TEST Kia Cee´d 2,0 EX – Nepatrný přešlap
Ať už jste dosud řídili cokoliv se znakem Kia, toto je něco naprosto jiného. Cee´d je auto navržené po dlouholetém pozorování a vyhodnocování potřeb evropského zákazníka a taky tak vypadá. Bez výstřelků a experimentů. Čisté a jednoduché a nemít vpředu logo korejské automobilky, vůbec by se za něj nemusely stydět ani značky ze starého kontinentu. Kdokoliv z mých známých (a že jich pár má v oblibě sarkastické poznámky) koukal na tohle auto, uznale pokyvoval hlavou. Zvenku i uvnitř. Takže konkurenceschopné auto bez ohledu na to, co jsme si dosud mysleli o vzhledu korejských vozů? Nesporně ano.
A obdivná nálada vás neopustí ani v interiéru. Tam, kde některé hatchbacky nižší střední třídy používají tvrdé plasty, vaše ruce se můžou v Kii dotýkat příjemně poddajných materiálů. Ne všude. Na spodní straně palubní desky se dá hlasitě zaklepat a výlisky kapes předních dveří jsou poddajné jako kartonová krabice, ale celkový dojem předčí nejsmělejší očekávání. A opět vás dostane jednoduchost, která je prvním pilířem dobré ergonomie. Podsvětlení přístrojů je sice trochu teatrálně oranžové, ale nemůže pokazit konečné skóre za vzhled. Přidejte k tomu spoustu prostoru na předních i zadních sedadlech a napadne vás, že Kia se vlastně skoro nemá co učit.
Samotná jízda vás už tolik neohromí. Je dobrá, ničím výjimečná a podvozek s řízením byl stavěný hlavně na odfiltrování posádky od okolního světa, než pro potřeby řidiče. Od lehkého volantu s paralyzovanou středovou polohou se dozvíte jen zásadní informace, kupříkladu když se začnou v zatáčce hrnout přední kola ven. Zapomeňte na hravost zadní nápravy, sportovní zážitky nebo řiditelnost plynem – to by Cee´d musel dostat pevnější silentbloky a tužší tlumiče. Takhle má kalibraci, která zvládá „jen“ kontrolu náklonů a tlumí přenos hluku, což bude vyhovovat asi pětaosmdesáti zájemcům o kompaktní hatchback ze sta.
Asi v tomto okamžiku se začnete ptát, proč je pod přední kapotou dvoulitrový zážehový čtyřválec. S ohledem na palubní počítač, který zobrazoval průměrnou spotřebu mezi devíti až deseti litry naturalu na 100 km, to však bude otázka spíše vyčítavá než zvědavá. Nemá totiž sportovní zvuk, zátah, ani chuť hnát se do otáček. Agilitou připomíná šestnáctistovky, možná motory 1,8 l, i když papírově vypadá na víc. Jde o ten samý motor 2.0 CVVT, s variabilním časováním ventilů, který nám nedávno dělal společnost v Hyundaii Coupé. V Cee´du je lépe utlumený (ne o moc) a ve středních otáčkách se cítí nejlépe, ale příplatek 30 tisíc Kč ve srovnání s motorem 1,6 l opravdu nestojí za čtyři desetiny, které získáte při akceleraci na stovku (10,8 vs. 10,4 s). Navíc menší motor táhne skoro o metrák nižší hmotnost, takže výraznější ztrátu dynamiky nepocítíte. Naopak o dva litry menší spotřeba šestnáctistovky na 100 km je silný argument, proč dát dvoulitru košem.
Na dálnici navíc získáte dojem, že převodovce chybí šestka, která by snížila otáčky i spotřebu o kus dolu. Řazení mohlo být o něco přesnější, nemá totiž úplně v lásce rychlé podřazování, ale to spíše berte jako další důkaz, že Cee ´d si nehraje na hot hatch. Brzdy mají progresivní nástup a s tím, co ze sebe dostane motor, si rychle poradí.
Pokud si budete myslet, že uhlazená povaha Cee´du je jen oběť dnešní průměrnosti a mohl být ještě sportovnější, aby se přiblížil Focusu nebo Civiku, potom jste tohle auto úplně nepochopili. Ne, já bych ho taky nechtěl, ale měli bychom si uvědomit, jaký je podíl mezi těmi co s volantem umí a skupinou, která vidí jen auto. A jejich spokojenost s Cee´dem neprostřelíte žádným argumentem.
Závěr
Nadřazenost komfortu a denní použitelnosti nad zábavu není to, co by mě nebo některým z vás vonělo. Ale házet kvůli tomu kamenem? Vždyť tohle auto splní všechna přání většině řidičů. Protestování by už bylo na hraně pozitivní diskriminace a to nechceme, že? Našim dnešním důvodem na test však byl motor a ten neprošel. Nevyhovoval by totiž nám, menšině se sklony k chuligánství, ale ani těm s potřebou „mít auto úplně pod kontrolou“.
První cena vozu | 339 980,-Kč (1,4 80 kW, Base) |
Základní cena testovaného vozu | 459.980,-Kč (2,0 CVVT, 105 kW, EX) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 484.980,-Kč (2,0 CVVT, 105 kW, EX) |
Plusy
- ergonomie a design
- až na pár detailů kvalita materiálů
- prostorný interiér
- vyváženost podvozku
Minusy
- odtažité řízení
- vysoká spotřeba
- hlučnost motoru ve vyšších otáčkách