4.8. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Laura je sovětský sporťák, který zaujal Gorbačova

 

Laura byla v SSSR vyrobeným automobilem, vznikajícím v letech 1982 až 1985 v Leningradě. Co má společného s naší zemí a proč zaujala i Michaela Gorbačova?

Cílem dvou ruských techniků Dmitrije Parfjonova a Genadije Chainova, otců vozu Laura, byla ruční výroba automobilů, takzvaných „samodělků“ (samavto), které byly v 80. letech v Sovětském svazu veskrze populární. Dokonce měla tato podomácku vyrobená auta svůj vlastní klub, který sdružoval majitele-výrobce těchto zajímavých vozítek. A přesně do této koncepce zapadá vůz Laura. Stejně jako u jiných „samodělků“, také v jejím případě museli konstruktéři zapomenout na sofistikovaná technická řešení či použití v té době unikátních systémů. Někdejší tvůrci těchto vozidel pracovali s tím, co měli, respektive s tím, co jim nabízel sovětský automobilový průmysl. To se týkalo zejména mechaniky těchto aut, která byla s nezbytnými úpravami převzata z automobilů, dostupných na sovětském trhu. Konkrétně se jednalo o zavěšení kol, řízení a pohonnou jednotku včetně převodovky.

Chceme něco jiného!

Trh s osobními automobily byl v Sovětském svazu samozřejmě silně omezený. To sice platilo i v jiných státech RVHP, avšak situace v SSSR byla i oproti té, jakou jsme znali u nás, ještě citelně horší. Koupě západního auta tady byla pro běžného občana, byť třeba i výše postaveného, takřka nemožná. Pouze ty nejvyšší téměř výhradně stranické špičky se mohli těšit ze západních strojů. To, že měl Leonid Brežněv sbírku drahých a luxusních aut prémiových značek, je dnes stejně známé jako to, že se Jurij Gagarin proháněl nočními ulicemi Moskvy v kupé Matra D-Jet. Francouzský sporťák si však historicky první kosmonaut světa nekoupil, nýbrž jej dostal darem. Naproti tomu třeba známý letecký konstruktér A. N. Tupolev používal pro své cesty běžnou Volhu „Carevnu“.

Fiat 124, Lada 2101, 2105, 2107 - Design po generacích (s italskými impulzy)

Touha odlišit se, respektive jezdit něčím, co jiní nemají, dala vzniknout výše zmíněným samodělkům. Některé z nich skutečně plně odpovídaly výrobě v domácích podmínkách, jiné, což je i případ Laury, ale vypadaly veskrze k světu a hlavně moderně.

Každý měl svůj

Vůz Laura předvedli jeho ruští tvůrci poprvé v roce 1985 v ulicích Leningradu, tedy tři roky od zahájení prací na něm. Auta vznikla hned dvě, prakticky úplně stejná. Snad, aby se oba pánové nehádali, kdo bude s autem jezdit. Laura byla oproti jiným samodělkám zajímavá tím, že na rozdíl od nich využívala pouze minimum dílů z velkosériové produkce. Zážehový čtyřválec poskytla Lada 2105, dárcem převodovky se stal Záporožec a podvozek pro změnu pocházel z Lady Niva, přičemž prodělal určité úpravy. Laura tak nabízela kupodivu pohon předních kol, což bylo v té době v SSSR docela unikum. Vždyť ve stejném roce debutovala revoluční Lada Samara, o rok později pak stejně koncipované Aleko, neboli Moskvič 2141.

Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Laura ale byla zajímavá také svojí karoserií. Využívala trubkový příhradový rám, který kryly panely karoserie vyrobené z plastů. Pozoruhodná byla také výstroj automobilu. Přístrojový štít byl poměrně avantgardní a nechyběl dokonce panel systém Check-control, upozorňující řidiče na nejrůznější provozní anomálie a závady. Signalizoval třeba nedovřené dveře či úbytek některých provozních kapalin. V podstatě tedy to, co nabízela v té době mnohá západní auta sériově.

Zaujala Gorbačova i Čechoslováky

Unikátní ruský sporťák se svými tvary i technickými řešeními vymykal zvyklostem u „samodělků“. Brzy se o ní dozvěděl také generální tajemník ÚV KSSS Michail Gorbačov. Ten si vůz doslova zamiloval, takže následně pověřil ministra automobilového průmyslu SSSR Poljakova, aby oba mladé konstruktéry oslovil a nabídl jim angažmá v rámci projektu sovětského auta pro rok 2000, známého jako Ochta.

Pro nás má Laura zvláštní význam. V někdejší ČSSR se objevila coby exponát tehdy naprosto jedinečné výstavy „100 let automobilu“, pořádané v roce 1986 v někdejším Paláci kultury v Praze, dnes Kongresovém centrum. Byl jsem tam coby dítě dokonce dvakrát. Možná si někteří vzpomenete na krásnou stříbrnou Škodu Rapid v exportní verzi, co stála na podstavci venku před vstupním vestibulem. Na Lauru si však moc nepamatuji. To spíše na Ladu Samaru, Porsche 944 a BMW řady 7 E32. Na výstavě v Praze také Laura údajně zaujala Nuccia Bertoneho, slavného designéra a někdejšího majitele studia Bertone, tvůrce karoserie Škody Favorit. Následně se Laura objevila také na československých silnicích, když s oběma vozy přijeli jejich ruští tvůrci v rámci návštěvy Prahy. Celou cestu tehdy jeli „po ose“. V roce naší výstavy prodělal také jeden z exemplářů modernizaci, mimo jiné dostal červený lak.

Do devadesátých let

Oba tvůrci své auto neustále zdokonalovali, přičemž v letech 1990 až 1992 došlo na další, mnohem výraznější modernizaci. Karoserie je od té doby ještě atraktivnější, když v některých rysech připomíná Pontiac Firebird či Fiero z 90. let, zadní část zase vypadala trochu jako z Toyoty MR2 či Fiatu X1/9. Pod kapotou se objevil pětiválec Audi, vůz pak dostal pojmenování Laura xc20.

Osud obou automobilů narozených v polovině 80. Let mizí ve druhé polovině let devadesátých v nedohlednu. Laura jako taková však existuje dál. A sice ve společnosti Laura Armored Vehicles, která se zabývá pancéřováním vozidel, zejména americké produkce. Konkrétně nabízejí třeba Chevrolet Suburban či Cadillac Escalade ESV. Laura tedy žije, byť v poněkud jiné formě než původně.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti

Jakarta je s deseti miliony obyvatel hlavním a největším…

Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají

Bitcoin dosud charakterizovaly mimo jiné i obrovské…

Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc

Když přijely sovětské tanky, vzbudili ho brzy ráno…

 

Štítky Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 





 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Dnes 18:49

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit, přináší také riziko

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit,…

Dvanáct metrů na šířku, padesát metrů na délku a hloubka maximálně dvanáct centimetrů. V Pardubicích podruhé v…

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata. Matoušek míří do reprezentace

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata.…

Trvale žije na jihu Francie, o českém fotbale má však Jan Koller stále přehled. I v neděli sledoval, jak se jeho…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…