Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg Agera R: 0-200 km/h za 7,5 s, vmax > 420 km/h

David Bureš
Diskuze (6)
Veyron má nového švédského konkurenta. Maximální rychlost Koenigseggu Agera R má přesáhnout hodnotu 420 km/h.

Koenigsegg představil evoluci své loňské novinky na ženevském autosalonu, až nyní však zveřejnil podrobné technické údaje tohoto supersportu.

Ageru R pohání hliníkový vidlicový osmiválec o objemu 5.035 cm3 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který je uložen před zadní poháněnou nápravou. S motorem spolupracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Při použití biopaliva E85 disponuje tato jednotka výkonem 820 kW (1.115 koní) při 6.900 min-1 a točivým momentem 1.200 Nm při 4.100 min-1. V rozmezí od 2.700 do 6.170 min-1 je k dispozici více než 1.000 Nm. Pokud bude v nádrži benzin s oktanovým číslem 95, tak osmiválec nabídne výkon 691 kW (940 k) a točivý moment 1.100 Nm.

Vidlicový osmiválec se suchou klikovou skříní váží 197 kg. Vrtání je 91,7 mm, zdvih 95,25 mm, kompresní poměr je 9,0 : 1. Plnicí tlak turbodmychadel má hodnotu 1,4 bar.

Agera R sprintuje z 0 na 100 km/h za 2,9 s, na dvojnásobek za 7,5 s a disciplínu 0-200-0 km/h zvládne za 12,7 s. Maximální rychlost odhaduje švédská automobilka někde nad hodnotou 420 km/h. Uváděná kombinovaná spotřeba paliva je 14,7 litru na 100 km.

Koenigsegg Agera R - srovnání s Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
ModelKoenigsegg Agera RBugatti Veyron 16.4 Super Sport
Převodovka7DSG7DSG
Zdvihový objem [cm3]50357993
Válce/ventily8/416/4
Největší výkon [kW/min-1]820/6900882/6400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]1200/41001500/3000-5000
Max. rychlost [km/h]420+415*
Zrychlení 0-100 km/h [s]2,92,5
Zrychlení 0-200 km/h [s]7,56,7
Komb. spotřeba [l/100 km]14,723,1

*elektronicky omezena

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport se díky těmto údajům o titul krále supersportů bát nemusí. Bugatti vyniká ve všech parametrech – z 0-100 km/h se katapultuje za 2,5 s, z 0-200 km/h odstartuje za 6,7 s. Maximální rychlost Veyronu 16.4 Super Sport je sice u zákaznických aut elektronicky omezena na 415 km/h (při vyšších rychlostech hrozí selhání pneumatik), na dráze Ehra-Lessien však tento automobil dosáhl rychlosti 431,072 km/h.

Koenigsegg Agera R - srovnání rozměrů s Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
ModelAgera RVeyron 16.4 Super Sport
Délka [mm]42934462
Šířka [mm]19961998
Výška [mm]11201190
Rozvor [mm]26622710
Pohotovostní hmotnost [kg]14351838
Palivová nádrž [l]80100

Základem Agery R je karbonový monokok, při jehož stavbě se uplatnil také hliník a laminát. Hmotnost tohoto monokoku včetně integrovaných palivových nádrží je 70 kg. Udávaná torzní tuhost monokoku je podle vedení firmy 65.000 Nm/rad (Koenigsegg CCR měl 28.100 Nm/rad). Díky takové tuhosti bylo možné použít odnímatelnou střechou.

Aerodynamika při součiniteli odporu pouze 0,33 (při použití zadního přítlačného spoileru 0,37) vytváří v rychlosti 250 km/h přítlak odpovídající hmotnosti 300 kg. Lepší aerodynamice pomáhá plochý podvozek a Venturiho tunely na jeho zádi.

K zajímavým detailům Koenigseggu Agera R patří kola Vortex Generating Rim (VGR). Paprsky těchto kol jsou navrženy podobně jako u turbíny a mají zvyšovat aerodynamický přítlak. Pneumatiky Michelin Supersport mají bezpečně zvládnout rychlosti okolo 420 km/h, jejich rozměr je vpředu 265/35 R19, vzadu 345/30 R20.

Dvoumístná karoserie s rozměry 4293 mm x 1996 mm x 1120 mm je z uhlíkových vláken a kevlaru. Koenigsegg uvádí i objem zavazadlového prostoru, který má 120 l. Pohotovostní hmotnost Agery R se všemi provozními kapalinami a 40 litry paliva v 80litrové nádrži je 1435 kg. Bezpečné a rychlé zpomalení zajišťují keramické kotouče o rozměrech 397×40 mm s šestipístkovými třmeny, vzadu pak 380×34 mm s čtyřpístkovými třmeny. Řízení má mezi dorazy 2,7 otáčky volantu.

Ve výbavě nechybí dvojice airbagů, elektrické stahování oken, nastavitelné pedály a sloupek řízení, hydraulický systém zvedání přední nápravy, čtyřbodové bezpečnostní pásy, navigace, MP3 přehrávač a USB vstup, klimatizace, ukazatel přetížení a hlídání tlaku v pneumatikách.

Za příplatek je vedle široké nabídky individualizace vzhledu karoserie (například viditelná karbonová vlákna) a různého čalounění interiéru i výfukový systém Inconel, zadní parkovací kamera, vyhřívaná sedadla či střešní nosič, vyvinutý s firmou Thule. Ten se nepřipevňuje k odnímatelné střeše, ale při jízdě na hory ji jednoduše nahrazuje. Koenigsegg k němu nabízí i lyže švédské značky Extreme a zimní pneumatiky Michelin. Lyže jsou ručně vyráběné podle požadavků zákazníka v lyžařském středisku Are.

Koenigsegg na Ageru R nabízí tříletou záruku, samotná cenovka je zatím stále neznámá. Očekává se, že se bude pohybovat kolem částky 1.000.000 euro.

David Bureš
Diskuze (6)
Avatar - 4hill
23. 3. 2011 13:49
Re: Veyrám
Copak se ti nezdá?
22. 3. 2011 20:11
Re: Veyrám
Ovšem,pokud chce někdo vyzkoušet na max. Vweyron tak má smůlu,protože nejdřív musí navštívit servis a nejlépe i potom a to vše za nemalé peníze ;-) To asi u Koenigu nehrozí. I tak těžko překonájí rekord R.C. z roku 1937 z německý dálnice :-)
22. 3. 2011 19:37
Re: Veyrám
Přečti si ten článek znova ty chytrolíne.
22. 3. 2011 10:06
středový tunel
Teda co to je za design? Inspirace designem u Huinday ix20? Představoval bych si to krapítek decentnější, tohle je tuzing v kombinaci s vánočním stromečkem :-(

Njn, ale někomu se to možná líbí, tak co... já na to stejně nemám :-)
Avatar - ManInBlack
22. 3. 2011 09:37
Re: Veyrám
:yes: >:D

Nutno uznat, že Veyron je úžasné technické dílo. Byli první, kdo se musel s takovou rychlostí vypořádat u sériového auta a to nese s sebou hodně problémů, protože to muselo být i auto použitelné (relativně) pro každý den.

Ale Koenigsegg je zdatný soupeř a dle mýho i neporovnatelně krásnější a charismatičtější :-)