Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada Niva startující na Rallye Paříž-Dakar míří do aukce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Lada Niva není právě automobilem, který lze čekat v nabídce prestižního aukčního domu, ale přesto v ní figuruje. Společnost RM Sotheby's do své aukce zařadila poměrně výjimečný exemplář se zajímavou historií.

VAZ 2121, známější jako Lada Niva, patří mezi vůbec nejdéle vyráběné automobily, které jsou aktuálně na trhu. Legendární vůz ruské značky v loňském roce oslavil čtyřicetiny, jeho sériová výroba byla zahájena 5. dubna 1977.

Za svou dlouhou kariéru se Lada Niva dočkala řady nejrůznějších úprav, z nichž k těm nejzajímavějším patří ty pro účast ve slavné Rallye Paříž-Dakar, kde v osmdesátých letech hned třikrát stála na stupních vítězů.

V roce 1981 s ní Francouz Jean-Calude Briavoine dojel třetí, aby o rok později skončil ještě o příčku výše. V roce 1983 se pak s Ladou radoval ze stříbrné pozice André Trossat, který startoval v barvách společnosti Poch Jeana-Jacquese Pocha, věnující se dovozu vozů značky Lada do Francie.

Závodní Lada Niva posádky André Trossat/Eric Briavoine se startovním číslem 157 z roku 1983 byla v osmdesátých letech zpopularizována i v tehdejším Československu a to díky papírovému modelu v měřítku 1:32. ten vyšel v časopise ABC v roce 1983 a pak ještě jednou v roce 1989.

Společnost RM Sotheby's do své londýnské aukce, kterou bude pořádat 5. září letošního roku sice nezískala slavný vůz se startovním číslem 157, ale exemplář, který má na svých dveřích startovní číslo 167. Ten se účastnil slavné Rallye Paříž-Dakar v roce 1981.

Tento konkrétní vůz byl vyroben koncem sedmdesátých let dvacátého století a jako nový osobní vůz jej 7. července roku 1979 ve Francii zakoupil Francois Jeanson. Ten jej na počátku osmdesátých let připravil na účast v náročné soutěži, kdy vůz dostal ochranné prvky přední i zadní nápravy, odolnější odpružení kol, ochranný rám nad přední nárazník, přídavná světla a plastovou kapotou motoru i víkem zavazadlového prostoru.

Pro účast v náročné soutěži byl upraven i interiér, z nějž zmizelo prakticky veškeré obložení i tlumící hmoty a byl do něj namontován ochranný rám, nová palubní deska a dvojice anatomických sedadel. Palivová nádrž se pyšnila objemem 150 litrů.

Pro závodní použití upravený vůz se postavil na start Rallye Paříž-Dakar roku 1981, kde byl mimochodem jedním z dvanácti tehdy startujících zástupců modelu Niva. Celé startovní pole pak tvořilo 170 automobilů, 15 nákladních vozidel a 106 motocyklů. Francois Jeanson se svým synem bohužel do cíle nedojel a pro poškození vozu musel odstoupit. Nebyl tehdy zdaleka jediný, cílem projelo jen 59 automobilů ze stosedmdesáti startujících.

Lada Niva se startovním číslem 167 nezůstala zapomenuta někde v africké poušti a Francois Jeanson ji vlastnil až do roku 2009, kdy ji nabídl prodeji prostřednictvím společnosti Bonhams. Vůz byl tehdy vydražen za 4600 eur (zhruba 118.390 Kč), což nebyla nijak závratná částka.

Nový majitel vůz uskladnil ve stavu, v němž jej získal a nyní jej nabízí k prodeji prostřednictvím aukce společnosti RM Sotheby's k prodeji. Podle materiálů aukčního domu se přitom očekává, že nyní bude vůz vydražen za částku od 50.000 do 75.000 britských liber (kolem 1.445.000 až 2.170.000 Kč). Za tímto extrémním růstem ceny můžeme mimo jiné hledat i dnešní silnou vlnu nostalgie, kterou tento vůz uspokojuje spojením svého původu s účastí ve slavné africké soutěži.

Foto: Dirk de Jager/RM Sotheby's, Bonhams

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - Londonbridge
23. 8. 2018 16:53
Cena...
By si sa cudoval za co ludia vysolia nezmyselne peniaze... jeden z nasich klientov napr kupil sprchovu ruzicu do sprchy za Ł 10 500 a byvaleho riadila Sotheby pana grofa M. tiez poznam ten si minule kupil nocny stolik za 12 000 euri...mohol by som pokracovat...no limits.... >:D
Avatar - wakantanka
23. 8. 2018 10:48
Na margo očakávanej ceny
len toľko, že chieť môžu. Akurát silne pochybujem, že niekto položí toľko za auto, ktoré síce bolo na Dakare, ale za jeho volantom nesedela žiadna celebrita a ani nedosiahlo žiadny oslnivý výsledok. A ak by sa aj taký blázon našiel, idem zháňať niečo podobné. Zhodnotenie za pár rokov lepšie ako investícia do zlata. :-)
Avatar - lexi
23. 8. 2018 07:52
Re: Legenda
Je pravda, že její popularita byla založena na papírovém modelu, koupit tohle auto normálně ani nešlo. Přednost měly státní organizace a podniky. Leda, že by klient šel do Tuzexu a nakupoval za valuty - bony . Jj, taková to byla doba....
23. 8. 2018 07:32
...
Poměrně výjimečný exemplář?
To je něco jako "trochu těhotná"? ;-\
Avatar - wakantanka
23. 8. 2018 07:13
Re: Legenda
Tipujem par drobnych uprav na motore na sposob Tatry pri jej prvej ucasti. Vtedy to bolo hlavne o tom dojst do ciela.