Test Auto.cz

Renault Mégane RS Sport – Francouzské GTI

19.10. 2012
Verdikt
 

Mégane od divize RenaultSport získal vynikající reputaci. Udrží ji i po faceliftu?

Kompaktní hatchback s všestranně naladěným sportovním podvozkem a dvoulitrovým turbomotorem pod kapotou… zní to jako definice Volkswagenu Golf GTI? Možná ano, ale stejné podmínky naplňuje i Renault Mégane R.S. Ovšem v tomto bodě většina společných znaků končí.

Otestovali jsme francouzský hot hatch z takzvané kolekci 2012. Tak se v podání Renaultu říká faceliftu, verze RenaultSport se ovšem designové změny netýkají. Karoserie vypadá vlastně úplně stejně, takže vhodnější je slovo modernizace. U nejrychlejšího Renaultu to znamená posílení motoru o 11 kW, tedy starých dobrých 15 koní. Tím maximální výkon poskočil z kulatých 250 na 265 koní.

Standardní R.S. tak dosáhlo na stejné parametry jako limitovaná edice Mégane R.S. 265 Trophy. Ta je s časem 8 minut a 8 sekund oficiálně nejrychlejším autem s předním pohonem na Nordschleife.

obrázek [600 x 303]  

Ostrý Renault vypadá pěkně drsně, za svoje schopnosti se prostě nestydí. Akorát lícování karosářských dílů není zrovna královská disciplína RenaultSportu. Jenže, jak se říká, na to auto nejezdí… A jestli Mégane R.S. ve stříbrné vypadá zezadu skoro jako Hyundai Veloster? Chyba určitě není na straně Renaultu.

Interiér oživuje červené obšití sedadel a volantu. Stejnou barvu má i lišta, která na palubní desce doplňuje dekor s karbonovou texturou. V případě R.S. má přístrojový štít místo digitálního rychloměru klasický ručičkový a opravdovou lahůdkou je anatomicky tvarovaný volant potažený perforovanou kůží. Horní část věnce zdobí pruh, který vyznačuje přímý směr.

obrázek [600 x 363]  

Jinak je R.S. více méně běžným Méganem se všemi přednostmi a nedostatky. Do první kategorie patří například velký zavazadlový prostor, do druhé utopené ovládání navigace a titěrná tlačítka na panelu klimatizace. Je potřeba počítat s ovládáním rádia na samostatném modulu pod volantem a hlavně s jednou nepříjemnou věcí: elektrické stahování oken funguje jen s nastartovaným motorem.

Nejrychlejší předokolka

Zvýšení výkonu může odhalit jedině přímé srovnání. Pro řidiče je ale mnohem důležitější jiná věc: přečipování nezkazilo charakter turbomotoru. A ten je jedním slovem geniální. Přirozeně mu nechybí síla turba, ale rychlost reakcí by mohl závidět leckterý atmosférický čtyřválec. A to je vzhledem k výkonu tento dvoulitr pořádně přefouknutý.

Tlak velkého turba narůstá s otáčkami. Tohle není žádný downsizovaný motor, který tlačí naplno už nad volnoběhem a na nic víc se pak nezmůže. Naopak, ostrý Mégane nabízí ukázkovou gradaci, zase jako ze světa atmosférických motorů. Přeplňování znamená jen docela nízké maximum otáček, červené pole začíná na šesti tisících.

obrázek [600 x 360]  

I tak ale nehrozí, že by zrychlování překazilo zaškubání omezovače. V pravý okamžik totiž na řidiče mrkne kontrolka a budíky zapípají. Stačí sáhnout po řadičce a v trochu kostrbaté kulise navolit další převod. Takže na výkonu ani jeho prezentaci si nemůžeme stěžovat. Náročnější nátury potěší i pořádný bručák, který vydává tlumič výfuku s centrálně vyvedenou koncovkou.

Necupový podvozek

A stejně skvělé je to s přenosem síly motoru na kola. Věřte mi, dokud je asfalt suchý, po příplatkovém samosvoru se vám stýskat nebude. Výjezdy ze zatáček jsou i tak velmi efektivní a lehounké cuknutí ve volantu, které předchází ztrátě trakce na vnitřním kole, umožňuje včas poznat blížící se limit podvozku. To už ale musíte jet hodně ostře.

Mimochodem volant… ten se drží dobře, ale nepotěší odtažitost řízení. Na elektrický posilovač to svádět nebudeme, může za to spíš kompromisní nastavení ne-cupového podvozku. Ovladatelnost je ale bezchybná, i díky přední nápravě PerfoHub s odděleným rejdovým čepem.

obrázek [600 x 276]  

Představa, že se Mégane R.S. podaří jen tak rozhodit, se hned ukázala jako špatná. I když je vzadu jenom klasická vlečená ramena, podařilo se klikovou nápravu s jednoduchou „traverzou“ vypiplat tak, že drží a drží. A když se konečně začne sunout, snaží se sama stabilizovat.

Ale jakmile sprchne, už to taková sláva není. S vypnutou elektronikou v zatáčkách vnitřní kolo pod plynem hrabe. Takže je potřeba znovu zapnout kontrolu trakce a zvolnit tempo. Jenže když se na podvozek pořádně netlačí, tak ztrácí neochvějnou jistotu a zpětnou vazbu, a jízda s Méganem ztrácí svoje zábavné kouzlo.

Naopak na dálnici civilnější Mégane R.S. funguje bez výhrad, a to i v dešti. Kompakt dokáže zrychlit na pořádně vysokou rychlost a přitom si drží jistotu sedanu střední třídy. Dokonce i odhlučnění je v pořádku, ze zvuku výfuku se nestane otravný rámus.

obrázek [600 x 282]  

Když udržíte tempo na 130 km/h (i když to není jen tak), dá se cestovat za rozumných 8 litrů. Ostré šlapání na plynový pedál zvedne apetýt někam mezi 15 a 20 litrů, ale dlouhodobě se dá počítat s desetilitrovou spotřebou. Ani jedno rozpočet petrolheada nezruinuje.

Závěr

V konečné bilanci se tento ostrý Renault řadí pod vrchol svého segmentu. Do perfektně univerzálního Golfu GTI mu něco chybí a do charismatické Astry OPC zrovna tak. Takže umístění pod aktuální špičkou je přesně to, co si posílený Mégane R.S. ve verzi Sport zaslouží.

Kdo to myslí se sportováním vážně, měl by přihodit 40 tisíc za sportovní podvozek Cup s mechanickým samosvorem a 30 tisíc za skořepiny Recaro. A nebo rovnou sáhnout po edici Mégane R.S. Red Bull RB7, která má obojí standardně a k tomu výhodnější cenu.

obrázek [600 x 290]  

První cena vozu319.900,- Kč (Mégane Coupé 1,6 Advantage)
První cena vozu s testovanou motorizací745.900,- Kč (Mégane Coupé 2,0 TCe R.S.)
Základní cena testovaného vozu745.900,- Kč (Mégane Coupé 2,0 TCe R.S.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků827.600,- Kč (Mégane Coupé 2,0 TCe R.S.)

Plusy

  • Rychlé reakce motoru, příjemná gradace výkonu
  • Čitelný a stabilní podvozek, velkorysé limity ovladatelnosti
  • Výkon a rychlost na špičce segmentu
  • Komfort tlumení nerovností

Minusy

  • Nervozita v zatáčkách při jízdě na mokru
  • Stahování oken funguje jen s nastartovaným motorem
  • Verze Cup není tak komfortní, ale má lepší jízdní vlastnosti
  • S příplatky relativně vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Mégane R.S. Sport

Cena v základní výbavě: 745 900 Kč Cena v testované výbavě: 827 600 Kč

Základní výbava:Zpětná zrcátka v barvě lesklá černá ,práh s logem Renault Sport, hliníkové pedály a opěrka nohy, ABS a EBV s asistenčním systémem brzd, systém kontroly tlaku v pneumatikách, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění či nárazu, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče i spolujezdce, boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, světlomety s LED diodami, bi-xenonové samonatáčecí světlomety s ostřikovači, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, asferické na straně řidiče, zatmavená zadní skla, podvozek „Sport“, elektronický stabilizační systém ESP tri-mode s možností deaktivace, brzdové třmeny Brembo šedé, elektrický posilovač řízení, parkovací senzor vzadu (odpojitelný, s nastavitelnou intenzitou), tempomat s omezovačem rychlosti, volant v kůži s označením bodu „0“, výškově a osově nastavitelný; hlavice řadicí páky v kůži, hands-free karta Renault, elektrické ovládání předních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, loketní opěrka vpředu, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, dvouzónová automatická klimatizace + dešťový a světelný senzor, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, rádio R-Plug&Radio+ 3D Sound Arkamys 4 x 30 W s Bluetooth® + PLUG MUSIC (usb port), s ovládáním pod volantem, oddělený displej.

Výbava testovaného vozu:Litá kola Steev R19 v leskle černé barvě s červeným proužkem (32.500,-), dekorační prvky v červené barvě na přední liště F1, bočních lištách a difuzoru (10.000,-), metalická barva (13.700,-), audio Bose a USB vstup (10.000,-), navigace Carminat TomTom (15.500,-).

Je čas být nepopulární, říká starosta Prahy 7 Jan Čižinský Je čas být nepopulární, říká starosta Prahy 7 Jan Čižinský

Na dosah měl po letošních volbách křeslo pražského…

Budoucnost investování je v tokenizaci. Získejte kapitál pro svoji firmu pomocí nové technologie Budoucnost investování je v tokenizaci. Získejte kapitál pro svoji firmu pomocí nové technologie

V digitálním prostředí se mění svět peněz i financování…

Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí

Premiér Andrej Babiš (ANO) čelí možnosti pádu vlády kvůli…

Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v neděli v projevu…

 
Technické údaje
Motor Renault Mégane R.S. Sport
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 3000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 254
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 6.5 / 8.2
Emise CO2:190
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 344 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1462 / 373
Rozměr pneu:235/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4299
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 490 / 660
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Mégane RS Sport – Francouzské GTI







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje

Ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 



Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Včera

Automobilový zákon odpovědnosti za škodu je starý právě 110 let. Dějiny českého pojišťovnictví však ještě o 210 let starší.




Blesk.cz

Masová sebevražda sekty Chrám lidu: 918 lidí vypilo limonádu s kyanidem a ulehlo ke smrti

Masová sebevražda sekty Chrám lidu: 918 lidí vypilo…

Snad nejděsivější událost spojená s existencí nebezpečných sekt se odehrála už před 40 lety. Sektář Jim Jones…

Nubia X je hit. První várka „celodisplejového“ smartphonu se vyprodala za minutu

Nubia X je hit. První várka „celodisplejového“…

Nubia X je další z novodobých smartphonů, které se snaží od konkurence odlišit atypickou konstrukcí. V případě…

 

iSport.cz

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal poprvé mistrem světa

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal…

Akrobatický pilot Martin Šonka vyhrál poprvé sérii Red Bull Air Race. Celkové vítězství si čtyřicetiletý rodák z…

Šilhavého asistent otevřeně o svém handicapu. Proč odmítl klub z ligy?

Šilhavého asistent otevřeně o svém handicapu. Proč…

O svém handicapu se nezdráhá mluvit, svou celoživotní překážku v podobě chybějící části předloktí umí i humorem…

 

Reflex.cz

Jste pro zvýšení televizních a rozhlasových poplatků? Já tedy určitě NE!

Jste pro zvýšení televizních a rozhlasových…

Veřejnoprávní Česká televize i rozhlas chtějí navýšit koncesionářské poplatky. Nic nového pod sluncem, asi…

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický vyráží na narozeninové turné

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický…

Emil Viklický je hudební pojem, který by jistě vystačil na samostatnou knihu. Moravský rodák z Olomouce, kde…