reklama


10.6. 2013 Petr Barták

Kdo nebude mít eurořidičák, po 1. lednu 2014 se nesveze!

Kdo nebude mít eurořidičák, po 1. lednu 2014 se nesveze!

Na staré řidičáky mohou v zemích EU jezdit ještě dvacet let. Ne však u nás. Kdo nebude mít eurořidičák do konce roku, nesmí po 1. lednu 2014 za volant!

Normálnímu člověku to hlava nebere. Proč už v roce 2001, ještě před naším vstupem do Evropské unie, legislativci při přípravě zákona o silničním provozu usoudili, že v roce 2014 bude platit jen jeden typ řidičského průkazu: unifikovaný pro EU ve velikosti plastové platební karty? „Je to dáno našimi zákony. Schválil to parlament a podepsal prezident,“ říká Martin Novák z ministerstva dopravy. A důvod? „Pro kontrolu a evidenci je jednodušší pouze jeden typ. To také eliminuje riziko padělání řidičských průkazů, s kterými jsme se též setkávali,“ vysvětluje mluvčí.

ČR vs. Unie

Brusel přitom nic takového nevyžaduje. Jednotný evropský formát řidičáku, kam má každá členská země právo dát své symboly, se povinně vystavuje až po 19. lednu letošního roku. Staré průkazy platí dalších dvacet let – až do roku 2033. Když byl jednotný evropský řidičák zaveden, ptali se třeba Němci, co se pro ně mění. Tamní autoklub ADAC byl zavalen tisícovkami dotazů, držitele řidičáků ale jen potěšil. Pokud nemá průkaz vyznačenou platnost, může při vnitrostátních cestách platit ještě dvacet let. Doporučují vyměnit si doklad jenom pro případ cest do zahraničí. A tak i východoněmecké průkazy z doby před sjednocením obou zemí budou dále platit. Kde je dnes konec našim starým „růžovkám“?

Nečekej!

Aktuálně u nás platí jen dva typy řidičských průkazů, navíc ty vydané od ledna 2001 do konce dubna 2004 už pouze do letošního silvestra. „Lhůta pro výměnu skončí letošním 31. prosincem,“ říká Novák. Po tomto datu bude platit už jen doklad evropského formátu. Vzhledem k tomu, že řidičáků s končící platností k tomuto datu jsou ještě statisíce, nás zajímalo, zda se vše stihne. „Čas na otálení už není. V zájmu každého řidiče je mít doklady v pořádku,“ tvrdí mluvčí dopravy. „S žádným přechodným obdobím nepočítáme. Když nebude mít v příštím roce český řidič jedinou správnou verzi, nesmí za volant,“ dodává. Jak nám potvrdila mluvčí dopravní policie Markéta Johnová, ani policie nemá o případném přechodném období žádné informace.

Náplast, ale jen malá

Co si však mají počít řidiči, kteří nechávají všechno na poslední chvíli a nestihnou to? Ke konci dubna jich bylo 667 205. Jak už jsme naznačili, za volant se starým (neplatným) řidičským průkazem nesmí. Pokud řidiče policie zastaví, vyměří mu pokutu ve výši 1500 až 2500 korun. Neplatný průkaz si ale podle Nováka může vyměnit i po 1. lednu 2014. Má to však háček. „Zatímco dnes je výměna dokladu bezplatná, příští rok už náhrada neplatného vyjde na padesátikorunu,“ potvrzuje mluvčí ministerstva.

Výměna v kostce

  • Řidičské průkazy se vyměňují na úřadech obcí s rozšířenou působností.
  • Lhůta na vyřízení žádosti do obdržení nového řidičáků je dvacet kalendářních dní. Výměna je zadarmo.
  • Lze využít i rychlou variantu, hotovo je za pět pracovních dní. Stojí to ale 500 Kč.

 [600×788]

Víte, že...

  • neplatný řidičský průkaz neznamená ztrátu oprávnění řídit? Jeho držitel nesmí jen usednout za volant. Co nejdříve by si měl nechat vystavit platnou variantu.
  • pokud už nechcete usednout za volant, můžete se řidičáku vzdát?
  • neplatný řidičský průkaz si nesmíte nechat doma? Musí se vrátit na dopravní úřad.
  • stejné je to po úmrtí držitele? Pozůstalí jej mají donést na úřad.

Pět otázek pro Martina Nováka z Ministerstva dopravy ČR

Kolik řidičáků zbývá vyměnit?

Podle posledních údajů ke konci dubna jsou jich stále stovky tisíc.

Stihnou to jejich držitelé do konce roku?

To nelze říci. Záleží na nich a také na kapacitách příslušných dopravních úřadů. Rozhodně by však neměli příliš dlouho váhat.

Jak dlouho dnes výměna trvá?

Ze zákona je na ni dvacet kalendářních dní, ale zatím se daří žadatele uspokojit i o několik dní dříve.

Nepočítá se vzhledem k typické české vlastnosti nechat všechno na poslední chvíli se zavedením přechodného období?

Nemám o tom v tomto okamžiku žádné informace. Ostatně o nutnosti výměny vědí držitelé průkazů již přes dva roky.

Co by měl řidič dělat, když po Novém roce nebude mít průkaz vyměněný?

Určitě by neměl usedat za volant. Může si ale o výměnu požádat i po Novém roce 2014. Platnost starého průkazu mu sice skončí, ale oprávnění řídit tím neztratí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama