23.7. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy Kia Niro: Pohodlný hybridní vetřelec

 

Kia Niro nabourává dosavadní monopol Toyoty na hybridní pohon. Designem, uspořádáním prostoru i technikou se ale vydává vlastní cestou.

Když před třinácti lety dorazila do Evropy druhá generace Toyoty Prius, byla o šest centimetrů vyšší než tehdejší corolla. Způsobily to neskladné baterie v zadní části podlahy, které tlačily výš i sedadla, podlahu kufru a strop. Teď přijíždí hybridní Kia Niro a hádejte, o kolik na výšku přerůstá cee'd. Ano, o šest centimetrů. Důvodem ovšem nejsou baterie, nýbrž fakt, že vysoká auta přišla do módy.

Už to naznačuje, že tenhle hybrid je úplně jiný. Jak funguje v praxi, vyrážíme prověřit do okolí Barcelony.

Pozdrav strýčka Sama

Oficiálně řečeno je niro globální model. Přeloženo do češtiny to znamená, že míří primárně na Ameriku, a je to na něm vidět. Na půdorysu srovnatelném s cee'dem působí daleko mohutněji, což kromě linie střechy podtrhuje zejména vysoká příď a dlouhý rozvor. Výrobce tu věc neváhá označit slovem crossover a má pravdu v tom, že proporce připomínají zmenšený Nissan Murano nebo Infiniti EX – světlost podvozku je ovšem zmenšená také. Agresivita velkých SUV je však niru naprosto cizí, díky střízlivě elegantnímu designu naopak vypadá uvolněně a pohodářsky.

Nasednutí dovnitř americké pojetí potvrzuje. V loktech i nad hlavou je místa jak ve vilce na předměstí, což platí i pro dva dospělé sedící vzadu. Nábytek je střižený moderně a kvalitně, ruka strýčka Sama je bohužel vidět na výběru materiálů. Posádku obklopuje světle šedý plast vyšperkovaný lesklými dekory s nádechem bakelitu. Do třetice se americký duch projevuje v kufru, jehož objem 427 litrů bude nejspíš typickým Čechům připadat malý.

Jednoduše, unifikovaně

Niro je první hračkou ze stavebnice, do které postupně přibude ještě hybrid dobíjený ze zásuvky i čistý elektromobil. Všechny tři sdílejí podvozkovou platformu i architekturu pohonného ústrojí, což přináší jedno omezení. Přestože je niro klasický hybrid a energii pro elektromotor si vyrábí sám, nepoužívá inteligentní elektrickou převodovku e-CVT. Ta by totiž nevyhovovala ostatním dvěma modelům chystané řady, a tak všechny jednotně sázejí na jednodušší uspořádání s šestirychlostním dvouspojkovým automatem. Výsledkem je, že otáčky motoru i při klidném tempu musejí přesněji kopírovat rychlost jízdy – chybí priusovská schopnost zvolna zrychlovat při ustálených nízkých otáčkách, které šetří benzin.

Lehká noha nutná

Zástupci Kie zdůrazňují, že toto uspořádání přináší víc čisté řidičské radosti při dynamické jízdě, to ale po prvních kilometrech bereme s rezervou. Kombinace atmosférické šestnáctistovky s elektromotorem, který má proti priusu poloviční výkon, asfalt rozhodně netrhá. Pokud se chceme vyhnout zbytečnému podřazování, musíme mít na plynu pořád „hybridně lehkou“ nohu.

O to příjemnějším překvapením je reálná spotřeba. Při plynulé jízdě předměstím a po dálnici s omezením na 120 km/h ukazuje palubní počítač hodnoty kolem pěti litrů, v kopcích kolem šesti – tedy s japonským etalonem plně srovnatelné.

Při courání městem technické řešení nira odhaluje také několik výhod. Především zde má i elektromotor k dispozici šest rychlostních stupňů, takže dokáže auto posunovat živěji a rychleji. Modernější lithiový akumulátor má o třetinu větší kapacitu a snese prudší nabíjení, což zvyšuje účinnost rekuperace. Krátkodobě tedy máme elektřiny k dispozici víc a bez benzinu dojedeme dál.

Cíl: Obyčejné auto

S dlouhým rozvorem, víceprvkovou zadní nápravou a příznivě rozloženou hmotností se niro příjemně vede i točitými silničkami a na povely řízení reaguje pohotově. Zvykat si musíme jen na brzdy, které z rekuperace na tření destiček přecházejí poměrně pozdě. Ve vysoké kabině se rozléhá jen průměrně utlumený hluk kol, třeba cee'd nám v tomto ohledu připadá tišší. Celkový dojem z jízdy je však velmi příjemný a splňuje to, co si výrobce předsevzal – postavit úsporné auto, jehož hybridní pohon neklade zvláštní nároky ani na běžného řidiče, dosud zvyklého na čistě benzinový pohon.

Peníze rozhodnou

Prvořadou otázkou samozřejmě zůstává cena, kterou zatím neznáme – u českých prodejců se první nira objeví až v listopadu. S rozlehlou karoserií a drahým lithiovým akumulátorem nečekáme žádnou lidovku, kterou bychom potkávali na každém rohu. Přesto iniciativu Kie vítáme. Zejména proto, že tolik ostatních výrobců se omezuje výhradně na hybridy dobíjené ze zásuvky, které sice zázračně snižují tabulkové emise CO2 (elektřina ze sítě se do nich nepočítá), ale kvůli větším bateriím zákazníka vyjdou ještě podstatně dráž. Klasický hybrid šetří palivo i ovzduší levněji.

Dvě otázky pro Michaela Winklera, šéfa vývoje motorů

Nedávno jste představili přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI. Proč model Niro zůstává u atmosférického motoru?

Pro hybridní pohonnou jednotku jsme zvolili čtyřválec 1.6 GDI, ovšem s důležitou změnou – má kompresní poměr 13,0:1 a běží výhradně v Atkinsonově cyklu. Ve spojení s objemnou recirkulací spalin dosahuje termodynamické účinnosti až 40%. To je víc než u přeplňovaného tříválce – nejen v maximální hodnotě, ale i v širším rozpětí jízdních situací. Jak asi víte, nevýhodou Atkinsonova režimu je nižší točivý moment a výkon, ale to právě v hybridní sestavě kompenzuje asistence elektromotoru.

Jako zatím jediná automobilka na světě používáte akumulátory typu Li-Pol. Co je důvodem této exkluzivity?

Většina dodavatelů základních komponent baterií pochází z Asie, mimo jiné z Jižní Koreje. Pro nás je to výhoda, protože máme dobré vztahy a výhodnou pozici k jednání. Baterie Li-Pol jsou mimořádně účinné a mají velmi malý vnitřní odpor. Proto snesou prudší nabíjení a vytváří jen minimum odpadního tepla. Tím lépe využijeme každou příležitost k rekuperaci brzdné energie a přitom odpadá nutnost baterii chladit.

Technické údaje Kie Niro
Spalovací motor 1.6 GDI – zážehový atmosférický, Atkinsonův cyklus, 77 kW, 147 N.m
Elektromotor 32 kW, 170 N.m
Systémové parametry 104 kW, 265 N.m
Akumulátor Li-Pol, 1,56 kWh, 240 V
Převodovka Dvouspojková 6rychlostní
Rozměry a hmotnosti
Vnější rozměry 4355 x 1800 x 1535 mm
Rozvor 2700 mm
Zavazadlový prostor 427 l
Provozní hmotnost 1425 kg
Spotřeba podle výrobce3,8 - 4,4 l/100 km

Plusy

  • Velkorysý prostor v kabině
  • Přiměřeně úsporný provoz
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Nutná lehká noha
  • Menší kufr
Spolupracujeme s TipCars.com
Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento

Vystoupení Británie z Evropské unie bez dohody by mohlo…

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec

Ford má zřejmě v plánu doplnit nabídku motorizací…

 



Paříž 2018 živě: Elektrickou Kiu Niro rozpoznáte ihned. Dobíjecí konektor má v nose Paříž 2018 živě: Elektrickou Kiu Niro rozpoznáte ihned. Dobíjecí konektor má v nose

Rodina crossoverů Niro s alternativními pohony má nového…

Kia e-Niro se připravuje na evropskou premiéru. Kolik ujede na jedno nabití? Kia e-Niro se připravuje na evropskou premiéru. Kolik ujede na jedno nabití?

Evropští zákazníci budou moci elektrický crossover e-Niro…

 



 
Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Včera

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) je lídrem Švédské rallye, druhého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na začátku sobotního programu se dostal na první místo, vyhrál čtytři měřené testy a suverénně kraluje severské soutěži.




Blesk.cz

Tohle je tvář války: Fatima (12) váží sotva 10 kilo, s rodinou žije pod stromem

Tohle je tvář války: Fatima (12) váží sotva 10 kilo,…

Miliony Jemenců, hlavně dětí, nesou následky táhlé občanské války. Země je na pokraji hladomoru. Světem otřásly…

Breaking Bad film bude navazovat na seriál a hlavním hrdinou se stane Jesse. Snímek míří na Netflix

Breaking Bad film bude navazovat na seriál a hlavním…

Chystaný Breaking Bad (v Česku Perníkový táta) film začíná nabírat obrysy. Veškeré zvěsti, které kolem snímku…

 

iSport.cz

Češky zářily ve stíhačce! Vítková i Davidová se zlepšily, Krčmář si pohoršil

Češky zářily ve stíhačce! Vítková i Davidová se…

Biatlonový seriál v sobotu pokračoval stíhacími závody! V ženské stíhačce zazářily české závodnice. Veronika…

SESTŘIHY: Baník vyhrál a je třetí. Slaví i Příbram, Bohemians opět padli

SESTŘIHY: Baník vyhrál a je třetí. Slaví i Příbram,…

Ostravský Baník je opět třetí. Minimálně do neděle se svěřenci Bohumila Páníka dostali před Jablonec a pražskou…

 

Reflex.cz

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se nepoučila, chyby se hledají všude jinde

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se…

KDU-ČSL se v nadcházejících eurovolbách bude o hlasy voličů ucházet v alianci s menšími konzervativními…

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Tak skvěle se nám ještě nežilo. Občan vidí, že mu roste plat, v obchodech najde lákavé zboží, zaletí si na…