30.5. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec?

 

V ceníku nové ibizy zatím najdete jen samé litrové tříválce. S předstihem jsme se svezli s patnáctistovkou TSI.

Tříválce nemám rád. Respektive, v čemkoliv větším než miniatutě jsem si na minimotůrky nezvykl. Třeba Opel sice má vynikající přeplňovaný litr, stejně tak fordův EcoBoost jede i ve focusu docela hezky, zvuk tříválců mi však ani v tom nejutlumenějším případě není příjemný a spotřeba bývá velice závislá na zatížení. A taky mám za sebou jednu čerstvou a dost hrůzostrašnou tříválcovou zkušenost – s litrem VTEC Turbo v nejnovějším civicu. Po nastartování se rozvibrovala dokonce i sedačka, ve vyšších otáčkách jsem si nejprve vzpomněl na legendu HTP a pak na svoje první auto, Hondu Civic ze šestadevadesátého, s úžasnou točivou šestnáctistovkou. A bylo mi trochu smutno.

Na patnáctistovku TSI jsem se tak velmi těšil. I přesto, že tříválec TSI jsem už vyzkoušel, a to rovnou v SUV Seat Ateca a ke zklamání jsem měl daleko. V Barceloně však čeká Seat Ibiza vybavený čtyřválcovou patnáctistovkou o výkonu 110 kW a výbavou FR! Mohl by to být hezký den…

A ještě před tím…

… si dáme pro připomenutí tříválcové TSI o výkonu 85 kW. Pro ibizu se dodává ještě slabší verze se 70 kW, úplným základem je pak jeho atmosférická varianta s 55 kW.

S kolegou jsme si vybrali béžový kousek s top specifikací Xcellence (ta je na rozdíl od sportovnější FR laděna více exkluzivně, luxusněji, tedy usedleji…) a musím říct, že hlavně mohutný dekorativní panel ve stejné barvě mi do oka úplně nepadl. Je hodně mohutný, táhne se prakticky v celé šířce přístrojovky a že se snadno poškrábe, o to bych se vsadil.

Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se povedla nová technika?

Tlačítkem startuji tříválec a v interiéru je čtyřválcové ticho. Motor není prakticky vůbec slyšet, podle vzdáleného vrčení byste navíc lichý počet válců nepoznali. Naprostá akustická pohoda je do nějakých třech tisíc otáček, pak už tříválcová konstrukce identifikovat jde, uši však přece jenom trochu napínat musíte. V ibize mi přeplňovaný litr přišel ještě utlumenější než v nedávno testované atece. Vidíte, tento test vám ještě dlužím, dojde na něj! Zkrátka – prozatím nejlíp odhlučněný tříválec, skvělá dynamika a spotřeba kolem 6,5 litru. V kopcovitém okolí Barcelony…

Video

A teď už…

… patnáctistovka TSI! A v kombinaci se sportovnější výbavou FR, která povaze nové ibizy podle mě svědčí víc než luxusní Xcellence. Znovu tedy startovací tlačítko, znovu skoro naprostý klid. A jak asi čekáte, akustická pohoda přetrvává i po překročení třech tisíc otáček. Respektive, motor samozřejmě slyšíte, jeho zvuk je však logicky o něco příjemnější, projev kultivovanější. Vzhledem k nadprůměrně odhlučněnému tříválci však nemá patnáctistovka takový náskok, abych na litr zanevřel.

Jenže, já na litr nezapomněl ani pro dynamiku patnáctistovky TSI! A to je prosím 85 vs. 110 kW a 200 vs. 250 N.m. Rozdíl tedy značný a s racelogicem bych jistě při měření pružnosti zapisoval lepší čísla patnáctistovce (Seat udává při zrychlení na stovku rozdíl 1,7 s), bezprostřední přesednutí z tříválce do patnáctistovky však žádný dynamický šok nepřineslo. Až ve vyšších otáčkách se projeví náskok čtyřválce – zde jistá výkonová gradace opravdu přichází, litr přes tři tisíce cenu točit moc nemá. Do té doby a tedy v běžném provozu nejčastěji využívaném pásmu, je však dynamický projev překvapivě podobný.

Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

U nového motoru za zmínku určitě stojí dost vysoký kompresní poměr 12,5:1 (čtrnáctistovka TSI měla 10,5:1), využití Millerova cyklu (sací ventily se otevírají mírně opožděně) a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Poslední dvě vychytávky se však týkají pouze slabší verze s 96 kW, která je označena Bluemotion. Vypínání válců ACT (i díky tomu se spotřeba v podstatě shodovala s tříválcem, pohyboval jsem se mezi 6,5 až 7 litry) však dostala také silnější varianta se 110 kW, stejně tak i hliníkový blok s plasmovými vnitřními plochami válců.

Za kolik to bude?

Předprodej patnáctistovky TSI bude v ibize zahájen na přelomu června a července, výroba pak odstartuje v září. Na cenu je tedy zatím přece jen brzo, k dispozici máme alespoň předběžný odhad – čtyřválec bude dostupný pouze ve výbavě FR a prodávat by se mohl za 408.900 Kč. Proti tříválci 1.0 TSI/85 kW se stejnou specifikací tak připlatíte celkem rozumných jednatřicet tisíc.

Seat Ibiza - technická data
Motor1.5 TSI Evo1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]1495999
Válce/ventily4/43/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-550085/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500200/2000-3500
Převodovka6M6M
Max. rychlost [km/h]215193
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,79,4
Kombinovaná spotřeba paliva [l]4,84,7
Pohotovostní hmotnost [kg]11641140
Základní cena [Kč]408.900377.900

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko

Asi každý aspekt soukromého i profesního života…

Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI.…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 



Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním

Seat Ibiza ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS? Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS?

Pro sportovní verzi Cupra nejvhodnější model Seatu…

 



 
Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Dnes 08:00

V Evropě naprosto unikátní sbírka historických vozů Mazda je od loňska k vidění v bavorském městečku Augsburg.




Blesk.cz

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě se stali terčem posměchu i obdivu

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě…

Tyhle snímky miluje celý internet! Snoubenci Stephanie a Arryn požádali svou kamarádku a fotografku Briu Terry,…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

SESTŘIHY: Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český mnich v Rusku

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český…

Bratr Joakim, původním jménem Roman Hrdý, je jediný český mnich sloužící v Rusku. Není to nevrlý a zamlklý…

Volební kampaň ANO: Babišovo bla bla bla, které je tak blbé, že by mohlo být v učebnicích

Volební kampaň ANO: Babišovo bla bla bla, které je…

Andrej Babiš zahájil na Twitteru volební kampaň svého politického hnití (nejde o překlep). Jeho volební reklama…