Volkswagen představuje nový motor 1.5 TSI, dorazí na konci roku
Už v lednu vyšlo najevo, že Volkswagen připravuje novou generaci motorů s objemem 1,5 litru, která nahradí stávající jednotky 1.4 TSI a 1.6 TDI. Nyní automobilka na tradičním vídeňském symposiu motorů představuje první agregát této nové generace, benzinový čtyřválec 1.5 TSI.
Volkswagen bez bližších detailů oznámil, že do prodeje nové TSI vstoupí ještě před koncem letošního roku, a to ve dvou výkonových variantách s 96 kW a 110 kW. Točivý moment uveden nebyl, má však být dostupný už v nízkém spektru otáček, údajně už od hranice 1300 min-1.
Dřívější zprávy naznačují, že patnáctistovky se jako první dočká modernizovaný Golf. Později by měla být k dispozici také v dalších modelech, Škodovka ji mimo jiné využije ve Fabii a Octavii. Rozšíření jednotky v nabídce modelů VW Group nastane po příchodu přísnějších emisních pravidel v roce 2017.
Hlavní proklamovanou předností nového agregátu je samozřejmě nízká spotřeba, která podle Volkswagenu bude o 10 % nižší než v případě dnešního motoru 1.4 TSI s 92 kW. Automobilka navíc tvrdí, že spotřeba nebude nižší jen v laboratorních normovaných cyklech, ale také během reálného, každodenního provozu.
Tato úspora byla zajištěna použitím té nejmodernější techniky. Volkswagen upozorňuje především na turbodmychadlo s elektricky ovládanou variabilní geometrií lopatek, které se ve velkosériové výrobě objeví vůbec poprvé. Systém se zatím příliš nepoužívá, známý je ale třeba z vybraných modelů Porsche.
Benzinový motor navíc disponuje vypínáním válců a vysokým kompresním poměrem s hodnotou 12,5:1. Volkswagen dále hovoří o vyspělém řízení teploty, sníženém tření nebo použití nové, čtvrté generace přímého vstřikování common-rail, které pracuje až s tlakem 350 bar. Spotřebě pomáhá též úsporný Millerův cyklus, v rámci něhož se sací ventil uzavírá opožděně, až během expanze.
Vedle zážehové patnáctistovky Volkswagen počítá také se vznětovým motorem 1.5 TDI, který nahradí dnešní 1.6 TDI. Rodina motorů bude modulární, což umožní na stejném základu vyvinout i litrový tříválec.