VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

 
 

Každých pět let Volkswagen slaví. Čím se liší edice k 35. výročí Golfu GTI od standardního provedení?

Volkswagen Golf GTI je legendou mezi hot hatchi. Narodil se v roce 1976, v době, kdy podobná auta nabízel málokdo. Od té doby uplynulo mnoho času, vyrostly nové generace řidičů GTI (například ani já jsem tehdy ještě nebyl na světě) a přibylo mnoho konkurentů.

Němci si ale svůj kompaktní klenot náležitě hýčkají. I když GTI už dávno není nejrychlejším ani nevýkonnějším Volkswagenem, věnuje se tomuto modelu pořádná péče. K tomu patří pravidelný přísun speciálních modelů jako Pirelli Edition, Adidas nebo výroční edice…

Už od roku 1996 VW slaví každé kulatiny a půlkulatiny. Nyní se tedy Golf dopracoval ke GTI Edition 35. Test GTI Edition 30 před lety vyvolal velký zájem čtenářů, a proto jsme nemohli odmítnout nabídku vyzkoušet i nejnovější edici.

Volkswagen Golf GTI - srovnání výročních modelů
ModelGTI Edition 35GTI Edition 3025 Jahre GTI20 Jahre GTI
Motor2,0 TSI2,0 TFSI1,8 Turbo1,9 TDI
Rok výrobyod 20112006–20082001–20021996–1997
Převodovka6M (6DSG)6M (6DSG)6M5M
Zdvihový objem [cm3]1984198417811896
Válce/ventily4/44/44/54/2
Největší výkon [kW/min-1]173/5500-6200169/5500132/550081/4150
Největší toč. mom. [Nm/min-1]300/2200-5500300/2200-5200235/1950-5000235/1900
Max. rychlost [km/h]247 (246)245228193
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,66,67,910,8
Komb. spotřeba [l/100 km]8,1 (8,0)7,98,45,0

Ještě než vám přineseme klasický redakční test, využili jsme možnosti porovnat GTI Edition 35 s běžným Golfem GTI. Za spolupráci děkujeme našemu čtenáři Thomasino, který svůj Golf GTI popsal v recenzi na Moje.auto.cz.

obrázek [600 x 344]

Na setkání dorazily dva Golfy GTI, pětidveřové a v červené barvě. Na první pohled stejná auta, až zkoumání detailů odhalí rozdíly. Edice 35 má černé lízátko pod nárazníkem (to si Thomasino na svůj Golf doplnil také) a naopak nemá černý pás na prazích – výroční edice má jiné nástavce. Zadní nárazník je shodný, zdobí ho černý pás a na každé straně jedna koncovka výfuku. Tím se GTI liší od GTD, které má jednu dvojitou nalevo.

obrázek [300 x 316] Dál pozornosti neuniknou černá zrcátka a znáček s číslovkou 35 na předním blatníku. Liší se i světla, to ale kvůli výbavě: proužek bodových diod patří k bi-xenonovým světlometům. V každém případě má GTI sportovní černé pozadí světel. Zadní LED světla nejprve nebyla v nabídce, po příchodu Golfu R se dostala do příplatkové výbavy a nyní jsou i pro GTI standardem.

Interiér v Edition 35 přidává tradiční hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku, značku 35 na opěradlech sedadel a ozdobné lišty na prazích dveří. Detailisté odhalí ještě červené okraje bezpečnostních pásů. Volant s perforovanou kůží, červené obšití nebo černé čalounění stropu patří ke GTI automaticky.

Rozdílný výkon, různé motory

Rozdíly jsou ale i v technice, konkrétně pod kapotou. Jiné kryty motorů a decentní viditelné změny v uspořádání neznamenají jen mírné úpravy, ale použití rozdílných pohonných jednotek.

Standardní GTI s příchodem aktuální generace přezbrojilo na agregát EA888 vyvinutý u Audi. Jedná se o nejvýkonnějšího zástupce této konstrukční řady – z objemu 2,0 litru dává 155 kW. K hlavním změnám patří přechod na ventilové rozvody hnané řetězem, dále má novější čtyřválec vyšší tlak palivové soustavy (150 místo 115 bar) a olejové čerpadlo s variabilním průtokem. Kompresní poměr se snížil z 10,5 na 9,6:1.

Množství dalších konstrukčních rozdílů (mimo jiné rozdílné písty a pístní kroužky, jiné složení litinového bloku, lepší vyvážení klikového hřídele) vedou k nižší spotřebě paliva (zhruba o 10 %), lepšímu průběhu točivého momentu a vyrovnanějšímu chodu. To vše při nižší hmotnosti motoru, avšak shodném vrtání, zdvihu a rozteči válců. Mimochodem, TSI o výkonu 155 kW se vyrábí v Maďarsku.

obrázek [600 x 345]

Proč tedy Edition 35 používá starší železo, zvlášť když to znamená vyšší spotřebu a doporučení spalovat palivo s 98 oktany? Ve Wolfsburgu vyráběný agregát EA113 (s rozvodovým řemenem) má lepší předpoklady pro podávání vyšších výkonů. 173 kW ve výročním GTI jsou výsledkem ladění původního motoru z 5. generace Golfu (147 kW), který se vyrábí i ve výrazně výkonnějších verzích. V Golfu R má 199 kW, v Audi TTS 200 kW a v SEATu Leon Cupra 310 měl dokonce 228 kW.

Jízda

Okukování končí, už nejvyšší čas porovnat auta na vlastní kůži. Po 300 km v Edition 35 usedám za volant Thomasinova GTI, které se kromě motoru liší také manuální převodovkou.

První dojem? Řídím stejné auto! Všechno působí totiž tak podobně… Bručivý zvuk motoru, včetně jemného pískání turba v přechodových režimech a prsknutí tlumiče výfuku při ubrání plynu. Vnímání rychlosti je u obou aut také nečekaně stejné.

Dokonce je díky menšímu turbu a homologaci ještě podle normy Euro 4 ve slabším GTI o chlup rychlejší odezva na plynový pedál. Ale to se bavíme o rozdílu mezi 85 a 90 % dokonalosti – na turbomotor má GTI plyn ostrý víc než dost.

obrázek [600 x 382]

Svoji roli hrají i převodovky. S manuálním řazením je pocit z jízdy jednoduše sportovnější než s rychle, avšak neosobně řadící automatikou dvouspojkového DSG.

Výhody silnějšího motoru by se naplno projevily nejspíš ve velmi vysokých rychlostech. To na jižní Moravě zkoušet nesmíme a pochopitelně jsme to ani nezkoušeli.

Závěr

Dobrá zpráva pro ty, kdo si mysleli, že stačí obyčejné GTI. Špatná zpráva pro příznivce Edice 35? Ne tak úplně!

Výroční model totiž neznamená jen silnější motor a designové úpravy, ale také výbavu navíc. Bi-xenony, 18palcová kola a zatmavená okna mažou cenový rozdíl mezi GTI a GTI Edition 35. Podle ceníku dokonce vyjde výroční model při shodné výbavě o 2.300,- Kč levněji!

Navíc kdyby pro vás sériový výkon nebyl hodnotou, se kterou se chcete smířit, GTI Edition 35 je díky použitému motoru podstatně vhodnějším kandidátem pro další ladění.

Mimochodem, uznání si Volkswagen zaslouží za adaptivní tlumiče. Rozdíl mezi 17- a 18palcovými koly není na kvalitě tlumení vůbec znát.

ModelGTI Edition 35GTI
Motor2,0 TSI/177 kW2,0 TSI/155 kW
Základní cena740.400,-684.700,-
Standardní výbava GTI
Černé čalounění stropuSS
Elektronická uzávěrka diferenciálu XDSSS
Litá kola 17'', pneu 225/45 R17-S
Pedály Alu lookSS
Sportovní kožený volant, multifunkčníSS
Sportovní podvozek snížený o 15 mmSS
Top sportovní sedadlaSS
Zadní LED světla, zatmavenáSS
Výbava Edition 35
Bi-xenonové světlometyS31.600,-
Litá kola 18'', pneu 225/40 R18S18.200,-
Nárazník, nástavce prahů Edition 35S-
Úpravy interiéru Edition 35S-
Zatmavená zadní okna 65 %S8.200,-
Cena při shodné výbavě740.400,-742.700,-
Další příplatková výbava
Adaptivní tlumiče DCC21.800,-
Bluetooth6.700,-
Klimatizace Climatronic, dvouzónová5.900,-
Loketní opěrka s odkládacím boxem6.100,-
Media-In (USB konektor)4.600,-
Navigační systém RNS 31017.300,-
Parkovací senzory Parkpilot12.400,-
Pětidveřová karoserie, el. okna vzadu26.800,-
Převodovka DSG55.600,-
Vyhřívaná sedadla vpředu15.100,-

Poděkování patří Thomasinovi z Moje.auto.cz. Informacemi k technickému popisu přispěli Lukáš Novák, PR Volkswagen pro ČR, a Martin Vaculík, technický poradce Světa motorů.

obrázek [600 x 268]

Spolupracujeme s Tipcars.com
Soutěž Autogirl 2014
Technické údaje
MotorVW GTI Edition 35VW Golf GTI
Typ motoru:přeplňovaný zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily:4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm):19841984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):173 / 5500155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):300 / 2200 - 5500280 / 1700 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):247240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):6.66.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km):10.9 / 6.4 / 8.110 / 5.8 / 7.3
Emise CO2:179170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):350 / 1305350 / 1305
Objem nádrže (l):5555
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):1422 / 4681414 / 476
Rozměr pneu:225/40 R18225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):42134213
b) šířka (mm):17861786
c) výška (mm):14691469
d) rozvor (mm):25782578
e) rozchod vpředu (mm):15331533
f) rozchod vzadu (mm):15141514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):800 / 1080800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):610 / 920610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):880880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980980
k) šířka vpředu (mm):14601460
l) šířka vzadu (mm):14301430
délka sedáku vpředu (mm):470470
délka sedáku vzadu (mm):460460
výška opěradla vpředu (mm):630630
výška opěradla vzadu (mm):600600
místo vzadu pod předním sedadlem:AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava









Doporučujeme
Škoda Fabia III se postupně odhaluje, tohle je její světlomet Škoda Fabia III se oficiálně odhalila. Vše, co o ní víme.

Škodovka po kouskách odhalovala novou Fabii. Premiéra…

Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu Ojetý Ford S-Max: 2.0 TDCI je jasná sázka na jistotu

Diesely jsou spolehlivé, na benzinovou jednotku v bazaru…

 




Autoslevy


Volkswagen Golf VI Variant 1.4 TSI vs. Dacia Logan MCV 0.9 TCe Volkswagen Golf VI Variant 1.4 TSI vs. Dacia Logan MCV 0.9 TCe

Z rodinného rozpočtu vyčleníte 250 000 korun na nákup…

VW Golf VI si už s DSG neobjednáte VW Golf VI si už s DSG neobjednáte

Ještě před koncem šesté generace Golfu se s tímto modelem…

 

Související články
Volkswagen Golf VIII bude širší a s hodně odlišným designem Volkswagen Golf VIII bude širší a s hodně odlišným designem

Před pár dny to vypadalo, že současná generace Golfu bude…

Příští VW Golf? Za pět let s technikou ovlivněnou XL1 Příští VW Golf? Za pět let s technikou ovlivněnou XL1

Asi je trošku předčasné teď hovořit o příští generaci…

 




 
Subaru: Všechny modely budou využívat jedinou platformu

Subaru: Všechny modely budou využívat jedinou platformu

Dnes 08:00

Subaru chce dramaticky snížit výrobní náklady a pro všechny modely značky použije pouze jednu jedinou platformu.




Blesk.cz

Svatební hostina a seznamka v bufetu Koruna: Příběhy z legendárního podniku na Václaváku

Svatební hostina a seznamka v bufetu Koruna: Příběhy…

Býval tam pořádný mumraj, dlouhé fronty mlsalů, kteří si nenechali ujít příležitost občerstvit se ve známém…

Pat a Mat jsou proti nim odborníci: Ti nejhorší pracanti vše dob!

Pat a Mat jsou proti nim odborníci: Ti nejhorší…

Řemeslníci, dělníci, opraváři i stavitelé jsou lidé, kteří musí být důkladně vyučeni a se svou prací seznámení.…

 

iSport.cz

Luhový se pustil do Váchy: Je namachrovaný a rozkládá Spartu

Luhový se pustil do Váchy: Je namachrovaný a rozkládá Spartu

Říká věci na rovinu. Tak, jak je cítí, neuhýbá před přímými komentáři. Milan Luhový tentokrát ostře zkritizoval…

Chyběl koš a nepostoupili. Bylo to peklo, shodují se basketbalisté

Chyběl koš a nepostoupili. Bylo to peklo, shodují se…

České basketbalisty mohl jediný koš připravit o postup na mistrovství Evropy, nakonec však cíl splnili a za rok…

 

Reflex.cz

Automobilka šokovala a překvapila výbornou reklamou proti používání mobilů v autě

Automobilka šokovala a překvapila výbornou reklamou…

Překvapivá reklama je vždy daleko účinnější, než cokoli jiného. Podobnou vymyslela nedávno automobilka…

Vzpomínáte si, jak vypadal Facebook před 10 lety? To byste se hodně, hodně divili

Vzpomínáte si, jak vypadal Facebook před 10 lety? To…

Dnešní Facebook je velice komplexní webová stránka. Můžete tam vidět v podstatě všechno - od statusů různých…