Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini LM002: Rambo Lambo na prodej za 3,5 milionu korun

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Lamborghini se chce vrátit do terénu, ale Urus bude jiný než starší série LM. Pro ty, kdo touží po opravdovém off-roadu ze Sant'Agaty, je za mořem ke koupi jeden kousek.

Lamborghini LM002 bylo původně navrženo jako vozidlo pro americkou armádu a vojska zemí Blízkého východu. Za mořem mu alespoň dali vojáci přezdívku Rambo Lambo podle akčního hrdiny, kterého hrál Sylvester Stallone. Saúdové si objednali celkem tři stovky kusů, zatímco libyjský vůdce Muammar Kaddáfí pouhou stovku. Zájem měly i ozbrojené složky Libanonu, v době občanské války nebylo divu...

Jenže jednotky v khaki uniformách potřebují co nejjednodušší techniku. Jen seřizování šesti dvoukomorových karburátorů vidlicového dvanáctiválce původem z Countachu však vyžadovalo vyškolené mechaniky značkových servisů. A ty někam, kde se skutečně bojuje, prostě nedostanete.

Nakonec byl přetvořen do podoby luxusního teréňáku, strohý a brutální vzhled drsného hranatého svalovce mu však zůstal. Off-road (navzdory absenci tuhých náprav ve prospěch nezávislého zavěšení s lichoběžníky opravdu nejde o SUV) s býkem ve znaku si oblíbili hlavně boháči a diktátoři ze zemí třetího světa, případně jejich rodiny. Jeden vlastnil třeba Udaj Husajn, syn iráckého prezidenta Saddáma Husajna. V poušti se s ním proháněli i arabští šejkové. Benzin je sice na Arabském poloostrově levný, ale ostatní provozní náklady auta vyžadují horentní sumy. Nejčastěji bývá uváděno 301 vyrobených kusů, ale údaje se samozřejmě v pramenech liší, šplhají až k číslu 328.

Auto tedy poháněl motor V12 objemu 5167 cm3. Karburátorové modely s výkonem 333 kW se dají poznat podle vyvýšené kapoty, která zakrývala vzduchový filtr. Konkrétní bílý exemplář nabídne 25. července aukční síň RM Sotheby's na své dražbě Motor City v Detroitu.

Od roku 1988, kdy byl vyroben, najel 53.777 km, je tak ve velmi solidním a původním stavu, pouze s lehkou patinou. Ta mu však dodává na autentičnosti. Na sedmnáctipalcových kolech s pořádnými pneumatikami Pirelli Scorpion rozměrů 345/60 je i dnes schopen z klidu na stovku zrychlit za 7,7 s, přitom tahle hromada oceli váží bezmála 2,6 tuny. Postrádá však ještě zadní sedačky v otevřeném prostoru, které přidaly další metrák navíc. Není divu, že běžně spálí na každou stovku kilometrů v průměru kolem 35 litrů benzinu. Nový majitel se nízkého dojezdu lekat nemusí, v útrobách jsou ty největší nádrže, jaké se k k němu dodávaly, dvojice s celkovým objemem 290 l.

Rozmezí kupní ceny stanovila proslulá společnost na 140 až 180 tisíc dolarů, tedy 3,46-4,45 milionu korun. Za vzácnost, jakou LM002 je, je to adekvátní částka. Budí respekt i dnes, po skoro třech dekádách od debutu.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)