4.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Laura je sovětský sporťák, který zaujal Gorbačova

 

Laura byla v SSSR vyrobeným automobilem, vznikajícím v letech 1982 až 1985 v Leningradě. Co má společného s naší zemí a proč zaujala i Michaela Gorbačova?

Cílem dvou ruských techniků Dmitrije Parfjonova a Genadije Chainova, otců vozu Laura, byla ruční výroba automobilů, takzvaných „samodělků“ (samavto), které byly v 80. letech v Sovětském svazu veskrze populární. Dokonce měla tato podomácku vyrobená auta svůj vlastní klub, který sdružoval majitele-výrobce těchto zajímavých vozítek. A přesně do této koncepce zapadá vůz Laura. Stejně jako u jiných „samodělků“, také v jejím případě museli konstruktéři zapomenout na sofistikovaná technická řešení či použití v té době unikátních systémů. Někdejší tvůrci těchto vozidel pracovali s tím, co měli, respektive s tím, co jim nabízel sovětský automobilový průmysl. To se týkalo zejména mechaniky těchto aut, která byla s nezbytnými úpravami převzata z automobilů, dostupných na sovětském trhu. Konkrétně se jednalo o zavěšení kol, řízení a pohonnou jednotku včetně převodovky.

Chceme něco jiného!

Trh s osobními automobily byl v Sovětském svazu samozřejmě silně omezený. To sice platilo i v jiných státech RVHP, avšak situace v SSSR byla i oproti té, jakou jsme znali u nás, ještě citelně horší. Koupě západního auta tady byla pro běžného občana, byť třeba i výše postaveného, takřka nemožná. Pouze ty nejvyšší téměř výhradně stranické špičky se mohli těšit ze západních strojů. To, že měl Leonid Brežněv sbírku drahých a luxusních aut prémiových značek, je dnes stejně známé jako to, že se Jurij Gagarin proháněl nočními ulicemi Moskvy v kupé Matra D-Jet. Francouzský sporťák si však historicky první kosmonaut světa nekoupil, nýbrž jej dostal darem. Naproti tomu třeba známý letecký konstruktér A. N. Tupolev používal pro své cesty běžnou Volhu „Carevnu“.

Fiat 124, Lada 2101, 2105, 2107 - Design po generacích (s italskými impulzy)

Touha odlišit se, respektive jezdit něčím, co jiní nemají, dala vzniknout výše zmíněným samodělkům. Některé z nich skutečně plně odpovídaly výrobě v domácích podmínkách, jiné, což je i případ Laury, ale vypadaly veskrze k světu a hlavně moderně.

Každý měl svůj

Vůz Laura předvedli jeho ruští tvůrci poprvé v roce 1985 v ulicích Leningradu, tedy tři roky od zahájení prací na něm. Auta vznikla hned dvě, prakticky úplně stejná. Snad, aby se oba pánové nehádali, kdo bude s autem jezdit. Laura byla oproti jiným samodělkám zajímavá tím, že na rozdíl od nich využívala pouze minimum dílů z velkosériové produkce. Zážehový čtyřválec poskytla Lada 2105, dárcem převodovky se stal Záporožec a podvozek pro změnu pocházel z Lady Niva, přičemž prodělal určité úpravy. Laura tak nabízela kupodivu pohon předních kol, což bylo v té době v SSSR docela unikum. Vždyť ve stejném roce debutovala revoluční Lada Samara, o rok později pak stejně koncipované Aleko, neboli Moskvič 2141.

Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Laura ale byla zajímavá také svojí karoserií. Využívala trubkový příhradový rám, který kryly panely karoserie vyrobené z plastů. Pozoruhodná byla také výstroj automobilu. Přístrojový štít byl poměrně avantgardní a nechyběl dokonce panel systém Check-control, upozorňující řidiče na nejrůznější provozní anomálie a závady. Signalizoval třeba nedovřené dveře či úbytek některých provozních kapalin. V podstatě tedy to, co nabízela v té době mnohá západní auta sériově.

Zaujala Gorbačova i Čechoslováky

Unikátní ruský sporťák se svými tvary i technickými řešeními vymykal zvyklostem u „samodělků“. Brzy se o ní dozvěděl také generální tajemník ÚV KSSS Michail Gorbačov. Ten si vůz doslova zamiloval, takže následně pověřil ministra automobilového průmyslu SSSR Poljakova, aby oba mladé konstruktéry oslovil a nabídl jim angažmá v rámci projektu sovětského auta pro rok 2000, známého jako Ochta.

Pro nás má Laura zvláštní význam. V někdejší ČSSR se objevila coby exponát tehdy naprosto jedinečné výstavy „100 let automobilu“, pořádané v roce 1986 v někdejším Paláci kultury v Praze, dnes Kongresovém centrum. Byl jsem tam coby dítě dokonce dvakrát. Možná si někteří vzpomenete na krásnou stříbrnou Škodu Rapid v exportní verzi, co stála na podstavci venku před vstupním vestibulem. Na Lauru si však moc nepamatuji. To spíše na Ladu Samaru, Porsche 944 a BMW řady 7 E32. Na výstavě v Praze také Laura údajně zaujala Nuccia Bertoneho, slavného designéra a někdejšího majitele studia Bertone, tvůrce karoserie Škody Favorit. Následně se Laura objevila také na československých silnicích, když s oběma vozy přijeli jejich ruští tvůrci v rámci návštěvy Prahy. Celou cestu tehdy jeli „po ose“. V roce naší výstavy prodělal také jeden z exemplářů modernizaci, mimo jiné dostal červený lak.

Do devadesátých let

Oba tvůrci své auto neustále zdokonalovali, přičemž v letech 1990 až 1992 došlo na další, mnohem výraznější modernizaci. Karoserie je od té doby ještě atraktivnější, když v některých rysech připomíná Pontiac Firebird či Fiero z 90. let, zadní část zase vypadala trochu jako z Toyoty MR2 či Fiatu X1/9. Pod kapotou se objevil pětiválec Audi, vůz pak dostal pojmenování Laura xc20.

Osud obou automobilů narozených v polovině 80. Let mizí ve druhé polovině let devadesátých v nedohlednu. Laura jako taková však existuje dál. A sice ve společnosti Laura Armored Vehicles, která se zabývá pancéřováním vozidel, zejména americké produkce. Konkrétně nabízejí třeba Chevrolet Suburban či Cadillac Escalade ESV. Laura tedy žije, byť v poněkud jiné formě než původně.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Břehy Labe spojí nový most, Ředitelství vodních cest do něj investuje stovky milionů Břehy Labe spojí nový most, Ředitelství vodních cest do něj investuje stovky milionů

Ředitelství vodních cest dokončilo výběrové řízení na…

Američané investují miliardy do výroby plechů na Slovensku Američané investují miliardy do výroby plechů na Slovensku

Slovenský závod americké ocelářské společnosti U.S. Steel…

Glosa Jany Havligerové: Zeman zvyky nemění Glosa Jany Havligerové: Zeman zvyky nemění

Ta kauza už je téměř legendární. Prezident Miloš Zeman se…

 

Štítky Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol? Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol?

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za rok 2018.…

 





 
BMW M550d xDrive & X5 M50d – Otázka priorit

TEST: BMW M550d xDrive & X5 M50d – Otázka priorit

Dnes 13:51

Se stejným pohonem je mezi pětkovým sedanem BMW a nejnovějším SUV X5 jen minimální cenový rozdíl. Podstatné je tedy hlavně to, jestli řidič preferuje jízdní požitek, nebo prostornost a pocit bezpečí.




Blesk.cz

ONLINE: Před 50 lety se upálil Jan Palach. Na Václaváku na něj vzpomínají stovky lidí

ONLINE: Před 50 lety se upálil Jan Palach. Na…

16. ledna 1969 se v horní části Václavského náměstí student Filozofické fakulty Univerzity Karlovy polil…

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po několika dnech sjízdná

Haldy sněhu povolily: Silnice na Boží Dar je po…

Silnice I/25 na Boží Dar a do Německa je po několika dnech sněhové kalamity opět průjezdná. Silničáři ve středu…

 

iSport.cz

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme jako hokejisti na rybníku

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme…

Jeho srdeční záležitostí jsou horská kola, velkou část své energie ovšem směřuje do jiného cyklistického…

Operace Čech! Abramovič chce českou legendu do Chelsea, co mu nabídne?

Operace Čech! Abramovič chce českou legendu do…

V polovině května se uzavře jedna velká kapitola. Jak překvapivě v úterý Petr Čech oznámil, ukončí 36letý…

 

Reflex.cz

Při pouti k Palachovu hrobu mě sebrali, vzpomíná Bohumil Doležal. Polistopadové změny jsou v ohrožení

Při pouti k Palachovu hrobu mě sebrali, vzpomíná…

Nezávislé iniciativy tehdy před třiceti lety vyhlásily na 21. ledna Celonárodní pouť do Všetat k hrobu Jana…

Pokálená Klinika: Pedagog Univerzity Karlovy Putna lže v mediích a volá po cenzuře

Pokálená Klinika: Pedagog Univerzity Karlovy Putna…

Pokrokoví humanisté a filosofové to v Česku dotáhli opravdu daleko. Volání po cenzuře se neozývá odněkud z…