30.5. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec?

 

V ceníku nové ibizy zatím najdete jen samé litrové tříválce. S předstihem jsme se svezli s patnáctistovkou TSI.

Tříválce nemám rád. Respektive, v čemkoliv větším než miniatutě jsem si na minimotůrky nezvykl. Třeba Opel sice má vynikající přeplňovaný litr, stejně tak fordův EcoBoost jede i ve focusu docela hezky, zvuk tříválců mi však ani v tom nejutlumenějším případě není příjemný a spotřeba bývá velice závislá na zatížení. A taky mám za sebou jednu čerstvou a dost hrůzostrašnou tříválcovou zkušenost – s litrem VTEC Turbo v nejnovějším civicu. Po nastartování se rozvibrovala dokonce i sedačka, ve vyšších otáčkách jsem si nejprve vzpomněl na legendu HTP a pak na svoje první auto, Hondu Civic ze šestadevadesátého, s úžasnou točivou šestnáctistovkou. A bylo mi trochu smutno.

Na patnáctistovku TSI jsem se tak velmi těšil. I přesto, že tříválec TSI jsem už vyzkoušel, a to rovnou v SUV Seat Ateca a ke zklamání jsem měl daleko. V Barceloně však čeká Seat Ibiza vybavený čtyřválcovou patnáctistovkou o výkonu 110 kW a výbavou FR! Mohl by to být hezký den…

A ještě před tím…

… si dáme pro připomenutí tříválcové TSI o výkonu 85 kW. Pro ibizu se dodává ještě slabší verze se 70 kW, úplným základem je pak jeho atmosférická varianta s 55 kW.

S kolegou jsme si vybrali béžový kousek s top specifikací Xcellence (ta je na rozdíl od sportovnější FR laděna více exkluzivně, luxusněji, tedy usedleji…) a musím říct, že hlavně mohutný dekorativní panel ve stejné barvě mi do oka úplně nepadl. Je hodně mohutný, táhne se prakticky v celé šířce přístrojovky a že se snadno poškrábe, o to bych se vsadil.

Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se povedla nová technika?

Tlačítkem startuji tříválec a v interiéru je čtyřválcové ticho. Motor není prakticky vůbec slyšet, podle vzdáleného vrčení byste navíc lichý počet válců nepoznali. Naprostá akustická pohoda je do nějakých třech tisíc otáček, pak už tříválcová konstrukce identifikovat jde, uši však přece jenom trochu napínat musíte. V ibize mi přeplňovaný litr přišel ještě utlumenější než v nedávno testované atece. Vidíte, tento test vám ještě dlužím, dojde na něj! Zkrátka – prozatím nejlíp odhlučněný tříválec, skvělá dynamika a spotřeba kolem 6,5 litru. V kopcovitém okolí Barcelony…

Video

A teď už…

… patnáctistovka TSI! A v kombinaci se sportovnější výbavou FR, která povaze nové ibizy podle mě svědčí víc než luxusní Xcellence. Znovu tedy startovací tlačítko, znovu skoro naprostý klid. A jak asi čekáte, akustická pohoda přetrvává i po překročení třech tisíc otáček. Respektive, motor samozřejmě slyšíte, jeho zvuk je však logicky o něco příjemnější, projev kultivovanější. Vzhledem k nadprůměrně odhlučněnému tříválci však nemá patnáctistovka takový náskok, abych na litr zanevřel.

Jenže, já na litr nezapomněl ani pro dynamiku patnáctistovky TSI! A to je prosím 85 vs. 110 kW a 200 vs. 250 N.m. Rozdíl tedy značný a s racelogicem bych jistě při měření pružnosti zapisoval lepší čísla patnáctistovce (Seat udává při zrychlení na stovku rozdíl 1,7 s), bezprostřední přesednutí z tříválce do patnáctistovky však žádný dynamický šok nepřineslo. Až ve vyšších otáčkách se projeví náskok čtyřválce – zde jistá výkonová gradace opravdu přichází, litr přes tři tisíce cenu točit moc nemá. Do té doby a tedy v běžném provozu nejčastěji využívaném pásmu, je však dynamický projev překvapivě podobný.

Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

U nového motoru za zmínku určitě stojí dost vysoký kompresní poměr 12,5:1 (čtrnáctistovka TSI měla 10,5:1), využití Millerova cyklu (sací ventily se otevírají mírně opožděně) a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Poslední dvě vychytávky se však týkají pouze slabší verze s 96 kW, která je označena Bluemotion. Vypínání válců ACT (i díky tomu se spotřeba v podstatě shodovala s tříválcem, pohyboval jsem se mezi 6,5 až 7 litry) však dostala také silnější varianta se 110 kW, stejně tak i hliníkový blok s plasmovými vnitřními plochami válců.

Za kolik to bude?

Předprodej patnáctistovky TSI bude v ibize zahájen na přelomu června a července, výroba pak odstartuje v září. Na cenu je tedy zatím přece jen brzo, k dispozici máme alespoň předběžný odhad – čtyřválec bude dostupný pouze ve výbavě FR a prodávat by se mohl za 408.900 Kč. Proti tříválci 1.0 TSI/85 kW se stejnou specifikací tak připlatíte celkem rozumných jednatřicet tisíc.

Seat Ibiza - technická data
Motor1.5 TSI Evo1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]1495999
Válce/ventily4/43/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-550085/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500200/2000-3500
Převodovka6M6M
Max. rychlost [km/h]215193
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,79,4
Kombinovaná spotřeba paliva [l]4,84,7
Pohotovostní hmotnost [kg]11641140
Základní cena [Kč]408.900377.900

Spolupracujeme s TipCars.com
Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví

Ceny chat a chalup v Česku v posledních letech rostou,…

Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme

Hnutí ANO nepřipravuje žádný plán B pro případ, že by…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním

Seat Ibiza ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS? Seat Ibiza Cupra: Stihne ji osud Fabie RS?

Pro sportovní verzi Cupra nejvhodnější model Seatu…

 



 
Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Dnes 13:31

Chcete si pustit v autě přes bluetooth hudbu z mobilu, jenže vaše rádio to neumí? Poradíme, jak na to.




Blesk.cz

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny šlehaly 15 metrů vysoko

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny…

Velký požár vypukl v sobotu v největším německém zábavním parku poblíž města Rust, jeho plameny sahaly až do…

Nedožité 90. narozeniny Jiřiny Švorcové (†83): Tajemství její vily!

Nedožité 90. narozeniny Jiřiny Švorcové (†83):…

Jako »žena za pultem« bydlela v obyčejném činžáku. Ve skutečnosti Jiřina Švorcová (†83) žila v přepychové vile v…

 

iSport.cz

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat Benfiku nebo Ajax

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat…

Fotbalisté Plzně budou 30. srpna při losování základních skupin Ligy mistrů s největší pravděpodobností nasazeni…

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu stejně jako hrdina Bale

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu…

Všechny oslavné konfety po triumfu v Lize mistrů ještě nespadly na zem a v médiích už se začalo spekulovat, zda…

 

Reflex.cz

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a vyděsili Paříž. Proč to nerozhodlo světovou válku?

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a…

Ani operačně strategické nezdary pikardské a flanderské ofenzívy neodradily německé velení od snahy zasadit…