2.4. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Kia Optima: Nová generace po pěti letech, v Česku od jara 2016

 

Kia Motors na letošním autosalonu v New Yorku představila již čtvrtou generaci sedanu Optima. Novinka v tomto roce nahradí předchůdce, vyráběného od roku 2010.

První dvě generace vozu Kia Optima znají pod tímto názvem pouze na trzích mimo Evropu, na starém kontinentě vůz nesl pojmenování Magentis. První generace, částečně i druhá, technicky vycházely z Mitsubishi Galant a to jak při řešení podvozku (lichoběžníková přední náprava), tak pohonných jednotek. V obou případech se jednalo o sourozence vozu Hyundai Sonata.

Třetí generace Optimy se od japonského vzoru již zcela oprostila a jde tedy o produkt výhradně vlastního vývoje. Technicky se jednalo o sourozence modelu Hyundai i40, přičemž na asijských trzích nesl vůz označení Kia K5. Z palety motorů vypadl šestiválec a zůstalo pouze u čtyřválců, v některých případech s přeplňováním turbodmychadlem. V roce 2011 dorazila hybridní verze, která ale moc nepřesvědčila. Do úrovně hybridních vozů Toyota či Honda měl automobil poměrně daleko, o čemž jsem se přesvědčil na prezentaci ve Španělsku. Na druhou stranu, každý nějak začíná…

Evropa pod drobnohledem

Při vývoji nové generace se korejská značka zaměřila zejména na náročně požadavky Evropanů. Třetí generace nepostrádala vzhledovou osobitost (vzpomínáte na vtipnou a do jisté míry i výstižnou reklamu „V designu jsme dosáhli optima“?). Tvarově byl vůz opravdu hezký, nicméně jízdní projev trochu zaostával. Ne že by automobil jezdil špatně, to v žádném případě, nicméně konkurence byla v tomto ohledu dále. Na druhou stranu na zámořských trzích slavil vůz značný prodejní úspěch a o to jde obecně asijským značkám především. Evropa je pro ně zejména ve vyšších segmentech jenom okrajovým trhem. V USA byl vůz údajně bestsellerem po dobu tří let. A zatímco Optima pro USA se vyrábí ve Westpointu ve státě Georgia, evropské Optimy pocházejí z Nanjingu v Jižní Korei.

Po tvarové stránce novinka navazuje na předchůdce. Za design je odpovědný známý designér Peter Schreyer. V porovnání s předchůdcem došlo jenom k nepatrnému nárůstu rozměrů. Rozvor činí 2805 mm, což je o 10 mm více než u předchůdce. Na šířku vůz narostl na 1860 milimetrů (+ 25 mm). Cílem bylo vytvořit ještě prostornější a zároveň komfortnější interiér.

Charakteristicky skloněný sloupek C zůstal zachován, stejně jako hodně skloněné čelní sklo, definované předními sloupky. A použity jsou též zadní sdružené svítilny s diodami.

V kabině útulněji

Interiér nabízí zajímavé a rozhodně atraktivní tvary, samozřejmostí mají být vybrané materiály. Značka se chlubí, že vůz čerpal inspiraci v luxusních modelech z vlastní stáje(Kia Cadenza?). Kabina je silně orientovaná na řidiče, takže trochu připomíná současné i starší vozy BMW, případně Audi A6 minulé generace. Zda je to náhoda, či cílené, zůstává otázkou. Nicméně Schreyer kdysi u Audi pracoval a na zmíněné A6 se podílel...

Maximální bezpečnost

Dnešní automobil musí být v první řadě bezpečný. Všechny vozy mají standardně zadní kameru, zatímco v zavilosti na trhu bude nabízen systém Around View Monitor, jenž umí snímat panoramatický obraz (tedy 360 stupňů).

Chybět nemá ani adaptivní tempomat SCC (Smart Cruise Control), jakož i kontrola mrtvého úhlu BSD (Blid Spot Detection). A dále zajímavý prvek RCTA (Real Cross Traffic Alert) upozorňující na přijíždějící vozidla ze stran, pokud řidič couvá. Tato věc není v Evropě zrovna běžná a zřejmě jde o požadavek trhu v USA.

Kia Optima 1.7 CRDi AT – Jsem pánem dlouhých tratí

Chválíme systém nouzového brzdění AEB (Autonomous Eemergency Braking). Údajně dokáže vůz zcela zastavit až z rychlosti 50 km/h. Jde nejen o novinku na vozech Kia, nýbrž i obecně. Pouze Subaru a jeho obdobný systém EyeSight na novém Outbacku dokáže to stejné. Zbytek konkurence umí zastavit jen z nižších rychlostí (Mazda třeba z 30 km/h).

Poprvé jsou u Kii nabízeny adaptivní bixenonové světlomety s natáčením, včetně senzoru dálkových světel. Jak je vidět, výbojkám ještě hrana nezvoní…

Důraz na tuhost

V karoserii vozu je kombinováno hned několik druhů ocelí o různém stupni tuhosti (modulu pružnosti v tahu). Více než polovina hmotnosti skeletu připadá na ultravysokopevnostní ocelové plechy. Je to o značných 150 procent více než u předchůdce. Zajímavostí je použití technologie lepení dílů, kterých je údajně o 450 procent více, než ve třetí generaci. Hodně plechů je tvářených za tepla (známe i z VW a jeho MQB).

Podvozek byl prý při vývoji vozu prioritou. Podrobnosti Kia zatím nezveřejnila, nicméně inovací prošel přední pomocný rám, který je nyní větší. Novinkou je také vyspělejší posilovač řízení, jehož elektromotor se přesunul ze sloupku řízení dolů přímo na ozubenou tyč řízení. Zda jde o typ osově souměrný, či se dvěma pastorky, zpráva neuvádí. Podrobnější informace mají být zveřejněny v průběhu roku 2015. Už teď ale víme, že evropskou premiéru by si měl vůz odbýt na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Prodej v Česku by měl být zahájen v prvním čtvrtletí roku 2016.

Spolupracujeme s TipCars.com
Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit

Poslanci Evropského parlamentu připravují rezoluci, ve…

Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar

Minulý víkend se na autodromu v Sosnové setkala česká…

Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy

Čínský technologický gigant Tencent Holdings se stal…

Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici

Jemenským jednotkám se dnes podařilo zajmout vůdce…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Optima: Nová generace po pěti letech,…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně! Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek.…

Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr? Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr?

Vedle cen provedení Sportwagon zveřejnilo české…

 



 
V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

Dnes 17:52

Čas od času se někde najde garáž nebo rovnou stodola plná zapomenutých vzácných automobilů, ale toto Ferrari 456 GT někdo odložil na exkluzivní londýnské ulici.




Blesk.cz

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta kolemjdoucí

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta…

V úterý došlo v Plzni krátce po obědě k dopravní nehodě, po které zůstal osobní automobil Peugeot 306 převrácený…

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte, kolik si řekl za jízdné

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte,…

Zmatená seniorka (85) s polštářem v ruce upoutala pozornost jednoho z brněnských taxikářů (27). Mladík u ženy…

 

iSport.cz

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a hrál, když jsem nebyl fit

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a…

Hokejový útočník Lukáš Kašpar má za sebou klubovou sezonu, na kterou by nejradši zapomněl. Jednatřicetiletý…

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal správný okamžik, řekla

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal…

Slalomářka Šárka Strachová se rozhodla ukončit kariéru. Čtyřnásobná medailistka z mistrovství světa se loučí ve…

 

Reflex.cz

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal…

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal…