za sebou jednu čerstvou a dost hrůzostrašnou tříválcovou zkušenost – s litrem VTEC Turbo v nejnovějším civicu. Po nastartování se rozvibrovala dokonce i sedačka, ve vyšších otáčkách jsem si nejprve vzpomněl na legendu HTP a pak na svoje první auto, Hondu Civic ze šestadevadesátého, s úžasnou točivou šestnáctistovkou. A bylo mi trochu smutno.

Na patnáctistovku TSI jsem se tak velmi těšil. I přesto, že tříválec TSI jsem už vyzkoušel, a to rovnou v SUV Seat Ateca a ke zklamání jsem měl daleko. V Barceloně však čeká Seat Ibiza vybavený čtyřválcovou patnáctistovkou o výkonu 110 kW a výbavou FR! Mohl by to být hezký den…

A ještě před tím…

… si dáme pro připomenutí tříválcové TSI o výkonu 85 kW. Pro ibizu se dodává ještě slabší verze se 70 kW, úplným základem je pak jeho atmosférická varianta s 55 kW.

S kolegou jsme si vybrali béžový kousek s top specifikací Xcellence (ta je na rozdíl od sportovnější FR laděna více exkluzivně, luxusněji, tedy usedleji…) a musím říct, že hlavně mohutný dekorativní panel ve stejné barvě mi do oka úplně nepadl. Je hodně mohutný, táhne se prakticky v celé šířce přístrojovky a že se snadno poškrábe, o to bych se vsadil.

Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se povedla nová technika?

Tlačítkem startuji tříválec a v interiéru je čtyřválcové ticho. Motor není prakticky vůbec slyšet, podle vzdáleného vrčení byste navíc lichý počet válců nepoznali. Naprostá akustická pohoda je do nějakých třech tisíc otáček, pak už tříválcová konstrukce identifikovat jde, uši však přece jenom trochu napínat musíte. V ibize mi přeplňovaný litr přišel ještě utlumenější než v nedávno testované atece. Vidíte, tento test vám ještě dlužím, dojde na něj! Zkrátka – prozatím nejlíp odhlučněný tříválec, skvělá dynamika a spotřeba kolem 6,5 litru. V kopcovitém okolí Barcelony…

Video

A teď už…

… patnáctistovka TSI! A v kombinaci se sportovnější výbavou FR, která povaze nové ibizy podle mě svědčí víc než luxusní Xcellence. Znovu tedy startovací tlačítko, znovu skoro naprostý klid. A jak asi čekáte, akustická pohoda přetrvává i po překročení třech tisíc otáček. Respektive, motor samozřejmě slyšíte, jeho zvuk je však logicky o něco příjemnější, projev kultivovanější. Vzhledem k nadprůměrně odhlučněnému tříválci však nemá patnáctistovka takový náskok, abych na litr zanevřel.

Jenže, já na litr nezapomněl ani pro dynamiku patnáctistovky TSI! A to je prosím 85 vs. 110 kW a 200 vs. 250 N.m. Rozdíl tedy značný a s racelogicem bych jistě při měření pružnosti zapisoval lepší čísla patnáctistovce (Seat udává při zrychlení na stovku rozdíl 1,7 s), bezprostřední přesednutí z tříválce do patnáctistovky však žádný dynamický šok nepřineslo. Až ve vyšších otáčkách se projeví náskok čtyřválce – zde jistá výkonová gradace opravdu přichází, litr přes tři tisíce cenu točit moc nemá. Do té doby a tedy v běžném provozu nejčastěji využívaném pásmu, je však dynamický projev překvapivě podobný.

Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

U nového motoru za zmínku určitě stojí dost vysoký kompresní poměr 12,5:1 (čtrnáctistovka TSI měla 10,5:1), využití Millerova cyklu (sací ventily se otevírají mírně opožděně) a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Poslední dvě vychytávky se však týkají pouze slabší verze s 96 kW, která je označena Bluemotion. Vypínání válců ACT (i díky tomu se spotřeba v podstatě shodovala s tříválcem, pohyboval jsem se mezi 6,5 až 7 litry) však dostala také silnější varianta se 110 kW, stejně tak i hliníkový blok s plasmovými vnitřními plochami válců.

Za kolik to bude?

Předprodej patnáctistovky TSI bude v ibize zahájen na přelomu června a července, výroba pak odstartuje v září. Na cenu je tedy zatím přece jen brzo, k dispozici máme alespoň předběžný odhad – čtyřválec bude dostupný pouze ve výbavě FR a prodávat by se mohl za 408.900 Kč. Proti tříválci 1.0 TSI/85 kW se stejnou specifikací tak připlatíte celkem rozumných jednatřicet tisíc.

Seat Ibiza - technická data
Motor1.5 TSI Evo1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]1495999
Válce/ventily4/43/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-550085/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500200/2000-3500
Převodovka6M6M
Max. rychlost [km/h]215193
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,79,4
Kombinovaná spotřeba paliva [l]4,84,7
Pohotovostní hmotnost [kg]11641140
Základní cena [Kč]408.900377.900

Spolupracujeme s TipCars.com
Pelikán: Politické prostředí je geniální systém, ve kterém zcela zmizela moc Pelikán: Politické prostředí je geniální systém, ve kterém zcela zmizela moc

Bývalý ministr spravedlnosti hnutí ANO Robert Pelikán se…

Využívání blockchainu je často jen marketingová bublina, upozorňuje poradenská firma BDO Využívání blockchainu je často jen marketingová bublina, upozorňuje poradenská firma BDO

Úspěšné a efektivní využití blockchainu napříč odvětvími…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 



Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním

Seat Ibiza ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS? Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS?

Pro sportovní verzi Cupra nejvhodnější model Seatu…

 



 
Němci vybrali klasická auta do čtvrt milionu. Nechybí kachna, staré Volkswageny ani Trabant

Němci vybrali klasická auta do čtvrt milionu. Nechybí kachna, staré Volkswageny ani Trabant

Dnes 18:50

Partnerský Auto Bild připravil pestrý seznam klasických vozů, které mohou být do budoucna zajímavou investicí.




Blesk.cz

Sebevražda je velký čin, napsala Anička (15) a pokusila se zabít: Dva muži ji zneužili na sociálních sítích

Sebevražda je velký čin, napsala Anička (15) a…

Úzkost, sebepoškozování, pak dokonce pokus o sebevraždu! To má za sebou školačka Anna (15) z Vimperka. Důvodem…

ONLINE Babiš zuřil v Palermu: Hnusné! Mého syna přepadly hyeny. Je to kampaň

ONLINE Babiš zuřil v Palermu: Hnusné! Mého syna…

Kauza Čapí hnízdo je zpět. Pořádný rozruch vyvolalo šokující vyjádření Andreje Babiše mladšího, syna českého…

 

iSport.cz

Pudil o krvavém zranění: Centimetr vedle oka, mohlo to dopadnout hůř

Pudil o krvavém zranění: Centimetr vedle oka, mohlo…

Fotbalista Daniel Pudil naposledy oblékl reprezentační dres před dvěma lety a v 33 letech už nepočítal s tím, že…

Starka: Csaplár a konec? Jsem tím zaskočený, ale přemlouvat ho nebudu

Starka: Csaplár a konec? Jsem tím zaskočený, ale…

Tok drsných porážek byl zastaven. Šokující remíza 1:1 v Plzni měla uklidnit nervózní příbramskou náladu z…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Dopis Ježíškovi

Příručka moderního fotra: Dopis Ježíškovi

Blíží se Vánoce a je tu čas na to vybrat dárky. Zatímco dospělí vědí, že dárky nosí další dospělí, děti žijí…

Čekání je u konce. První upoutávka na poslední řadu Hry o trůny prozradila konečně datum vysílání

Čekání je u konce. První upoutávka na poslední řadu…

Každá bitva, každá zrada, každé spojenectví, riziko, boj, přísaha i smrt. To všechno je pryč, protože teď záleží…