9.6. 2014 Martin Frei

Koroze není vymýcena: Víme, jak na ni!

 

Záruky se prodlužují, moderní auta vypadají dlouho dobře. Rez však hlodá skrytě a útočí zákeřněji. Braňte se, dokud je čas.

Fotografie aut zvednutých na hever jste zvyklí vídat v rubrice Bazar. I dnes je tam najdete, několik dalších ale uvidíte už na další dvoustraně. Posbírali jsme je během let, co se zabýváme ojetinami, některé jste nám poslali i vy, čtenáři. Vyzbrojeni vším, co jsme dosud viděli, míříme do Centra ochrany podvozku Václava Trendla v pražských Čimicích. Hledali jsme někoho, s kým bychom si mohli popovídat o rzi, kterou vídáme na stále novějších autech, o vhodné prevenci i jistotách a úskalích, jež skýtá protikorozní záruka.

Z nabídky firem zaměřujících se na protikorozní ochranu nás právě internetové stránky Autoklempířství.cz zaujaly pečlivým a laicky srozumitelným vysvětlením celé problematiky. A Václav Trendl hned na úvod potvrzuje, že své řemeslo umí předvést. V dílně je během okamžiku živo a na zvedáky vyjíždějí dvě auta: Hyundai i30 a Mazda 6. Ale než se pustíme do prohlídky jejich plechů, připomeňme si stručně stav světa, ve kterém žijeme a jezdíme.

Sladký život

Nejsilnější zbraní současného automobilového průmyslu nejsou ani rekordně přístupné ceny, ani zázračně nízká spotřeba paliva, ale iluze bezstarostnosti. Moderní auta za nás urovnají smyk na mokru, čtou dopravní značky, sama zaparkují. A co hlavně: vůbec se o ně nemusíme starat. Podle představ výrobců by někteří z nás měli za dobu vlastnictví vozu jen dvakrát vyměnit motorový olej, jiné náplně mají sloužit dokonce po celou životnost vozidla. Také karoserie jako by byla z obliga. Dostáváme na ni záruku ne-li doživotní, pak alespoň mimořádně dlouhou: běžně se dnes uvádí dvanáct let, levné značky jako Dacia nabízejí aspoň šest. Mnoho lidí má pocit, že záruka znamená jistotu snadného řešení všech potíží.

Obrátit ve svou výhodu

Jak ovšem z našich článků víte, automobilkami předepsané plány a programy sledují mimo jiné to, aby zmiňovaná „doživotnost“ netrvala příliš dlouho. Nevyměňovat chladicí kapalinu nebo olej v převodovce znamená záměrně zrychlit opotřebení všech komponent, které jsou s těmito náplněmi v kontaktu. A když se podobných dluhů ve složitém organismu automobilu nasčítá dost, po šesti letech náhle vyjde najevo, že opravy už nejsou rentabilní, a na řadě je odtah do šrotu.

Také protikorozní záruka na karoserii v sobě tento rozměr skrytě nese. Jde totiž o obyčejnou součást konkurenčního boje: nabídnout ji musí všichni, ale žádná automobilka na ní nehodlá vykrvácet.

Podmínky jsou nastaveny tak, aby výrobce netratil. O tom by jistě nebylo třeba psát čtyřstránkové elaboráty. Důležitější bude zjistit, co musíme dodržet, abychom ze záruky mohli sami vytěžit co nejvíc.

Součinnost nutná

První část obchodnického kalkulu spočívá samozřejmě v tom, že jen málokdo celých dvanáct let záruky využije. Některá auta se z výše popsaných důvodů tak požehnaného věku ani nedočkají a většina ostatních se přestane ukazovat ve značkovém servisu, čímž záruka fakticky zanikne.

Záměrně píšeme fakticky. Právně vzato bychom se mohli bavit o takzvané blokové výjimce, jejímž prostřednictvím Evropská unie automobilky zbavila monopolu na záruční servis. Bloková výjimka zjednodušeně řečeno stanoví, že běžnou údržbu může dělat každá dílna registrovaná na živnostenském úřadě, zatímco značkový servis přijde ke slovu jen při záručních reklamacích. Jenže v praxi to má háček. Aby automobilka takto vykonanou údržbu akceptovala, musí dílna dodržovat výrobcem předepsané postupy. A to znamená, že si je musí oficiálně vyžádat.

Někteří z vás si teď jistě vzpomenou na rozsáhlý přehled internetových servisních portálů, který jsme přinesli v loňském pětadvacátém čísle. Při jeho přípravě vyšlo najevo, že automobilky sice plní zákonnou povinnost a za poplatek zpřístupňují veškerou servisní literaturu, ale nezávislé opravny ji nenakupují. Co to znamená pro zákazníka, vysvětluje na jednoduchém příkladu Martin Hejral z Opelu: „Vaši pětiletou astru pravidelně prohlíží vesnický opravář a píše o tom záznamy do servisní knížky. Ale pokud se před tím nikdy nepřihlásil do našeho portálu Infotech, pak je jasné, že neměl k dispozici postupy předepsané výrobcem. Ať by byla jeho práce sebepoctivější, my ji uznat nemůžeme. A to se týká i protikorozních prohlídek.“

 [600×381]

Spodek, svršek, eso

Méně známou, ale o to důležitější skutečností je, že se protikorozní záruka nevztahuje na celé auto. Kryje totiž karoserii, tedy lakované povrchy – skelet, nosníky, blatníky, dveře, kapotu, víko kufru a střechu. Chybí něco? Jistě, podvozek. Pravidelní čtenáři naší bazarové rubriky vědí, že právě „černé“, nelakované součásti spodku vozu rezaví nejčastěji.

Prominentní obětí hnědého moru je pomocný rám, nesoucí hnací agregát a zavěšení kol. Uživatel, který není zvyklý prohlížet auto zespodu, se o celé věci dozví teprve v okamžiku, kdy mu přičinlivý pracovník STK sloupne ze značky červenou známku a doporučí nejbližší odtahovou službu. Pomocný rám neboli nápravnice patří k nosným částem, hloubková koroze proto znamená vozidlo nezpůsobilé k silničnímu provozu.

Účet stojí za to. Samotný rám stojí na běžné evropské modely mezi osmi a patnácti tisíci korun, u japonských aut šplhají ceny i přes dvacet. Ještě horší to je s výměnou – odstrojení a demontáž agregátu i nápravy, jeho usazení zpět, připojení všech periferií a seřízení geometrie zabere dva dny pilné práce. U šestiletého Fiatu Punto už dvanáct tisíc za takovou legraci zabolí, v autech s víceprvkovou nápravou mimochodem najdeme podobný rám i vzadu. Proto důrazně připomeňme, že toto vše se může odehrát na vozidlech, která mají stále platnou záruku proti prorezavění. Ta se vztahuje pouze na karoserii, nikoli na podvozek.

Ochrana v mezích zákona

Kruh se uzavírá a my se vracíme k iluzi bezstarostnosti, která vede k záměrnému zkrácení životnosti auta: záruka pouze ošetřuje rány, nevede k prevenci. S vozidlem musíme v pravidelných intervalech jezdit na předepsané prohlídky, ty však mají za cíl pouze odhalit místa, na kterých se viditelně projevil nějaký defekt. Aktivní kroky k zachování životnosti vozu na programu nejsou.

„Autorizované servisy pouze lokálně ošetřují místa, jejichž poškození by ohrožovalo další trvání záruky,“ potvrzuje Václav Trendl. „Nic dalšího se při nich většinou neřeší, přestože mechanici musí celkový stav vozidla vidět.“

Teď, když máme jasno ve výkladu pojmů a rozsahu záruky, se s Václavem Trendlem vrátíme do dílny a posvítíme si na místa, kde nás může karoserie potrápit.

Důvěřuj, ale ošetřuj

Většina mechaniků se shoduje, že například osobní vozy skupiny Volkswagen mají protikorozní ochranu řešenou velmi důkladně, poměrně málo koroze je vidět také na výrobcích francouzských značek. Naopak velmi mnoho aut vyrobených v Japonsku po určité době projevuje sklony k téměř plošnému rezavění na mnoha místech. Většinou jde o modely nižších tříd. Značné rozdíly najdeme na vozech vyrobených v Koreji, některé drží téměř zázračně, jiné snadno zradí na kritických místech.

„V případech, kdy nám historie konkrétního modelu nedává absolutní jistotu, doporučuji každé tři roky nanést kompletní ochranný nátěr na spodek vozu i do všech dutin,“ vysvětluje Václav Trendl.

„U japonských vozů nižších tříd třeba ochranný nátěr v továrně nanášeli výběrově jen na některá místa spodku, a na jiná ne.“ Potvrzuje se, že za potíže nemůže jen výběr materiálů, ale i nesystematický technologický postup. Zároveň ale jde o typický příklad toho, co mohou šikovné české ruce zachránit.

Dutiny, skuliny, lemy

Zajímá nás, proč se s pojmem ochranného nástřiku nejčastěji spojují právě dutiny karoserie, když jsou uchráněny vlivů jako odletující štěrk, prach a sůl. „Štěrk se do nich nejspíš nedostane, ale prach a sůl ano,“ vyvádí nás Václav Trendl z omylu. „Typickým příkladem jsou dveře – gumy kolem bočních skel nemohou těsnit hermeticky, a tak kolem nich do vnitřku dveří proniká vlhkost se vším, co na sebe naváže. V zimě, kdy na boky vozu létá břečka obsahující sůl, proniká tato agresivní látka také dovnitř karoserie.“

Podobné to je s prahy, nosníky nebo přepážkou motorového prostoru. Zajímavý důvod k rezavění mají přední kapoty. „I to jsou složité svařence a směrem k masce chladiče se svažují, takže všechna vlhkost, která do nich pronikne, stéká dopředu,“ vysvětluje Trendl. „V nejnižším bodě navíc musí s chladičovou stěnou lícovat těsnění, proto musejí mít konstruktéři fištrón, aby z toho místa dokázali vodu odvést pryč. Když se jim to nepovede, může to mít po letech nehezké následky,“ dodává a ukazuje kapotu patnáct let starého Nissanu Almera, která prorezavěla skutečně skrz na skrz.

Houstone, máme akci
Laika může překvapit, jak tvrdě automobilky trvají na prokazatelném dodržovaní standardů. Proč jsou na obyčejnou prohlídku karoserie potřeba aktuální servisní data výrobce? Protože i na autech se dnes mouchy vychytávají až za pochodu. I s několikaletým odstupem může výrobce na některou sérii vozů vyhlásit takzvanou servisní akci, při které se třeba zdarma ošetři nějaké místo na karoserii, namontuje modifikované těsněni apod. Partnerské servisy jsou o akci informovány záznamem v databázi. Pokud nezávislá dílna k portálu připojena není a výrobcem předepsaná úprava neproběhne, přestane vozidlo odpovídat záručním podmínkám.

Ukázat korozi dveře

„Proč nadělá voda uvnitř dveří víc škody než zvenku?“ ptáme se při pohledu na volně dýchající odtokové kanálky ve dveřích Hyundaie i30. „Po jednom kusu plechu vlhkost steče a je pryč,“ ukazuje Trendl. „Nejobtížnějším místem k ochraně před vlhkostí jsou svary. Jakmile někde spojíte dva pláty materiálu, voda začne hledat, jak by se dostala mezi ně. To je právě případ dveří nebo lemu blatníků.“

Vlhkost, sůl a prach odletující od kol jsou velmi účinnými katalyzátory, které rezavění podporují. Skutečným důvodem, proč právě lemy blatníků korodují tak často, je však to, že se v nich stýkají vnější a vnitřní části karoserie. Odolnost tohoto kritického místa tak nezáleží jen na povrchové úpravě, ale i preciznosti svařování.

„Právě sem mířím, když tolik zdůrazňuji prevenci,“ vysvětluje Trendl a nasazuje pistoli na tlakovou nádobu s konzervačním přípravkem. „Vosk má dvě výborné vlastnosti: vzlíná – sám si hledá cesty do nejskrytějších míst konstrukce – a zároveň odpuzuje vlhkost. Pro svěřovaná místa karoserií je to ideální ochrana. Potřebujete ale profesionální nástroje, abyste ho mohli rozprášit dost jemně.“ Takže sprejem koupeným v autokosmetice takového výsledku nedosáhneme? „To opravdu nehrozí,“ směje se Václav Trendl, „sprej nemá šanci vytvořit srovnatelný tlak.“

Do zítřka to nejde

Hned nás napadá otázka, jak poznat dílnu, která udělá ochranu spodku skutečně kvalitně. „Vybavení profesionální technikou je určitě důležité, ale rozhoduje přístup,“ zamýšlí se Trendl. „Mám na mysli hlavně časovou náročnost. Nikdo vám nemůže vážně slíbit, že takovou práci udělá do druhého dne.“ Kompletní nástřik spodku předpokládá nejen umytí a očištění případné povrchové koroze, ale také odstrojení výfuku, podběhů či dalších plastových krytů. Realističtějším termínem jsou tři až čtyři dny.

Za názornou ukázku vzápětí poslouží Hyundai i30 na druhém zvedáku. „Nástřik tu sice je, ale jak vidíte, opravář si nedal tu práci demontovat výfuk a kryty kolem. To znamená, že za něj se žádná konzervace nemohla dostat. A teď si navíc vyzkoušejte, že to celé jde seškrábat nehtem. Jak by takový nátěr mohl vzdorovat odletujícímu štěrku?“

A dělají celkové nástřiky značkové servisy? „U japonských vozů prodaných v Německu jsem to viděl, u nás ne,“ potvrzuje Trendl. „Naopak někteří dealeři se obracejí na nás. Zajišťovali jsme třeba předprodejní ošetření nových vozů GAZ Gazelle.“

Od každého něco

Co si z toho vybrat? Ideální by bylo spojit placenou profesionální péči klempíře se zárukou výrobce. Nástřik dutin a spodku totiž pomůže autu prodloužit život, ale pokud vůz začne rezavět třeba u střešního okna, musí to v rámci záruky řešit značkový servis. To by znamenalo přijet do něj alespoň jednou ročně na protikorozní prohlídku, i kdybychom si třeba olej vyměňovali sami.

Automobilka Délka záruky
Dacia 12 let
Ford 12 let
Honda12 let
Kia 12 let
Mazda 12 let
Opel 12 let
Peugeot 12 let
Renault 12 let
Subaru 12 let
Škoda 12 let
Toyota 12 let

Značkové opravny i importéry náš dotaz zjevně překvapil, ale taková možnost existuje. „Ještě jsme se s podobným požadavkem nesetkali, možné to však je,“ vysvětluje technický školitel Peugeotu ČR Jan Matoušek. „Počítejte ale s tím, že například místa poškozená odletujícími kamínky musíme ihned opravit předepsaným způsobem a naúčtujeme si za to standardní sazbu,“ dodává.

A na kolik samostatná kontrola karoserie přišla? „Obvykle ji účtujeme paušálem v rámci celé servisní prohlídky, ale samostatně bychom ji nabídli za 300 Kč bez DPH,“ odpovídá vedoucí servisu Škoda Autosalon Klokočka Tomáš Volf. Podobné ceny se dozvíme i v síti Opelu a Renaultu.

Nemáme námitek

A co opačně? Neprohlásí značkový servis dutiny navoskované nezávislým specialistou za neautorizovaný zásah na vozidle? „Není k tomu důvod,“ uklidňuje nás Martin Sládek, vedoucí servisu Auto Steiger Opel na Černokostelecké ulici v Praze. „Samozřejmě pod podmínkou, že je dodržen postup schválený výrobcem. Tedy že se k nástřiku použijí otvory v karoserii, které tam k tomu z výroby jsou. Už jsme se setkali s tím, že někdo do celkem zánovního vozu vrtal otvory další. Pak samozřejmě o záruku na karoserii přišel.“

Stejného názoru je technický školitel Renaultu ČR Luděk Šára: „Naše vozidla jsou dostatečně protikorozně ošetřena. Pokud se přesto zákazník rozhodne aplikovat dodatečnou ochranu, doporučujeme použití originálních materiálů.“ S tím souhlasí i Václav Trendl. „Kvalita použitých materiálů je důležitá. Ani my jsme výběr nenechali náhodě, používáme přípravky značky Dinitrol, které mají mimo jiné schválení automobilek Mercedes-Benz a MAN.“

Nechci roky zadarmo

Kompletní nástřik spodku včetně odstrojení vozu vyjde u osobního vozu na necelých pět tisíc, dutiny 2200 Kč. V porovnání s protikorozní zárukou výrobce, která se tváří, že je zadarmo, to nevypadá levně. Prodloužení životnosti vozu o tři nebo čtyři roky však může ušetřit desítky i stovky tisíc. Z tohoto pohledu si lze lepší investici těžko představit. Pětistovka za každoroční prohlídku v autorizovaném servisu je pak doslova terno. I kdyby nic dalšího neušetřila, samotné zachování dlouhé záruky výrobce je k nezaplacení.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Koroze není vymýcena: Víme, jak na ni!







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…