Jízdní dojmy: Stavební Mercedes-Benz Actros - Odolný a svižný

Jízdní dojmy: Stavební Mercedes-Benz Actros - Odolný a svižný

 
 
1.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Actros jsme ve verzi určené pro stavební sektor prohnali bahnem i po silnici.

Třetí generace vlajkové lodě Mercedes-Benzu se objevila na jaře minulého roku coby silniční verze. Na podzimním hannoverském autosalonu jsme si prohlédli stavební provedení, které obdrželo prestižní titul Truck of the Year 2009.

Změny pro náročné podmínky

Actros pro stavebnictví obdržel proti silniční verzi kromě několika nevyhnutelných úprav také další speciální. K těm nepostradatelným patří kryt motoru, který tvoří ocelový plech o tloušce 3 mm. Ochranný plech patří ke standardnímu vybení pro dempry Actros, u stavebních vozidel je součástí prvků na přání. Poněkud zvýšená palivová nádrž dostala také plechový kryt, takže s touto výbavou jsme se mohli pustit do jízd náročným terénem.

Ochrana světel

Přední světlomety i koncové svítilny při jízdách chránily mřížky. Tu zadní bylo možné snadno odklopit (pro případnou výměnu žárovky). Kryt před předními světlomety byl uchycený napevno, ale to platilo jen pro zkušební vozidla v blízkosti německého Karlsruhe. Vozidla Actros určená pro novináře pocházela z první serie, která ještě neměla výklopnou mřížku před hlavními světlomety. Ke všem zákazníkům se však dostanou automobily s výklopným krytem vzadu i vpředu.

Přístup ke korbě

Vyzkoušeli jsme cestu řidiče ke korbě sklápěčky actrosu a našli klasickou stupačku na boku kabiny i další větší za ní. Nechybělo ani nutné zábradlí na střeše budky.

Vnější zpětná zrcátka dostala ochranný kryt, který jsme ocenili během jízd na speciálním testovacím okruhu. Hlubokým kolejím v bahnitém terénu jsme se záměrně vyhýbali vyjetím na samotný okraj cesty a nezřídka se pak stávalo, že zrcátka dostávala zpředu jemné zásahy od větví stromů. Údery však velmi dobře pochytal plastový kryt, jehož hrbolatý design pěkně ladil s uplatněním vozidla.

PowerShift Offroad

Automatizovaná převodovka Powershift druhé generace dostala pro účely stavebnictví speciální režim Offroad. Ten zrychluje samotnou změnu převodů, protože v hlubokém bahně by delší časový úsek potřebný pro změnu stupňů způsobil přílišné zpomalení.

V prudkém stoupání jsme u Actrosu 6x6 sešlápli plyn až na podlahu a nestačili se divit, jak rychle k přeřazení došlo. Jinak naladěná automatizovaná převodovka disponovala také systémem pro rozhoupání vozidla vpřed a vzad při uvíznutí. Bez tohoto prvku je samočinné ústrojí v extrémních podmínkách proti ručně řazeným nevýhodou. PowerShift Offroad prošel i tímto naším kritériem pro jízdu v terénu.

Silniční trasa

Na silničním okruhu s tahačem 6x4 jsme u 40tunové soupravy v prudkých stoupáních a klesáních poblíž Karlsruhe využili tlačítko Power, které zvyšuje otáčky řazení powershiftu na nižší stupeň až pro dosažení největšího výkonu motoru, kterého všechny agregáty pro Actros dosahují při 1800 ot. za min.

Převodovka pro stavební vozidla dostala mimořádně robustní kovaná ramena, protože rychlá změna převodů a těžké trakční podmínky na její výdrž kladou mnohem větší nároky než v případě jemněji používaných silničních tahačů.

Uplatnění motorů

V nové stavební řadě najdete motory OM 501 LA a OM 502 LA. Nabídka zahrnuje šestici šestiválcových agregátů o objemu 11,9 l s výkony od 235 kW (320 k) do 350 kW (476 k). Nechybí ani tři jednotky V8 s objemem 15,9 l a výkony od 375 kW (510 k) do 440 kW (598 k).

Actros je prvním nákladním vozidlem pro stavebnictví vybaveným ukazatelem stavu akumulátoru. Při jízdě po silničním okruhu (plném průjezdů úzkými ulicemi malých městeček) jsme ocenili další komfortní prvky, které známe ze silniční verze Actrosu – dešťový senzor, tempomat a bezpečnostní zařízení Active Brake System.

Připravenost na nástavby

O volbě modelu rozhoduje náročnost montáže potřebné nástavby. Actros pro stavebnictví je na ni připraven například nastavitelnou výškou výfuku. Za tímto účelem se potrubí skládá z vložené části se dvěma sponami z ušlechtilé oceli, takže vlastní koncovka může být vytažena až do výšky čtyř metrů. Individuálně stavitelný je rovněž směr zakončení výfukové soustavy. Tímto řešením se lze vyhnout náročným a pravděpodobně neodborným dodatečným přestavbám.

Široká nabídka zahrnuje modely s uspořádáním náprav 4x2 až 8x8. Novinku tvoří sklápěcí korba od firmy Meiller dodávaná přímo z výroby.

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO nabízí sociální demokracii vnitro a další čtyři ministerstva ANO nabízí sociální demokracii vnitro a další čtyři ministerstva

Hnutí ANO nabídlo sociální demokracii ministerstvo vnitra…

Policejní zásah v libereckém dopravním podniku souvisí s korupcí a zpronevěrou Policejní zásah v libereckém dopravním podniku souvisí s korupcí a zpronevěrou

Policie kauzu libereckého dopravního podniku, kde ve…

KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná KSČM si po debaklu zvolí nové vedení. Předsedou chtějí být Filip, Skála i Konečná

Komunisty čeká v sobotu první sjezd od volebního debaklu…

Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek Postřehy z Číny: Nečekaný důsledek

Číňané minimálně v Šen-čenu ukazují, co přesně sousloví…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost. Není to už trochu moc?

Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost

Dnes 12:50

Do oficiální premiéry automobilu na pekingském výstavišti zbývá méně než týden, koncept SUV si však díky uniklým fotografiím můžeme prohlédnout již nyní.




Blesk.cz

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou, Plíšková s Kerberovou

Los semifinále Fed Cupu: Kvitová začne s Görgesovou,…

Petra Kvitová rozehraje semifinálový duel tenistek ve Fed Cupu proti domácímu Německu. Zápas s Julií Görgesovou…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si je za klobouk!

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si…

Bombardováním Sýrie, zákazem kouření v restauracích, divadelní hrou o Ježíšovi znásilňujícím muslimku i…

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části neveřejná. Politici se nedozví, kdo o jejich údaje žádal

Majetková přiznání budou u obecních politiků z části…

Údaje o movitém majetku a závazcích komunálních politiků mají být podle Sněmovny neveřejné. U představitelů…