28.4. 2017 redakce AUTO.CZ

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

 

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.

Exkluzivní první jízda s nástupcem Škody Yeti přinesla celou řadu překvapení. Tím nejvýznamnějším je každopádně přejmenování vozu, o kterém se nějaký čas spekulovalo. Yeti už není yeti, ale karoq! Navíc rozdílů proti bratrskému Seatu Ateca je více, než byste vůbec čekali.

Jízdy s prototypy nových škodovek už dobře známe, a tak víme, co čekat. Opět tu máme smečku zamaskovaných vozů, které zatím cudně ukrývají svůj vzhled. Ten bude oficiálně odhalen až v půlce května, v rámci speciální premiéry ve švédském Stockholmu.

Obdélníková světla a osobitá záď

Nového karoqa jsme ale přesto krátce viděli i bez kamufláže, avšak samozřejmě bez mobilů a foťáků, aby se jeho tvary neprozradily dříve, než Škoda plánuje. Díky tomu víme, že karoq používá stejné motivy jako větší kodiaq, a to zvlášť na přídi. Zároveň se ale provedení jednotlivých detailů liší, jiná je kapota, nárazník i světla, která nejsou zaoblená, ale tvoří tvar obdélníku. V základu jsou žárovky H7 doplněné o diody denního svícení ve spodní oddělené parabole, kde mohou být i příplatkové mlhovky. Dražší verze bude plně diodová.

Boční silueta logicky odpovídá sesterskému Seatu Ateca, jen vnější zpětná zrcátka se nachází u A sloupků a nikoliv na dveřích, jak jsme předem avizovali. Jiná je i linie bočního prosklení. Nejmenší kola budou 16palcová, největší 19palcová.

K tématu: Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

To záď je osobitá i v rámci mladoboleslavské nabídky. Tvar koncových svítilen (už v základu diodových) a výrazný prolis jsou zase něčím novým, byť se karoq svým maskováním snaží kamuflovat jako kodiaq. Celkově se nám proporce karoqu zdají vyváženější a líbivější než u protaženého kodiaqu.

Škoda Karoq – Porovnání s dalšími SUV mladoboleslavské značky
ModelYetiKaroqKodiaq
Délka (mm)4222 (-160)43824697 (+315)
Šířka (mm)1793 (-48)18411882 (+39)
Výška (mm)1691 (+86)16051676 (+71)
Rozvor (mm)2578 (-60/-52)2638 (2630 u 4X4)2791 (+153/161)
Světlá výška (mm)180 (-3)183194 (+11)
Kufr s se sadou na opravu defektu (l)415 (-106)521, nebo 479-588720/630 (5/7 míst)

Jaký je digitální přístrojový štít?

A jak je na tom interiér? Jestliže u yetiho nám vadil příliš skloněný volant a nízko uložená řadicí páka, za volantem karoqa jsme se rychle zabydleli. Vše máme dobře po ruce a obrazovka navigace je hezky na očích. Kdo zná kodiaqa, bude se cítit jako doma, středový tunel byl z většího SUV převzat beze změny.

Po vzoru kodiaqu a modernizované octavie bude i karoq plně online, nabídne celou řadu internetových služeb včetně vzdáleného přístupu k informacím o autě pomocí mobilu a spojení se servisem či záchrannými složkami v případě problémů. Inovativním prvkem je však ovládání gesty, které je u škodovky novinkou. Po vzoru Volkswagenu Golf bude možné se pohybem prstů či ruky pohybovat v menu nebo měnit skladby a rozhlasové stanice.

Další novinkou je i plně digitální přístrojový štít, který se v případě koncernu VW Group zatím objevoval v modelech Audi, Lamborghini nebo Volkswagen. Škoda však bude mít vlastní grafiku, která je jednodušší a podle nás i přehlednější. Vybírat bude možné ze čtyř režimů. Klasické uspořádání bude znamenat kruhový otáčkoměr a rychloměr s palubním počítačem mezi nimi, zatímco při digitálním uspořádání vyplní celou plochu mapa nebo jiný motiv. Tzv. Infoprofile zobrazí uprostřed jeden dominantní ukazatel doplněný o další informace. Redukované uspořádání se pak omezí na dvě nejnutnější volené položky vyjádřené velkými čísly, třeba rychloměr a dojezd, což se má hodit hlavně při jízdách v noci.

Co se týče materiálů, tak jejich strukturu a zpracování zatím nezle hodnotit. Zkoušené prototypy byly stavěny ručně, z provizorních materiálů.

Varioflex zůstal

Pochvalu nicméně zaslouží sedačky, které mají dlouhý sedák i opěradlo, parádní tvar a obepínají nás lépe než ty v superbu či octavii. Ještě více chválíme zadní sedačky. Karoq totiž nečekaně nabídne hned dvě řešení zadní lavice. Standardem jsou klasická, asymetricky dělená zadní sedadla, jaká známe třeba z octavie. V takovém případě dostanete příjemný vyšší posaz nebo komfortní sklon a tvar opěradla.

Kdo si však připlatí, získá systém Varioflex. Ten známe z yetiho, bratrská ateca ho ale nemá, a tak jsme ho nečekali ani v karoqu. V tomto případě je vzadu trojice samostatných křesel, které lze samostatně posouvat o 50 mm, sklápět nebo vyjmout. A jak jsme si vyzkoušeli, manipulace s nimi je velice jednoduchá, prostřední váží deset kilo, ty krajní po patnácti. Karoq navíc stejně jako yeti nabízí i možnost vyjmout prostřední sedadlo a krajní pozice přisunout ke středu, čímž se vytvoří luxusní prostor pro dva zadní pasažéry, což nikdo z konkurentů nenabídne.

Jen o výhodách to ale není, daní za variabilitu jsou užší opěradla, kvůli nimž není posaz tak pohodlný jako ve standardních sedadlech. Tuto variantu tak doporučujeme hlavně rodinám s malými dětmi, které možnost vyjmutí sedaček skutečně využijí.

Objednání Varioflexu má vliv i na objem zavazadelníku. Se základními, pouze sklopnými, sedačkami dostanete kufr s 521 litry. Zatímco v případě posuvných tří samostatných sedaček se objem v závislosti na jejich poloze pohybuje mezi 479 a 588 litry. Po vyjmutí zadních sedadel pak dostanete až objem 1.810 litrů.

Zkouška 1.5 TSI a 2.0 TDI

S novou zážehovou patnáctistovkou Škoda počítá i pro další modely, karoq je ale vůbec první model mladoboleslavské značky, který ho oficiálně dostal. Jak se nám zalíbil?

Popravdě řečeno hodně. Nově vyvinutý čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, přímým vstřikováním a systémem vypínání poloviny válců je tichý, pod kapotou si jen ševelí. Při akceleraci navíc zní jemněji než u 1.4 TSI, kterou nahrazuje. Kvůli emisní legislativě ale není tak čiperný, z nižších otáček už nevystřeluje s takovou razancí. Přesto má motor se 110 kW a 250 N.m sil dost a pro použití v kompaktním SUV je ideální.

Škoda Karoq – Předběžná technická data
Verze1.0 TSI1.5 TSI1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Válce/ventily3/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW]8511085110140
Točivý moment [N.m]200250250340400
Max. rychlost [km/h]187204188207211
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,68,410,78,97,8
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,14,54,45,3
Dostupné varianty pohonu4x2 6M/7DS4x2 6M/7DS,
4x4 7DS
4x2 6M/7DS4x2 6M,
4x4 6M/7DS
4x4 7DS

Na klikatých silničkách se karoq projevil hbitěji, proti kodiaqovi jsou jasně patrné menší rozměry i nižší hmotnost. Zároveň nám podvozek připadal o něco komfortnější než u atecy, což potvrzuje o šéf technického vývoje Christian Strube. „Snažili jsme se naladit podvozek měkčeji a komfortněji než naši španělští kolegové,“ říká.

Jestliže prototyp vyzbrojený novým 1.5 TSI byl předokolkou, druhý testovaný vůz měl pohon všech kol. Pod jeho kapotou pak pracoval turbodiesel 2.0 TDI se 110 kW a 340 N.m.

Při jízdě na silnici nám oba motory přijdou podobně dobře odhlučněné, naftový motor není slyšet o moc víc než ten zážehový. Jeho odhlučnění nám třeba přijde lepší než v octavii. Těžší agregát pod kapotou ale poznáte v zatáčkách, bezprostředně po přesednutí se naftový karoq jeví méně svižně a suverénně než jeho benzinový sourozenec.

Rozdílem druhého prototypu přitom nebyl jen pohon všech kol, ale také zadní náprava. Jestliže předokolky mají vzadu vlečenou nápravu, čtyřkolky použijí čtyřprvek. Rozdílů jsme si všimli hlavně při jízdě po nezpevněných cestách, na nichž si víceprvek pohodlněji poradil s tlumením nerovností. Komfort pak budou moci vylepšit adaptivní tlumiče, které budou k dispozici od příštího roku. Škoda s nimi původně nepočítala, a tak je ještě nutné je doladit.

A kdy přijde na trh?

S prototypy nového karoqu jsme se sice svezli už tento týden, jeho příchod na trh ale ještě nějakou chvíli potrvá. Oficiálně bude zástupcům médií a dalším pozvaným hostům představen 18. května na speciální akci ve Stockholmu, zatímco veřejnost si ho bude moci poprvé prohlédnout na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Krátce poté, na přelomu září a října, pak zamíří první kusy k zákazníkům. Ti budou moci vybírat ze dvou zážehových a tří vznětových motorů, které budou k dispozici ve třech stupních výbavy. Výhledově je doplní offroadově laděný Scout, dynamicky pojatý Sportline a luxusní Laurin & Klement. O sportovní Škodě Karoq RS se zatím jen diskutuje.

Sériová výroba bude zahájena během 30. kalendářního týdne letošního roku, tedy na konci července. Probíhat bude v Kvasinách, tedy ve stejné továrně jako Škoda Kodiaq a Seat Ateca. Ve stejném závodě se vyrábí i Škoda Superb.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

 

Škoda Karoq Škoda Karoq

Habu - vy co nechápete - podívejte se na SR 71 Habu



Škoda Karoq Sportline: Sportovní verze dostane exkluzivně nový motor 2.0 TSI Škoda Karoq Sportline: Sportovní verze dostane exkluzivně nový motor 2.0 TSI

Bratr Seatu Ateca se dočkal nové verze a nově nabízeného…

Škoda Karoq Scout se ukazuje na prvních fotkách. Čtyřkolku má v základu Škoda Karoq Scout se ukazuje na prvních fotkách. Čtyřkolku má v základu

Mladoboleslavská automobilka představuje nového člena…

 



 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Dnes 18:50

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím rudě. Pro mě je to dobře

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím…

Gól! Ruce vystřelí ke stropu haly, pak ukáže svůj barevný chránič zubů a v plné rychlosti to napálí do…

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i fanoušek, který na mě šetřil

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i…

Ať už je Karlos Vémola nejlepším českým zápasníkem, jak prohlašuje, nebo není, rozhodně je tím nejslavnějším.…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…