Kaipan 57a: Zatím nejlepší český Lotus 7!
Výroba replik Lotusu 7 patří k oblíbeným tématům celé řady výrobců. Ti se postupem let od originálu více (britský Westfield) či méně (německý Rush) vzdalují, jak se technika aut vyvíjí. Dodnes ale zůstává jediným právoplatným dědicem původního Lotusu model Super 7 britské firmy Caterham.
Pozadu za světovou nabídkou replik Lotusu 7 nezůstala díky firmě Kaipan ani Česká republika. V roce 1993 se představil první prototyp 07, později po dalším vývoji přeznačený na 47. Prodávat se začal v roce 1997, kdy byla započata jeho malosériová výroba. V roce 2002 vyjel modernější Kaipan 57. V následujících letech se firma Kaipan zaměřila na z pohledu radosti z jízdy lehce kontroverzní počiny 14, 15 a 16. Ty mají na rozdíl od 47 či 57 pohon předních kol a pohání je upravený motor Škoda 1.3 OHV, respektive 1.2 TSI.
Srdce jako zvon
Při pohledu na nový Kaipan 57a si možná řeknete, čím se tento vůz liší od svého předchůdce? Tvary karoserie to zcela záměrně nejsou, neboť i v tomto případě bylo cílem plně zachovat ducha a gloriolu vozu Lotus 7. Cílem vývoje bylo auto přiblížit současnosti a také splnit stále přísnější normy týkající se bezpečnosti a množství emisí ve výfukových plynech.
Tou nejdůležitější změnou je slavný motor VW/Audi 1.8 20V Turbo, uložený podélně za přední nápravou a pohánějící zadní kola. Tento evergreen mezi motory splňuje v Kaipanu 57a emisní normu Euro 6, což je mimořádně pozoruhodné. Vždyť ve vozech skupiny VW se již léta nenabízí. Poslední verze v Seatu Exeo splňovala Euro 4, tudíž se prodávala jen do roku 2010. S příchodem Euro 5 ji musel španělský výrobce nahradit nepříliš zdařilým motorem 1.8 TSI. A ten (jak známo) zdaleka nedosahuje kvalit starého dobrého „pětiventilu turbo“.
Vzhledem k tomu, že sériová výroba tohoto agregátu již byla ukončena, nakupuje automobilka Michala Hradského starší agregáty, které repasuje a následně upravuje s cílem splnit nejpřísnější emisní normu. Výkon 110 kW zůstává nezměněn, stejně jako manuální pětistupňová převodovka původně z Fordu Sierra. Její použití si rovněž vyžádalo úpravy příruby motoru.
K dalším změnám na autě patří zavedení systému ABS spolu se čtyřmi kotoučovými brzdami. Vůz má dále upravený podvozek, doplněnou výbavu v kabině, včetně nových anatomických sedadel a další „drobná“ zlepšení. Nově muselo auto projít také nárazovými testy, samozřejmě nikoliv těmi dle metodiky EuroNCAP, ale homologačními, které nejsou tak přísné.
Novinka Kaipanu má délku 3650 mm, přičemž karoserie využívá i nadále trubkový prostorový rám. Krycí panely karoserie jsou ale vyrobeny z hliníku, případně laminátu. Výrobce udává maximální rychlost 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/z za 5,9 sekundy.
Vůz se vyrábí zakázkovým způsobem. Zákazník po objednání vozu složí zálohu, zbytek doplatí až při převzetí auta. Díky tomu si může auto nakonfigurovat podle svých požadavků. Navíc je Kaipan 57a dodáván také jako stavebnice, po vzoru malých britských automobilek, které toto nabízely zejména v 60. letech coby takzvané „kit cars“. Cena zkompletovaného auta začíná na částce 1.280.000 korun, což není zrovna málo.