Jordánská Rally 2011 – Nejtěsnější vítězství v historii MS vybojoval Ogier s Citroënem

Jordánská Rally 2011 – Nejtěsnější vítězství v historii MS vybojoval Ogier s Citroënem

 

Zkrácená soutěž u mrtvého moře přinesla napínavý průběh, když první dva v cíli dělilo po 260 km neuvěřitelných 0,2 sekundy – nejmenší rozdíl v historii šampionátu WRC.

Již počtvrté letos odstartovala soutěž mistrovství světa WRC 2011, tentokráte to bylo v pro našince exotickém Jordánsku, kde se v rámci MS jede potřetí. Od počátku soutěž provázely problémy - nejprve se řešily politické nepokoje v sousední Sýrii (přes kterou se měl dopravit veškerý týmový materiál) a zvažovalo se dokonce nad zrušením soutěže. Druhým oříškem byla logistika z poslední soutěže v Portugalsku – nejprve se kvůli zpoždění trajektu posouvaly seznamovací jízdy, později postihly přepravní trajekt technické problémy (dvě poruchy) a zpoždění stále narůstalo. Soutěžní speciály sice byly do Jordánska přepraveny letecky, vše ostatní ale bylo na moři, takže se fakticky nemohlo dít vůbec nic. V pondělí proto bylo rozhodnuto o zrušení první etapy (za začátku tuto zprávu sice pořadatel dementoval, ale později k tomu stejně došlo), která se měla uskutečnit ve čtvrtek – posádky tak přišly o šest rychlostních zkoušek a 73,5 ostrých kilometrů. Na čtvrtek byl posunut i předsoutěžní shakedown, který v nejrychlejším čase prolétnul Petter Solberg (1:15,1) následovaný Loebem (+0,4) a dvojicí továrních Fiest WRC (Latvala +0,7, Hirvonen +0,8).

V pondělí se oficiálně světu představil tým Mini, který bude soutěžní tratě brázdit s novým speciálem Mini John Cooper Works WRC. Továrními jezdci jsou Dani Sordo a Kris Meeke, první světovou soutěží bude květnové klání na Sardinii. Tam se k nim přidají se stejným vozem i soukromníci – Patrik Plodin, kterému “miníka“ připraví italská společnost HF Grifone, Daniel Oliviera a Armindo Araujo.

Video

Druhá etapa: Den pro Francouze

Pro páteční etapu pořadatelé připravili šestici rychlostních zkoušek (tři testy ve dvou průjezdech) o celkové délce 144,3 km. První odjetou vložkou se tak stala sedmá rychlostní zkouška, kterou nejrychleji absolvoval Loeb před Ogierem (+1,8) a Latvalou (+5,7). V dalších dvou testech byl třetí Latvala, jednou zvítězil Petter (Ogier druhý) a jednou Ogier (Petter druhý). Petter jede pomaleji než by si přál – jednou byl lehce mimo trať a podruhé jej postihnul defekt. Konečnou pro dnešní den se předobědová zkouška dlouhá 41,5 km stala pro Henninga Solberga, který se svou nově zbarvenou Fiestou WRC havaroval, když trefil skálu. Následuje polední servis.

Odpoledne zaútočil Latvala na Fordu, který vyhrál první dvě odpolední vložky. V celkovém pořadí tak předstihuje druhého Loeba, na první místo však nechce kvůli zítřejšímu čištění trati. Hirvonen si stěžuje na čištění trati již dnes, v podobném duchu se vyjádřil i Loeb. Na testu odstupuje Ostberg, kterému stop vystavila převodovka jeho Fiesty WRC. Poslední páteční test se nesl ve znamení taktiky – Latvala i Loeb zpomalili buď před cílem nebo přímo uprostřed zkoušky, Hirvonenovi odešel 15 km před cílem posilovač řízení a tak si trochu pocvičil svaly na rukou – dojel se ztrátou téměř 1,5 minuty.

Po pátku jordánskou soutěž vede Ogier, který se k taktice neuchýlil, před Loebem (+31,6), Latvalou (+33,6) a Petterem Solbergem (+35,3). Pátý Hirvonen už ztrácí přes 2,5 minuty a z boje o vítězství je nejspíše vyřazen.

„Myslím, že to byl dobrý den. Vedeme s náskokem přes 30 sekund což není špatné. Zítra ale budeme čistit tratě a to je obtížné. Uvidíme, myslím, že je možné zvítězit. Stále však zůstávají čtyři piloti, kteří mají šanci vyhrát,“ řekl v pátečním večerním servisu vedoucí Sebastien Ogier.

SWRC

Kromě předposlední vložky nezná páteční výsledková listina SWRC jiné jméno než Nasser Al-Attiyah na Fordu Fiesta S2000. Jedno vítězství ukořistil Gassner junior na Fabii, Prokop ani Hänninen Jordánsko do svého programu nenominovali. Po pátku tak s velkým náskokem vede Katařan Al-Attiyah, kterému zdejší tratě velmi sedí, před Sousou (+1:55,5) taktéž na Fiestě S2000 a Kruudou (+3:06,8) na Fabii S2000.

Třetí etapa: Latvalova honička nevyšla o desetiny, dvě desetiny

Rozuzlení zkrácené soutěže v neděli přinesla závěrečná etapa čítající osm rychlostních zkoušek včetně Power Stage, dohromady měřící 115,3 km. Na sobotní dopoledne si druhé místo předplatil Fin Latvala, který všechny čtyři testy dojel stříbrný. Z dílčích vítězství se radovali Loeb a Hirvonen, každý ukořistil po dvou. Všichni jedou naplno a stěžují si na kameny, které svými vozy trefují. Petter jede úplně na hraně, přesto to stačí “pouze“ na čtyři třetí místa.

Před obědem tak stále vede Ogier, na druhé místo se prokousal Latvala, který náskok mladého Seba snížil na 18,9 sekundy. O další 1,8 zpět je Loeb, dalších 8,1 ztrácí Petter Solberg. Odpoledne to bude na zbývajících čtyřech vložkách ještě veliký boj. Následuje polední servis.

Odpoledne vyšlo Latvalovy, který se rozhodnul o bezhlavý útok, (téměř) vše na co sáhnul. V první odpolední zkoušce vyhrál a zkrátil Ogierův náskok o vydatných 8,7 sekundy. Petter Solberg mít z cíle radost nebude neboť přehnal svou snahu a havaroval ze čtvrtého místa. V dalším testu ukrojil Latvala dalších 4,9 sekundy a když i v tom dalším nadělil Ogierovi 5,8, vyhoupnul se o půl sekundy do celkového vedení právě před mladého Sebastiena.

Power Stage

Závěrečnou zkoušku před televizními kamerami dlouhou 10,5 km pro sebe urvali Ogier spolu s Hirvonenem – oba zajeli shodný čas 5:21,7. Další tři desetiny přidal Loeb a další čtyři pak Latvala, který tak na Ogiera ztratil 0,7 sekundy. Co z toho plyne? Mladý francouzský jezdec jménem Sebastien Ogier o 0,2 sekundy překonává Latvalu, vrací se do celkového vedení a vyhrává Jordánskou Rally včetně tří bonusových bodů za Power Stage! Latvala byl odsouzen o dvě desetinky prohrát a brát celkové druhé místo bez bodů za Power Stage, třetí dojel Loeb se ztrátou 27,7 sekundy.

Odstup mezi vítězem a druhým je 0,2 sekundy, což je nejtěsnější výsledek v historii MS! Na dalším místě je s 0,3 Rally Nový Zéland 2007 ve které vítězného Grönholma a druhého Loeba dělilo ještě o desetinu více.

Celkové výsledky Jordan Rally 2011:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Sébastien Ogier / Julien IngrassiaCitroën DS3 WRC2:48:28,2
2.Jari-Matti Latvala / Miikka AnttilaFord Fiesta RS WRC+0,2
3.Sébastien Loeb / Daniel ElenaCitroën DS3 WRC+27,7
4.Mikko Hirvonen / Jarmo LehtinenFord Fiesta RS WRC+2:44,7
5.Matthew Wilson / Scott MartinFord Fiesta RS WRC+5:44,9
6.Kimi Raikkonen / Kai LindstromCitroën DS3 WRC+6:14,9
7.Federico Villagra / Jorge Perez CompancFord Fiesta RS WRC+9:18,7
8.Khalid Al-Qassimi / Michael OrrFord Fiesta RS WRC+9:43,7
9.Denis Kuipers / Frederic MiclotteFord Fiesta RS WRC+14:27,5
10.Bernardo Sousa / Antonio CostaFord Fiesta S2000+15:05,5

„Úžasné. Úžasný den. Dneska jsem jel jako z pekla. Před poslední zkouškou jsem nebyl nervózní, věděl jsem, že vítězství je stále možné. Řekl jsem si, že musím být Latvalovi co nejblíže a na Power Stage jej zkusit porazit. Byla to dobrá strategie. Je to úžasný pocit. Jari-Matti byl dneska tak rychlý, takže jsem musel jet naprosto naplno. Jsem rád, že to dopadlo takhle,“ říká vítěz Jordánské Rally a třetí muž průběžného pořadí WRC Sebastien Ogier.

„Jsem zklamaný. Na poslední erzetě to bylo tak těsné. Každý jel na limitu a tak tvrdě jak jen mohl. Na několika místech jsem byl trošku širší, ale to se stalo každému. Zkusil jsem jet tvrdě, ale dělal jsem chyby. Potřebuješ předvést perfektní výkon. Někdo prostě vyhraje a někdo prohraje. Snad se mi to povede někde jinde,“ řekl druhý v cíli Jari-Matti Latvala.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

PořadíJezdecBody
1.Sébastien Loeb (FRA)74
2.Mikko Hirvonen (FIN)72
3.Sébastien Ogier (FRA)69
4.Jari-Matti Latvala (FIN)66
5.Petter Solberg (NOR)31
6.Mads Ostberg (NOR)28
7.Matthew Wilson (GBR)22
8.Kimi Räikkönen (FIN)18
9.Federico Villagra (ARG)12
10.Henning Solberg (NOR)10
11.Per-Gunnar Andersson (SWE)6
12.Martin Prokop (CZE)6
13.Khalid Al-Qassimi (SAE)5

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

PořadíTýmBody
1.Citroën Total World Rally Team130
2.Ford Abu Dhabi World Rally Team130
3.M-Sport Stobart Ford Rally Team43
4.Ice 1 Racing26
5.Petter Solberg World Rally Team22
6.Munchi’s Ford World Rally Team 20
7.Team Abu Dhabi13
8.FERM Power Tools World Rally Team10
9.Monster World Rally Team6

SWRC

Mezi es-dvoutisícovkami se na trati udála pouze jedna výjimečná věc – na první sobotní erzetě začal stávkovat motor vedoucímu Katařanovi Al-Attiyahovi, který tím v soutěži skončil. Pro vítězství si dojel Bernardo Sousa na Fiestě S2000, druhý byl Estonec Karl Kruuda na Fabii S2000 (+21,7) a třetí Němec Herman Gassner junior taktéž na Fabii S2000 (+2:22,1).

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

PořadíJezdecBody
1.Karl Kruuda (EST)30
2.Martin Prokop (CZE)25
3.Bernardo Sousa (POR)25
4.Juho Hänninen (FIN)18
5.Ott Tänak (EST)15
6.Herman Gassner jr. (GER)15
7.Alberto Llovera (-)12
8.Evyind Brynildsen (NOR)10
Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3 Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3

Z výrobní linky ve francouzském Poissy sjelo od roku 2010…

Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech

V době, kdy se už většinou schyluje k modelové obměně,…

 



 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…