Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pozor! Od prosince kontrolují na STK okenní fólie. Konečně je čím měřit. Ale…

Petr Slováček
Diskuze (53)
Zatímco policisté měří propustnost okenních fólií už roky, na STK se skoro pět let hledal vhodný přístroj. Našel se nedávno, i když technici z něj zrovna nejásají. A pozor – od prosince už se opravdu měří!

Už od ledna 2013 mají stanice technické kontroly povinnost měřit tmavé fólie na oknech. Na čelním skle nesmí propustnost světla spadnout pod 75 procent, na bočních pod 70. Jenže až doteď neměly STK čím měřit. Skoro pět let se totiž hledal přístroj, který by splnil všechny požadavky. Pikantní je, že policisté používají své kalibrované přístroje na měření propustnosti oken už šest let. A pokud zjistí závadu, dávají až pětitisícové pokuty.

Zato technické kontroly si musely počkat, až se Ministerstvu dopravy konečně přihlásí nějaký výrobce s odpovídajícím přístrojem na principu měření vlnových délek. Přitom se už před lety resort dušoval, že na hledání pracuje. Zatím ale marně čekal na nějakého výrobce. Podařilo se až v září letošního roku a STK dostaly čtvrtrok do posledního listopadového dne, aby si schválený přístroj povinně zakoupily. Současně všem provozovatelům přišel od dodavatele nabídkový dopis jako vystřižený z teleshoppingu. Necháváme ho v původním znění bez úprav: „Jak mnozí z Vás vědí, bylo v minulých letech mnoho výrobců kteří zkoušeli své měřící přístroje homologovat v České republice. Je nutno říci to, že například výrobce z Polska plánoval prodávat přístroj kolem 90 tisíc korun, jiný výrobce za 50 tisíc korun. Náš přístroj bylo možné vyrobit tak, aby jste i Vy, naši zákazníci nemuseli platit víc peněz než je skutečně nutno. Náš nový přístroj Infrasol-3 nestojí 90 ani 50 tisíc, ale pouhých 35.000,00 Kč plus DPH.“

Založeno v únoru

„Styl e-mailu a jeho obsah hovoří samy o sobě,“ upozornil nás jeden z provozovatelů STK, který nechce být jmenován. Už v minulosti totiž poukázal na nejasné okolnosti různých výběrových řízení a měl z toho potíže. Teď dokonce zvažoval trestní oznámení – od oka patnáctimilionový kšeft na měřič skel je podle něj podezřelý. Sám však do sporu nejde.

Vysvětlení kostrbaté češtiny se najde na konci nabídkového dopisu – majitel společnosti Jan. D. Daniels je cizinec a v jazyce se teprve zdokonaluje. Nechme stranou, zda si pro tak drahý přístroj nemohl zaplatit rodilého mluvčího coby překladatele. Chyby jsou totiž i na webových stránkách nebo v návodu k přístroji. Podezření podporují spíše další okolnosti – společnost LumenTech z Tábora byla podle obchodního rejstříku založena teprve v letošním únoru. Její základní kapitál činí pouhých deset tisíc korun – každý prodaný výrobek přitom stojí tříapůlnásobek. „Navíc všechny přístroje, které byly už dříve testovány, nevyhověly v banální věci tloušťky skla. A najednou se přímo zázračně objeví takový, který vše zvládá,“ podivuje se provozovatel STK. Nakonec se stejně ukázalo, že sklo o požadované tloušťce 10 mm ani tento přístroj změřit nedokáže. V praxi to naštěstí zase tak nevadí, vyskytuje se pouze na pancéřových vozech.

Proč trval výběr dodavatele tak dlouho? „Pouze stanovujeme podmínky, firmy nevybíráme. Důvod, proč to trvalo tak dlouho, proto není naší věcí,“ brání ministerstvo jeho mluvčí Tomáš Neřold s tím, že za celé čtyři roky žádná jiná firma odpovídající stroj nenabídla. A ten, co používá policie, je pouze orientační, takže pro STK nedostačuje. Jednatel společnosti LumenTech Jan D. Daniels nám odpověděl na první e-mail s omluvou, že je v zahraničí. Ale pak už se neozval ani po připomenutí.

To je ten zázrak?

Ptali jsme se na dalších STK, jak se jim s přístrojem pracuje a co o něm soudí. Svorně se nestačili divit nízké úrovni technického zpracování, když jim dorazil. Začíná to už cedulkou amatérsky přišroubovanou na hliníkový kufr. „Provedení je diskutabilní,“ krčí rameny majitel STK. „To je ten zázrak?“ slyšíme od technika, který se přišel s novým pomocníkem seznámit. Brzy shledává, že to bude chtít další pár rukou navíc. Na přiložených přísavkách totiž těžký přístroj na okně nedrží. Sklo se musí mimochodem očistit a vysušit. „Snad budu muset přijmout dalšího technika jen na měření zatmavených oken,“ kroutí hlavou šéf STK.

Sám výrobce se dušuje, že jeho produkty jsou na moderní úrovni. „Jelikož se naše přístroje již uplatnili v technických stanicích například v Japonsku, přizpůsobili jsme naše přístroje tak aby byli uznány i podle velice náročné normy pro EU (EU Norm 3538). Je také důležité podotknout tu skutečnost, že přístroj který bylo nutno vyrobit dle požadavků této normy EU, je zdaleka více technicky založený než ostatní přístroje, které v mnoha případech máte i Vy dnes k dispozici,“ stojí doslova v nabídkovém listu včetně pravopisných chyb.

V návodu k obsluze nás zarazila pasáž o uchování kalibračního sklíčka v plastovém pouzdře – v kufru je ovšem uloženo v obyčejném plastikovém sáčku se zdrhovadlem…

Aspoň něco

Nikde z oslovených provozoven sice z přístroje vysloveně nejásají, radují se však aspoň z něčeho. „Mám k němu výhrady, ale konečně je čím argumentovat, když se zákazník hádá. Střety kolem ztmavených oken totiž opravdu zažíváme. Často na drahých autech majetných majitelů,“ říká šéf další STK. Stejně jako předchozí provozovatel nechce být jmenován.

K případu se věcně staví i Vladimír Dušek z Poradenského centra pro STK: „Stanice mají na výběr pouze přístroj LumenTech, který je pro použití v STK schválený Ministerstvem dopravy. Na stanicích, kde si ho již pořídili, už měří. Konečně lze měřitelným způsobem odhalovat podvody se zatmavenými okny u řidiče.“ Poukazuje tím na fakt, že dnes skoro všechna auta mají už z výroby ztmavená okna na hranici povolené propustnosti. Pokud na ně nalepíte jakoukoliv dodatečnou fólii, stoprocentně už nemáte šanci na STK projít. Až dosud se technici řídili obecnými technickými předpisy a certifikáty nalepenými na oknech. Ale od prvního prosince už podezřelé ztmavení skutečně změří. A v praxi je jim fuk zvláštní pozadí firmy na certifikované přístroje.

Kartička nic neznamená

Kolem dodatečně zatmavených oken panuje mnoho mýtů. Platí tady ale jasná pravidla – ministerská metodika ke kontrole zasklení má mimochodem

75 stránek. Neplatí například, že na STK stačí jen nějaká kartička jako důkaz o legálnosti fólie. Protože kartička není uvedena v předepsaných dokladech, při technické prohlídce ji kontrolní technik od zákazníka nemůže vyžadovat. „Navíc Ministerstvo dopravy při kontrole zjistilo, že v typovém listu o úpravě zasklení jsou často uváděny nepravdivé údaje, nebo se jedná o padělek. Z tohoto důvodu k údajům uvedeným v typovém listu o úpravě zasklení nelze přihlížet při technické prohlídce, a ministerstvo vyžaduje vždy ověření skutečných technických parametrů upraveného zasklení pomocí měřicího přístroje,“ varuje Vladimír Dušek z Poradenského centra pro STK. Současně upozorňuje na okna polepená reklamami u služebních vozidel – typicky je dělají reklamní agentury, které nemají ani nejmenší ponětí o pravidlech. Například hned to, že úpravu zasklení smí vykonávat pouze pověřené pracoviště a schválenými reklamními fóliemi s perforací. Reklamky porušují všechny předepsané legislativní požadavky pro úpravu zasklení třeba i tím, že nenechávají viditelné okénko pro brzdové světlo.

Petr Slováček
Diskuze (53)
9. 4. 2020 12:20
Re:
Dobre, k tomu doporučuji kouknout na článek sem https://www.euromotors.cz/…-a-co-naopak-ne/
At vite co se tedy muze a co ne:/
Avatar - Blue Sun
19. 12. 2017 22:23
Re: co taky jiného chtít v tomto banánstátě
Jednou máš nějaký zákon, který platí, tak jaké "buzerovat za to, že si dovolil"... Na přední boční skla zkráta vůbec nemáš co lepit, jsou zatmavená už z výroby na povolenou hranici.
A už vůbec nechápu, proč vytahuješ situace z devadesátých let, kdy si lidé dodělávali třetí brzdovky.
19. 12. 2017 17:06
Re: otazka
Nejsem komik, ale kdybych mohl, tak lidem beru ridicaky nekolikrat za den :-) a vzhledem k tomu, ze kazdy mesic se v tomto oboru vzdelavam a kazdy 3 roky jsem prezkusovan, tak se celkem vyznam :-) a lidi z MD jsou ty nejvyssi, co muzou po ministrovi byt :-) takze oni vi co ve svete je a neni :-) a policiste vi, jak vypada okno z vyroby a jak s folii :-) ano i na nevzdelane clovek naleti, ale proto mate soudy atd...abyste pak zadal satisfakci :-)
Avatar - _Karel_
19. 12. 2017 15:22
Re: otazka
Hele, že se najde policajt, co se chce po někom vozit - s tím nikdo nic nenadělá. To se může stát kdekoliv na světě. Ale jednou máš auto z výroby, bylo homologované a tečka.
A navíc - proč to řešit u auta, které Maxi od října prodává?
19. 12. 2017 13:10
co taky jiného chtít v tomto banánstátě
Buzerace v ČR koukám stále nenašla svůj vrchol a to nejenom v automobilismu. Budou tady někoho doslova šikanovat za to, že si dovolil nechat nalepit folie, ale udivuje mě, že auta s polepeným zadním sklem reklamou ve formě perforované fólie je nechávala celou dobu stále v klidu. Přitom je přes to enormně snížená viditelnost, skoro jako u užitkových vozidel. S tou zadní brzdovkou mě taky pobavili. Svého času, jak si někdo domontoval na zadní sklo přídavnou brzdovku, tak měl taky problém, i když se jednalo o originál z jiné značky vozu. Nyní zase má problém, když není vidět >:D Kdyby se raději zaměřili na propustnost světel, když si je nějaký tunerový matlák zatmaví a za denního světla jsou pak blinkry takového vozu prd vidět. Jak je z článku patrno, už ani na homologace výrobků nechtějí brát zřetel, protože jsou tady padělky, tak z toho opět uděláme v ČR kolektivní vinu a padělky jsou automaticky všechny. Takže výrobci a prodejci za zbytečné homologace aspoň ušetří, protože stačí aby to prošlo přes měřák na STK, který spíše někdo protlačil přes svého kámoše politika, protože je to očividně pro tento účel zase vytvořená firma, coby dodavatel těch měřáků.