Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada 2104, 2105 a 2107: Deriváty Fiatu 124 v Togliatti končí

Aleš Dragoun
Diskuze (38)
Klasickým žigulíkům zvoní hrana. Sedany i kombi postavené na základě Fiatu 124 odcházejí do historie.

Ve městě Togliatti, které vzniklo tisíc kilometrů jihovýchodně od Moskvy u ruského veletoku jen kvůli nim, byla v letech 1966-1970 postavena nová továrna. Volžský automobilový závod (VAZ) zahájil výrobu prvního modelu 2101 22. dubna 1970. Od výchozího Fiatu 124 se lišil pouze v detailech, měl vyztužený a zvýšený podvozek, aby lépe odolával ruským (či v té době globálně sovětským) necestám.

Později se objevil silnější sedan 21011, kombi 2102 a modely 2103 a 06 s bohatším chromováním. Radikální modernizace se dočkal na začátku osmdesátých let. Karoserie dostala hranatější tvary, ale stále nezapřela původní licenční vzor. Kdo by tehdy tušil, že vydrží ve výrobě tak dlouho? Nový typ dostal kód 2105, o dva roky později následovala luxusnější varianta 2107 s velkou chromovanou maskou chladiče a sezona 1984 znamenala rozšíření o praktické kombi 2104.

Celá řada, které dnes v Togliatti říkají Klassika, se prodávala nejen v bývalém východním bloku, ale i v západní Evropě, dokonce i v Kanadě a v Brazílii. Někde jí říkali Nova, jinde Riva, Signet, či Laika. Ale pořád šlo o jednu a tutéž řadu. Pod kapotu se postupně dostaly zážehové řadové čtyřválce objemů 1,2, 1,3, 1,5, 1,6 a 1,7 l, zpočátku karburátorové, později se vstřikováním. Ve Finsku se dokonce nabízela verze 2107 Turbo, vozy pro ruskou milici měly dokonce rotační motory dle licence Mazda!

Jistě, už v osmdesátých letech šlo o konstrukčně zastaralé auto. Jenže tomu odpovídaly i ceny a ne všichni zákazníci chtěli dražší vůz, stačil jim skromný a nenáročný dříč. Dříve příslovečná spolehlivost bohužel postupem času klesala. Ze západní Evropy navíc kvůli přísným emisním předpisům musely novotou vonící žigulíky zmizet nejpozději v létě 1997.

Jenže ve své domovině se prodávaly veselé dále, dokonce se montovaly také v továrně Suzuki v egyptské Káhiře! Původně se hovořilo o ukončení produkce již předloni, jenže dramaticky klesající poptávku na ruském trhu podpořilo vládní šrotovné. Cena tak klesla z 5.200 eur (v současnosti tato částka odpovídá 126 tisícům korun) na 3.900 eur (94.500 Kč). Není divu, že v loňském roce si ruští zákazníci koupili přesně 136.006 lad této řady a nesmrtelný klasik se stal nejoblíbenějším modelem ze všech. Letos našel do června 69.500 nových majitelů a v žebříčku mu patří druhé místo.

Výrobce, který dnes nese název OA AvtoVAZ, plánuje zastavit produkci na konci letošního roku. Sedan 2105 se rozloučil již v prosinci 2010, ostatní varianty prý budou následovat letos. V Rusku má celá série statut ikony a kultu. Vždyť žigulíků všech typů vzniklo od roku 1970 dodnes 16,8 milionu kusů. Není ovšem vyloučeno, že budou ještě nějaký čas vyjíždět z továrny v Iževsku, podobný osud potkal model 2106, který zde vyběhl teprve před pěti lety!

Nejprodávanější modely na ruském trhu (leden-červen 2011)
--Počet kusůPočet kusůZměna (rok)Změna (rok)
-Značka, model1-6/20111-6/2010[ks][%]
1.Lada KALINA72 57640 17632 40080,6%
2.Lada 2104/2105/210769 50051 39018 11035,2%
3.Lada PRIORA68 29859 9678 33113,9%
4.Lada SAMARA53 59150 3433 2486,5%
5.Renault LOGAN41 93429 62612 30841,5%
6.Hyundai SOLARIS40 351040 351-
7.Ford FOCUS38 43830 0888 35027,8%
8.Lada 4x427 57319 9457 62838,2%
9.Daewoo NEXIA26 09718 5807 51740,5%
10.Kia RIO24 45512 94511 51088,9%
11.Chevrolet NIVA22 87316 6506 22337,4%
12.Opel ASTRA21 8688 98612 882143,4%
13.Chevrolet LACETTI20 29914 5525 74739,5%
14.Volkswagen POLO20 05893019 1282056,8%
15.Renault SANDERO19 9226 12813 794225,1%
16.Daewoo MATIZ19 03013 7365 29438,5%
17.Chevrolet AVEO18 0949 9818 11381,3%
18.Škoda OCTAVIA17 9448 3399 605115,2%
19.Nissan QASHQAI15 8867 1098 777123,5%
20.Chevrolet CRUZE15 5838 0537 53093,5%
21.Kia CEE'D14 52610 5014 02538,3%
22.Toyota COROLLA13 4135 5297 884142,6%
23.Toyota RAV412 7095 5107 199130,7%
24.Kia NEW CERATO12 4094 4307 979180,1%
25.Toyota CAMRY10 8778 0522 82535,1%




Aleš Dragoun
Diskuze (38)
Avatar - Đawson
11. 8. 2011 21:15
topení
Autem sem jel jen dvakrát, cestu tam a cestu zpt... hrůza :D... ale to topení...jako by konstruktér věděl, že do auta táhne a tak tam dal snad topení z vlaku >:D málem mi shořela ruka
Avatar - Barrichello
1. 8. 2011 09:55
Re: Pokud vím
zrovna Granta má být taky poměrně ultralevná...
A Samara je taky...
Avatar - chetoos
31. 7. 2011 18:29
lada
Jo tot je jediné dobré auto od lady.Tyto žigulíky jsou nesmrtelné.Jediným nepřítelem je koroze.
31. 7. 2011 16:18
Re: Kdeže zašlá sláva je
Vždyť už o tom dobrou čtvrthodinu hovoříme, Mlho!

Článek přece píše o hranatejch žigulkách končící typem 07 . Tak nevím kdo co nepochopil.

A samozřejmě za "súčasné žigulky nezaplakávam a to aj keď naozaj nemám zdravý rozum." (Toto dvojsloví je tady trošku provařené). :-) :-)
30. 7. 2011 22:53
turbo a rotačka
Tak k těmto autům, potažmo motorům v nich bych si rád přečetl podrobněji nějaké informace! Oturbená 05, to by byl zážitek ;-) :yes: