Jízdní dojmy: Stavební Mercedes-Benz Actros - Odolný a svižný

Jízdní dojmy: Stavební Mercedes-Benz Actros - Odolný a svižný

 
 

Mercedes-Benz Actros jsme ve verzi určené pro stavební sektor prohnali bahnem i po silnici.

Třetí generace vlajkové lodě Mercedes-Benzu se objevila na jaře minulého roku coby silniční verze. Na podzimním hannoverském autosalonu jsme si prohlédli stavební provedení, které obdrželo prestižní titul Truck of the Year 2009.

Změny pro náročné podmínky

Actros pro stavebnictví obdržel proti silniční verzi kromě několika nevyhnutelných úprav také další speciální. K těm nepostradatelným patří kryt motoru, který tvoří ocelový plech o tloušce 3 mm. Ochranný plech patří ke standardnímu vybení pro dempry Actros, u stavebních vozidel je součástí prvků na přání. Poněkud zvýšená palivová nádrž dostala také plechový kryt, takže s touto výbavou jsme se mohli pustit do jízd náročným terénem.

Ochrana světel

Přední světlomety i koncové svítilny při jízdách chránily mřížky. Tu zadní bylo možné snadno odklopit (pro případnou výměnu žárovky). Kryt před předními světlomety byl uchycený napevno, ale to platilo jen pro zkušební vozidla v blízkosti německého Karlsruhe. Vozidla Actros určená pro novináře pocházela z první serie, která ještě neměla výklopnou mřížku před hlavními světlomety. Ke všem zákazníkům se však dostanou automobily s výklopným krytem vzadu i vpředu.

Přístup ke korbě

Vyzkoušeli jsme cestu řidiče ke korbě sklápěčky actrosu a našli klasickou stupačku na boku kabiny i další větší za ní. Nechybělo ani nutné zábradlí na střeše budky.

Vnější zpětná zrcátka dostala ochranný kryt, který jsme ocenili během jízd na speciálním testovacím okruhu. Hlubokým kolejím v bahnitém terénu jsme se záměrně vyhýbali vyjetím na samotný okraj cesty a nezřídka se pak stávalo, že zrcátka dostávala zpředu jemné zásahy od větví stromů. Údery však velmi dobře pochytal plastový kryt, jehož hrbolatý design pěkně ladil s uplatněním vozidla.

PowerShift Offroad

Automatizovaná převodovka Powershift druhé generace dostala pro účely stavebnictví speciální režim Offroad. Ten zrychluje samotnou změnu převodů, protože v hlubokém bahně by delší časový úsek potřebný pro změnu stupňů způsobil přílišné zpomalení.

V prudkém stoupání jsme u Actrosu 6x6 sešlápli plyn až na podlahu a nestačili se divit, jak rychle k přeřazení došlo. Jinak naladěná automatizovaná převodovka disponovala také systémem pro rozhoupání vozidla vpřed a vzad při uvíznutí. Bez tohoto prvku je samočinné ústrojí v extrémních podmínkách proti ručně řazeným nevýhodou. PowerShift Offroad prošel i tímto naším kritériem pro jízdu v terénu.

Silniční trasa

Na silničním okruhu s tahačem 6x4 jsme u 40tunové soupravy v prudkých stoupáních a klesáních poblíž Karlsruhe využili tlačítko Power, které zvyšuje otáčky řazení powershiftu na nižší stupeň až pro dosažení největšího výkonu motoru, kterého všechny agregáty pro Actros dosahují při 1800 ot. za min.

Převodovka pro stavební vozidla dostala mimořádně robustní kovaná ramena, protože rychlá změna převodů a těžké trakční podmínky na její výdrž kladou mnohem větší nároky než v případě jemněji používaných silničních tahačů.

Uplatnění motorů

V nové stavební řadě najdete motory OM 501 LA a OM 502 LA. Nabídka zahrnuje šestici šestiválcových agregátů o objemu 11,9 l s výkony od 235 kW (320 k) do 350 kW (476 k). Nechybí ani tři jednotky V8 s objemem 15,9 l a výkony od 375 kW (510 k) do 440 kW (598 k).

Actros je prvním nákladním vozidlem pro stavebnictví vybaveným ukazatelem stavu akumulátoru. Při jízdě po silničním okruhu (plném průjezdů úzkými ulicemi malých městeček) jsme ocenili další komfortní prvky, které známe ze silniční verze Actrosu – dešťový senzor, tempomat a bezpečnostní zařízení Active Brake System.

Připravenost na nástavby

O volbě modelu rozhoduje náročnost montáže potřebné nástavby. Actros pro stavebnictví je na ni připraven například nastavitelnou výškou výfuku. Za tímto účelem se potrubí skládá z vložené části se dvěma sponami z ušlechtilé oceli, takže vlastní koncovka může být vytažena až do výšky čtyř metrů. Individuálně stavitelný je rovněž směr zakončení výfukové soustavy. Tímto řešením se lze vyhnout náročným a pravděpodobně neodborným dodatečným přestavbám.

Široká nabídka zahrnuje modely s uspořádáním náprav 4x2 až 8x8. Novinku tvoří sklápěcí korba od firmy Meiller dodávaná přímo z výroby.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy

Americká automobilka Ford Motor dnes potvrdila, že…

Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ

Vedení energetické společnosti ČEZ navrhuje úpravou…

Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice

Pražští zastupitelé za Trojkoalici nesouhlasí s variantou…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit

Ojeté Peugeoty 407 pořídíte od 70 tisíc korun. Na co si…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Dnes 15:56

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od premiéry dočkal modernizace. A ta je výrazná, Fiat na inovované 500L použil 40 % nových dílů.




Blesk.cz

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli vzkaz kameníků z roku 1888

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli…

Vzácný objev učinili restaurátoři ve věži Staroměstské radnice, která nyní prochází rekonstrucí. V arkýři kaple…

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela se dojetím

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela…

Zpěvačka Marta Jandová (43) vyrazila na dovolenou společně se svojí rodinou. Sympatická hudebnice podnikla túru…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…