VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

 
 

Každých pět let Volkswagen slaví. Čím se liší edice k 35. výročí Golfu GTI od standardního provedení?

Volkswagen Golf GTI je legendou mezi hot hatchi. Narodil se v roce 1976, v době, kdy podobná auta nabízel málokdo. Od té doby uplynulo mnoho času, vyrostly nové generace řidičů GTI (například ani já jsem tehdy ještě nebyl na světě) a přibylo mnoho konkurentů.

Němci si ale svůj kompaktní klenot náležitě hýčkají. I když GTI už dávno není nejrychlejším ani nevýkonnějším Volkswagenem, věnuje se tomuto modelu pořádná péče. K tomu patří pravidelný přísun speciálních modelů jako Pirelli Edition, Adidas nebo výroční edice…

Už od roku 1996 VW slaví každé kulatiny a půlkulatiny. Nyní se tedy Golf dopracoval ke GTI Edition 35. Test GTI Edition 30 před lety vyvolal velký zájem čtenářů, a proto jsme nemohli odmítnout nabídku vyzkoušet i nejnovější edici.

Volkswagen Golf GTI - srovnání výročních modelů
ModelGTI Edition 35GTI Edition 3025 Jahre GTI20 Jahre GTI
Motor2,0 TSI2,0 TFSI1,8 Turbo1,9 TDI
Rok výrobyod 20112006–20082001–20021996–1997
Převodovka6M (6DSG)6M (6DSG)6M5M
Zdvihový objem [cm3]1984198417811896
Válce/ventily4/44/44/54/2
Největší výkon [kW/min-1]173/5500-6200169/5500132/550081/4150
Největší toč. mom. [Nm/min-1]300/2200-5500300/2200-5200235/1950-5000235/1900
Max. rychlost [km/h]247 (246)245228193
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,66,67,910,8
Komb. spotřeba [l/100 km]8,1 (8,0)7,98,45,0

Ještě než vám přineseme klasický redakční test, využili jsme možnosti porovnat GTI Edition 35 s běžným Golfem GTI. Za spolupráci děkujeme našemu čtenáři Thomasino, který svůj Golf GTI popsal v recenzi na Moje.auto.cz.

obrázek [600 x 344]

Na setkání dorazily dva Golfy GTI, pětidveřové a v červené barvě. Na první pohled stejná auta, až zkoumání detailů odhalí rozdíly. Edice 35 má černé lízátko pod nárazníkem (to si Thomasino na svůj Golf doplnil také) a naopak nemá černý pás na prazích – výroční edice má jiné nástavce. Zadní nárazník je shodný, zdobí ho černý pás a na každé straně jedna koncovka výfuku. Tím se GTI liší od GTD, které má jednu dvojitou nalevo.

obrázek [300 x 316] Dál pozornosti neuniknou černá zrcátka a znáček s číslovkou 35 na předním blatníku. Liší se i světla, to ale kvůli výbavě: proužek bodových diod patří k bi-xenonovým světlometům. V každém případě má GTI sportovní černé pozadí světel. Zadní LED světla nejprve nebyla v nabídce, po příchodu Golfu R se dostala do příplatkové výbavy a nyní jsou i pro GTI standardem.

Interiér v Edition 35 přidává tradiční hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku, značku 35 na opěradlech sedadel a ozdobné lišty na prazích dveří. Detailisté odhalí ještě červené okraje bezpečnostních pásů. Volant s perforovanou kůží, červené obšití nebo černé čalounění stropu patří ke GTI automaticky.

Rozdílný výkon, různé motory

Rozdíly jsou ale i v technice, konkrétně pod kapotou. Jiné kryty motorů a decentní viditelné změny v uspořádání neznamenají jen mírné úpravy, ale použití rozdílných pohonných jednotek.

Standardní GTI s příchodem aktuální generace přezbrojilo na agregát EA888 vyvinutý u Audi. Jedná se o nejvýkonnějšího zástupce této konstrukční řady – z objemu 2,0 litru dává 155 kW. K hlavním změnám patří přechod na ventilové rozvody hnané řetězem, dále má novější čtyřválec vyšší tlak palivové soustavy (150 místo 115 bar) a olejové čerpadlo s variabilním průtokem. Kompresní poměr se snížil z 10,5 na 9,6:1.

Množství dalších konstrukčních rozdílů (mimo jiné rozdílné písty a pístní kroužky, jiné složení litinového bloku, lepší vyvážení klikového hřídele) vedou k nižší spotřebě paliva (zhruba o 10 %), lepšímu průběhu točivého momentu a vyrovnanějšímu chodu. To vše při nižší hmotnosti motoru, avšak shodném vrtání, zdvihu a rozteči válců. Mimochodem, TSI o výkonu 155 kW se vyrábí v Maďarsku.

obrázek [600 x 345]

Proč tedy Edition 35 používá starší železo, zvlášť když to znamená vyšší spotřebu a doporučení spalovat palivo s 98 oktany? Ve Wolfsburgu vyráběný agregát EA113 (s rozvodovým řemenem) má lepší předpoklady pro podávání vyšších výkonů. 173 kW ve výročním GTI jsou výsledkem ladění původního motoru z 5. generace Golfu (147 kW), který se vyrábí i ve výrazně výkonnějších verzích. V Golfu R má 199 kW, v Audi TTS 200 kW a v SEATu Leon Cupra 310 měl dokonce 228 kW.

Jízda

Okukování končí, už nejvyšší čas porovnat auta na vlastní kůži. Po 300 km v Edition 35 usedám za volant Thomasinova GTI, které se kromě motoru liší také manuální převodovkou.

První dojem? Řídím stejné auto! Všechno působí totiž tak podobně… Bručivý zvuk motoru, včetně jemného pískání turba v přechodových režimech a prsknutí tlumiče výfuku při ubrání plynu. Vnímání rychlosti je u obou aut také nečekaně stejné.

Dokonce je díky menšímu turbu a homologaci ještě podle normy Euro 4 ve slabším GTI o chlup rychlejší odezva na plynový pedál. Ale to se bavíme o rozdílu mezi 85 a 90 % dokonalosti – na turbomotor má GTI plyn ostrý víc než dost.

obrázek [600 x 382]

Svoji roli hrají i převodovky. S manuálním řazením je pocit z jízdy jednoduše sportovnější než s rychle, avšak neosobně řadící automatikou dvouspojkového DSG.

Výhody silnějšího motoru by se naplno projevily nejspíš ve velmi vysokých rychlostech. To na jižní Moravě zkoušet nesmíme a pochopitelně jsme to ani nezkoušeli.

Závěr

Dobrá zpráva pro ty, kdo si mysleli, že stačí obyčejné GTI. Špatná zpráva pro příznivce Edice 35? Ne tak úplně!

Výroční model totiž neznamená jen silnější motor a designové úpravy, ale také výbavu navíc. Bi-xenony, 18palcová kola a zatmavená okna mažou cenový rozdíl mezi GTI a GTI Edition 35. Podle ceníku dokonce vyjde výroční model při shodné výbavě o 2.300,- Kč levněji!

Navíc kdyby pro vás sériový výkon nebyl hodnotou, se kterou se chcete smířit, GTI Edition 35 je díky použitému motoru podstatně vhodnějším kandidátem pro další ladění.

Mimochodem, uznání si Volkswagen zaslouží za adaptivní tlumiče. Rozdíl mezi 17- a 18palcovými koly není na kvalitě tlumení vůbec znát.

ModelGTI Edition 35GTI
Motor2,0 TSI/177 kW2,0 TSI/155 kW
Základní cena740.400,-684.700,-
Standardní výbava GTI
Černé čalounění stropuSS
Elektronická uzávěrka diferenciálu XDSSS
Litá kola 17'', pneu 225/45 R17-S
Pedály Alu lookSS
Sportovní kožený volant, multifunkčníSS
Sportovní podvozek snížený o 15 mmSS
Top sportovní sedadlaSS
Zadní LED světla, zatmavenáSS
Výbava Edition 35
Bi-xenonové světlometyS31.600,-
Litá kola 18'', pneu 225/40 R18S18.200,-
Nárazník, nástavce prahů Edition 35S-
Úpravy interiéru Edition 35S-
Zatmavená zadní okna 65 %S8.200,-
Cena při shodné výbavě740.400,-742.700,-
Další příplatková výbava
Adaptivní tlumiče DCC21.800,-
Bluetooth6.700,-
Klimatizace Climatronic, dvouzónová5.900,-
Loketní opěrka s odkládacím boxem6.100,-
Media-In (USB konektor)4.600,-
Navigační systém RNS 31017.300,-
Parkovací senzory Parkpilot12.400,-
Pětidveřová karoserie, el. okna vzadu26.800,-
Převodovka DSG55.600,-
Vyhřívaná sedadla vpředu15.100,-

Poděkování patří Thomasinovi z Moje.auto.cz. Informacemi k technickému popisu přispěli Lukáš Novák, PR Volkswagen pro ČR, a Martin Vaculík, technický poradce Světa motorů.

obrázek [600 x 268]

Technické údaje
MotorVW GTI Edition 35VW Golf GTI
Typ motoru:přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily:4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm):19841984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):173 / 5500155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):300 / 2200 - 5500280 / 1700 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):247240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):6.66.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km):10.9 / 6.4 / 8.110 / 5.8 / 7.3
Emise CO2:179170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):350 / 1305350 / 1305
Objem nádrže (l):5555
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):1422 / 4681414 / 476
Rozměr pneu:225/40 R18225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):42134213
b) šířka (mm):17861786
c) výška (mm):14691469
d) rozvor (mm):25782578
e) rozchod vpředu (mm):15331533
f) rozchod vzadu (mm):15141514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):800 / 1080800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):610 / 920610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):880880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980980
k) šířka vpředu (mm):14601460
l) šířka vzadu (mm):14301430
délka sedáku vpředu (mm):470470
délka sedáku vzadu (mm):460460
výška opěradla vpředu (mm):630630
výška opěradla vzadu (mm):600600
místo vzadu pod předním sedadlem:AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava









Doporučujeme
10 pozoruhodných vozidel, která společnost nedocenila 10 vozidel, která společnost nedocenila

Automobilová produkce se občas díky přístupu k designu…

Nový Volkswagen Touareg: Hezčí vzhled a Euro 6 Nový Volkswagen Touareg: Hezčí vzhled a Euro 6

Autosalon v Pekingu je pro VW ve znamení faceliftu SUV Touareg.

 




Autoslevy


Volkswagen Golf VI Variant 1.4 TSI vs. Dacia Logan MCV 0.9 TCe Volkswagen Golf VI Variant 1.4 TSI vs. Dacia Logan MCV 0.9 TCe

Z rodinného rozpočtu vyčleníte 250 000 korun na nákup…

VW Golf VI si už s DSG neobjednáte VW Golf VI si už s DSG neobjednáte

Ještě před koncem šesté generace Golfu se s tímto modelem…

 

Související články
Volkswagen Golf Edition Concept připomíná 40. výročí Volkswagen Golf Edition Concept připomíná 40. výročí

Autosalon v Pekingu se stal místem světové premiéry Golfu…

Volkswagen New Midsize Coupe Concept: O třídu menší CC? Volkswagen New Midsize Coupe Concept: O třídu menší CC?

VW v Pekingu představuje studii sedanu s dynamickou…

 




 
Audi A1 a A3 dostanou tříválce

Audi A1 a A3 dostanou tříválce

Dnes 12:02

Prvním Audi, které se dočká tříválce, bude malý model A1. Později jej dostane také kompaktní A3.




Blesk.cz

Módní policie: Největší katastrofy tohoto týdne!

Módní policie: Největší katastrofy tohoto týdne!

Řada celebrit je na společenských akcích jako doma, někteří na nich i pracují. Jiní se na party objeví jen…

Bez brýlí i po padesátce

Bez brýlí i po padesátce

Kolem 45. roku života nastupuje tzv. presbyopie neboli laicky řečeno „vetchozrakost“. Lidská čočka ztrácí totiž…

 

iSport.cz

Phelps před prvním závodem: Nikdo mě nenutí, dělám to pro sebe

Phelps před prvním závodem: Nikdo mě nenutí, dělám…

Už jen hodiny zbývají k návratu americké plavecké legendy Michaela Phelpse. Kolem deváté hodiny večer českého…

Jako Courtois? Start Berkovce proti Slavii by stál Bohemku půl milionu

Jako Courtois? Start Berkovce proti Slavii by stál…

Podobným sporem žila před úvodním semifinále Ligy mistrů mezi Chelsea a Atlétikem Madrid celá fotbalová Evropa.…

 

Reflex.cz

STEVE FISHER: Česká rapsódie

STEVE FISHER: Česká rapsódie

Je jaro a s ním přichází období svateb. Miluju svatby. Vždycky je příjemné sledovat dva lidi, kteří se milují…

Když to jde s náboženstvím do kytek a něco je špatně

Když to jde s náboženstvím do kytek a něco je špatně

Dokud člověk vězí jen v jednom náboženství, přijde mu samozřejmé. Jak pozná jiná, začne mít problém. Existuje…