19.7. 2013 Svět motorů

1.000.000 kilometrů s Fabií: Tachometrová královna

1.000.000 kilometrů s Fabií: Tachometrová královna

Jak vypadá nejrozšířenější auto českých silnic po milionu ujetých kilometrů? Proklepli jsme si Škodu Fabia 1.9 TDI z roku 2000.

Před týdnem jsme přinesli zmínku o milionu kilometrů s fabií. Protože jste si houfně psali o podrobnosti, podívali jsme se na výjimečný rekord blíže. A vyzpovídali i jejího řidiče.

Němec Peter Kirchhoff si koupil Škodu Fabia 1.9 TDI/74 kW na prahu léta 2000.

Když se svým vozem v červenci 2007 překonal hranici 500.000 kilometrů, vznikl nápad slavit další rekordy na mimořádných místech. „I po půl milionu kilometrů jsem měl pořád původní výfuk,“ vzpomíná Kirchhoff. „Technická kontrola s tímto vozem mi nedělá žádné starosti!“ říká.

Po milionu ujetých kilometrů má auto stále původní motor, spojku a převodovku. Závad ho postihlo jen málo: porézní kabelový svazek, vynechávání žhavení nebo průnik pera na sedadle řidiče.

O vůz se léta stará servisní partner Škody Betgen & Potthoff v německém městě Hamm. Při předběžné technické kontrole v červnu letošního roku automobil ještě jednou důkladně zkontrolovali. Mechanik Werner Potthoff byl technickým stavem nadšen. „Vůz nestárne, hlavně zvenku je ve špičkové formě. Kdybych nevěděl, že už ujel téměř milion kilometrů, na první pohled bych to nepoznal,“ přiznává.

O perfektní stav milionového auta se postarali členové škodovácké komunity, s nimiž je Kirchhoff léta v kontaktu. „Vypadá zase jako nové. Jen při pečlivém pohledu občas v laku najdu nějakou stopu po kamínku,“ říká majitel.

Také po miliontém kilometru zachová svému vozu věrnost. „Vyměním ho až za příští generaci fabie,“ dumá. Počítadlo po miliontém kilometru už neukáže nic. Na displeji se po čísle 999.999 objevilo jen šest vodorovných čárek. Místo pro sedmou číslici chybí.

Ale řidič si prý bude ujetou vzdálenost nadále zapisovat podle denního počítadla kilometrů. „Pokud auto vydrží, s čímž počítám, budu moci hlásit i další rekord,“ doufá.

Až na trh přijde Fabia III a Kirchhoff si ji převezme, chce svůj vůz věnovat firemnímu muzeu v Mladé Boleslavi.

Rozhovor s řidičem: Jezdím v pohodě pod čtyři litry

Jak udržet auto i po milionu ujetých kilometrů v kondici? O tom jsme si povídali s německým majitelem rekordní fabie Peterem Kirchhoffem ze Sprockhövelu u Wuppertalu.

Proč jste se rozhodl pro fabii? Měl jste předchozí zkušenosti se škodovkami?

Neměl, fabia je můj vůbec první vůz značky Škoda. Pořídil jsem ji jako nové auto. Pro koupi jsem se rozhodl proto, že to byl první vůz koncernu VW postavený na platformě A0. Když jsem viděl fabii v roce 1999 v novinách, byl jsem si naprosto jistý, že to bude mé nové auto.

Co děláte, že tolik řídíte? Jak tolik kilometrů najíždíte?

Rád cestuji, a všude autem: do práce, ale také do různých zemí po celé Evropě. Byl jsem v Paříži, Římě, Londýně, Oslu, Kodani, Ženevě. Proto je těch kilometrů už milion.

Za kolik s dieselem 1.9 TDI/74 kW cestujete?

Dlouhodobá průměrná spotřeba mého vozu je 3,7 litru na sto kilometrů. Většinou se pohybuji na silnicích průměrnou rychlostí sto až sto dvacet kilometrů v hodině.

Co jste na autě za milion kilometrů měnil?

Hlavní komponenty jako motor nebo převodovka jsou stále původní. Jinak klasika: brzdové kotouče, destičky, olej měním průměrně v intervalu 30 000 kilometrů.

Do jakého servisu jezdíte?

Navštěvuji pravidelně pouze autorizovaný servis Škody, od roku 2003 jezdím dokonce stále do stejného. S kvalitou služeb jsem spokojen. Velké poděkování za milion patří právě mechanikům a jejich přístupu - moje auto funguje díky nim velmi dobře a dosud bez vážných problémů.

Poradíte, jak najet co nejvíce kilometrů při co nejmenším opotřebení?

Je těžké říci nějakou radu nebo trik. Při cestách na dlouhé vzdálenosti se snažím udržovat konstantní rychlost. Velmi důležité je, jak se o vůz staráte a jakou kvalitu služeb či náhradních dílů mu dopřejete.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
E-shopy tiše likvidují kamenné obchody, zaměstnance čeká nucený odchod E-shopy tiše likvidují kamenné obchody, zaměstnance čeká nucený odchod

Stále větší obliba zákazníků v on-line nakupování vede k…

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

 
 

Přidat názorDiskuse: 1.000.000 kilometrů s Fabií: Tachometrová královna







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela? Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na…

Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Dvojčata narozená v 25. týdnu s váhou kolem 700 g: Dnes na závodech prohání vrstevníky

Dvojčata narozená v 25. týdnu s váhou kolem 700 g:…

Počasí, že by psa nevyhnal, déšť střídalo sněžení, boty se bořily do hlubokého bahna, zuby drkotaly chladem……

Řeší váš šéf, že kouříte? Nenechte si to líbit, porušuje zákoník práce

Řeší váš šéf, že kouříte? Nenechte si to líbit,…

V sedmi z deseti tuzemských firem se smí kouřit, o případném zákazu uvažuje pětina podniků. Vyplývá to z online…

 

iSport.cz

Hvězdy pro MS? Plekanec vypadá nadějně, Kempný jede bez smlouvy

Hvězdy pro MS? Plekanec vypadá nadějně, Kempný jede…

Nakonec se rýsuje docela slušná sestava pro mistrovství světa! Petra Mrázka s Jakubem Voráčkem má národní tým už…

Slzy a modlitby za Rajtorala. Těžko to rozdýcháváme, truchlí v Plzni

Slzy a modlitby za Rajtorala. Těžko to rozdýcháváme,…

Zhruba tři stovky lidí od dětí po seniory si dnes v podvečer v Plzni připomněly bývalého fotbalistu Viktorie…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…