Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

redakce AUTO.CZ
Diskuze (51)
V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.

Exkluzivní první jízda s nástupcem Škody Yeti přinesla celou řadu překvapení. Tím nejvýznamnějším je každopádně přejmenování vozu, o kterém se nějaký čas spekulovalo. Yeti už není yeti, ale karoq! Navíc rozdílů proti bratrskému Seatu Ateca je více, než byste vůbec čekali.

Jízdy s prototypy nových škodovek už dobře známe, a tak víme, co čekat. Opět tu máme smečku zamaskovaných vozů, které zatím cudně ukrývají svůj vzhled. Ten bude oficiálně odhalen až v půlce května, v rámci speciální premiéry ve švédském Stockholmu.

Obdélníková světla a osobitá záď

Nového karoqa jsme ale přesto krátce viděli i bez kamufláže, avšak samozřejmě bez mobilů a foťáků, aby se jeho tvary neprozradily dříve, než Škoda plánuje. Díky tomu víme, že karoq používá stejné motivy jako větší kodiaq, a to zvlášť na přídi. Zároveň se ale provedení jednotlivých detailů liší, jiná je kapota, nárazník i světla, která nejsou zaoblená, ale tvoří tvar obdélníku. V základu jsou žárovky H7 doplněné o diody denního svícení ve spodní oddělené parabole, kde mohou být i příplatkové mlhovky. Dražší verze bude plně diodová.

Boční silueta logicky odpovídá sesterskému Seatu Ateca, jen vnější zpětná zrcátka se nachází u A sloupků a nikoliv na dveřích, jak jsme předem avizovali. Jiná je i linie bočního prosklení. Nejmenší kola budou 16palcová, největší 19palcová.

To záď je osobitá i v rámci mladoboleslavské nabídky. Tvar koncových svítilen (už v základu diodových) a výrazný prolis jsou zase něčím novým, byť se karoq svým maskováním snaží kamuflovat jako kodiaq. Celkově se nám proporce karoqu zdají vyváženější a líbivější než u protaženého kodiaqu.

Škoda Karoq – Porovnání s dalšími SUV mladoboleslavské značky
Model Yeti Karoq Kodiaq
Délka (mm) 4222 (-160) 4382 4697 (+315)
Šířka (mm) 1793 (-48) 1841 1882 (+39)
Výška (mm) 1691 (+86) 1605 1676 (+71)
Rozvor (mm) 2578 (-60/-52) 2638 (2630 u 4X4) 2791 (+153/161)
Světlá výška (mm) 180 (-3) 183 194 (+11)
Kufr s se sadou na opravu defektu (l) 415 (-106) 521, nebo 479-588 720/630 (5/7 míst)

Jaký je digitální přístrojový štít?

A jak je na tom interiér? Jestliže u yetiho nám vadil příliš skloněný volant a nízko uložená řadicí páka, za volantem karoqa jsme se rychle zabydleli. Vše máme dobře po ruce a obrazovka navigace je hezky na očích. Kdo zná kodiaqa, bude se cítit jako doma, středový tunel byl z většího SUV převzat beze změny.

Po vzoru kodiaqu a modernizované octavie bude i karoq plně online, nabídne celou řadu internetových služeb včetně vzdáleného přístupu k informacím o autě pomocí mobilu a spojení se servisem či záchrannými složkami v případě problémů. Inovativním prvkem je však ovládání gesty, které je u škodovky novinkou. Po vzoru Volkswagenu Golf bude možné se pohybem prstů či ruky pohybovat v menu nebo měnit skladby a rozhlasové stanice.

Další novinkou je i plně digitální přístrojový štít, který se v případě koncernu VW Group zatím objevoval v modelech Audi, Lamborghini nebo Volkswagen. Škoda však bude mít vlastní grafiku, která je jednodušší a podle nás i přehlednější. Vybírat bude možné ze čtyř režimů. Klasické uspořádání bude znamenat kruhový otáčkoměr a rychloměr s palubním počítačem mezi nimi, zatímco při digitálním uspořádání vyplní celou plochu mapa nebo jiný motiv. Tzv. Infoprofile zobrazí uprostřed jeden dominantní ukazatel doplněný o další informace. Redukované uspořádání se pak omezí na dvě nejnutnější volené položky vyjádřené velkými čísly, třeba rychloměr a dojezd, což se má hodit hlavně při jízdách v noci.

Co se týče materiálů, tak jejich strukturu a zpracování zatím nezle hodnotit. Zkoušené prototypy byly stavěny ručně, z provizorních materiálů.

Varioflex zůstal

Pochvalu nicméně zaslouží sedačky, které mají dlouhý sedák i opěradlo, parádní tvar a obepínají nás lépe než ty v superbu či octavii. Ještě více chválíme zadní sedačky. Karoq totiž nečekaně nabídne hned dvě řešení zadní lavice. Standardem jsou klasická, asymetricky dělená zadní sedadla, jaká známe třeba z octavie. V takovém případě dostanete příjemný vyšší posaz nebo komfortní sklon a tvar opěradla.

Kdo si však připlatí, získá systém Varioflex. Ten známe z yetiho, bratrská ateca ho ale nemá, a tak jsme ho nečekali ani v karoqu. V tomto případě je vzadu trojice samostatných křesel, které lze samostatně posouvat o 50 mm, sklápět nebo vyjmout. A jak jsme si vyzkoušeli, manipulace s nimi je velice jednoduchá, prostřední váží deset kilo, ty krajní po patnácti. Karoq navíc stejně jako yeti nabízí i možnost vyjmout prostřední sedadlo a krajní pozice přisunout ke středu, čímž se vytvoří luxusní prostor pro dva zadní pasažéry, což nikdo z konkurentů nenabídne.

Jen o výhodách to ale není, daní za variabilitu jsou užší opěradla, kvůli nimž není posaz tak pohodlný jako ve standardních sedadlech. Tuto variantu tak doporučujeme hlavně rodinám s malými dětmi, které možnost vyjmutí sedaček skutečně využijí.

Objednání Varioflexu má vliv i na objem zavazadelníku. Se základními, pouze sklopnými, sedačkami dostanete kufr s 521 litry. Zatímco v případě posuvných tří samostatných sedaček se objem v závislosti na jejich poloze pohybuje mezi 479 a 588 litry. Po vyjmutí zadních sedadel pak dostanete až objem 1.810 litrů.

Zkouška 1.5 TSI a 2.0 TDI

S novou zážehovou patnáctistovkou Škoda počítá i pro další modely, karoq je ale vůbec první model mladoboleslavské značky, který ho oficiálně dostal. Jak se nám zalíbil?

Popravdě řečeno hodně. Nově vyvinutý čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, přímým vstřikováním a systémem vypínání poloviny válců je tichý, pod kapotou si jen ševelí. Při akceleraci navíc zní jemněji než u 1.4 TSI, kterou nahrazuje. Kvůli emisní legislativě ale není tak čiperný, z nižších otáček už nevystřeluje s takovou razancí. Přesto má motor se 110 kW a 250 N.m sil dost a pro použití v kompaktním SUV je ideální.

Škoda Karoq – Předběžná technická data
Verze 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW] 85 110 85 110 140
Točivý moment [N.m] 200 250 250 340 400
Max. rychlost [km/h] 187 204 188 207 211
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,6 8,4 10,7 8,9 7,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3 5,1 4,5 4,4 5,3
Dostupné varianty pohonu 4x2 6M/7DS 4x2 6M/7DS,
4x4 7DS
4x2 6M/7DS 4x2 6M,
4x4 6M/7DS
4x4 7DS

Na klikatých silničkách se karoq projevil hbitěji, proti kodiaqovi jsou jasně patrné menší rozměry i nižší hmotnost. Zároveň nám podvozek připadal o něco komfortnější než u atecy, což potvrzuje o šéf technického vývoje Christian Strube. „Snažili jsme se naladit podvozek měkčeji a komfortněji než naši španělští kolegové,“ říká.

Jestliže prototyp vyzbrojený novým 1.5 TSI byl předokolkou, druhý testovaný vůz měl pohon všech kol. Pod jeho kapotou pak pracoval turbodiesel 2.0 TDI se 110 kW a 340 N.m.

Video se připravuje ...

Při jízdě na silnici nám oba motory přijdou podobně dobře odhlučněné, naftový motor není slyšet o moc víc než ten zážehový. Jeho odhlučnění nám třeba přijde lepší než v octavii. Těžší agregát pod kapotou ale poznáte v zatáčkách, bezprostředně po přesednutí se naftový karoq jeví méně svižně a suverénně než jeho benzinový sourozenec.

Rozdílem druhého prototypu přitom nebyl jen pohon všech kol, ale také zadní náprava. Jestliže předokolky mají vzadu vlečenou nápravu, čtyřkolky použijí čtyřprvek. Rozdílů jsme si všimli hlavně při jízdě po nezpevněných cestách, na nichž si víceprvek pohodlněji poradil s tlumením nerovností. Komfort pak budou moci vylepšit adaptivní tlumiče, které budou k dispozici od příštího roku. Škoda s nimi původně nepočítala, a tak je ještě nutné je doladit.

A kdy přijde na trh?

S prototypy nového karoqu jsme se sice svezli už tento týden, jeho příchod na trh ale ještě nějakou chvíli potrvá. Oficiálně bude zástupcům médií a dalším pozvaným hostům představen 18. května na speciální akci ve Stockholmu, zatímco veřejnost si ho bude moci poprvé prohlédnout na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Krátce poté, na přelomu září a října, pak zamíří první kusy k zákazníkům. Ti budou moci vybírat ze dvou zážehových a tří vznětových motorů, které budou k dispozici ve třech stupních výbavy. Výhledově je doplní offroadově laděný Scout, dynamicky pojatý Sportline a luxusní Laurin & Klement. O sportovní Škodě Karoq RS se zatím jen diskutuje.

Sériová výroba bude zahájena během 30. kalendářního týdne letošního roku, tedy na konci července. Probíhat bude v Kvasinách, tedy ve stejné továrně jako Škoda Kodiaq a Seat Ateca. Ve stejném závodě se vyrábí i Škoda Superb.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (51)
Avatar - _Karel_
29. 4. 2017 20:04
Re: To je zase rejpalů a hejtrů.Když se vám tu nelíbí tak se
Musím uznat, že naživo 3008 vůbec nevypadá špatně, i ten interiér by se třeba zvládl, ale i-cockpit s volantem v klíně....
Avatar - Bubáq
29. 4. 2017 19:33
Re: To je zase rejpalů a hejtrů.Když se vám tu nelíbí tak se
Jen shodou okolností jsem seděl ve středu v Autě roku (3008): výtvarná kvalita přístrojové desky a její materiálové provedení mi doslova vzaly dech. Stejně tak středová konzole (miluju hodně vysoké a široké, kupodivu zatím žádná neutlačovala mé pravé koleno ;-) ). Tady by se měli interiéroví designeři škodovky poučit, jak zpracovat interiér vizuálně atraktivní... a bez zbytečné unifikace stylu a provedení!
Avatar - Hammunasakra
29. 4. 2017 18:55
Re: Redakce ACZ?
To bych i souhlasil = já teda eště radši nudný technický rozbory ale Rasťo je fajn

U nás se mu vzdáleně podobá Honza Koubek

I na tom Sršňovi co by dělal auta se shodnem :-)
29. 4. 2017 18:51
Re: Redakce ACZ?
Na Slovensku vládne Rasťo, vlastně ční nad celým československým autožurnálem. :yes:

Pozitivní, auta milující chlapík.

Chybí tu někdo takový, jako je v motorkách Sršeň. Odborník, nebojí se říct názor a za nikoho okatě nekope.
Avatar - Hammunasakra
29. 4. 2017 18:29
Re: Redakce ACZ?
To si nemyslim = i tady na ACZ se najde občas hodně slušný čtení. A naopak téměř odopad nebo dokonce úplnej odpad

Určitě bych to nenazval kopírák, naopak rozdíly v kvalitě textů a testů vidim jako velký = u nás a v to beru i Slovensko

Sme limitovaný skromnějšíma možnostma = nikdy tu nebudem moct dělat testy jako v Německu, Británii atd. Ale sou lidi který tu svou práci dělaj slušně = a naopak >:-[]