Test Auto.cz

Hyundai Veloster 1.6 T-GDI – Matný výkon

12.6. 2013
Verdikt
 

Navzdory fešáckému matnému laku karoserie a slušnému výkonu přeplňovaného motoru nemá Hyundai Veloster Turbo srdce sportovního automobilu. Znamená to však, že je špatný?

Když jsme před časem testovali Hyundai Veloster 1.6 GDI, zjistili jsme, že si na sporťák jenom hraje. Ba co více, že jeho jízdní vlastnosti jsou při nejlepším průměrné. Výrobce nemohl riskovat blamáž a tak verze s turbomotorem o výkonu 137 kW dostala tužší podvozek, standardně osmnáctipalcové pneumatiky, silnější brzdy a tužší a ostřejší řízení. Pomohlo to?

Začněme řízením - to je u přeplňované verze opravdu znatelně lepší. Pohnete volantem a Veloster ihned zatočí do požadovaného směru, navíc se díky tužšímu posilovači cítíte lépe vtaženi do děje. Vnímání práce předních kol se také zlepšilo, byť za to může tužší naladění podvozku; opravdovou zpětnou vazbu zde nenajdete.

obrázek [600 x 337]  

V zatáčkách si k posilněnému Velosteru můžete dovolit o poznání více než dříve, tužší podvozek si umí poradit i s náhlými změnami směru bez zaplavání přídě. To spolu s lepším naladěním řízení znamená jediné: klikatá okreska už není nepřítel. Docela příjemné zjištění u výkonného hatchbacku, nemyslíte? Jenom nesmíte zadním kolem v zatáčce trefit výmol, to nápravu s torzní příčkou a vlečenými rameny spolehlivě rozhodí.

Hyundai Veloster 1.6 GDI – Designová záležitost

Bohužel, při vysokých rychlostech není Veloster tak suverénní jako jeho podobně silná konkurence. Nemáte zde pocit, že auto „sedí“, karoserie se stále lehce ošívá a připomíná vám, že byste to na německé dálnici neměli se sebevědomím přehánět. Zajímavá je hodnota maximální rychlosti: 214 km/h. O plných 34 kW slabší verze bez turbodmychadla zůstává pozadu pouze o 13 km/h. Brzdy mají velmi dobrý účinek, předvídatelný nástup a netrápí je brzké vadnutí.

Sportovní? Ne tak docela

Přeplňovaná šestnáctistovka T-GDI je příjemný společník na cesty, příliš mnoho sportovnosti v ní však nenajdete. Ano, je výkonná, ale většinu nábojů vystřílí již ve středním pásmu, takže hnát ručičku otáčkoměru za pět tisíc otáček nemá smysl. Nemá to cenu ani kvůli zvuku, který není líbivý (avšak neobtěžuje) v žádném z jízdních režimů, snad kromě mechanického zabručení při startu.

Točivý moment 265 N.m je k dispozici již od 1.500 otáček, takže řidiči stačí zadupnout pedál plynu k podlaze a užívat si (po drobném nadechnutí twin-scroll turba) plynulý a lineární zátah. Od 137 kW bychom přesto čekali o něco větší divočinu, jednotka je až zbytečně „politicky korektní“. S trénováním meziplynů se můžete rovnou rozloučit, reakce na sešlápnutí akcelerátoru je velmi rozvážná a navíc je příslušný pedál až příliš utopený. Šestistupňová převodovka funguje velmi dobře, jednotlivé rychlosti jsou ideálně odstupňované, páka v kulise nedrhne a s lehce gumovým pocitem zapadá spolehlivě na správné místo. S relativně lehkou spojkou si budou rozumět i dámy.

Spotřeba závisí na jízdním stylu – pohodový výlet absolvujete za sedm, sportovní vložku klidně za čtrnáct litrů. Běžně budete na palubním počítači vídat hodnotu mezi osmi a devíti litry. Veloster bohužel nenabídne ani elektronickou napodobeninu diferenciálu se zvýšenou svorností, což vadí hlavně v utažených zatáčkách.

Hyundai Veloster 1.6 GDI DCT – Podruhé a lépe

Matný metalický lak „Young Gun“ se k celkovému výrazovému stylu Velosteru hodí, byť vám trochu znesnadní údržbu, protože byste s ním neměli jezdit do myčky. Sice nejspíše nejde o ten typ auta, který budeme za padesát let obdivovat na přehlídkách krásy, nicméně mezi ostatní konfekcí jde zcela jistě o nepřehlédnutelný exemplář. O Turbu s jeho velkými koly, nástavci prahů, umělými průduchy na kapotě nebo zvětšenou tlamou to platí dvojnásob. Ano, jde tak trochu o vesnickou módu, nicméně výsledný efekt je v rámci cílové skupiny dokonalý.

obrázek [600 x 282]  

Mimochodem, před vydáním tohoto testu jsme na náš facebookový profil umístili fotku „supersportovní“ dvojité koncovky výfuku a nechali fanoušky hádat, o jaké auto se jedná. Objevovaly se tipy jako Mini Cooper, Porsche Boxster nebo Ferrari Modena - to říká vše...

Závěr

Čtyřdveřový hatchback (na straně spolujezdce mají obě řady sedadel své dveře, na straně řidiče jsou jedny delší) nemá mnoho přímých konkurentů, je totiž stylovější než klasické pětidveřové hatchbacky a o mnoho praktičtější než třídveřová auta jako Volkswagen Scirocco. Veloster Turbo není sportovní auto, na které si tak rád hraje. To však ještě neznamená, že by šlo o špatný výrobek. Oproti běžné verzi je jízdně mnohem vyspělejší a stejně praktický, berte ho proto jako sportovněji střižený hatchback a budete spokojeni.

JAKE.auto.cz: Vše o Velosteru na jednom místě

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Veloster Turbo je dalším důkazem, že Hyundai opravdu nepostavil konkurenci Volkswagenu Scirocco. Sází mnohem více na kontroverzní styl (však se za matně šedou „žábou“ každý otočí) a mnohem méně na vytříbené sportovní vlastnosti. Při klidné jízdě působí sportovně jako Scirocco s paketem R-line nebo Mini Cooper S, v zatáčkách ale nedokáže nabídnout takovou radost ani jistotu.
Turbomotor se ovšem Hyundaii povedl. Nemá přehnané nároky na palivo a prezentuje se silným středním pásmem otáček. Samozřejmě pár koní navíc a výraznější zvuk by mu prospěly, na rychlé svezení to ale stačí i tak.
První cena vozu479.990 Kč (1.6 GDI Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací599.990 Kč (1.6 T-GDI Premium)
Základní cena testovaného vozu599.990 Kč (1.6 T-GDI Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků677.890 Kč (1.6 T-GDI Premium)

Plusy

  • Výrazný design
  • Výhled vpřed
  • Bohatá základní výbava
  • Dobré brzdy

Minusy

  • Odskakující zadní náprava
  • Nevýrazný projev motoru
  • Matný lak by neměl do myčky
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Veloster 1.6 T-GDI

Cena v základní výbavě: 599 990 Kč Cena v testované výbavě: 677 890 Kč

Základní výbava:ESP, šest airbagů, kůží potažený volant (nastavitelný ve dvou osách), palubní počítač, vyhřívání předních sedadel, tempomat, přední mlhovky, diodová denní světla a zadní svítilny, zadní parkovací čidla, litá 18” kola, chromované kliky dveří, bezklíčový vstup, automatická klimatizace, kožené čalounění, elektrické sedadlo řidiče, bluetooth handsfree, elektricky sklopná zrcátka, a další.

Výbava testovaného vozu:Speciální lak (19.900,-), panoramatické střešní okno (25.000,-), Navigace a Premium Sound se subwooferem (33.000,-).

Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií Unipetrol zdvojnásobil zisk. Především díky pojistnému plnění z havárií

Petrochemický holding Unipetrol v pololetí zdvojnásobil…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Veloster 1.6 T-GDI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 137 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.5 / 6.9
Emise CO2:157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1015
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1388 / 362
Rozměr pneu:215/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4250
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1399
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1561
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai Veloster 1.6 T-GDI – Matný výkon







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Druhá generace modelu Hyundai Veloster nebude určena pro Evropu Druhá generace modelu Hyundai Veloster nebude určena pro Evropu

Čtyřdveřový korejský hatchback zaujal v Evropě jen…

Video: Hyundai Veloster umí jezdit po zdi. Nebo ne? Video: Hyundai Veloster umí jezdit po zdi. Nebo ne?

Nenajde se moc lidí, kteří by neznali legendární autíčka…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong do ní sbíral vzorky

Taštička z Měsíce se vydražila za miliony. Armstrong…

Naoko nenápadná bílá taštička je ve skutečnosti jedinečným skvostem. Americký astronaut Neil Armstrong v ní…

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington zemřel v pouhých 41 letech. V den narozenin svého kamaráda z kapely…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…