Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini: Konec výroby modelu Murciélago

Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago
177 Fotogalerie
Automobilka Lamborghini ukončila výrobu větší modelové řady Murciélago. Továrna se nyní bude připravovat na výrobu jeho nástupce.

Lamborghini Murciélago je s více než 4000 vyrobenými kusy nejúspěšnějším dvanáctiválcovým modelem značky Lamborghini. Svého předchůdce, legendární Diablo, tedy překonalo nejen výkonem a rychlostí, ale i prodejními výsledky – Diablo dosáhlo během své desetileté kariéry počtu 2900 ks.

Murciélago je prvním modelem, který vznikal po převzetí automobilky německým Audi. Za návrh designu byl zodpovědný Luc Donckerwolke, v letech 1998-2005 šéfdesignér Lamborghini, nyní pracující pro SEAT. Jméno Murciélago pochází, jak je u automobilky zvykem, ze světa býčích zápasů – býk tohoto jména se proslavil v roce 1879, když v aréně přežil 28 zásahů mečem.

Dvanáctiválcový model zachoval všechny podstatné parametry předchůdce, tedy nízkou linii střechy, dveře otevírané směrem vzhůru a uspořádání pohonu s motorem V12 uprostřed a pohonem všech kol. První generace měla agregát o objemu 6,2 litru a výkonu 580 koní (426 kW). Zpočátku byla k dispozici jen manuální převodovka, od roku 2005 byla na výběr i sekvenční pojmenovaná e-gear.

V roce 2003 se představila padesátikusové série Murciélago 40th Anniversary, která připomněla výročí založení automobilky. O rok později nabídku trvale obohatilo Murciélago Roadster – otevřená verze s nouzovou střechou.

Na ženevském autosalonu v roce 2006 se představila druhá generace Murciélago s přívlastkem LP640. Zkratka označuje uložení motoru podélně před zadní nápravou (longitudinale posteriore) a výkon nové pohonné jednotky – z objemu 6,5 litru dává 640 koní (471 kW). Kromě toho model dostal přepracovaný podvozek a facelift karoserie. Změnil se například design předního nárazníku nebo grafika zadních světel.

Během roku 2006 se představilo také Murciélago LP640 Roadster a limitovaná 20kusová edice LP640 Versace.

Murciélago LP640 se také stalo základem pro exklusivní model Reventón a Reventón Roadster, který vznikl ve dvou dvacetikusových sériích v letech 2007 a 2009.

V závěru kariéry přišla loni varianta LP670-4 Super Veloce. S výkonem zvýšeným na 670 koní (493 kW) a odlehčením o 100 kg se stala nejrychlejším provedením modelové řady. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 3,2 sekundy a nejvyšší rychlost je 342 km/h. Výroba Murciélaga SV byla omezená počtem 350 kusů, na závěr vzniklo 10 kusů Super Veloce China Limited Edition.

U Lamborghini se nyní dokončuje vývoj nástupce, který má pracovní jméno Jota. Novinka bude zcela novou konstrukcí s novým přímovstřikovým motorem 7,0 V12, jehož výkon by měl být okolo 700 koní (525 kW). Cílem konstruktérů je dosáhnout u základní verze lepších parametrů jako v případě Muciélaga SV, k tomu jim pomůže nižší hmotnost a s největší pravděpodobností i dvouspojková převodovka.

Výroba nového dvanáctiválcového Lamborghini by měla být spuštěna v březnu 2011.