Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

Diskuze (332)
Každých pět let Volkswagen slaví. Čím se liší edice k 35. výročí Golfu GTI od standardního provedení?

Volkswagen Golf GTI je legendou mezi hot hatchi. Narodil se v roce 1976, v době, kdy podobná auta nabízel málokdo. Od té doby uplynulo mnoho času, vyrostly nové generace řidičů GTI (například ani já jsem tehdy ještě nebyl na světě) a přibylo mnoho konkurentů.

Němci si ale svůj kompaktní klenot náležitě hýčkají. I když GTI už dávno není nejrychlejším ani nevýkonnějším Volkswagenem, věnuje se tomuto modelu pořádná péče. K tomu patří pravidelný přísun speciálních modelů jako Pirelli Edition, Adidas nebo výroční edice…

Už od roku 1996 VW slaví každé kulatiny a půlkulatiny. Nyní se tedy Golf dopracoval ke GTI Edition 35. Test GTI Edition 30 před lety vyvolal velký zájem čtenářů, a proto jsme nemohli odmítnout nabídku vyzkoušet i nejnovější edici.

Volkswagen Golf GTI - srovnání výročních modelů
Model GTI Edition 35 GTI Edition 30 25 Jahre GTI 20 Jahre GTI
Motor 2,0 TSI 2,0 TFSI 1,8 Turbo 1,9 TDI
Rok výroby od 2011 2006–2008 2001–2002 1996–1997
Převodovka 6M (6DSG) 6M (6DSG) 6M 5M
Zdvihový objem [cm3] 1984 1984 1781 1896
Válce/ventily 4/4 4/4 4/5 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 173/5500-6200 169/5500 132/5500 81/4150
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 300/2200-5500 300/2200-5200 235/1950-5000 235/1900
Max. rychlost [km/h] 247 (246) 245 228 193
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,6 6,6 7,9 10,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,1 (8,0) 7,9 8,4 5,0

Ještě než vám přineseme klasický redakční test, využili jsme možnosti porovnat GTI Edition 35 s běžným Golfem GTI. Za spolupráci děkujeme našemu čtenáři Thomasino, který svůj Golf GTI popsal v recenzi na Moje.auto.cz.

vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty

Na setkání dorazily dva Golfy GTI, pětidveřové a v červené barvě. Na první pohled stejná auta, až zkoumání detailů odhalí rozdíly. Edice 35 má černé lízátko pod nárazníkem (to si Thomasino na svůj Golf doplnil také) a naopak nemá černý pás na prazích – výroční edice má jiné nástavce. Zadní nárazník je shodný, zdobí ho černý pás a na každé straně jedna koncovka výfuku. Tím se GTI liší od GTD, které má jednu dvojitou nalevo.

vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty Dál pozornosti neuniknou černá zrcátka a znáček s číslovkou 35 na předním blatníku. Liší se i světla, to ale kvůli výbavě: proužek bodových diod patří k bi-xenonovým světlometům. V každém případě má GTI sportovní černé pozadí světel. Zadní LED světla nejprve nebyla v nabídce, po příchodu Golfu R se dostala do příplatkové výbavy a nyní jsou i pro GTI standardem.

Interiér v Edition 35 přidává tradiční hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku, značku 35 na opěradlech sedadel a ozdobné lišty na prazích dveří. Detailisté odhalí ještě červené okraje bezpečnostních pásů. Volant s perforovanou kůží, červené obšití nebo černé čalounění stropu patří ke GTI automaticky.

Rozdílný výkon, různé motory

Rozdíly jsou ale i v technice, konkrétně pod kapotou. Jiné kryty motorů a decentní viditelné změny v uspořádání neznamenají jen mírné úpravy, ale použití rozdílných pohonných jednotek.

Standardní GTI s příchodem aktuální generace přezbrojilo na agregát EA888 vyvinutý u Audi. Jedná se o nejvýkonnějšího zástupce této konstrukční řady – z objemu 2,0 litru dává 155 kW. K hlavním změnám patří přechod na ventilové rozvody hnané řetězem, dále má novější čtyřválec vyšší tlak palivové soustavy (150 místo 115 bar) a olejové čerpadlo s variabilním průtokem. Kompresní poměr se snížil z 10,5 na 9,6:1.

Množství dalších konstrukčních rozdílů (mimo jiné rozdílné písty a pístní kroužky, jiné složení litinového bloku, lepší vyvážení klikového hřídele) vedou k nižší spotřebě paliva (zhruba o 10 %), lepšímu průběhu točivého momentu a vyrovnanějšímu chodu. To vše při nižší hmotnosti motoru, avšak shodném vrtání, zdvihu a rozteči válců. Mimochodem, TSI o výkonu 155 kW se vyrábí v Maďarsku.

vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty

Proč tedy Edition 35 používá starší železo, zvlášť když to znamená vyšší spotřebu a doporučení spalovat palivo s 98 oktany? Ve Wolfsburgu vyráběný agregát EA113 (s rozvodovým řemenem) má lepší předpoklady pro podávání vyšších výkonů. 173 kW ve výročním GTI jsou výsledkem ladění původního motoru z 5. generace Golfu (147 kW), který se vyrábí i ve výrazně výkonnějších verzích. V Golfu R má 199 kW, v Audi TTS 200 kW a v SEATu Leon Cupra 310 měl dokonce 228 kW.

Jízda

Okukování končí, už nejvyšší čas porovnat auta na vlastní kůži. Po 300 km v Edition 35 usedám za volant Thomasinova GTI, které se kromě motoru liší také manuální převodovkou.

První dojem? Řídím stejné auto! Všechno působí totiž tak podobně… Bručivý zvuk motoru, včetně jemného pískání turba v přechodových režimech a prsknutí tlumiče výfuku při ubrání plynu. Vnímání rychlosti je u obou aut také nečekaně stejné.

Dokonce je díky menšímu turbu a homologaci ještě podle normy Euro 4 ve slabším GTI o chlup rychlejší odezva na plynový pedál. Ale to se bavíme o rozdílu mezi 85 a 90 % dokonalosti – na turbomotor má GTI plyn ostrý víc než dost.

vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty

Svoji roli hrají i převodovky. S manuálním řazením je pocit z jízdy jednoduše sportovnější než s rychle, avšak neosobně řadící automatikou dvouspojkového DSG.

Výhody silnějšího motoru by se naplno projevily nejspíš ve velmi vysokých rychlostech. To na jižní Moravě zkoušet nesmíme a pochopitelně jsme to ani nezkoušeli.

Závěr

Dobrá zpráva pro ty, kdo si mysleli, že stačí obyčejné GTI. Špatná zpráva pro příznivce Edice 35? Ne tak úplně!

Výroční model totiž neznamená jen silnější motor a designové úpravy, ale také výbavu navíc. Bi-xenony, 18palcová kola a zatmavená okna mažou cenový rozdíl mezi GTI a GTI Edition 35. Podle ceníku dokonce vyjde výroční model při shodné výbavě o 2.300,- Kč levněji!

Navíc kdyby pro vás sériový výkon nebyl hodnotou, se kterou se chcete smířit, GTI Edition 35 je díky použitému motoru podstatně vhodnějším kandidátem pro další ladění.

Mimochodem, uznání si Volkswagen zaslouží za adaptivní tlumiče. Rozdíl mezi 17- a 18palcovými koly není na kvalitě tlumení vůbec znát.

Model GTI Edition 35 GTI
Motor 2,0 TSI/177 kW 2,0 TSI/155 kW
Základní cena 740.400,- 684.700,-
Standardní výbava GTI
Černé čalounění stropu S S
Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS S S
Litá kola 17'', pneu 225/45 R17 - S
Pedály Alu look S S
Sportovní kožený volant, multifunkční S S
Sportovní podvozek snížený o 15 mm S S
Top sportovní sedadla S S
Zadní LED světla, zatmavená S S
Výbava Edition 35
Bi-xenonové světlomety S 31.600,-
Litá kola 18'', pneu 225/40 R18 S 18.200,-
Nárazník, nástavce prahů Edition 35 S -
Úpravy interiéru Edition 35 S -
Zatmavená zadní okna 65 % S 8.200,-
Cena při shodné výbavě 740.400,- 742.700,-
Další příplatková výbava
Adaptivní tlumiče DCC 21.800,-
Bluetooth 6.700,-
Klimatizace Climatronic, dvouzónová 5.900,-
Loketní opěrka s odkládacím boxem 6.100,-
Media-In (USB konektor) 4.600,-
Navigační systém RNS 310 17.300,-
Parkovací senzory Parkpilot 12.400,-
Pětidveřová karoserie, el. okna vzadu 26.800,-
Převodovka DSG 55.600,-
Vyhřívaná sedadla vpředu 15.100,-

Poděkování patří Thomasinovi z Moje.auto.cz. Informacemi k technickému popisu přispěli Lukáš Novák, PR Volkswagen pro ČR, a Martin Vaculík, technický poradce Světa motorů.

vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty vw golf testy nizsistredni srovnavacitesty

Diskuze (332)
Model VW GTI Edition 35 VW Golf GTI
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 173 / 5500 155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2200 - 5500 280 / 1700 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 247 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.4 / 8.1 10 / 5.8 / 7.3
Emise CO2: 179 170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1305 350 / 1305
Objem nádrže (l): 55 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 468 1414 / 476
Rozměr pneu: 225/40 R18 225/45 R17
VW GTI Edition 35
VW Golf GTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4213 4213
b) šířka (mm): 1786 1786
c) výška (mm): 1469 1469
d) rozvor (mm): 2578 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1514 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1080 800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 920 610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 880 880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980 980
k) šířka vpředu (mm): 1460 1460
l) šířka vzadu (mm): 1430 1430
délka sedáku vpředu (mm): 470 470
délka sedáku vzadu (mm): 460 460
výška opěradla vpředu (mm): 630 630
výška opěradla vzadu (mm): 600 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - white label
24. 3. 2012 21:35
Re: předražená nuda
Tak ono když si třeba někdo doveze z "venku" mega noťas za super bomba cenu, tak se na něm česky (s interpunkcí) píše obvykle docela blbě..., ale nekup za ty prachy. ;-)
značka: prodám české polepy na PC klávesnice...
24. 3. 2012 16:17
Re: předražená nuda
Ale oproti jiným je použití interpunkce a diakritiky pokrok. >:-[]
Avatar - Carlos Santana
22. 3. 2012 10:28
Re: NUDA V BRNĚ
Závidím ti tvůj cit pro detajlní popis, tvůj dar psát nádherně čtivé články, skrze tvá slova pociťuji pocity soužití s 911 :yes:
Dneska bez zbytečné nadsázky :-) Máš můj obdiv GTI ;-)

BRAVWO VW !!! BRAVWO GTI !!! :yes:
Avatar - Carlos Santana
22. 3. 2012 10:14
Re: as always
To že trh práce nabízí 1300€ neznamená. že je dostaneš.

K lepším platům ti pomůžou známosti ve firmách, v rodině. Zajímalo by mě, co studuješ?
Avatar - Carlos Santana
22. 3. 2012 10:12
Re: as always