Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kulhánek (Škoda Auto): Kia udělala dost vážnou marketingovou chybu

Ondřej Láník
Diskuze (435)
Předseda dozorčí rady Škoda Auto, a.s. odpovídal na otázky týkající se novinek korejských značek Hyundai a Kia, poodhalil budoucnost Octavie Tour, slíbil termín uvedení nového Superbu a naznačil i cosi o výrobě Yetiho.

Na stránkách www.skoda-auto.cz se objevil druhý rozhovor na ožehavá témata dneška. Předseda dozorčí rady Škoda Auto, a.s. odpovídal na otázky týkající se novinek korejských značek Hyundai a Kia, poodhalil budoucnost Octavie Tour, slíbil termín uvedení nového Superbu a naznačil i cosi o výrobě Yetiho.

Škoda vs. Hyundai/Kia

Nebývá zvykem, aby se nejvyšší představitelé domácí automobilky vyjadřovali ke konkurenčním značkám. V nejnovějším rozhovoru, určeném široké veřejnosti, se předseda dozorčí rady automobilky Škoda, Vratislav Kulhánek, vyjádřil skepticky ke krokům automobilky Kia a úspěchu korejských značek vůbec. Na otázku zjišťující postoj předsedy dozorčí rady Škody Auto vůči novým korejským vozům odpověděl:

„Kia myslím udělala dost vážnou marketingovou chybu s názvem modelu, který se v Čechách bude dost těžko ujímat, a Hyundai i-30 je ještě otázka minimálně jednoho roku, možná i dvou. Uvidíme, o jaký vůz nakonec půjde a kolik bude stát. Osobně si myslím, že ten tzv. asijský design (s výjimkou vozů japonské výroby) nenajde v Evropě moc zákazníků. Když pomineme SUV, jako je Hyundai Santa Fe, asijští výrobci klasických automobilů u nás podle mě výrazně neprorazí - stejně tak jako příliš neprorazili v západní Evropě.“

Yeti z Vrchlabí?

Bude se nová Škoda Yeti vyrábět ve Vrchlabí nebo v jiném závodě VW Group? Jednoznačná odpověď zatím není, ale rétorika prozatím pro město v podhůří Krkonoš vyznívá optimisticky. Kulhánek v rozhovoru pro www.skoda-auto.cz řekl: „Tak rozhodnuto určitě není, respektive dozorčí radě nebylo ještě nic k rozhodnutí předloženo. A bez souhlasu dozorčí rady by to bylo možné realizovat jen stěží. Ale nemyslím si, že by Yeti měl být vyráběn jinde než v České republice. A pokud v Česku, tak jednoznačně připadá v úvahu Vrchlabí. Ve Vrchlabí samozřejmě existuje problém s lakovnou, ale to je problém firmy obecně. Pokud totiž máme splnit výrobní čísla, která si ukládáme, tedy cílově 800 000 až jeden milion vozů, bez třetí lakovny se neobejdeme. Znamená to značné investice, ale Vrchlabí si to zaslouží; je to tradiční závod Škody.“

Konec Škody Octavia Tour? Ne dříve než v roce 2009.

„O Octavii Tour můžeme s trochou nadsázky říci, že je takovým malým zázrakem přírody! Odhaduji, že v příštím roce se jich ještě okolo 60 000 kusů prodá. Je tu poměrně slušná cena, určitý prostor, to auto se zaplatilo a nyní už přináší jen zisk. Myslím, že je to takový náš model "T" jaký měl Ford a mohl by překonat generaci; to se ale v moderním světě nestává… Octavia Tour naběhla do série v letech 1996/97 - těch deset let by tedy přežít měla, já osobně bych jí přál let alespoň jedenáct.“ odhaduje předseda dozorčí rady Škoda Auto, a.s.

Nový Superb již ve Frankfurtu? Určitě ne.

Škoda Auto se slovy Vratislava Kulhánka poprvé oficiálně vyjádřila k nové generaci Škody Superb. Lze očekávat vzhledem k předčasnému odhalení nového modelu oficiální představení například již letos na podzim na frankfurtském autosalonu? Kulhánek: „Ne, nemyslím, já bych ho spíš viděl příští rok v Ženevě. Zásady premiér jsou takové, že do tří měsíců po představení by se měl vůz objevit na trhu, ale Frankfurt se koná už v září. Takže to je velmi nepravděpodobné. Navíc přijde ještě jeden nový model - Fabia Combi, která se spíš představí na frankfurtském autosalonu a Superb až v Ženevě 2008. Pokud jde o únik fotek nového Superbu, je to smutný příběh. Říká se také, že mohlo jít o tzv. „řízený únik“. Netvrdím, že taková myšlenka by nám v některých případech byla úplně cizí, ale rozhodně je nám cizí v momentě, kdy máme stávající model, který má být ještě rok vyráběn - takovou hloupost žádná automobilka neudělá. Tohle ovšem byla věc, která už se nesmí opakovat. Takových úniků bylo v poslední době bohužel více, než je zdrávo.“

Kulhánek: "Jediný model, který jsme těžce probojovávali, byl offroad"

O postavení značky Škoda v koncernu VW se mluví obvykle v negativním tónu. Jak je to ve skutečnosti? Přistřihuje Volkswagen rozvojovým plánům Škody křídla?

„Názor, že nás koncern do ničeho nepouští a že musíme být tou ´popelkou´ s levnými vozy, není pravdivý. Je to pouhá fáma a věřte, že vím, o čem mluvím. Jediný model, který jsme těžce probojovávali, byl offroad. Začal s tím můj předchůdce Ludvík Kalma a pokračoval jsem s tím já. Ale to byl skutečně jediný projekt, se kterým jsme neprorazili (jak ale vidíte na připravovaném modelu Yeti, vypadá to, že jsme koncernové vedení přeci jenom nakonec přesvědčili).

Jinak ale v tomto směru žádné problémy nebyly a měli jsme skutečně ´volnou ruku´. Ta fáma vycházela možná částečně i z toho, že jsme ukázali studii Tudor na platformě Superbu, která se opravdu povedla a všem, i nám, se velmi líbila. Tu nám ale opravdu nikdo z koncernu nezakázal, ta se prostě efektivně vyrábět nedala.“ řekl Kulhánek.

Celý rozhovor naleznete na stránkách www.skoda-auto.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (435)
Avatar - SpiderJ
25. 4. 2007 12:14
Re: Skoda vs. KIA a ostatní
Tak patnáct mi už bylo brouku,jsem už celkem velkej kluk.. ;-) nechceš mi dát adresu k Tobě do Boleslavi? Myslím, že si máme celkem co říct >:-[]
25. 4. 2007 10:17
Re: Kulhanek magor!!!
...a ty si tiez dobry magor...
Avatar - I_J_K
24. 4. 2007 22:59
Re: Jaaaj SKODA SKODA...
Tudor byl designersky skutečně povedené auto, a byl stylově čistý, a to se asi u Škody nenosí. Netuším, zda je to befel z Vlkohradu nebo jaké další důvody má Škoda k bojkotování povedených nápadů a naopak k vyloženě nesmyslným řešením jako nakládací hrany a nerovné podlahy u kombíků, nebo dodávek jako např. Romster praktik :-O To mi někdy přijde snad až jako sabotáž... Poměr cena/užitná hodnota taky už dávno není zrovna silnou stránkou škodovek... a když pak dohánějí prostávkované zpoždění ve výrobě výrazným zrychlením pásu, takže pak v manuálně montovaných komponentách v interiéru pak chybí každý čtvrtý upevňovací šroubek, moc tomu asi nepomůžou... Se zamáčknutím vlastenecké slzy v tomhle musím uznat, že bratři čobolové tady mají zcela pravdu - je jen otázkou času, kdy zákazníci upřednostní poměr cena/užitná hodnota před léty zažitými 'výhodami domácí' značky, které se postupně stávají jen chimérami.
24. 4. 2007 14:25
Re: aaa§eff¨h
paráda,určitě piš dále... >:D
24. 4. 2007 14:18
Re: Kapky na oči, prosím
Ano, počkejme na benzin - snad se aspoň tam Fabii podaří vpasovat se mezi evropske hráče. S naftou je to bída a každá desetinka v testech znamená, jak rád píšeš, náskok světelného roku. Souhlasím s tebou, že zvětšování rozměrů v segmentech nikam nevede. Ale nesouhlasím s tím, jak se to komu povedlo. Zatímco délka/šířka povyrostlé Clio, 207 si zachovávají proporce a díky zvětšení podvozkové plošiny se zvětšil i vnitřní prostor, tak druhá strana - Fabia, Yaris - si na téměř nezměněných (rozměrově) podvozcích zvětšily vnitřní prostor a působí nafoukle, otyle, ... Osobně jsem pro ustálení vnějších rozměrů vrámci segmentů včetně proporcí a vnitřního objemu. (Vím, proč se tak děje a nesouhlasím s tím, ale to už je do jiné debaty).