Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia ProCeed GT – Sportovní kombi do milionu korun? Ano, jde to!

Lukáš Volšický
Diskuze (55)

Vrcholný sportovní kombík na základech populárního Ceedu je ideálním autem pro řidičské nadšence s rodinami. Má sice své mouchy, ale pokud to s řízením myslíte opravdu vážně, docela rychle mu je odpustíte.

Design, interiér


Populární Kia Ceed se v nejmodernější generaci prodává hned ve čtyřech různých variantách. Úplným základem je standardní pětidveřový hatchback, který v portfoliu značky doplňuje praktičtější klasické rodinné kombi Sportswagon (SW). Už při oficiálním zahájení prodeje v Česku v roce 2018 však Kia lákala i na budoucí dvojici lifestylových modelů – dobrodružnější XCeed a sportovnější ProCeed.

Vrcholnou Kiou Ceed se tak v roce 2019 stal sportovní kombík ProCeed s dynamičtější siluetou se zakulacenou linií střechy. Aerodynamičtější ProCeed je nižší než standardní kombi Ceed Sportswagon a je ideální modelovou variantou pro všechny, kdo upřednostňují design a jízdní vlastnostmi před co nejlepší praktičností. ProCeed je rodinným autem pro tatínky, co se ani v pokročilejší etapě života nevzdávají radosti z řízení.

A opravdu, zejména ve vrcholné silnější a luxusnější verzi GT je ProCeed jedním z řidičsky nejpříjemnějších „lidových“ sportovních kombíků dneška, ale o tom až později. Teď se pojďme věnovat novinkám designu, celkové praktičnosti a technologiím v interiéru. ProCeed byl hezky vypadajícím normálním autem už při uvedení na trh, jenže už před dvěma lety prošel modernizací.

Jihokorejská Kia v létě 2021 uvedla decentní modernizaci modelů Ceed, Ceed SW a ProCeed, díky níž implementovala nový podpis značky. Skutečně, nové logo s nápisem KIA nahrazující v minulosti tradiční ovál je snad nejvýraznější designovou novinkou. Spolu s ním značka uvedla nové Full LED světlomety s novou signaturou a trochu vylepšila sportovnější rysy předního nárazníku s trojúhelníkovými nádechy.

Kia ProCeed GT Kia ProCeed GT

Stylingových novinek však je absolutní minimum – vylepšená osmnáctipalcová kola se odlišují jen v detailech, koncová světla propojená vodorovnou lištou jsou stále stejná a na sportovnějšímu kombíku zůstávají i charakteristické červené doplňky, kterými návrháři odlišují vrcholnou výbavu GT od základního ProCeedu GT-Line.

Dokonce i v pouze minimálně modernizovaném interiéru je implementace nového loga asi nejvýraznější novinkou. Architektura kabiny i nadále kombinuje 12,3“ digitální přístrojový štít s 10,25“ dotykovou obrazovkou informačního a zábavního systému. Kia vylepšila zejména technologickou výbavu a nově ProCeed vybavila bezdrátovou konektivitou služeb Apple CarPlay a Android Auto.

Standardní výbava vrcholného modelu je příjemně bohatá už ve standardu a zahrnuje vyhřívaná sedadla (vpředu i vzadu), volant i čelní sklo, bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů, přední i zadní parkovací senzory, couvací kameru nebo inteligentní parkovací asistent. U testovaného vozu se ve volitelných příplatcích objevuje pouze panoramatické střešní okno za 35.000 Kč a metalická stříbrná barva Lunar za 15.000 Kč.

V základní výbavě jsou i příjemná sedadla Recaro se semišovým čalouněním, díky nimž můžete dosáhnout i docela sportovní pozice za volantem, tedy s nízkým posezem, lehce nataženýma nohama a volantem blízko u těla. Sedadla navíc poskytují výbornou oporu tělu v zatáčkách, takže se v ProCeedu GT nemusíte bát ani opravdu dynamické jízdy. K tomu lehce vyzývají i „agresivní“ červené doplňky v kabině.

U standardních spalovacích modelů je Kia současně automobilkou, která zachovává tradiční ovládací prvky. V ProCeedu GT se tak nemusíte obávat, že byste všechna zásadní nastavení vozu museli hledat hluboko v infotainmentu. Klimatizaci ovládáte na klasickém panelu, občas otravný systém stop/start jednoduše vypnete tlačítkem, stejně jako si změníte jízdní režim. 

Stylovější ProCeed GT je však pochopitelně méně praktický než standardní kombík Sportswagon. Dynamičtější nižší silueta střechy lehce zmenšuje prostor nad hlavou cestujících a decentně omezuje i zavazadlový prostor. Se základním objemem 594 litrů je pouze o 31 litrů menší než u Ceedu SW a má odkládací prostory pod podlahou.

Motor, jízdní vlastnosti


Po faceliftu se sportovnější kombi Kia ProCeed v Česku prodává se dvěma motorizacemi. Základní specifikace ve výbavě GT-Line je k dispozici s modernější přeplňovanou zážehovou čtyřválcovou patnáctistovkou T-GDI, která nahradila předcházející čtrnáctistovku. Až „Gétéčko“ má silnější jednotku s jakou se vám otevírá úplný potenciál vozu.

Rychlejší a vybavenější ProCeed GT si zachoval lehce objemnější přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku T-GDI s maximálním výkonem 150 kW (204 koní) a točivým momentem 265 N.m. Vrcholná verze je dostupná jen se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, zatímco u slabšího modelů můžete sáhnout i po šestistupňovém manuálu.

Kia ProCeed GT si z modernizace neodvezla žádná technologická vylepšení a technicky je stejným autem, jako byla před faceliftem. Pravdou je, že i nadále je jedním z nejzábavnějších a „lidově“ dostupných sportovních kombíků na našem trhu. Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlostí 225 km/h je příjemně svižná, ale zpřísňující se emisní legislativa v Evropě se bohužel podepisuje na projevu motoru.

Kia ProCeed GT Kia ProCeed GT

Zpočátku totiž musíte překonat tupější reakci na plyn, jakou si můžete zlepšit aktivací sportovního jízdního režimu. ProCeed GT následně zintenzivní odezvu na plyn a současně otevře mechanickou klapku pro intenzivnější soundtrack turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce, který při ubrání plynu nadšeně střílí do výfuku. A když se necháte unést celkovou dynamikou a sportovně nastaveným podvozkem, vzniká sympatická řidičská zábava.

Na Kiu ProCeed GT mám z minulosti nezapomenutelnou vzpomínku, když jsem ji řídil na legendárním Nürburgringu. V Zeleném pekle se rodinný kombík projevil jako doslova neúnavné auto, kterému extrémní zátěž nejnáročnějšího závodního okruhu na světě nezpůsobila žádný problém. Technika pohonu se nijak nepřehřívala, stejně jako pneumatiky nebo brzdy. Po každém odjetém kole byla okamžitě připravena na další.

Vzpomínám na to pokaždé, když s ProCeedem GT jezdím na českých okreskách. Když tenhle kombík jede po kvalitním asfaltu, i ve vyšších rychlostech vám umožňuje projíždět zatáčkami až nečekanými rychlostmi a současně se bavit. V tu chvíli oceníte tužší nastavení podvozku na velkých osmnáctipalcových kolech s nízkoprofilovou pneumatikou. Při dynamičtějším tempu vám se zatáčkami pomáhá i strmější převod řízení s trochou zpětné vazby.

Důležitým faktem také je, že vedle standardních Ceedů má ProCeed GT o 5 mm nižší světlou výšku a je naladěný pro ideální kompromis mezi komfortem a sportovním chováním. V každodenním provozu ve městech to však znamená, že chvílemi je až nepříjemně tvrdý a téměř nenechává pracovat kola pod karoserií – kopíruje sebemenší nerovnosti asfaltu a občas s vámi trochu hází.

Kia ProCeed GT však bohužel není opravdovým sportovním kombíkem, kterému byste to hned odpustili. Pro většinu zákazníků bude klasickým všedním autem pro odvoz dětí do školky, cesty na nákup nebo do zaměstnání. A chvílemi umí být i nepraktická, protože hodně zkosené sloupky C a nízké zadní sklo komplikují výhled za vůz. Záleží už pouze na tom, jak vás chytne za srdce, abyste ji to prominuli.

Video se připravuje ...

A zásadní je i reálná spotřeba benzinu. Automobilka oficiálně udává kombinovanou spotřebu 6,8 litru paliva na 100 kilometrů v cyklu WLTP, ale kde je skutečnost? Když budete jezdit ve městech, na dálnicích i dynamičtějším tempem po okreskách, řekne si Kia o 8 až 9 litrů. Nejekonomičtější výsledky mimo město se pohybují okolo 7 litrů a můj týdenní průměr se pohyboval okolo 7,6 litru na 100 kilometrů.

Závěr


Kia ProCeed GT je ideální rodinný kombík se sportovním charakterem pro tatínky, co si v dospělejší etapě života rádi užívají řidičskou nirvánu. Už od prvního seznámení ji mám rád pro jízdní vlastnosti, jimiž na dnešním automobilovém trhu vyniká. Jen minimum automobilek dnes v cenové relaci do jednoho milionu vyrábí alternativu. Prohánět se s ProCeedem GT po českých okreskách vás umí zabavit na hodně dlouho.

Verze po faceliftu nepřináší moc zásadních novinek. K nejvýraznějším negativům modelu přitom patří menší praktičnost než u standardního kombi Ceed Sportswagon, omezený výhled dozadu, vyšší spotřeba paliva i nižší komfort podvozku při každodenním životě ve městech. Kia ProCeed GT není dokonalé auto, ale jednoduše se k němu vytváří pozitivní vztah.

Kia ProCeed GT Kia ProCeed GT

Nejlevnější verze modelu 669.980 Kč (ProCeed GT-Line)
Základ s testovaným motorem 834.980 Kč (ProCeed GT)
Testovaný vůz bez příplatků 834.980 Kč (ProCeed GT)
Testovaný vůz s výbavou 884.980 Kč (ProCeed GT)

Plusy

  • Sportovní kombi do milionu korun
  • Elegantní design
  • Příjemně ergonomický interiér
  • Dynamika a jízdní vlastnosti

Minusy

  • Menší praktičnost
  • Omezený výhled dozadu
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Nižší komfort podvozku
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (55)

Doporučujeme

Kia ProCeed GT
Cena základní sestavy 834 980 Kč
Výbava základní sestavy Hlavní světlomety Full LED s automatickým přepínáním dálkových světlometů, přední LED mlhové světlomety, denní svícení LED, zadní světlomety LED, zatmavená boční skla druhé řady a zadních dveří, elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním, GT Body Kit (sportovní přední nárazník, zadní nárazník s difuzorem), dvojitá chromová koncovka výfuku, 18" hliníkové disky kol, dojezdová sada, dvouzónová automatická klimatizace, 10,25" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, Kia Connected Services, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, audio JBL (8 reproduktorů, 320 W), USB nabíječka, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, tempomat s omezovačem rychlosti, semišové čalounění sedadel, elektricky stavitelné sedadlo řidiče s pamětí, sportovní sedadla Recaro, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant, sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 40:20:40, aktivní systém pro jízdu v pruzích, systém autonomního nouzového brzdění, asistent následování v jízdním pruhu, ukazatel rychlostních limitů, varování pro bezpečné vystupování, asistent pro jízdu na dálnici, upozornění na přijíždějící auta v příčném směru s možností zásahu do řízení, systém sledování mrtvého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím, parkovací senzory vpředu a vzadu, inteligentní parkovací asistent pro příčné i kolmé parkování a další. Kč
Cena testované sestavy 884 980 Kč
Výbava testované sestavy Panoramatické střešní okno (+35.000 Kč), stříbrná barva Lunar Silver (+15.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.8
Emise CO2: 154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 594 / 1545
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1544 / 356
Rozměr pneu: 225/40 R18
Kia ProCeed GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4605
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Katikakus
16. 9. 2023 14:32
Re: kia za 800
0,3 není žádná tragická aerodynamika.
14. 9. 2023 18:39
Re: Ukončení výroby GT 1.6?
Já bych informace od prodejců bral trošku s rezervou a může to být prodejní taktika. I kdyby se náhodou KIA rozhodla tuto verzi prodávat, tak většinou zbývá poměrně dost kusů na skladě nebo předobjednaných pro dealery. Je potřeba situaci průběžně sledovat.
14. 9. 2023 18:34
Mínusy:
Menší praktičnost
Omezený výhled dozadu
Vyšší spotřeba paliva
Nižší komfort podvozku

Pro typického zákazníka této kategorie aut jsou tyto mínusy naprosto nepodstatné, dokonce možná samozřejmé. To auto je pro zábavu, takže nějaká praktičnost, výhled při parkování i komfort nehrají roli. A vyšší spotřeba? No kdo rád šlape na plyn, tak spotřebu moc neřeší...
Avatar - Katikakus
13. 9. 2023 10:33
Re: Re: Re: Re: Re: Za mě dobrý...
Potvrzuji, s 1.6 mam najezdeno pres 60 tis. km. Testoval jsem 1.5 v Xceedu, a i kdyz je to fajn motor a rozhodne mu vykon nechybi, navic jezdi opravdu s nizkou spotrebou, tak vykonove a dynamicky je 1.6 uplne nekde jinde. 1.6 navic podle mereni na brzde ten vyssi vykon opravdu ma - cca 220 koni a 310 Nm.
12. 9. 2023 18:51
Re: Re: Re: Re: Re: Za mě dobrý...
Ono je to dáno tím že 1.6 má twin scroll turbo což zlepšuje reakci na plyn a 1.5 má jen jednoduché. Navíc GT má kratší stálý převod. Před FL na 6 manual točil 3450 zatím co 1.4 jen 2800!