reklama


GAZ-21 Volga: Sovětská legenda slaví. Carevně je šedesát!

 

Legendární „kulatá volha“, první toho názvu, se začala vyrábět sériově před 60 lety. Dnes už je v běžném provozu nepotkáte, staly se ozdobami veteránských srazů.

Carevna jak se sovětské limuzíně v našich krajích přezdívá, se oficiálně jmenovala GAZ-21 Volga. Původně, až do poloviny 60. let bylo před typovým označením ještě písmeno M. Jméno samozřejmě dostala podle velké řeky, svou trefnou přezdívku pak podle majestátnosti a oblých, skoro až barokních tvarů. Ty byly dílem návrháře L. M. Jeremejeva a onen muž se, jak už tomu v Sovětském svazu bývalo, nechal hodně inspirovat americkou produkcí.

Pro mnohé dříve narozené československé motoristy je ale tohle auto legendou. Až do osmdesátých let jme je vídávali denně, a to včetně dnes už trochu zapomenutých kombi typu 22 (ruština pro tuto karosářskou verzi globálně používá výraz „universal“). Přitom normální smrtelník si nový vůz prakticky nemohl dovolit, nejen kvůli vysoké ceně, na začátku 60. let stála včetně rádia 55 tisíc korun. Přednost dostala Veřejná bezpečnost, tedy policie, taxikáři, případně vybrané státní instituce a podniky, kde jezdily volhy jako služební. K soukromníkům se dostávaly až coby ojetiny, na volném trhu jich předtím bylo naprosté minimum...

Nejdřív spodový, pak vrchový

4,81 m dlouhá, 1,8 m široká a 1,61 m vysoká „jednadvacítka“ se stala nástupcem Pobědy, tedy GAZu M-20. Po řadě prototypů byla 15. října 1956 zahájena sériová výroba, i když se o té skutečné dalo mluvit až o rok později. První provedení, které vznikalo do listopadu 1958, mělo ještě uprostřed chromované masky chladiče nad nárazníkem pěticípou hvězdu v kruhu. Vyráběla se i auta v působivých a módních dvoubarevných kombinacích laku, ta šla ale hlavně na export do západních zemí.

Původní čtyřválec SV z ještě dva roky souběžně vyráběné Pobědy, jen se zvýšeným zdvihovým objemem na 2,43 l a výkonem 48 kW vystřídal na podzim 1957 agregát OHV 2,46 l/52 kW. Carevny měly třístupňové mechanické převodovky s řazením na sloupku řízení. Podvozek s rozvorem 2,7 m vyznával vpředu nezávislé zavěšení s lichoběžníkovými rameny a vinutými pružinami, vzadu byla tuhá klasika s podélnými půleliptickými listovými pery. O velmi slušný komfort se staraly pákové kapalinové tlumiče, o deceleraci jednookruhové bubnové brzdy a řízení bylo šnekové. Volhy, do kterých se vešla šestice pasažérů, vynikaly extrémním pohodlím, pokud srovnáváme tehdejší velmi omezenou nabídku našeho trhu. Luxusnější byla totiž už pouze Tatra 603.

Druhá a třetí série

U druhé série nahradila původní příď mohutnější s šestnáctkou svislých otvorů. Tehdy se rozběhl export také do Československa, v létě 1959 jich po našich silnicích jezdily už dva tisíce. Třináctilitrová spotřeba nikoho netrápila. „Dvojka“ nabídla už tři výkonové verze v rozmezí 52-59 kW, hodnoty se lišily dle kompresního poměru. Nejslabší varianty zůstávaly v SSSR, zbytek šel ven.

Soška jelena, kterého má sídlení město automobilky ve znaku, zmizela z kapoty až v lednu 1962, kdy naběhla série třetí a spolu s ní i zmíněné kombi, první vozy ovšem měly ještě starší „čumák“. Montáž nového karburátoru vyhnala výkon na 55-63 kW, přední náprava dostala teleskopické tlumiče. Pochopitelně se v průběhu času měnily i další detaily vně (směrovky atd.) i uvnitř a různé varianty se pro odlišení pyšnily svébytnými písmenky v označení. Kombi disponovalo obvyklou vodorovně dělenou zadní stěnou a sklopnou druhou lavicí, lůžkovou úpravou se však chlubily také sedany. Na základě Universalů se stavěly sanitky, existovaly i dodávky se zaplechovanými bočními okny a dokonce pick-upy.

Pro KGB

Ne všechny vozy poháněly jen čtyřválce. Do sedanů typu 23 se dostaly i osmiválce 5,53 l/144 kW z ještě mnohem luxusnější Čajky typu 13. Tahle černá série 603 kusů (1962-1970) ale sloužila většinou u KGB, agenti sovětské tajné policie s ní mohli uhánět i 170 km/h, zatímco běžné volhy se rozjely jen na 135 km/h. Používala samočinné převodovky, stejně jako malý počet starších čtyřválců z období 1957-1958.

640 tisíc

Poslední vůz typu 21 sjel z výrobní linky automobilky v Gorkém 15. července 1970, celkově jich ve městě, které se dnes opět jmenuje Nižnij Novgorod, zrodilo přesně 638.875 kusů včetně zmíněných příbuzných modelů ve všech provedeních. Carevny uspěly v náročných automobilových soutěžích včetně Rallye Monte Carlo, oblíbili si je i Skandinávci a Belgičané, v zemích Beneluxu se prodávaly pod značkou Scaldia. Pocházely z montážní linky v Antverpách a v útrobách mohly mít kromě původních agregátů rovněž motory Rover 2,3 l, Peugeot a vznětové Perkinsy 1,6 l! Robustní volhy byly však konstruovány hlavně pro ruské necesty.

Od března 1968 vznikal sériově hranatý nástupce GAZ-24, který po mnoha modernizacích přežil v aktivní kariéře plných čtyřicet let.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan chce znovuzavedení trestu smrti a pro sebe větší pravomoci Erdogan chce znovuzavedení trestu smrti a pro sebe větší pravomoci

Pokud znovuzavedení trestu smrti neschválí turecký…

Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice

Dozorčí rada německé automobilové skupiny Volkswagen…

 
Zdroj: archiv autora, auto.idnes.cz
 

Přidat názorDiskuse: GAZ-21 Volga: Sovětská legenda slaví.…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat! Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat!

Kia představila čtvrtou generaci modelu Rio už minulý rok…

 






 
Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Včera

Někdy to vypadá, jako kdyby se kola automobilu jedoucího určitým směrem otáčela nebo dokonce stála, přestože pohyb vozu je jasně zřetelný. Čím to je?




Blesk.cz

Libye zakázala dospělým do 45 let opustit zemi. Aby se nepřidali k teroristům

Libye zakázala dospělým do 45 let opustit zemi. Aby…

Východní Libye zakázala občanům mezi 18 a 45 lety vycestovat bez povolení úřadů. Řada z těch, kdo zemi opustí,…

Policisté si to rozdali ve služebním autě: Hlášení o loupeži úplně ignorovali!

Policisté si to rozdali ve služebním autě: Hlášení o…

Policisté byli přistiženi přímo při činu! Muž a žena v uniformě se oddávali intimním hrátkám při službě v…

 

iSport.cz

Dvougólový střelec Buchtele: Chtěli jsme tři body a máme je

Dvougólový střelec Buchtele: Chtěli jsme tři body a máme je

Nebyl to pro Spartu jednoduchý večer. Pražský celek ale dokázal urvat cennou výhru na ledě Mladé Boleslavi 4:2,…

VIDEO: Liberec s Kometou dostaly nakládačku, Pardubice dál padají

VIDEO: Liberec s Kometou dostaly nakládačku,…

Hokejisté Liberce měli dnes první příležitost obhájit Prezidentský pohár. V rámci kompletního 49. kola bojovali…

 

Reflex.cz

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Ano, Česká republika konečně má protikandidáta k Miloši Zemanovi v nadcházející prezidentské volbě. Je to…

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS mění zažité pořádky a vyzkoušet si ho můžete zdarma

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS…

Stvořili celý nový vesmír, na crowdfoundingové platformě Kickstarter vybrali přes 800 tisíc korun, vymysleli…

 
 
reklama