Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy: Stavební Mercedes-Benz Actros - Odolný a svižný

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Mercedes-Benz Actros jsme ve verzi určené pro stavební sektor prohnali bahnem i po silnici.

Třetí generace vlajkové lodě Mercedes-Benzu se objevila na jaře minulého roku coby silniční verze. Na podzimním hannoverském autosalonu jsme si prohlédli stavební provedení, které obdrželo prestižní titul Truck of the Year 2009.

Změny pro náročné podmínky

Actros pro stavebnictví obdržel proti silniční verzi kromě několika nevyhnutelných úprav také další speciální.

K těm nepostradatelným patří kryt motoru, který tvoří ocelový plech o tloušce 3 mm. Ochranný plech patří ke standardnímu vybení pro dempry Actros, u stavebních vozidel je součástí prvků na přání.

Poněkud zvýšená palivová nádrž dostala také plechový kryt, takže s touto výbavou jsme se mohli pustit do jízd náročným terénem.

Ochrana světel

Přední světlomety i koncové svítilny při jízdách chránily mřížky. Tu zadní bylo možné snadno odklopit (pro případnou výměnu žárovky). Kryt před předními světlomety byl uchycený napevno, ale to platilo jen pro zkušební vozidla v blízkosti německého Karlsruhe. Vozidla Actros určená pro novináře pocházela z první serie, která ještě neměla výklopnou mřížku před hlavními světlomety. Ke všem zákazníkům se však dostanou automobily s výklopným krytem vzadu i vpředu.

Přístup ke korbě

Vyzkoušeli jsme cestu řidiče ke korbě sklápěčky actrosu a našli klasickou stupačku na boku kabiny i další větší za ní. Nechybělo ani nutné zábradlí na střeše budky.

Vnější zpětná zrcátka dostala ochranný kryt, který jsme ocenili během jízd na speciálním testovacím okruhu. Hlubokým kolejím v bahnitém terénu jsme se záměrně vyhýbali vyjetím na samotný okraj cesty a nezřídka se pak stávalo, že zrcátka dostávala zpředu jemné zásahy od větví stromů. Údery však velmi dobře pochytal plastový kryt, jehož hrbolatý design pěkně ladil s uplatněním vozidla.

PowerShift Offroad

Automatizovaná převodovka Powershift druhé generace dostala pro účely stavebnictví speciální režim Offroad. Ten zrychluje samotnou změnu převodů, protože v hlubokém bahně by delší časový úsek potřebný pro změnu stupňů způsobil přílišné zpomalení.

V prudkém stoupání jsme u Actrosu 6x6 sešlápli plyn až na podlahu a nestačili se divit, jak rychle k přeřazení došlo. Jinak naladěná automatizovaná převodovka disponovala také systémem pro rozhoupání vozidla vpřed a vzad při uvíznutí. Bez tohoto prvku je samočinné ústrojí v extrémních podmínkách proti ručně řazeným nevýhodou. PowerShift Offroad prošel i tímto naším kritériem pro jízdu v terénu.

Silniční trasa

Na silničním okruhu s tahačem 6x4 jsme u 40tunové soupravy v prudkých stoupáních a klesáních poblíž Karlsruhe využili tlačítko Power, které zvyšuje otáčky řazení powershiftu na nižší stupeň až pro dosažení největšího výkonu motoru, kterého všechny agregáty pro Actros dosahují při 1800 ot. za min.

Převodovka pro stavební vozidla dostala mimořádně robustní kovaná ramena, protože rychlá změna převodů a těžké trakční podmínky na její výdrž kladou mnohem větší nároky než v případě jemněji používaných silničních tahačů.

Uplatnění motorů

V nové stavební řadě najdete motory OM 501 LA a OM 502 LA. Nabídka zahrnuje šestici šestiválcových agregátů o objemu 11,9 l s výkony od 235 kW (320 k) do 350 kW (476 k). Nechybí ani tři jednotky V8 s objemem 15,9 l a výkony od 375 kW (510 k) do 440 kW (598 k).

Actros je prvním nákladním vozidlem pro stavebnictví vybaveným ukazatelem stavu akumulátoru. Při jízdě po silničním okruhu (plném průjezdů úzkými ulicemi malých městeček) jsme ocenili další komfortní prvky, které známe ze silniční verze Actrosu – dešťový senzor, tempomat a bezpečnostní zařízení Active Brake System.

Připravenost na nástavby

O volbě modelu rozhoduje náročnost montáže potřebné nástavby. Actros pro stavebnictví je na ni připraven například nastavitelnou výškou výfuku. Za tímto účelem se potrubí skládá z vložené části se dvěma sponami z ušlechtilé oceli, takže vlastní koncovka může být vytažena až do výšky čtyř metrů. Individuálně stavitelný je rovněž směr zakončení výfukové soustavy. Tímto řešením se lze vyhnout náročným a pravděpodobně neodborným dodatečným přestavbám.

Široká nabídka zahrnuje modely s uspořádáním náprav 4x2 až 8x8. Novinku tvoří sklápěcí korba od firmy Meiller dodávaná přímo z výroby.

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Avatar - kolmar
2. 9. 2009 23:54
Re: Pochvala
tak to hej :yes: to by bola supa... len neviem ci Zezulka ma na to papiere ;-\
2. 9. 2009 18:56
Re: Pochvala
Objevit se tak navíc takovej test v Roadlooku, zrovna u tohoto stroje by to bylo hoodně zajímavé.
2. 9. 2009 12:14
Re: Pochvala
Taky jsem pro vic takovych clanku. I test DAFu byl zajimavej. :yes:
2. 9. 2009 10:58
Re: Pochvala
Rovněž přidávám svůj souhlas.
Avatar - Loptos
1. 9. 2009 14:57
Pochvala
Chvalim redakciu za uverejnenie aj takehoto clanku, a mohla by to robit castejsie. Trucky a podobne "nastroje" su tiez znacne zaujimave