Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia EV9 GT-Line – První svého druhu

Ondřej Šámal
Diskuze (129)

Korejské SUV můžete mít se šesti i sedmi místy k sezení. S akumulátorem s kapacitou téměř 100 kWh už můžete přemýšlet i nad delšími výlety s menším počtem nabíjecích zastávek, obří karoserie si ovšem žádá své.

Design, interiér


Na trhu dosud chybělo velké SUV na elektřinu, které by odvezlo více než pět lidí a k tomu i spoustu zavazadel. Pravda, máme tu sice Teslu Model X, Mercedesy EQE a EQS SUV a BMW iX, v jejich případě se ovšem jedná spíše o prémiové elektromobily, které praktičnost ani prostor nemají na svém seznamu priorit úplně na čelních místech. Kia EV9 proto představuje svým způsobem anomálii. Jednak přijíždí s velkým akumulátorem s nominální kapacitou 99,8 kWh, čímž se řadí na samotnou špičku mezi lokálně bezemisními automobily, jednak míří (nejen) na početnější rodiny.

Více než pětimetrové SUV s rozvorem 3100 milimetrů je pořádný kus auta, které pohodlně sveze až sedm cestujících. Pokud vám stačí o sedadlo méně, dostanete luxusnější šestimístnou konfiguraci interiéru 2 + 2 + 2 s dvojicí relaxačních sedadel v druhé řadě (příplatek 18.000 Kč), případně dvěma prostředními křesly otočnými o 180 stupňů (12 tisíc). Tak jako tak máte k dispozici obrovské množství prostoru.

Zejména v prostřední řadě je u zkoušené varianty GT-Line se sedmi sedadly před koleny cestujících tolik centimetrů, že si můžete přehodit nohu přes nohu, aniž byste okopávali opěradlo cestujících zcela vpředu. Třetí řada je určena spíše pro „kompaktnější“ pasažéry. Průměrně rostlý dospělý člověk bude mít trochu problém s místem pro nohy a hlavu, ovšem nic hrozného. Na krátkých cestách je to úplně vzadu ještě snesitelné.

I v plném obsazení máte k dispozici zavazadelník o objemu 308 litrů, který v dvoumístném provedení můžete zvětšit až 2318 litrů (respektive 2393 l u modelu s šesti sedadly). Kia EV9 tudíž může v klidu sloužit jako rodinný vůz, ovšem se všemi omezenými typickými pro elektromobily, k nimž se ještě dostanu.

Kia EV9 GT-Line Kia EV9 GT-Line

Jako v prémiovém autě. Jen ta ergonomie…

Dílenské zpracování kabiny a použité materiály mají korejské automobilky v čele s Hyundaiem a Kiou už roky srovnatelné s evropskou špičkou. EV9 se dokonce může pochlubit „feelingem“ odpovídajícím prémiovému segmentu. Testovaný vůz si dokonce dopřál kombinaci černé kůže s tmavě modrou, která je pro vrcholné provedení ve standardu. A pokud se vám nelíbí, můžete bez příplatku sáhnout po zcela černé variantě.

Sedáky jsou sice dost ploché i vpředu, sedadla jsou ovšem stavěna i na robustnější americké postavy, typický Evropan si v nich proto bude připadat příjemně. Mezi předními křesly zaujme objemná středová schránka.

Kia u svého vrcholného a dosud nejdražšího modelu nejen v Česku, ale i celé Evropě, kombinuje dotykové ovládání s tlačítky. Ovládání ventilace je bohužel umístěno na displeji mezi dvěma hlavními obrazovkami, částečně jej proto překrývá tlustý věnec volantu. Abyste si snížili/zvýšili teplotu, musíte se lehce natáhnout a trochu zalomit pravou ruku, což není moc praktické a za jízdy ani bezpečné.

Přimlouvám se také za uživatelsky přívětivější palubní systém. Abyste například vypnuli otravné upozorňování na překročení rychlostního limitu na daném úseku (povinná bezpečnostní položka z poloviny minulého roku, kterou dostanou všechna nová auta), musíte jednou ťuknout na nepříliš citlivou ozdobnou lištu s příslušnými nápisy pro dané funkce (něco podobného má i na podzim testovaný Nissan Ariya) a následně čtyřikrát na středový displej. Přitom Lexusy RX a NX tohle umějí nabídnout hned v druhém kroku.

Video se připravuje ...

Dost mě překvapila neschopnost auta bezdrátového spojení chytrých telefonů skrze Apple CarPlay a Android Auto. Bez kabelu svůj mobil zrcadlit nedokážete, přitom bezdrátové propojení v současné době umějí i auta za šestinu ceny.

Jinak ale musím Kiu EV9 pochválit. Za dva miliony nabídne poctivě udělaný interiér, jemuž nechybějí velké fyzické ovladače. Jen ta ergonomie by zasloužila zjednodušit.

Motor, jízdní vlastnosti


Základní zadokolka se 150 kilowatty je jen o 150 tisíc levnější než mnohem lépe vybavená verze GT-Line s dvěma elektromotory (tudíž i pohonem všech kol) se systémovým výkonem 283 kilowattů a dvojnásobným točivým momentem 700 Nm, což s ohledem na cenu okolo dvou milionů představuje zanedbatelnou částku.

Papírová čísla versus realita

Akumulátor s kapacitou 99,8 kWh mají obě provedení shodný. Li-Ion články spolu s příslušenstvím a rámem váží ohromných 566,5 kilogramů, není proto divu, že samotná Kia EV9 s pohonem všech kol se dostává na hmotnost minimálně 2,5 tuny.

To s sebou samozřejmě přináší negativa v podobě vysoké spotřeby v režimu neustálého rozjíždění. Ve městě si korejské SUV klidně řekne o více než 30 kWh/100 km, v mrazivém počasí ještě o vyšší hodnoty. S takovým jízdním profilem se na nulu dostanete zhruba po 300+ kilometrech, což ale při městském provozu znamená dobíjení do plna zhruba každých sedm, osm dní, což není vůbec špatné. Spousta majitelů elektromobilů navíc své auto stejně k wallboxu připojuje noc co noc.

Pokud byste si Kiu EV9 zvolili jako své jediné přibližovadlo na každý den, můžete se za příznivějších jarních povětrnostních podmínek a s dodržováním rychlostních limitů dostat ke čtyřem stovkám kilometrů, respektive trochu nad tuto hodnotu. Oficiálních 505 kilometrů u takhle těžké a výkonné čtyřkolky s nepříliš aerodynamicky lichotivým tvarem za běžných okolností určitě nedosáhnete. Dovolím si odhadnout, že i s úspornějším jízdním stylem se stejně budete pohybovat mezi 24-25 kWh na sto kilometrů. Nižší čísla budou spíše výjimkou.

Jestliže tedy plánujete koupi prostorného a univerzálního SUV na střední a delší vzdálenosti, možná se raději podívejte po čerstvě zmodernizované Kie Sorento. Ta vás ve špičkové linii Top s dieselem 2.2 CRDi se 143 kW vyjde minimálně na 1.489.980 Kč. Za plug-in hybridní variantu, která na trasách do 50 kilometrů dokáže s pravidelným dobíjením fungovat jako klasický elektromobil, přitom vás bez větších pravidelných zastávek odveze i k Jadranu, v případě varianty Top dáte 1.639.980 Kč. Tedy o 463.000 Kč méně než za zkoušené EV9, byť samozřejmě trochu míchám hrušky s jablky.

Pokud ovšem potřebujete velké elektrické SUV, drtivá většina vašich cest dosahuje maximálně 300 kilometrů a končí vždy doma, kde máte nabíjení nejlevnější, určitě vám EV9 rozmlouvat nebudu. Jen musíte počítat s omezeními jako u každého elektromobilu v čele s nižším reálným dojezdem, navíc závislým na stylu jízdy a počasí.

Vlastně velmi v pořádku

Jízdně je totiž nejdražší kia opravdu příjemná. Hmotnost sice zcela zamaskovat neumí, v zatáčkách vás ale nízko položené těžiště drží ve stopě. Výjimkou je pouze velmi rychlá, až agresivní jízda, ke které vás ovšem korejské EV9 vybízet nebude.

Na standardních 21palcových kolech je vůz komfortní. To je ostatně jedna z výhod elektrických aut. Kvůli vysoké hmotnosti totiž nemůžete odbýt konstrukci ani nastavení podvozku. Navíc bateriový balík v podlaze funguje jako strukturální prvek zvyšující tuhost celku, nemluvě o zmíněném snížení těžiště. Až na výjimky (třeba v podobě Fiatu 500 Electric) proto lokálně bezemisní vozy pruží lépe než jejich konvenční kolegové.

Kia EV9 GT-Line Kia EV9 GT-Line

Řízení je sice takřka zcela syntetické, přesnost mu ovšem nechybí. Navíc částečně pomáhá zakrýt velmi vysokou hmotnost auta, na kterou v textu narážím už po několikáté. Dynamika je vzhledem ke společné síle obou elektromotorů naprosto adekvátní. Drtivé zrychlení při plném sešlápnutí akcelerátoru sice nečekejte, sprintovat ovšem Kia EV9 i tak umí velmi slušně. V kombinaci s až překvapivou agilitou a stabilitou se korejský kolos s nadsázkou chová jako přerostlá štika.

Předjíždění je otázkou mžiku, prudší změny směru elektromobilu problémy nedělají. Na druhou stranu stále musíte mít na paměti více než 2,5tunovou váhu a pětimetrovou délku auta. Fyziku oklamat neumí, spoustu jiných věcí ale dokáže.

Dobíjecí loterie

Nestálost a nepředvídatelnost dobíjecího výkonu na veřejných nabíječkách je pro mě jedna z hlavních nevýhod elektromobilů. Ačkoliv vám daný stojan slibuje například až 200 kW (a na oplátku za to žádá vysoké částky za každou kilowatthodinu), nikdo vám výsledné hodnoty negarantuje.

Kia EV9 jako jedno z mála auta na trhu disponuje 800V architekturou s maximálním dobíjecím výkonem okolo 240 kilowattů, který jsem se snažil ověřit v praxi. Před zhruba 30kilometrovou cestou jsem sice nedal předehřát akumulátor (můžete zvolit manuálně v palubním systému), ve sportovním režimu jsem ovšem po dálnici ujel asi 10 kilometrů, baterie tudíž mohla být relativně zahřátá. Na stojanu s maximálním výkonem 350 kW jsem se ovšem dostal na velmi slabých 60 kilowattů, což je s ohledem na potenciál auta žalostné číslo.

Akumulátor v tu chvíli ovšem hlásil 60% kapacitu, což mohl být jeden z omezujících faktorů. Možná ale byl problém v samotné dobíječce, jejíž výkon může provozovatel na dálku regulovat. A v chladném počasí si to tak i někdy děje. Podle zkušenosti s Kiou EV6 GT z loňského léta ovšem umí 800V síť elektřinu bez problémů sosat více 200 kilowatty, na správně fungujících superchargerech byste tudíž měli téhle hodnoty při nižší kapacitě akumulátoru dosáhnout i s EV9. Garantovat vám to však ve všech případech nemohu. A samotné auto či provozovatel stojanu také ne.

A také proto je naprostým základem domácí wallbox (ideálně v kombinaci s fotovoltaikou), přes který byste měli realizovat takřka všechna dobíjení. Jednak vás provoz vyjde podstatně levněji, jednak je to jistota stabilního dobíjecího výkonu.

Závěr


Elektromobilita aktuálně dělí lidi na dva hlavní tábory. V tom prvním najdeme mnohdy až fanatické zastánce tohoto pohonu, v druhém jeho neméně oddané odpůrce. Já sebe řadím mezi pragmatiky. Kdybych bydlel v rodinném domě, měl k dispozici garáž a mohl si v ní udělat wallbox, tak bych nad elektrickým autem reálně uvažoval.

Objektivně by mi vystačilo minimálně na 80 procent mých kilometrů, přičemž výhody v podobě dynamiky a výrazně větší efektivity mě dokážou přesvědčit. Navíc ceny nových elektroaut už často padají na úroveň vozů se spalovacími motory, negativem je tak především rychlé technické zastarávání a s tím spojený razantní pád zůstatkové hodnoty.

A pokud bych byl dostatečně solventní, Kia EV9 by rozhodně byla hodně vysoko na mém seznamu potenciálních aut. Vypadá zajímavě, je skvěle udělaná, více než dostatečně dynamická, velmi prostorná, nechybí jí 800V dobíjecí architektura ani velký akumulátor s potenciálním dojezdem, který by mi vyhovoval.

Za mě je to skvělý elektromobil, který ovšem nebude pro každého. Ostatně jako každé takové auto. Konvenční Kia Sorento s dieselem bude mnohem univerzálnější a k moři a zpět vás odveze s jedním tankováním do plna. To EV9 bude na cestách závislé na veřejné síti s nepředvídatelným výsledkem.

Nejlevnější verze modelu 1.949.980 Kč (150 kW, 99,8 kWh, RWD, Earth Launch Edition)
Základ s testovaným motorem 2.099.980 Kč (283 kW, 99,8 kWh, AWD, GT-Line Launch Edition)
Testovaný vůz bez příplatků 2.099.980 Kč (283 kW, 99,8 kWh, AWD, GT-Line Launch Edition)
Testovaný vůz s výbavou 2.164.980  Kč ((283 kW, 99,8 kWh, AWD, GT-Line Launch Edition)

Plusy

  • Prostorná kabina s prémiovými materiály
  • 800V architektura slibující vysoký dobíjecí výkon
  • Cestovní komfort
  • Jízdní vlastnosti
  • Bohatá standardní výbava
  • Velký akumulátor

 Minusy

  • Deklarovaného dojezdu přes 500 km bude obtížné dosáhnout
  • Zbytečně složitá ergonomie ovládacích prvků
  • Apple CarPlay a Android Auto pouze přes kabel
Zobrazit celý článek
Ondřej Šámal
Diskuze (129)

Doporučujeme

Kia EV9 GT-Line
Cena základní sestavy 2 099 980 Kč
Výbava základní sestavy například 21" hliníkové disky kol, asistent pro zabránění kolizím při parkování PCA (se zadními, předními, bočními senzory), semišové čalounění stropu, černé podélné střešní ližiny, adaptivní Dual LED přední světlomety, zatmavená skla zadních a pátých dveří, třízónová automatická klimatizace, 12,3" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera vč. Kia Connected Services, Kia Connect, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, head-up displej, čtečka na otisk prstů - pro přepínání uživatelských profilů, sedmimístné provedení, prémiová relaxační přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (řidičovo s pamětí), elektricky nastavitelná bederní opěrka řidiče a spolujezdce, sedadlo řidiče s masážní funkcí,vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla a sedadla v druhé řadě s nastavitelnou intenzitou, vyhřívaný volant, zásuvka 230V s výkonem až 3,6 kW (V2L), prémiový audiosystém Meridian (14 reproduktorů), tepelné čerpadlo, 360° parkovací systém, kamerový asistent sledování slepých úhlů, inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním, přední + boční + zadní parkovací senzory, modrý interiér v kombinaci tmavě šedá/navy (veganská kůže) Kč
Cena testované sestavy 2 164 980 Kč
Výbava testované sestavy modrý metalický lak Ocean (30.000 Kč), panoramatické střešní okno (35.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 283 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 308 / 2318
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2510 / 592
Rozměr pneu: Hankook 285/45 R21
Kia EV9 GT-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5015
b) šířka (mm): 1980
c) výška (mm): 1780
d) rozvor (mm): 3100
e) rozchod vpředu (mm): 1692
f) rozchod vzadu (mm): 1704
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 2. 2024 19:25
Na živo odporné
Dnes jsem tuhle EV9 v modré viděl na vlastní oči. Je to TANK, ale s naprosto odporným a neforemným designem :no: Zvracel bych ... Na ty 3t to opravdu i vypadá...
Avatar - Mokrous
8. 2. 2024 18:19
Re: Žádám elektristická prasátka
Může a nemusí to najet. Proto jsem psal o modelovém případu mamacaru.
Nemluvil jsem o tom, že člověk dýchá, ale kolik CO2 je za nějakým ziskem.
Ono se snad nemusí kvůli zisku pracovat? Někam jezdit, svítit, topit, převážet, vytvářet odpad, napájet stroje, pálit, vypouštět odpadní vody, atd...??? Prostě vše jsou spojené nádoby a člověk nemá míru nenažranosti. Den za dnem chce pořád víc a víc a pak se hrozně diví, že je za ním spálená zem.
Avatar - Emel
8. 2. 2024 16:50
Re: Žádám elektristická prasátka
1) Počítám s tím, že takovéhle auto za život najede aspoň nějakých 200tkm... ne nutně jen u prvního majitele, ale než se dostane do stavu, že už nebude mít smysl ho opravovat.
2) Kodiaq je o třídu menší, tohle je opravdu pro reálné cestování v 7, což Kodiaq není.
3) Soláry jsem přesvědčený že jsou ekologické... opět, pokud se používají nějak rozumně.
4) Peníze bych do toho nemíchal... pojistky... nebo dokonce "CO2 potřebné k vydělání peněz"... ano, ten člověk když vydělává na Kiu tak dýchá a produkuje CO2... ale to už přehníš :-)
Avatar - Mokrous
8. 2. 2024 14:20
Re: Žádám elektristická prasátka
Zřejmě jsou v krajských městech šikovnější lidé.
U nás tohle mají jen mafiáni a pár podnikatelů. Zbytek jezdí ve starých šrotech.
Střední třída citelně chybí.
Avatar - iudex
8. 2. 2024 13:55
Re: Žádám elektristická prasátka
Bežná verejná základná škola v krajskom meste. Ak by si si robil zápisky, v priebehu tej hodiny pred začiatkom školy by si naplnil zopár salónov BMW, Mercedesu či Audi. Sám to nechápem a mám pocit, že tie prémiovky rozdávajú zadarmo, keď ich je toľko.