30.5. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec?

 

V ceníku nové ibizy zatím najdete jen samé litrové tříválce. S předstihem jsme se svezli s patnáctistovkou TSI.

Tříválce nemám rád. Respektive, v čemkoliv větším než miniatutě jsem si na minimotůrky nezvykl. Třeba Opel sice má vynikající přeplňovaný litr, stejně tak fordův EcoBoost jede i ve focusu docela hezky, zvuk tříválců mi však ani v tom nejutlumenějším případě není příjemný a spotřeba bývá velice závislá na zatížení. A taky mám za sebou jednu čerstvou a dost hrůzostrašnou tříválcovou zkušenost – s litrem VTEC Turbo v nejnovějším civicu. Po nastartování se rozvibrovala dokonce i sedačka, ve vyšších otáčkách jsem si nejprve vzpomněl na legendu HTP a pak na svoje první auto, Hondu Civic ze šestadevadesátého, s úžasnou točivou šestnáctistovkou. A bylo mi trochu smutno.

Na patnáctistovku TSI jsem se tak velmi těšil. I přesto, že tříválec TSI jsem už vyzkoušel, a to rovnou v SUV Seat Ateca a ke zklamání jsem měl daleko. V Barceloně však čeká Seat Ibiza vybavený čtyřválcovou patnáctistovkou o výkonu 110 kW a výbavou FR! Mohl by to být hezký den…

A ještě před tím…

… si dáme pro připomenutí tříválcové TSI o výkonu 85 kW. Pro ibizu se dodává ještě slabší verze se 70 kW, úplným základem je pak jeho atmosférická varianta s 55 kW.

S kolegou jsme si vybrali béžový kousek s top specifikací Xcellence (ta je na rozdíl od sportovnější FR laděna více exkluzivně, luxusněji, tedy usedleji…) a musím říct, že hlavně mohutný dekorativní panel ve stejné barvě mi do oka úplně nepadl. Je hodně mohutný, táhne se prakticky v celé šířce přístrojovky a že se snadno poškrábe, o to bych se vsadil.

Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se povedla nová technika?

Tlačítkem startuji tříválec a v interiéru je čtyřválcové ticho. Motor není prakticky vůbec slyšet, podle vzdáleného vrčení byste navíc lichý počet válců nepoznali. Naprostá akustická pohoda je do nějakých třech tisíc otáček, pak už tříválcová konstrukce identifikovat jde, uši však přece jenom trochu napínat musíte. V ibize mi přeplňovaný litr přišel ještě utlumenější než v nedávno testované atece. Vidíte, tento test vám ještě dlužím, dojde na něj! Zkrátka – prozatím nejlíp odhlučněný tříválec, skvělá dynamika a spotřeba kolem 6,5 litru. V kopcovitém okolí Barcelony…

Video

A teď už…

… patnáctistovka TSI! A v kombinaci se sportovnější výbavou FR, která povaze nové ibizy podle mě svědčí víc než luxusní Xcellence. Znovu tedy startovací tlačítko, znovu skoro naprostý klid. A jak asi čekáte, akustická pohoda přetrvává i po překročení třech tisíc otáček. Respektive, motor samozřejmě slyšíte, jeho zvuk je však logicky o něco příjemnější, projev kultivovanější. Vzhledem k nadprůměrně odhlučněnému tříválci však nemá patnáctistovka takový náskok, abych na litr zanevřel.

Jenže, já na litr nezapomněl ani pro dynamiku patnáctistovky TSI! A to je prosím 85 vs. 110 kW a 200 vs. 250 N.m. Rozdíl tedy značný a s racelogicem bych jistě při měření pružnosti zapisoval lepší čísla patnáctistovce (Seat udává při zrychlení na stovku rozdíl 1,7 s), bezprostřední přesednutí z tříválce do patnáctistovky však žádný dynamický šok nepřineslo. Až ve vyšších otáčkách se projeví náskok čtyřválce – zde jistá výkonová gradace opravdu přichází, litr přes tři tisíce cenu točit moc nemá. Do té doby a tedy v běžném provozu nejčastěji využívaném pásmu, je však dynamický projev překvapivě podobný.

Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

U nového motoru za zmínku určitě stojí dost vysoký kompresní poměr 12,5:1 (čtrnáctistovka TSI měla 10,5:1), využití Millerova cyklu (sací ventily se otevírají mírně opožděně) a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Poslední dvě vychytávky se však týkají pouze slabší verze s 96 kW, která je označena Bluemotion. Vypínání válců ACT (i díky tomu se spotřeba v podstatě shodovala s tříválcem, pohyboval jsem se mezi 6,5 až 7 litry) však dostala také silnější varianta se 110 kW, stejně tak i hliníkový blok s plasmovými vnitřními plochami válců.

Za kolik to bude?

Předprodej patnáctistovky TSI bude v ibize zahájen na přelomu června a července, výroba pak odstartuje v září. Na cenu je tedy zatím přece jen brzo, k dispozici máme alespoň předběžný odhad – čtyřválec bude dostupný pouze ve výbavě FR a prodávat by se mohl za 408.900 Kč. Proti tříválci 1.0 TSI/85 kW se stejnou specifikací tak připlatíte celkem rozumných jednatřicet tisíc.

Seat Ibiza - technická data
Motor1.5 TSI Evo1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]1495999
Válce/ventily4/43/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-550085/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500200/2000-3500
Převodovka6M6M
Max. rychlost [km/h]215193
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,79,4
Kombinovaná spotřeba paliva [l]4,84,7
Pohotovostní hmotnost [kg]11641140
Základní cena [Kč]408.900377.900

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Kurdské milice se spojily s Asadem, chtějí vyhnat Turky ze syrského pohraničí Kurdské milice se spojily s Asadem, chtějí vyhnat Turky ze syrského pohraničí

Syrská kurdská milice YPG, která na severu Sýrie čelí…

PPF odkoupí bulharskou mediální skupinu Nova PPF odkoupí bulharskou mediální skupinu Nova

Investiční skupina PPF se dohodla se švédskou Modern…

Komentář Bohumila Doležala: Andrej Babiš nepotřebuje zachránit Komentář Bohumila Doležala: Andrej Babiš nepotřebuje zachránit

Prezident Zeman má svůj plán. Sdělil ho naposled minulý…

Siemens připravuje bilionový úpis akcií Siemens připravuje bilionový úpis akcií

Německá strojírenská skupina Siemens hodlá nabídnout…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

 



Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním

Seat Ibiza ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS? Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS?

Pro sportovní verzi Cupra nejvhodnější model Seatu…

 



 
Ford a jeho evropská střední i těžká nákladní vozidla

Ford a jeho evropská střední i těžká nákladní vozidla

Dnes 08:00

Ford je dnes v souvislosti s užitkovými vozidly spojován především s dodávkami a pick-upy, ale může se pochlubit i bohatou historií středních a těžkých nákladních vozidel. Připomeňme si vybrané zástupce pro evropské trhy.




Blesk.cz

Fotograf celebrit pobodal svého milence: Ten skončil bez domova v ruině Andreje Babiše!

Fotograf celebrit pobodal svého milence: Ten skončil…

I když je to k nevíře, jde o příběh, který napsal život sam. Jeho hlavním aktérem je bezdomovec Rudo Barický.…

Po pádu Vydry došlo k náhlým změnám v Divadle na Vinohradech: Ruší Amadea

Po pádu Vydry došlo k náhlým změnám v Divadle na…

Divadlo na Vinohradech hlásí problém! Ještě se ani návštěvníci premiéry představení Ifigenie v Aulidě…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

ZOH 2018, 11. den ONLINE: Konec snowboarďaček i krasobruslařů

ZOH 2018, 11. den ONLINE: Konec snowboarďaček i…

Na olympijských hrách v Pchjongčchangu se v pondělí rozdávají jen tři sady medailí. V kvalifikačních bojích…

 

Reflex.cz

Zákon o střetu zájmů: Bude chtít vůbec někdo v malých obcích kandidovat?

Zákon o střetu zájmů: Bude chtít vůbec někdo v…

Letos na podzim máme opět komunální volby. Dle mého názoru pro život normálního člověka jde o volby zásadnější…

První zprávy o karlovarském festivalu: Mezi hosty z Texasu bude Richard Linklater, režisér Chlapectví

První zprávy o karlovarském festivalu: Mezi hosty…

Od pátku 29. června do soboty 7. července 2018 se koná 53. ročník mezinárodního karlovarského festivalu. Jeho…