Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus ST – Drahý můj

Aleš Jungmann
Diskuze (123)
Otestovali jsme nový Ford Focus ST a zjišťovali, co že to na něm je tak zajímavého.

Na nový Focus ST se těšila velká spousta lidí. To ale ještě nevěděli, kolik bude stát. Každé zboží má svého kupce, namítnete, a budete mít jistě pravdu. Omlouvám se, že začínám test cenou (kterou se obvykle končí), ale v tomhle musíme mít jasno hned na začátku.

Testovaný kousek se sympatickými 184 kW (rovných 250 koní) totiž v základní výbavě stojí více než 850 tisíc korun. Výbava rozhodně není špatná, sportovní sedadla Recaro nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci na palubě ráda přivítá většina řidičů, jenomže třeba za bixenony a denní diody se připlácí 32.900 Kč a tempomat stojí dalších 9.000 Kč.

Focus ST přichází v nelehké době. Ekonomická krize nákupu rychlých hatchbacků (kde se o fleetech mluvit nedá) zrovna nepřeje. Auta tohoto typu navíc většinou kupují tatínkové a mladí hoši ze střední třídy, která je (minimálně u nás) decimována ze všech stran. Ani konkurence není právě bantamové váhy: končící Golf GTI o výkonu 235 koní se dá sehnat o více než sto tisíc levněji, stejné je to i s perfektním Mégane RS (265 koní) a třeba taková Mazda 3 MPS nebo „obyčejné“ GTI vychází levněji o víc než 150 tisíc. Přejete si něco novějšího? A co třeba Astra OPC (206 kW, 280 k) za méně než 630 tisíc? No to už musíte být pořádný entuziasta, abyste o ST uvažovali.

ford testy sportovni ford testy sportovni  

U aut této kategorie už ale začíná platit limonádové když ji miluješ, není co řešit, takže se nad alternativami zamyslíme až na konci.

Interiér a technika

Jsou změny oproti běžným Focusům velké? Z pohledu řidiče určitě ano. Výrazně tvarovaná polokožená sedadla Recaro už byla výše zmíněna, k tomu si připočtěte kovové pedály, sportovní kožený volant nebo třeba tři nové ukazatele na vrcholu palubní desky. Jeden sleduje teplotu oleje, druhý jeho tlak a mezi nimi můžete pozorovat, jakým plnícím tlakem turbína obšťastňuje spalovací komory. To je dobře, dnešním trendem je spíše zatajování informací, nejspíše z přesvědčení, že běžný řidič netuší, že ohřát se musí nejen chladicí kapalina ale také olej. A že to bohužel trvá o něco déle. Pak se nedivme, až maloobjemové turbomotory budou v rukách nezkušených (a neinformovaných) uživatelů vypovídat službu po osmdesáti tisících kilometrech. Ale to jsem odbočil. Trochu stísněný pocit z interiéru Focusu ST zde samozřejmě přetrvává, v případě ostré verze ale mnoha lidem vadit nemusí.


Pozice za volantem je velmi dobrá (a konečně také potěšitelně nízká), příkladné je taktéž boční vedení sedadel. Menší a hubenější postavy do nich krásně zapadnou, někomu ale nemusí vyhovovat poměrně sveřepé obepínání stehen. Na okruhu to skvěle funguje, v reálném provozu může toto „obejmutí“ vaše spolujezdce obtěžovat. Naštěstí není tuhost výrazných bočnic až tak extrémní, takže cestu vedle vás by měl přetrpět i prostorově výraznější kamarád. Tlustý, měkký volant skvěle padne do ruky, navíc je multifunkční, takže na něm můžete mít ruce téměř pořád. Tedy minimálně do doby, než je třeba řadit. To ale nemusí být, vzhledem k širokému spektru použitelných otáček, zase tak často.

Řadicí páka má atraktivní hliníkový design a v kulise se pohybuje bez protestů a nepřesností, možná by snad řazení slušely o něco kratší dráhy. Spojkový pedál zabírá spíše náhle a ostřeji, takže je nutné si na něj několik desítek kilometrů zvykat. Brzdy jsou za čerstva velmi dobré, dávkovatelností se však moc neplýtvalo. Samozřejmě viděno o dost přísnější optikou těch nejlepších hot-hatchů, mezi které se ST (minimálně cenou) počítá.

ford testy sportovni ford testy sportovni  

Jak asi víte, pod kapotou již nenajdeme oblíbený pětiválec o objemu 2,5 litru, nýbrž modernější a menší jednotku. Objemově to vychází přesně: jeden válec a půl litru je pryč, na druhou stranu výkon i točivý moment vzrostly a to o 18 kW resp. 40 Nm při overboostu. Motor nemá přehnané nároky na palivo, pokud je vaše tempo alespoň na dohled nejvyšší dovolené rychlosti. Při klidné jízdě se spokojí i se zhruba sedmi litry na 100 kilometrů, dálniční stotřicítka znamená odběr 8,5 litru Naturalu. Otáčky na šestý převodový stupeň, 3.000 min-1, jsou v tu chvíli shodné s dřívějším pětiválcovým provedením. Pokud zatopíte pod kotlem, spotřeba samozřejmě velmi rychle roste. Dosáhnout na okresních silnicích na patnáctilitrovou hodnotu opravdu nedá moc práce, na druhou stranu výsledné tempo stojí zato. K tomu se ale ještě dostaneme.

Zatímco velká část konkurence řeší přenos velké síly dnešních přeplňovaných dvoulitrů technicky pokročilejší (a dražší) konstrukcí přední nápravy s oddělenými těhlicemi či mechanickým samosvorným diferenciálem, nový Ford Focus ST spoléhá na dnes běžné zavěšení typu MacPherson. Tomu pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu TVC (Torque Vectoring Control). Překvapení se na tomto poli nekonají, tento systém v zatáčce klasicky přibrzdí vnitřní přední kolo a vynutí tak „přesměrování“ točivého momentu na kolo vnější.

Při dané ceně by ST slušelo alespoň trochu víc hi-end řešení, říkáte si, a u Fordu vás vyslyšeli. Řízení má totiž nejen variabilní převod a účinek, ale posilovač navíc umí díky systému TSC (Torque Steer Compensation) účinně eliminovat nepříznivý projev torque steeru. Lidově řečeno, nemá moc velkou snahu tahat za volant. Inženýři prý mohli tuto „elektronickou pečovatelku“ nastavit ještě přísněji, ale nakonec se rozhodli pro trochu benevolentnější setup: to abyste věděli, že řídíte rychlé auto a museli s ním i trochu pracovat.


V praxi to funguje velmi dobře, ovšem jen na hladkém asfaltu. Přidání plynu a výjezd z vyjetých kolejí, nebo přidání plynu u vrcholu zatáčky na nerovné silnici znamenají krátkodobé splašení volantu. To samo o sobě nevadí, taková auta ostatně kupujeme i proto abychom je trochu krotili, jenže zde jste zcela v zajetí elektroniky a proto jsou tyto situace o něco hůře předvídatelné než v případě poctivého mechanického řešení problému.

ford testy sportovni ford testy sportovni  

Okruh na jedničku, okreska za dvě

Měl jsem možnost vyzkoušet nové ST nejdříve na závodním okruhu a byl jsem opravdu nadšen. Podvozek je na velmi vysoké úrovni, auto drží všechna kola přilepená k asfaltu a karoserie se v zatáčkách jen decentně naklání. Řízení díky téměř závodnicky malému převodu (až 1,8 ku 1) dovoluje držet ruce na volantu a nepřehmatávat ani v utažených zákrutách.

Motor silou nešetří ani v nízkých otáčkách, takže je skoro jedno, jakou hodnotu ukazuje otáčkoměr. Pokud je vyšší než tři tisíce, bude vše v pořádku a čtyřválec auto bez problémů roztáhne ve velkém stylu. Pěkně nahoru, kupředu, stále rychleji do šesti a půl. Samozřejmě s patřičným zvukovým doprovodem. Ford instaloval zařízení, díky kterému slyšíte v kokpitu zvuk motoru jasněji a vydatněji, takže o pěkný baryton, mísící se s bručením výfuku, rozhodně nezůstanete ochuzeni. Technicky vzato jde sice tak trochu o podvůdek, pořád mi je ale mnohem milejší zvukovod než umělý zvuk vydávaný reproduktory.

ford testy sportovni ford testy sportovni  

Auto je ukázněně neutrální, přesouváním hmotnosti však lze vyvolat i trochu zábavné přetáčivosti. A nebo můžete použít starou dobrou mechanickou ruční brzdu. Ani na mokru ale nechtěné hodiny nehrozí, případné problémy je díky dobrému podvozku a dostatečně komunikativnímu řízení s téměř neexistující mrtvou zónou uprostřed snadné vyřešit hned v zárodku. Radost trochu kazí brzdy, které po několika minutách začínají citelně vadnout. Určitě jim na zatáčkovité trati, jakou Brands Hatch je, v tomto ohledu moc nepřidá elektronická uzávěrka předního diferenciálu: brzdy jsou prostě pořád v permanenci.


Na okresce to nevadí, zde brzdy začínají vadnout až po několikátém brzdění z vysokých rychlostí, což se nestává až tak často. Focus ST není vládce silnic druhých a třetích tříd, jako třeba Subaru WRX STI, abychom jej za to peskovali. Co vadí je vyšší nervozita na nerovnostech, daná tuhostí (sportovností) podvozku. Silnici pod sebou cítíte jasně a zřetelně, takže když dojde na hlubší díry nebo nedej bože propadlý kanál, dá vám to Focus ST tvrdě pocítit. Nic neodskočí, nic se nezavlní, ale stejně víte, že na západ od našich hranic (upřímně řečeno i na východ a na jih) by autu bylo lépe. V zatáčce je to o to horší, že můžete očekávat i nějaké to zatahání za řízení. Při korekci ale pozor na ostrý převod, ze začátku jsem s autem zbytečně škubal ze strany na stranu.

Focus ST... a nebo?

Doporučil bych vám koupi Fordu ST? Řečeno jazykem sportovců „tak určitě“, má to ale háček. Jeden jediný, zato obří háček: cenu. Za těchto podmínek je totiž na trhu mnoho zajímavějších nabídek mezi hot-hatchi.

Za všechny jmenuji divočejší a možná že i charismatičtější Astru OPC, Alfu Giuliettu Quadrifoglio Verde nebo fenomenální Renault Mégane RS s geniálním Cupovým podvozkem. Ano, Focus ST můžete mít i jako kombi, ale za cenu blížící se hranici 900 tisíc? Ne, děkuji. Velký trumf v tomto případě zůstává, vinou cenové politiky, v hluboko rukávu.


První cena vozu 329.990 Kč (1,6 Ti-VCT 63 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací 856.000 Kč (2,0 EcoBoost 184 kW, ST)
Základní cena testovaného vozu 856.000 Kč (2,0 EcoBoost 184 kW, ST)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 884.800 Kč (2,0 EcoBoost 184 kW, ST)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Silný motor
  • Precizní převodovka
  • Tuhá karoserie
  • Dobře čitelné displeje

Minusy

  • Menší zavazadelník s vysokým prahem
  • Málo místa pro nárty zadního cestujícího
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
  • Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
  • Torque steer
Aleš Jungmann
Diskuze (123)
Ford Focus ST
Cena základní sestavy 856 000 Kč
Výbava základní sestavy Automatická dvouzónová klimatizace, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem, palubní počítač s informačním systémem ECOmode, čtyřřádkový informační displej, Ford Easy Fuel - bezzátkový systém doplňování paliva s detekcí správné palivové pistole, brzdy na všech kolech, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy 1. a 2. řady sedadel, elektronický stabilizační systém ESP + protiprokluzový asistent TA + bezpečnostní brzdový asistent EBA, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD), aktivace varovných světel při nouzovém brzdění, varování při sníženém tlaku v pneumatikách (DDS), ISOFIX úchyty pro upevnění dětských sedaček na vnějších zadních sedadlech, varovný signál nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, rozsvícených světel a otevřených dveří, Rádo Sony (rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, vstupy USB a AUX pro externí přehrávač (vč. možnosti připojení přehrávače iPod), 6 reproduktorů, dálkové ovládání na volantu- Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině), multifunkční informační displej), volant - kožený, čtyřramenný, nastavitelný ve 4 směrech, řadicí páka - kožená hlavice, ruční brzda ve tvaru Z, dva držáky nápojů, odkládací přihrádka, dvě elektrické zásuvky 12 V, prémiová stropní konzola s držákem na brýle, rozptýlené osvětlení interiéru, prémiové čalounění stropu, podlahové rohože - velurové (přední a zadní), Vnitřní kliky dveří s hliníkovou povrchovou úpravou, Vnější zpětná zrcátka - elektricky ovládaná s integrovanými blikači, vyhřívaná, v barvě karoserie, 18“ x 8.0 kola z lehkých slitin s paprsky „Y“, pneu 235/40 R18 atd. Kč
Cena testované sestavy 884 800 Kč
Výbava testované sestavy Sony Audio 7 (+21.400,-Kč), sada City (+7.400,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 248
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 5.6 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 316 / 1101
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1287 / 763
Rozměr pneu: 235/40 R18
Ford Focus ST
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4362
b) šířka (mm): 1858
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
7. 4. 2014 22:27
Ako sa to spieva v tej piesni?
Drahý můj, ...
jak ti říct, že mě zbytečně máš rád,
...
Tak ti naposledy říkám: Drahý můj.
29. 12. 2012 20:40
Re: Dôraz na cenu
Nehovoril som?:
[odkaz]
16. 12. 2012 11:20
Re: test od profiku
Tak tak. Chris Harris ma velmi dobre recenzie. Len ma v minulosti prekvapil jeho nazor na mazdu MX-5, kde tvrdil, ze to vobec nie je sportove auto.
Avatar - white label
14. 12. 2012 14:18
Re: Giulietta - Re: ST vs cena
Jo, souhlas...
Jak by vyzněl ten obsah závorky u místního olivaklubu je ti jasné, stejně jako to, že by z něj rozhodně nic pozitivního nevyčetli... >:-[] ;-)
13. 12. 2012 16:53
Re: design (subjektivně)
ve výsledku korejec... >:D