Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Ceed
Kia Ceed
Kia Ceed
Kia Ceed
91 Fotogalerie

TEST Kia Cee'd GT: První jízdní dojmy

S počátkem prázdnin dorazí k českým prodejcům první exempláře Kie Cee’d GT a Pro_Cee’d GT. My jsme vyrazili do Rakouska, abychom 150kW novinku vyzkoušeli ještě před zahájením prodeje.

Kia Cee’d GT je z pohledu korejské značky v mnoha ohledech výjimečná. Jde o nejvýkonnější a nejrychlejší model značky, navíc úplně první hothatch s logem Kia. Vyrábí se v Žilině po boku ostatních Cee’dů, ale dostal přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku T-GDI, která díky twin-scroll turbu o polovinu posílila – na výsledných 150 kW.

Pod kapotou Cee’du GT tedy najdeme stejný agregát jako v Hyundai Veloster Turbo. Liší se jen naladění, místo 137 kW při 5500 min-1 má Kia 150 kW při 6000 min-1, zatímco maximum točivého momentu 265 N.m se shoduje. Další rozdíl je ve výběru převodovek: Kia dostala jenom šestistupňový manuál, o klasickém automatu nebo dvouspojkové převodovce se ani neuvažuje.

Výrazný styl, kvalitní podvozek

Silnější motor ale sám z auta hothatch neudělá. Kia proto přidala výrazný bodykit, ozdobený předním lízátkem v červené barvě, celkem 32 diodami pro denní svícení, nástavci prahů nebo dvěma koncovkami výfuku na zádi. Ani další věci Korejci neponechali náhodě – sedadla dodalo Recaro, litá 18" kola obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport 3 a podvozek se ladil v náročných podmínkách.

Celkem prototypy najely 160.000 km průměrnou rychlostí 150 km/h, mezi to patří i 480 kol, tedy přes deset tisíc kilometrů, na Nordschleife. Mimochodem, na slavné Severní smyčce Nürburgringu Cee’d GT zajel v dubnu čas 8:45 – na sekundu stejný jako Toyota GT86 (147 kW) a jenom o sedm sekund pomalejší než výkonnější VW Golf GTI Edition 35 (177 kW). To už zní hodně zajímavě!

Ve skutečnosti ale nejrychlejší Cee´d není žádným nekompromisním sporťákem, jde o hothatch v univerzálním slova smyslu. Však Benny Oeyen, viceprezident Kia Motors Europe, hned ze začátku prezentace zdůraznil: „Nepostavili jsme žádné RS, toto auto se jmenuje GT.“ Navzdory větším stabilizátorům, o 10 % tužším pružinám a o desítky procent přitvrzené charakteristice tlumičů se proto Cee’d GT nevzdává pohodlí v běžném provozu ani ničeho z praktických vlastností běžných verzí.

kia jizdnidojmykia jizdnidojmy | acz

I s nízkoprofilovými pneumatikami je tento hothatch docela pohodlný. Důvodem je právě propracované nastavení podvozku – zavěšení kopíruje povrch, ovšem bez pohupování, natřásání nebo odskakování kol. V plném nasazení pak Cee’d přidává jistotu a stabilitu i ve vysokých rychlostech, kterou umí narušit jedině podélné nerovnosti.

Řízení na rozdíl od běžného Cee’du používá jediné nastavení, které zhruba odpovídá charakteristice Sport u systému Flex Steer. Zásahy do šasi ovšem vylepšily jeho vlastnosti, především přesnost okolo středové polohy, která je pro jízdu v rychlých zatáčkách zásadní.

Podvozek a řízení jsou nejsilnější zbraní Cee’du GT. Sportovně střižená verze předvedla radikální zlepšení už tak dobrého základu a jistě způsobí u zavedené konkurence pár bezesných nocí.

150 kW na přeplňované dvoulitry nestačí

To motor se do elity mezi hothatchi probojovat nemůže. Na silné kalibry jako Ford Focus ST, Renault Mégane RS nebo Volkswagen Golf GTI mu chybí trocha výkonu, hodně točivého momentu a čtyři deci zdvihového objemu. Kia je ale odhodlaná bojovat v druhém sledu, proto nadělila šestnáctistovce 150 kW a reakce ve stylu silného atmosférického motoru.

Twin-scroll turbo reaguje okamžitě, i když plného tlaku dosáhne se zpožděním. Tuto dobu ale pečlivě maskuje elektronika, takže než se motor dopracuje k maximálnímu plnícímu tlaku, ručička otáčkoměru už přesvědčivě stoupá vzhůru. S každou tisícovkou otáček je motor svolnější k pružnému zrychlení a nejlépe se předvádí v posledních dvou tisících pod červeným polem. Výkon plynule graduje a má rozeznatelnou špičku, takže jízdu s vytočeným motorem nemusí kazit zásahy omezovače.

K dobrému požitku z výkonu pomáhá i převodovka, která má vhodně odstupňované rychlosti a vyhnula se nesmyslně dlouhému stálému převodu. Šestka při klasických 130 km/h už točí 3300 min-1, takže se motor zbytečně nedusí. Verzi GT by ale prospěla přesnější kulisa řazení s jasnějším vymezením jednotlivých poloh – rychlý model by si zasloužil sportovnější řazení než běžný Cee’d.

Mimochodem, ještě výkonnější variantu Cee'du Kia nechystá a v plánu nejsou ani GT verze dalších modelů. Později bychom se ale mohli dočkat sportovního bodykitu i v ceníku běžného Cee'du.

U prodejců v červenci, ceny od 520 tisíc Kč

Kia letos plánuje registrovat v Česku asi 50 kusů, ke koncovým zákazníkům by měla zamířit zhruba polovina z nich. U českých kupců by měl být jasnou jedničkou pětidveřový Cee’d GT, ačkoliv třídveřový Pro_Cee’d GT automobilka nabízí za identickou cenu. Zveřejněné ceny jsou zatím neoficiální, do červencového zahájení prodeje by se ale neměly měnit.

Dvojice nabízených výbav dostane vždy celočerný interiér se sportovními sedadly (čalounění kůže/Alcantara) a kontrastním červeným prošíváním. Další specialitou verze GT je TFT displej v přístrojovém štítu, který má vedle standardního zobrazení i sportovní režim s digitálním ukazatelem rychlosti a indikátorem tlaku turba. Ve výbavě nechybí ani dvouzónová klimatizace, Bluetooth, zadní parkovací senzory nebo tempomat.

Vyšší specifikace GT Plus dále přidá xenonové světlomety, bezklíčový vstup a startování, vyhřívání sedadel a vyhřívaný volant. Připlatit si lze za navigaci s parkovací kamerou (+38 tisíc), panoramatickou střechu (+25 tisíc) a povinným příplatkem je metalický lak za 14 tisíc korun.

Kia Cee'd GT - srovnání s konkurencí
ModelKia Cee'dKia Cee'dHyundai VelosterNissan JukeSeat Leon
Motor1.6 T-GDI1.6 T-GDI1.6 T-GDI1.6 DIG-T1.8 TSI
Výkon [kW]/toč. Mom. [N.m]150/265150/265137/265147/250132/250
Max. rychlost [km/h]230230214215226
Zryhclení 0-100 km/h [s]7,77,78,47,87,5
VýbavaGTGT PlusPremiumNismoFR
Základní cena [Kč]519.980,-559.980,-599.990,-650.000,-490.900,-
Bezklíčový vstup-SSS-
Bluetooth hands-freeSSSSS
KlimatizaceSSSSS
Litá kola R18SSSS10.000,-
Metalický lak14.000,-14.000,-13.000,-S13.000,-
Navigace38.000,-38.000,-33.000,-S22.000,-
Parkovací senzorySSSS7.500,-
Přední mlhovkySSS-S
TempomatSSSSS
Vyhřívání předních sedadel-SS-11.000,-
Vyhřívaný volant-S---
Xenonové světlomety*-S--30.000,-
Cena při shodné výbavě [Kč]571.980,-611.980,-645.990,-650.000,-584.400,-
* u Seatu LED světlomety