Jízdní dojmy: Stavební Mercedes-Benz Actros - Odolný a svižný

Jízdní dojmy: Stavební Mercedes-Benz Actros - Odolný a svižný

 
 

Mercedes-Benz Actros jsme ve verzi určené pro stavební sektor prohnali bahnem i po silnici.

Třetí generace vlajkové lodě Mercedes-Benzu se objevila na jaře minulého roku coby silniční verze. Na podzimním hannoverském autosalonu jsme si prohlédli stavební provedení, které obdrželo prestižní titul Truck of the Year 2009.

Změny pro náročné podmínky

Actros pro stavebnictví obdržel proti silniční verzi kromě několika nevyhnutelných úprav také další speciální. K těm nepostradatelným patří kryt motoru, který tvoří ocelový plech o tloušce 3 mm. Ochranný plech patří ke standardnímu vybení pro dempry Actros, u stavebních vozidel je součástí prvků na přání. Poněkud zvýšená palivová nádrž dostala také plechový kryt, takže s touto výbavou jsme se mohli pustit do jízd náročným terénem.

Ochrana světel

Přední světlomety i koncové svítilny při jízdách chránily mřížky. Tu zadní bylo možné snadno odklopit (pro případnou výměnu žárovky). Kryt před předními světlomety byl uchycený napevno, ale to platilo jen pro zkušební vozidla v blízkosti německého Karlsruhe. Vozidla Actros určená pro novináře pocházela z první serie, která ještě neměla výklopnou mřížku před hlavními světlomety. Ke všem zákazníkům se však dostanou automobily s výklopným krytem vzadu i vpředu.

Přístup ke korbě

Vyzkoušeli jsme cestu řidiče ke korbě sklápěčky actrosu a našli klasickou stupačku na boku kabiny i další větší za ní. Nechybělo ani nutné zábradlí na střeše budky.

Vnější zpětná zrcátka dostala ochranný kryt, který jsme ocenili během jízd na speciálním testovacím okruhu. Hlubokým kolejím v bahnitém terénu jsme se záměrně vyhýbali vyjetím na samotný okraj cesty a nezřídka se pak stávalo, že zrcátka dostávala zpředu jemné zásahy od větví stromů. Údery však velmi dobře pochytal plastový kryt, jehož hrbolatý design pěkně ladil s uplatněním vozidla.

PowerShift Offroad

Automatizovaná převodovka Powershift druhé generace dostala pro účely stavebnictví speciální režim Offroad. Ten zrychluje samotnou změnu převodů, protože v hlubokém bahně by delší časový úsek potřebný pro změnu stupňů způsobil přílišné zpomalení.

V prudkém stoupání jsme u Actrosu 6x6 sešlápli plyn až na podlahu a nestačili se divit, jak rychle k přeřazení došlo. Jinak naladěná automatizovaná převodovka disponovala také systémem pro rozhoupání vozidla vpřed a vzad při uvíznutí. Bez tohoto prvku je samočinné ústrojí v extrémních podmínkách proti ručně řazeným nevýhodou. PowerShift Offroad prošel i tímto naším kritériem pro jízdu v terénu.

Silniční trasa

Na silničním okruhu s tahačem 6x4 jsme u 40tunové soupravy v prudkých stoupáních a klesáních poblíž Karlsruhe využili tlačítko Power, které zvyšuje otáčky řazení powershiftu na nižší stupeň až pro dosažení největšího výkonu motoru, kterého všechny agregáty pro Actros dosahují při 1800 ot. za min.

Převodovka pro stavební vozidla dostala mimořádně robustní kovaná ramena, protože rychlá změna převodů a těžké trakční podmínky na její výdrž kladou mnohem větší nároky než v případě jemněji používaných silničních tahačů.

Uplatnění motorů

V nové stavební řadě najdete motory OM 501 LA a OM 502 LA. Nabídka zahrnuje šestici šestiválcových agregátů o objemu 11,9 l s výkony od 235 kW (320 k) do 350 kW (476 k). Nechybí ani tři jednotky V8 s objemem 15,9 l a výkony od 375 kW (510 k) do 440 kW (598 k).

Actros je prvním nákladním vozidlem pro stavebnictví vybaveným ukazatelem stavu akumulátoru. Při jízdě po silničním okruhu (plném průjezdů úzkými ulicemi malých městeček) jsme ocenili další komfortní prvky, které známe ze silniční verze Actrosu – dešťový senzor, tempomat a bezpečnostní zařízení Active Brake System.

Připravenost na nástavby

O volbě modelu rozhoduje náročnost montáže potřebné nástavby. Actros pro stavebnictví je na ni připraven například nastavitelnou výškou výfuku. Za tímto účelem se potrubí skládá z vložené části se dvěma sponami z ušlechtilé oceli, takže vlastní koncovka může být vytažena až do výšky čtyř metrů. Individuálně stavitelný je rovněž směr zakončení výfukové soustavy. Tímto řešením se lze vyhnout náročným a pravděpodobně neodborným dodatečným přestavbám.

Široká nabídka zahrnuje modely s uspořádáním náprav 4x2 až 8x8. Novinku tvoří sklápěcí korba od firmy Meiller dodávaná přímo z výroby.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…