Test Auto.cz

Renault Mégane RS Sport – Francouzské GTI

19.10. 2012
Verdikt
 

Mégane od divize RenaultSport získal vynikající reputaci. Udrží ji i po faceliftu?

Kompaktní hatchback s všestranně naladěným sportovním podvozkem a dvoulitrovým turbomotorem pod kapotou… zní to jako definice Volkswagenu Golf GTI? Možná ano, ale stejné podmínky naplňuje i Renault Mégane R.S. Ovšem v tomto bodě většina společných znaků končí.

Otestovali jsme francouzský hot hatch z takzvané kolekci 2012. Tak se v podání Renaultu říká faceliftu, verze RenaultSport se ovšem designové změny netýkají. Karoserie vypadá vlastně úplně stejně, takže vhodnější je slovo modernizace. U nejrychlejšího Renaultu to znamená posílení motoru o 11 kW, tedy starých dobrých 15 koní. Tím maximální výkon poskočil z kulatých 250 na 265 koní.

Standardní R.S. tak dosáhlo na stejné parametry jako limitovaná edice Mégane R.S. 265 Trophy. Ta je s časem 8 minut a 8 sekund oficiálně nejrychlejším autem s předním pohonem na Nordschleife.

obrázek [600 x 303]  

Ostrý Renault vypadá pěkně drsně, za svoje schopnosti se prostě nestydí. Akorát lícování karosářských dílů není zrovna královská disciplína RenaultSportu. Jenže, jak se říká, na to auto nejezdí… A jestli Mégane R.S. ve stříbrné vypadá zezadu skoro jako Hyundai Veloster? Chyba určitě není na straně Renaultu.

Interiér oživuje červené obšití sedadel a volantu. Stejnou barvu má i lišta, která na palubní desce doplňuje dekor s karbonovou texturou. V případě R.S. má přístrojový štít místo digitálního rychloměru klasický ručičkový a opravdovou lahůdkou je anatomicky tvarovaný volant potažený perforovanou kůží. Horní část věnce zdobí pruh, který vyznačuje přímý směr.

obrázek [600 x 363]  

Jinak je R.S. více méně běžným Méganem se všemi přednostmi a nedostatky. Do první kategorie patří například velký zavazadlový prostor, do druhé utopené ovládání navigace a titěrná tlačítka na panelu klimatizace. Je potřeba počítat s ovládáním rádia na samostatném modulu pod volantem a hlavně s jednou nepříjemnou věcí: elektrické stahování oken funguje jen s nastartovaným motorem.

Nejrychlejší předokolka

Zvýšení výkonu může odhalit jedině přímé srovnání. Pro řidiče je ale mnohem důležitější jiná věc: přečipování nezkazilo charakter turbomotoru. A ten je jedním slovem geniální. Přirozeně mu nechybí síla turba, ale rychlost reakcí by mohl závidět leckterý atmosférický čtyřválec. A to je vzhledem k výkonu tento dvoulitr pořádně přefouknutý.

Tlak velkého turba narůstá s otáčkami. Tohle není žádný downsizovaný motor, který tlačí naplno už nad volnoběhem a na nic víc se pak nezmůže. Naopak, ostrý Mégane nabízí ukázkovou gradaci, zase jako ze světa atmosférických motorů. Přeplňování znamená jen docela nízké maximum otáček, červené pole začíná na šesti tisících.

obrázek [600 x 360]  

I tak ale nehrozí, že by zrychlování překazilo zaškubání omezovače. V pravý okamžik totiž na řidiče mrkne kontrolka a budíky zapípají. Stačí sáhnout po řadičce a v trochu kostrbaté kulise navolit další převod. Takže na výkonu ani jeho prezentaci si nemůžeme stěžovat. Náročnější nátury potěší i pořádný bručák, který vydává tlumič výfuku s centrálně vyvedenou koncovkou.

Necupový podvozek

A stejně skvělé je to s přenosem síly motoru na kola. Věřte mi, dokud je asfalt suchý, po příplatkovém samosvoru se vám stýskat nebude. Výjezdy ze zatáček jsou i tak velmi efektivní a lehounké cuknutí ve volantu, které předchází ztrátě trakce na vnitřním kole, umožňuje včas poznat blížící se limit podvozku. To už ale musíte jet hodně ostře.

Mimochodem volant… ten se drží dobře, ale nepotěší odtažitost řízení. Na elektrický posilovač to svádět nebudeme, může za to spíš kompromisní nastavení ne-cupového podvozku. Ovladatelnost je ale bezchybná, i díky přední nápravě PerfoHub s odděleným rejdovým čepem.

obrázek [600 x 276]  

Představa, že se Mégane R.S. podaří jen tak rozhodit, se hned ukázala jako špatná. I když je vzadu jenom klasická vlečená ramena, podařilo se klikovou nápravu s jednoduchou „traverzou“ vypiplat tak, že drží a drží. A když se konečně začne sunout, snaží se sama stabilizovat.

Ale jakmile sprchne, už to taková sláva není. S vypnutou elektronikou v zatáčkách vnitřní kolo pod plynem hrabe. Takže je potřeba znovu zapnout kontrolu trakce a zvolnit tempo. Jenže když se na podvozek pořádně netlačí, tak ztrácí neochvějnou jistotu a zpětnou vazbu, a jízda s Méganem ztrácí svoje zábavné kouzlo.

Naopak na dálnici civilnější Mégane R.S. funguje bez výhrad, a to i v dešti. Kompakt dokáže zrychlit na pořádně vysokou rychlost a přitom si drží jistotu sedanu střední třídy. Dokonce i odhlučnění je v pořádku, ze zvuku výfuku se nestane otravný rámus.

obrázek [600 x 282]  

Když udržíte tempo na 130 km/h (i když to není jen tak), dá se cestovat za rozumných 8 litrů. Ostré šlapání na plynový pedál zvedne apetýt někam mezi 15 a 20 litrů, ale dlouhodobě se dá počítat s desetilitrovou spotřebou. Ani jedno rozpočet petrolheada nezruinuje.

Závěr

V konečné bilanci se tento ostrý Renault řadí pod vrchol svého segmentu. Do perfektně univerzálního Golfu GTI mu něco chybí a do charismatické Astry OPC zrovna tak. Takže umístění pod aktuální špičkou je přesně to, co si posílený Mégane R.S. ve verzi Sport zaslouží.

Kdo to myslí se sportováním vážně, měl by přihodit 40 tisíc za sportovní podvozek Cup s mechanickým samosvorem a 30 tisíc za skořepiny Recaro. A nebo rovnou sáhnout po edici Mégane R.S. Red Bull RB7, která má obojí standardně a k tomu výhodnější cenu.

obrázek [600 x 290]  

První cena vozu319.900,- Kč (Mégane Coupé 1,6 Advantage)
První cena vozu s testovanou motorizací745.900,- Kč (Mégane Coupé 2,0 TCe R.S.)
Základní cena testovaného vozu745.900,- Kč (Mégane Coupé 2,0 TCe R.S.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků827.600,- Kč (Mégane Coupé 2,0 TCe R.S.)

Plusy

  • Rychlé reakce motoru, příjemná gradace výkonu
  • Čitelný a stabilní podvozek, velkorysé limity ovladatelnosti
  • Výkon a rychlost na špičce segmentu
  • Komfort tlumení nerovností

Minusy

  • Nervozita v zatáčkách při jízdě na mokru
  • Stahování oken funguje jen s nastartovaným motorem
  • Verze Cup není tak komfortní, ale má lepší jízdní vlastnosti
  • S příplatky relativně vysoká cena
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane R.S. Sport

Cena v základní výbavě: 745 900 Kč Cena v testované výbavě: 827 600 Kč

Základní výbava:Zpětná zrcátka v barvě lesklá černá ,práh s logem Renault Sport, hliníkové pedály a opěrka nohy, ABS a EBV s asistenčním systémem brzd, systém kontroly tlaku v pneumatikách, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění či nárazu, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče i spolujezdce, boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, světlomety s LED diodami, bi-xenonové samonatáčecí světlomety s ostřikovači, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, asferické na straně řidiče, zatmavená zadní skla, podvozek „Sport“, elektronický stabilizační systém ESP tri-mode s možností deaktivace, brzdové třmeny Brembo šedé, elektrický posilovač řízení, parkovací senzor vzadu (odpojitelný, s nastavitelnou intenzitou), tempomat s omezovačem rychlosti, volant v kůži s označením bodu „0“, výškově a osově nastavitelný; hlavice řadicí páky v kůži, hands-free karta Renault, elektrické ovládání předních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, loketní opěrka vpředu, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, dvouzónová automatická klimatizace + dešťový a světelný senzor, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, rádio R-Plug&Radio+ 3D Sound Arkamys 4 x 30 W s Bluetooth® + PLUG MUSIC (usb port), s ovládáním pod volantem, oddělený displej.

Výbava testovaného vozu:Litá kola Steev R19 v leskle černé barvě s červeným proužkem (32.500,-), dekorační prvky v červené barvě na přední liště F1, bočních lištách a difuzoru (10.000,-), metalická barva (13.700,-), audio Bose a USB vstup (10.000,-), navigace Carminat TomTom (15.500,-).

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

Export zpomaluje, zahraniční firmy přestávají dávat Česku zakázky Export zpomaluje, zahraniční firmy přestávají dávat Česku zakázky

Živelný růst zahraničních zakázek pro český průmysl je…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane R.S. Sport
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 3000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 254
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 6.5 / 8.2
Emise CO2:190
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 344 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1462 / 373
Rozměr pneu:235/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4299
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 490 / 660
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane RS Sport – Francouzské GTI







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Dnes 09:21

Chcete investovat do čistokrevného offroadu a ježdění v ledových krách je pro vás denní chleba? Těžko byste hledali lepšího služebníka…




Blesk.cz

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské: Jde po penězích!

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské:…

Sestra slavné herečky Jany Brejchové (77) Hana (71) se už před lety přestala stýkat se zbytkem své rodiny. Nemá…

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře jako pod Jarolímem

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře…

S Basilejí sehrál duel proti nejlepšímu týmu Česka. A pro Plzeň měl Marek Suchý jen slova uznání. „Nedivil bych…

 

Reflex.cz

Kombucha je zpátky: Tajemná houba, co není houba a je skvělá na kocovinu

Kombucha je zpátky: Tajemná houba, co není houba a…

Pamatujeme si ji už z hlubokého totáče jako jeden z mála alternativních zdrojů energie a „tekutého zdraví“. Pak…

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se měl vzít v kostele, který pobořilo zemětřesení

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se…

Za tento příběh by se nemusel stydět ani žádný scénárista z Hollywoodu. Papež František při svém vnitrostátním…