Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive – Příjemná i v nižší výbavě

Ondřej Mára
Diskuze (87)

Málokdy se stává, že nám k testu dorazí vůz z horních příček ceníků, kde bývají ty nejdostupnější konfigurace. Tato Kia Sportage je však příjemnou výjimkou, která navíc ukazuje, že umí nabídnout příjemný zážitek z cest i bez extrémních investic a příplatků.

Design, interiér


Pátá generace modelu Kia Sportage, v globální verzi představená již v červnu roku 2021, přinesla skutečně zásadní mezigenerační designovou proměnu. Ta se nesla v duchu nového stylistického jazyka „Spojené protiklady“, přesto si značka uchovala i specifické prvky, jako je maska ve stylu tygřího nosu.

Upřímně se musím přiznat, že ani po dvou letech od představení a po týdenním soužití s tímto vozem vlastně nevím, jestli se mi výrazná příď s denním svícením ve stylu bumerangu, moderními LED světlomety a robustní černou maskou chladiče líbí. Naživo vypadá podstatně lépe než na fotkách a rozhodně umí zaujmout, ale není to ten styl designu, který by mě přiměl se za autem po zaparkování otočit. Podstatně víc se mi líbí moderní pojetí zádě se sjednocenými světly a elegantními linkami.

Sluší se také připomenout, že evropská Kia Sportage je se svou délkou 4515 mm o 145 kratší než globální verze. Mezigeneračně tak model narostl o 35 mm, zatímco rozvor narostl o 10 mm. To už by ale z všeobecného povídání asi stačilo.

Nyní se pojďme podívat přímo na testovaný vůz, který dorazil ve výbavě Exclusive, která je druhou nejnižší. I tak ale nabídne přední LED světlomety s automatickým přepínáním, LED mlhovky nebo matně chromované okenní lišty. Robustní maska chladiče je černá, podběhy vyplňují 17palcová litá kola s pneumatikami o rozměru 215/65 a karoserii zdobí elegantní lak Modrá Flame za jednotný příplatek 16.000 Kč.

Video se připravuje ...

Prostorně a přehledně

V přední části kabiny vidíme dva displeje. Za volantem je 12“ digitální LCD panel s integrovaným 4,2“ displejem Supervision, zatímco ve středu palubní desky najdeme panel infotainmentu s 12,3palcovou obrazovkou, integrovanou GPS navigací, parkovací kamerou i konektivitou Apple CarPlay/Android Auto. Kousek pod ním je pak „chytrá lišta“, která umožňuje stiskem tlačítka přepínat mezi ovládáním médií a ventilace.

Displej za volantem je sice jednoduchý, je však i přehledný a nabízí dostatek informací i možnost úprav některých nastavení. Osobně bych se ale nebránil ani klasickým analogovým budíkům, které už ale sportage nenabízí. Výbava Exclusive je přitom poslední s touto formou displeje, od vyšší výbavy Edice 30 už zákazníci dostávají klasický digitální přístrojový štít s 12,3“ displejem, který si vyzkoušeli kolegové v předešlých testech.

Infotainment má známé prostředí, ve kterém se lze poměrně rychle zorientovat. Potěší také jemnou grafikou a svižnými reakcemi. Osobně jsem měl ale největší radost z lišty pod ním, která umožňuje snadné ovládání navigace i médií. Přepínání mezi dvojicí těchto menu ale vyžaduje trochu pozornosti, takže nedosahuje stejné intuitivnosti jako klasické oddělené ovládání.

Přesto je příjemné, jak i futuristicky vyhlížející sportage stále nabízí jednoduché ovládání tlačítky, přes která lze ovládat systém stop/start, vedení v jízdních pruzích, ovládání výhřevu sedaček i volantu (ve standardu i pro druhou řadu), atd. Zkrátka příjemně staromilské ovládání, což v testovaném voze podtrhuje i volič manuální šestistupňové převodovky ve středovém tunelu.

V oblasti prostornosti také není vozu příliš co vyčítat. Vpředu potěší dostatek odkládacích prostor, včetně velkých kapes ve dveřích, držáků nápojů, přihrádky na mobil či prostorné schránky pod loketní opěrkou či před spolujezdcem.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive

Tísnit se ale nebude ani posádka. Látkou čalouněná sedadla jsou pohodlná a řidič si může pohodlně nastavit ve všech směrech sedadlo i volant, což usnadňuje hledání optimální pozice. Při výšce 183 centimetrů pak není nejmenší problém posadit se sám za sebe, prostor ale pohodlně najdou i vyšší jedinci. Zadní sedadla navíc poskytují možnost upravit sklon opěráku.

Zajímavým specifikem jsou sportage jsou i šikovně integrované držáky tašek či kabátů na zádech zadních sedadel a opomenout nelze ani nabíjecí USB-C porty, umístěné v jejich bocích. Praktičnost je skutečně silnou stránkou sportage, což potvrzuje i pohled do zavazadelníku.

Jeho objem se odvíjí od zvolené motorizace, přičemž testovaný zážehový motor bez elektrifikace nabízí úplné maximum: 591 litrů standardně a 1780 litrů po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40. Opěradla se sklápí téměř do roviny a jejich odjištění je možné provést pohodlně i přímo z kufru.

Sportage navíc potěší velkým nakládacím otvorem i jednoduchými tvary zavazadelníku. Jeho podlahu v našem voze chránil praktický oboustranný koberec z Ochranného balíčku 1 (+4442 Kč), pod podlahou se navíc ukrýval praktický organizér se sadou na opravu defektu. Pod podlahu se navíc snadno schová i rolovací plato.

Motor, jízdní vlastnosti


Základ z pestrého výběru

Kia Sportage je tedy skutečně praktickým vozem, který myslí i na fanoušky „starších“ řešení. Kromě toho ale nabízí i velmi pestrý výběr pohonných jednotek. Zákazníci si mohou zvolit čistě spalovací motor, zážehový mild-hybrid, vznětový mild-hybrid, klasický full hybrid i nabíjecí plug-in hybrid. Navíc jsou k dispozici jak manuální tak automatické převodovky. Na dnešní poměry nezvykle široký výběr, ze kterého už jsme v minulosti vyzkoušeli vznětový motor, hybrid i plug-in hybrid. Tentokrát ale přišla řada na základ nabídky.

Tím je 1,6litrový turbem přeplňovaný přímovstřikový zážehový čtyřválec s označením 1.6 T-GDI GPF, který postrádá jakoukoliv elektrifikaci a standardně je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, pohánějící pouze přední kola. Motor nabízí nejvyšší výkon 110 kW při 5500 otáčkách a 250 Nm točivého momentu v rozmezí 1500 až 4000 otáček.

SUV s pohotovostní hmotností v rozmezí 1451 až 1595 kg to stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy, zrychlovat by mělo až k 189 km/h (což je maximum pro celou modelovou řadu) a spotřeba by se papírově měla pohybovat okolo 6,6 až 7 l/100 km. Už na první pohled tak nejde o žádnou tragédii ani dechberoucí parametry. Zkrátka každodenní hrdina běžného pracujícího člověka.

V rámci nižší výbavy je k nastartování potřeba klasické otočení klíčkem, po kterém následuje tichý a kultivovaný start. Ostatně motor je celkově kultivovaný a prakticky po celou dobu jízdy o něm téměř nevíte. Tedy alespoň pokud ho nepošlete do vyšších pater otáčkoměru, což ale není moc často nutné. Dynamika je spíš průměrná a motoru chybí nějaký zajímavější charakter.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive

Maximum točivého momentu je dostupné již pod hranicí dvou tisíc otáček, takže rozjezdy jsou příjemné a motor rozhodně nepůsobí dýchavičně. Jeho zátah sice není nijak uhrančivý, stačí ale v naprosté většině situací. Manuální šestistupňová převodovka má lehký chod a přiměřeně krátké i přesné dráhy, takže práce s ní je snadná.

Zklamáním pro mě byl snad jedině systém stop/start, označovaný ISG, který v některých situacích nenastartoval ihned po sešlápnutí spojkového pedálu. Zejména v kopci se zdálo, že čeká ještě na povolení brzdy. Jenže pokud stojíte v křižovatce a motor nenastartuje ihned po sešlápnutí spojky, následuje docela nepříjemná chvilka, ve které jsem raději spojku opakovaně sešlápl, než motor opět naskočil. Později jsem systém začal automaticky vypínat, společně s asistentem pro vedení v jízdních pruzích, a autu už jsem tak neměl příliš co vyčítat.

Mile mě však překvapila spotřeba, která se dlouhodobě pohybovala okolo 6,7 l/100 km. Důraznější jízda či jízda po ucpaném centru sice uměla vyšponovat spotřebu k 9 l/100 km, naopak po klidné jízdě prázdnými okreskami se na palubním počítači objevovaly hodnoty pohybující se v těsné hranici 6 l/100 km. Nádrž má navíc solidní objem 54 litrů, takže nejste dojezdem nijak limitováni.

Ticho a pohodlí

Vedle kultivovaného projevu motoru ale potěší i velmi kultivovaný podvozek s víceprvkovou zadní nápravou. Na 17“ kolech, obutých do pneumatik s rozměrem 215/65 R17, zvládá sportage tlumit většinu nerovností, působí hezky plavně a neodskakuje. Teprve na větších nerovnostech se může ozvat lehké bouchnutí od podběhů, ve většině situací ale sportage působí jistě a komfortně. V zatáčkách jsou sice cítit lehké náklony karoserie, na svůj segment se však tohle auto řídí velmi příjemně.

Zdařilé je také odhlučnění – ať už podvozku či karoserie. Při dálničních rychlostech točí motor na nejvyšší převod kolem 2600 otáček a aerodynamický hluk je na velmi snesitelné úrovni, stejně jako hluk od pneumatik.

Závěr


Závěr

Nová Kia Sportage udělala skvělý dojem na kolegy již v předchozích testech, do kterých ale dorazila ve vrcholné výbavě GT-Line. Nyní testovaný kousek v druhé nejnižší výbavě Exclusive ale dokazuje, že sportage umí být příjemným společníkem i za dostupnější ceny.

V základní výbavě lze tuto verzi pořídit za akční cenu od 669.980 Kč, v testované výbavě Exclusive se pak bavíme o stále velmi slušné ceně 719.980 Kč, za kterou zákazníci dostanou prostorné, velmi solidně vybavené a pohodlné auto s komfortně naladěným podvozkem a vcelku úspornou pohonnou jednotkou. Připlácí se navíc pouze 16.000 Kč za lak a dopřát si můžete například i ochranný balíček (4.442 Kč) s velurovými koberečky a ochranným kobercem v kufru.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive

Tato motorizace je navíc i v této výbavě dostupná jak s manuální převodovkou a pohonem všech kol (od 784.980 Kč), tak se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (od 789.980 Kč). V obou případech už je ale motor vybaven mild-hybridní elektrifikací.

Nejlevnější verze modelu 669.980 Kč (Comfort, 1.6 T-GDI 4x2 6MT)
Základ s testovaným motorem 669.980 Kč (Comfort, 1.6 T-GDI 4x2 6MT)
Testovaný vůz bez příplatků 719.980 Kč (Exclusive, 1.6 T-GDI 4x2 6MT)
Testovaný vůz s výbavou 740.422 Kč (Exclusive, 1.6 T-GDI 4x2 6MT)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Příjemná spotřeba
  • Vnitřní prostornost
  • Ergonomie ovládání
  • Jízdní vlastnosti  

Minusy

  • Náladový stop-start
  • Průměrná dynamika  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (87)

Doporučujeme

Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive
Cena základní sestavy 719 980 Kč
Výbava základní sestavy Hlavní světlomety – LED, Přední mlhové světlomety LED, Podélné střešní ližiny, 17" hliníkové disky kol s pneumatikami 215/65, Dvouzónová automatická klimatizace, Elektrické ovládání předních a zadních oken, 12" digitální LCD displej s integrovaným 4,2" displejem Supervision, 12,3" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera vč. Kia Connected Services, Látkové čalounění sedadel, Vyhřívaná přední sedadla a volant + zadní sedadla, Systém autonomního nouzového brzdění (FCA) - detekce automobilů/chodců/cyklistů, Multikolizní brzdový asistent (MCBA), Záclonové airbagy pro přední a zadní sedadla, Středový boční airbag, Ukotvení dětské sedačky ISOFIX na krajních sedadlech 2. řady, atd. Kč
Cena testované sestavy 740 422 Kč
Výbava testované sestavy Lak (16.000 Kč), Ochranný balíček 1 (4.442 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / - / -
Emise CO2: 150
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 591 / 1780
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1451 / 634
Rozměr pneu: Continental 215/65 R17
Kia Sportage 1.6 T-GDI 6MT Exclusive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4515
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1650
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1637
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 680 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 10. 2023 14:14
Re: Třídní designová hvězda
Chlapi, když už jsme u toho Bangleho.. Asi rozumím, co se Jakub snaží říct. Ona se ta krása u těchto aut hledá druhým, možná třetím pohledem, je to o vnímání detailu a souvislostí a jak to jako celek vlastně celé funguje. A v takovém případě se člověk musí oprostit od konvencí. Já si myslím, že tahle myšlenka jde nové Sportage parádně, nesnaží se být konvenční, prvoplánově líbivá, naopak chce být revoluční, jiná, svá a přesto sofistikovaná. I když se samozřejmě nějaké výtky najít dají.

To samé Bangleho auta, nejen pětka, ale i třeba 7, nenáviděná a přitom tak nepochopená. Když se na ní člověk zadívá se všech úhlů, vnímá linky, myšlenku, řešení, tak zjistí, že to auto je vlastně svým designem hrozně zajímavé, jiné, než cokoliv, co mu mohlo v té době konkurovat. Paradoxně tuhle extravagantní originálnost zabíjí až příliš uhlazený facelift. Výhoda tohoto progresivního řešení je, že zpravidla stárne mnohem pomaleji, než konvence.

Co se týče E60, tak tam je to dotaženo ještě dál, snad možná tím, že už se měla ideově od čeho odrazit. (Líbí se mi příměr o synáčkovi z dobré rodiny., co si zapálí jointa). A právě ten "ocásek" je možná to nejgeniálnější, co design E60 přinesl, nejenže sedí do celého tvaru světel, ale je to právě jeden z těch "rozbíječů" zaběhlých konvencí. Dnes vesele kopírována koncernem VW (Golf, Tiguan,..), Golf má dokonce úplně totožně designovaná světla jako E60, jen s tím rozdílem, že ty auta od sebe dělí téměř 20 let.(!)

Možná právě proto se mi nelíbí F10, ta je totiž pravý opak. E39 byla ve své době revoluce, proti E34 zcela nové auto a přesto stále velmi elegantní vůz s jasným podpisem BMW. Design F10 konzervativní, bez nápadu, bez odvahy, interiér je na tom stejně (osobně mám rád interier v E60, tak nějak sedí k celému konceptu auta), vlastně je jako celek mnohem stravitelnější, než E60 a možná proto lehce zapomenutelná. Bohužel se také ukazuje, že na rozdíl od E60 velmi rychle stárne. Taková G30 je úplně jiné kafe. Myslím, že té jde velice dobře to, o co se F10 do jisté míry jen snaží a E39 definuje.
5. 10. 2023 12:19
Re: Tohle jo
No pokud se bavíme o D segmentu, tak to jó... Resp. souhlas s tím, co říkáš.

C segment - právě kvůli šířce - je opravdu 2+2. S tím, že v SUV C máš místa pro nohy (vzadu) jako v některých kombících D segmentu. Tzn. pro čtyřčlenou rodinu nabízí menší kufr než konkurenční kombi C, ale více místa pro děti vzadu...
A je na každém, co bude preferovat ;-)

Ps.: Hodně mě překvapil, za ty peníze, SY Torres.
Avatar - Mokrous
5. 10. 2023 11:40
Re: Třídní designová hvězda
Nevím jaký jsou pravidla pro závoďáky, co nejezdí v provozu, ale normální auto zkrátka musí mít ET dle TP a basta. A STK je povinna to kontrolovat. Nedodržování zákonů je u nás bohužel již norma.
Avatar - Emel
5. 10. 2023 08:44
Re: Třídní designová hvězda
Myslím, že mi na STK nikdo nikdy nekoukal. Když jsme tam ještě jezdili se závoďákama, tak ke konci už nás teda prosili, jestli by bylo možný přelepit zámky karbonový kapoty páskou a tak... a kola v řádově správném rozměru se braly jako bonus.
Avatar - Emel
5. 10. 2023 08:41
Re: Tohle jo
No právě. Sorento (nebo i Kodiaq) je schopné mi v té prostornosti dát něco, co mi žádný kombík D segmentu nedá. Třeba nouzové sedačky ve třetí řadě. Takže tam si umím představit, že hodím za hlavu preference nízkýho auta a pragmaticky v něčem takovým skončím. Sorento se mi navíc líbí, Kodiaq toleruju.
Pro mě prostor na zadních sedačkách až takové téma není... respektive... nás je 5, tak se hodí větší šířka D segmentu, ale i do nějaké Octavie nebo Focusu bychom se narovnali... když tu mluvím o rodině, tak mluvím většinou o 2+2 a ne té své :)