Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec tuningu? EU chce údajně zakázat veškeré úpravy aut

Roman Beránek
Diskuze (124)
Evropská komise připravuje novou směrnici o technických kontrolách vozidel, která je předmětem kontroverze.

U nás je zatím klid, ale ve Velké Británii se již zvedla vlna protestů proti novému předpisu, který chystají byrokraté z Bruselu. Podle něj by muselo zůstat každé vozidlo po celou dobu své životnosti ve specifikaci, v jaké opustilo továrnu.

Podle deníku Daily Mail by po přijetí zákona neprošly technickou kontrolou miliony upravených a historických vozidel. Nejednalo by se přitom pouze o zákaz použití jiných kol, podvozků či různých body kitů. Problémem by mohla být třeba i prostá výměna stěračů.

„Takový zákon nechceme a jsme jednoznačně proti němu,“ říká Vanessa Guyll z britské Automobilové asociace (AA). „Většina úprav nemá žádný negativní vliv na bezpečnost a s upravenými auty nejsou žádné problémy. Nikdo se neraduje, když musí jít na technickou kontrolu (MoT), ale náš systém je naprosto vyhovující. Ten návrh je směšný,“ dodává.

Podobný názor má i Barry Cornes z Asociace automobilových nadšenců. „Dopad takového zákona by byl masivní. Je to neuvěřitelné a v praxi by to nefungovalo. Museli byste znát všechny dílčí specifikace všech vyráběných aut,“ říká. „Spousta starších aut je později vybavena lepšími stěrači, nebo brzdovými světly. To by bylo nelegální. Jak je to možné?“ pokládá řečnickou otázku.

Proti návrhu protestuje také Federace klubů britských historických vozidel a označuje jej za naprosto neakceptovatelný. „Modifikace, úpravy a vylepšování jsou nedílnou součástí automobilové historie. Čím je vozidlo starší, tím pravděpodobnější je, že v určitém stadiu nějakými úpravami prošlo,“ píše se v oficiálním prohlášení FBHVC.

Kritici návrhu nového zákona rovněž poukazují na jeho ekonomické a sociální dopady. Jenom v oblasti trhu s historickými vozidly a náhradními díly pro ně pracuje na ve Velké Británii 28 000 lidí a přispívá do ekonomiky sumou 4,3 miliard liber ročně. Další destitisíce lidí pracují ve firmách s tuningovými díly.

Odbor pro dopravu Evropské komise nyní kontaktoval 240 soukromníků a organizací, kterým návrh směrnice poslal k připomínkování. Podle něj se ještě zdaleka nejedná o definitivní podobu. „Veškeré námitky podrobíme analýze a budeme zkoumat dopad na motoristy i automobilový průmysl. Budeme aktivními účastníky pracovní skupiny, která vznikne letos na podzim. Některé pasáže mohou být upraveny a nebo zcela vypuštěny,“ slibují úředníci z Bruselu.

Roman Beránek
Diskuze (124)
20. 9. 2012 15:23
Re: cele na hlavu
sirsi pneu je horsi na vode, klec kamosovi mozna pomohla, ale zase treba ze serie by to auto tech 200 ani nevytahlo, tak by mozna ani neboural :-)
Osobne bych tuning nepostihoval, pokud to porad odpovida homologaci, tj soucasny stavlegislativy.,
Stejny objem motoru,pocet valcu, palivo, rozmery kol pneu... pokud si tam nekdo da keramicke brzdy, vymeni vyfuk a prekope saniy, preprogramuje ridici jednotku, da ostre vacky, odlehci setrvak, da zavodni tlumice..a treba dozadu kridlo jak z rychle a zbesile.. je to jeho boj. Do toho EU nic neni.
20. 9. 2012 15:17
Re: A sakra...
obratis se s zadosti o nove pnumatiky na sveho dealera v autosalonu. Ten zjisti, ktery vyrobce a ktery model pneu je aktualne vyvoleny dle smernic EU pro tvuj typ auta a odborne ti zajisti montaz cca tak za 100% provizi. Neexistuje, ze bys zajel na vlastni pest do pneuservisu, neco si vybral a nechal namontovat. To bys prisel o technickou a veskere nalepky na celnich sklech a spzkach, ktere k tomu EU jeste vyda.
20. 9. 2012 15:09
Re: proberte se v diskuzi
no hlavne vznikne paradoxni stav, ze globalni vyrobci autodilu (treba BREMBO, BOSH, BILSTEIN, FERODO atd atd atd) nebudou smet dodavat nic naprimo, ale jen pres dealery znacek a kazdy vime, jak to je s aftermarketovymi dily. Ten samej dil kolikrat z te same fabriky odkud se dodava do prvovyroby, akorat na krabicce neni logo automobilky a stoji desetinu nez ten samy dil pres autosalon a muze to byt treba jen blbej sterac.

Nebo motorove oleje. Nejakeho idiota napadne, ze tuning je i vymena oleje doma v garazi, vsak co, muze to byt potencialne nebezpecne, ne ? Nedotahnes vypousteci zatku, olej vytece a v zatacce se nekdo zabije, tak se to plosne zatrhne, proste pokud vyrobce predepsal Castrol takovy a takovy, tak vsichni budou lit do 15 roku starych aut ten samy Castrol a jen v autorizovanych servisech, protoze tam dotahnou zatku momentakem na spravny utahovaci moment a budou na to mit EU lejstro... no proste ti co to v EU vymejsleji maji v hlave vymeteno, ale paradne.

20. 9. 2012 14:58
Re: tuning
pises Ronaulte blbosti , ESP neni vselek, je to jen celkem hloupy soft, ktery naprogramovali hloupi lide se vsemi dusledky z toho plynoucimi. Muze ti to samo srovnat karu s takovym nasledkem, ze misto ze zatacku projedes rozhozenou zadi tak to posles sice se srovnanym autem ale celne na betonovy pilir, protoze bude polomer otaceni vetsi.
ESP neuvazuje jako clovek a dokonce pouziva mene vstupnich dat nez ridic.
Nevidi ani centimetr pred sebe, jen pocita s pricnym a podelnym zrychlenim, otackama kol, polohou brzdoveho pedalu natocenim volantu a to je tak asi vsecko.
18. 9. 2012 18:34
Re: tuning
Nepotřebuji ti tady psát co jsem dělal a dělám ani ti tady něco dokazovat, Neudělá li řidič fatální chybu nepotřebuje ESP. Pojede li na mokré silnici nebo dokonce za deště jako za sucha koleduje si a v mnoha případech je mu i ESP k ničemu. To samé platí i v zimě, ale to snad nemusím ani zmiňovat že? TEČKA