Kia Forte: Korejský Cee'd je větší než evropský
Současná generace Kia Forte (v některých zemích zůstalo označení Cerato) se prodává od roku 2009 jako sedan a kupé. V dubnu se na autosalonu v New Yorku objevil také pětidveřový hatchback. Jeho prodej začíná nyní, zatím pouze v Jižní Koreji. Američtí zákazníci si budou muset počkat. V Evropě se pochopitelně neobjeví, neboť se jedná se o automobil velikosti Cee'du.
Pro většinu trhů budou k dispozici dva napříč umístěné čtyřválce. Menší motor Gamma 1,6 litru dává 91 kW (124 k) a vůz s ním sprintuje z klidu na 100 km/h za 10,3 s. Větší dvoulitr Theta II nabízí výkon 115 kW (156 k), umožní autu zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,1 s a hatchback může uhánět až 190 km/h.
Převodovky jsou rovněž dvě, pohánějí přední kola a mohou být kombinovány s oběma agregáty. Přímo řazené i samočinné skříně mají šest stupňů, druhá jmenovaná navíc možnost sportovního režimu a řazení pádly pod volantem.
Kia Forte Hatchback – technické údaje | ||||
Motor | 1,6 Gamma MT | 1,6 Gamma AT | 2,0 Theta II MT | 2,0 Theta II AT |
Převodovka | 6M | 6A | 6M | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1591 | 1998 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 91/6300 | 91/6300 | 115/6200 | 115/6200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 157/4200 | 157/4200 | 194/4300 | 194/4300 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 190 | 190 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,3 | 11,5 | 9,1 | 9,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 6,8 | 7,4 | 7,5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1253 | 1287 | 1302 | 1328 |
Podvozek tvoří vpředu vzpěry McPherson, vzadu je náprava ve tvaru písmene H (torzně zkrutná příčka) s oddělenými vinutými pružinami a tlumiči pérování. Řízení má na přání elektrický posilovač, který Kia označuje zkratkou MDPS (Motor-Driven Power Steering), standardně je hydraulický. Přední kotouče mají vnitřní chlazení a průměr 280 mm, zadní 262 mm, dostanete je ovšem až od výbavy SX, základ se musí spokojit s bubny.
Hatchback má rozvor shodný se sedanem, stejná je i výška a šířka. Pouze zadní převis byl zkrácen, takže pětidveřová varianta je dlouhá 4,34 m.
Zepředu se od svých starších sourozenců automobil v zásadě neliší, přední nárazník je totožný jako u sedanu. Přibylo třetí boční okno, změnil se C-sloupek a také záď je pochopitelně svébytná. Na ní zaujme zejména víko zavazadlového prostoru, které je nad místem pro registrační značku rozděleno lomem. Koncová světla pak v této části decentně vystupují z obrysů karoserie. Boční blikače z diod najdeme v zrcátkách, k mání budou litá kola o velikosti 16 a 17 palců, základem jsou patnáctipalcová ocelová.
Zavazadlový prostor pojme 385 l (dle normy VDA, Kia ale používá i optimističtější americkou SAE). Zadní sedadlo je dělené asymetricky v poměru 60:40, po sklopení vytvoří zcela rovnou plochu. Interiér byl odhlučněn novou izolací, stejnou dostaly pro modelový rok 2011 i kupé a sedan.
Z další možné výbavy vyberme bezklíčkový vstup, Bluetooth handsfree, či elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka. Hlavice řadicí páky má kožené čalounění, samozřejmostí je dostatek dokládacích prostor včetně držáků nápojů, které mohou být dokonce chromované. Aktivní bezpečnostní prvky zastupují například kontrola stability ESC, dále několik brzdových systémů (ABS, EBD). V zadním nárazníku jsou čidla, zákazníci mohou zvolit také parkovací kameru s výstupem ve vnitřním zpětném zrcátku.
Kia uspořádala v Soulu tiskovou konferenci s představením vozu pro sociální sítě, v reálném čase běžela na Twitteru. Připojení uživatelé tak mohli pokládat dotazy, které byly ihned zodpovězeny. Nové generace Forte/Cerato se do konce července 2010 celosvětově prodalo přes 530.000 kusů. Jedná se o v současnosti nejúspěšnější exportní model automobilky Kia.
Kia Forte vs. Cee'd – porovnání rozměrů (5 dv.) | |||
Rozměr | Forte | Cee'd | Rozdíl |
Délka [mm] | 4340 | 4260 | 80 |
Šířka [mm] | 1775 | 1790 | -15 |
Výška [mm] | 1460 | 1480 | -20 |
Rozvor [mm] | 2650 | 2650 | 0 |
Objem zav. prostoru [l] | 385 | 340 | 45 |