17.4. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda Favorit letos slaví 30 let. Podívejte se, jak měl původně vypadat

 

Sériová Škoda Favorit nakonec vznikla na základech Bertoneho návrhu. Původně se ale nový vůz s pohonem přední náprav snažili navrhnout mladoboleslavští sami.

Škoda Auto v letošním roce oslaví významné jubileum, v září to bude 30 let od premiéry modelu favorit, který se veřejnost poprvé představil na brněnském strojírenském veletrhu v roce 1987. Favorit mladoboleslavskou automobilku vlastně zachránil, právě díky němu o ni projevil zájem koncern VW Group, pod nímž Škoda Auto dnes trhá prodejní rekordy. Jak však favorit vznikal?

To, že výsledný automobil působící ve své době v Československu jako zjevení z jiného světa, navrhnulo italské designérské středisko Bertone je u nás vcelku dobře známou skutečností. Už méně lidí ale ví, že na favoritu se začalo pracovat dávno předtím, než se k projektu připojila firma vedená „Nucciem“ Bertonem. Tehdejší prototypy přitom nenavrhovali italští mistři, ale českoslovenští inženýři, kteří tehdy s navrhováním automobilu neměli tolik zkušeností, a to přestože v šedesátých letech Škodovka spolupracovala s italskou firmou Italdesign.

V Anglii otestovali starou Škodu Favorit a ptají se: Proč nejsou všechna auta tak dobrá?

Nejprve jako boleslavský golf

Na favoritu (tehdy projektu Škoda 780) se v Mladé Boleslavi začalo pracovat na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, kdy si vedení AZNP (tehdejší Škoda Auto) začalo uvědomovat, že ten ujíždějící vlak už opustil nádraží. Tehdejší evropský trend velel vyrábět auta s motorem vpředu a pohonem předních kol, zatímco Škoda stále nabízela automobily se zcela opačnou koncepcí, motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. Zvažovaný projekt na předokolku vyvinutou společně s východoněmeckými automobilkami v Eisenachu a Zwickau nevyšel, a tak Škodovka musela hledat jiná řešení, jak takový automobil vyvinout. Zvlášť s ohledem na nenápadný „bratrský“ tlak ze Sovětského svazu, jehož automobilky s přípravou Lady Samara či Moskviče 2141 začaly hlásat, že 40 % jejich produkce budou v polovině osmdesátých let tvořit auta s moderní koncepcí vše vpředu.

Video

Ještě v sedmdesátých letech se hledala pomoc na Západě, kde s takovým autem měli přece jen více zkušeností. To ale nevyšlo, protože zatímco AZNP žádaly dokumentaci na přední pohon a poskytnutí technologií výměnou za československé výrobky, zvažovaní partneři viděli případnou spolupráci jinak. Fiat nabídl licenci jen na celý automobil, zatímco Renault nabízel pouze již vyráběnou techniku. AZNP nevyhovovala ani vysoká cena licenční výroby a podmínky spolupráce.

Video: Dobové reklamy na Škodu Favorit. Průjezd zdí, Kateřina Brožová a bílé ponožky...

Škodě tak nezbylo nic jiného, než si daný automobil vyvinout sama, výsledkem čehož byl prototyp s interním označením 780. Automobil navržený Jaroslav Kindlem vzhledem opravdu nenadchne, musíme si ale připomenout, v jakých podmínkách vznikal. Kvůli ceně množství dílů muselo být použito ze sériových aut (třeba dvouramenný volant budete nepochybně znát), nedostatek zkušeností s hatchbackem pak znamenal, že se Mladoboleslavští museli inspirovat jinde. Proto dílo až nápadně připomínalo Volkswagen Golf.

V následujících letech v rámci testování následovaly další prototypy (nyní už s označením 781), které postupně inovovaly svůj vzhled. Bylo ale stále zřejmější, že škodováci auto sami navrhnout nezvládnou. Když pak byl projekt nového modelu s pohonem předních kol v roce 1982 nejvyššími představiteli země oficiálně schválen, bylo možné hledat pomoc i za hranicemi.


Škoda 780/781
 

Giugiaro, Bertone, nebo snad Francouzi?

Proto vedoucí konstruktér celého projektu Petr Hrdlička vyrazil v roce 1983 na ženevský autosalon, kde se rozhodl vyjednat spolupráci s nějakým renomovaným designérským centrem. Jako první padla volba na Italdesign, který pro Škodu navrhnul krásný, ale nikdy nerealizovaný sedan 720. Giugiaro ale mladoboleslavskou delegaci podle Hrdličkových vzpomínek na svém stánku nenápadně odmítl, jednak kvůli plánované schůzce s Japonci, jednak možná právě kvůli vzpomínkám na 720, kterou Škoda nedotáhla do sériové verze.

Škodu odmítl i Pininfarina. Společnost měla dohodu s Peugeotem, že v Evropě bude karosovat pouze vozy italských značek a peugeoty. Jedině, že by Škoda měla zájem o auto pro jiné kontinenty... Naopak francouzský karosář Chausson pracující třeba pro Renault zájem měl, a tak Hrdlička požádal o stanovení konkrétní nabídky. Nakonec ale padla volba na Bertoneho, který kvůli konkurenčnímu souboji s Giugiarem měl zájem postavit auto, které by bylo lepší než tehdy nový Fiat Uno, navržený právě Giugiarovou firmou Italdesign. Protože uno „dostal“ Giugiaro a ne on, měl Bertone volné kapacity na jiné projekty.

Kolotoč úprav

Bertone nakonec kývl i na šibeniční termíny, protože automobil měl vstoupit do výroby v roce 1985, tedy za pouhé dva roky, což se zdálo nereálné (nakonec se favorit začal vyrábět až v roce 1988). Nakonec podle Hrdličky Bertone předložil i nejvýhodnější nabídku, a to přestože nabízel nejvíce práce. Firma měla navrhnout nejen výchozí hatchback, ale také kombi, kupé a sedan, přičemž měla vyrobit i vzor interiéru a 19 karoserií. Sám Bertone později vzpomínal, že společnosti vyhovovaly jasně definované podklady Škodovky pro začátek prací (neboli délka rozvoru, umístění agregátu nebo prostor pro posádku), které s ohledem na velikost znamenaly vynikající prostorové uspořádání kabiny.

Práce začaly rychle, tehdejší šéfdesignér studia Bertone Marc Deschamps (mimo jiné autor konceptu Lamborghini Athon) načrtl první skici chystané škodovky už v létě 1983. Ty se však proti výslednému autu zásadně lišily, nenajdeme na nich vlastně nic společného s produkčním favoritem. Odlišná byla světla, přední partie i záď.

Pro Bertoneho tím totiž začal kolotoč neustálých úprav navrhovaného auta. Československé dodavatelské firmy už tehdy daly najevo, že nezvládnou vyrobit jen tak něco, co si pan designér vymyslí. Vysvětlit Italům, proč AZNP nemohou dodavatele vyměnit, ale musí se smířit s tím, co nabízejí, asi dalo práci... Vždyť dnes by něco takového bylo nepředstavitelného.

A tohle jste viděli? Test Škody Favorit v Top Gearu!

Jednotlivé návrhy tak postupně braly za své. Nebylo možné vyrobit úzké světlomety, jiný sklon čelního skla by dal moc práce při přepracování podlahy vozu, použít se nemohly ani modernější kliky. Bertone si alespoň prosadil plastové nárazníky a palubní desku z jednoho kusu plastu, kvůli nimž si závod Plastimat Liberec musel osvojit zcela novou výrobu plastových dílů velkých rozměrů. Naopak nápad použít stejné páté dveře u hatchbacku i kombíku se Italům příčil, jinak to ale kvůli snižování nákladů nešlo.

První pojízdní kousek byl nakonec smontován v prosinci 1984. Sériového favorita sice už nápadně připomínal, přesto rozdíly mezi oběma vozy najdeme. Prototyp měl lakované spodní části nárazníků, jinak umístěné vzpěry pátých dveří nebo pružinovou vzpěrou kapoty. Přesto všechno ale už bylo jisté, že tohle se jednou bude vyrábět.

A bylo tomu tak, výsledná Škoda Favorit se s mírnými úpravami začala se zpožděním vyrábět v roce 1988. Vedle pětidveřového hatchbacku nakonec došlo ještě na kombi (prodávané jako forman), užitkový pick-up a od nich odvozené verze. Kupé nakonec zůstalo jen ve fázi studie, zatímco zamýšlený sedan se na Blízkém východě stavěl podomácku, přestavbou z neobvyklého pick-upu stavěného firmou Metalex, která na bázi favoritu stavěla rovněž dvoudveřový roadster. Nebýt politických změn v roce 1989, možná by došlo i na další varianty. To už se ale nikdy nedozvíme. Místo toho Škoda přešla po revoluci pod křídla koncernu VW Group a favorit nahradila felicií. To už je ale jiný příběh...

Škoda 781 (Favorit)
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně

Poslanec Pirátské strany Tomáš Vymazal, který loni těžil…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 



Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot... Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot...

Plně automatizované zařízení se využívalo již v minulosti…

Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl

Škoda Favorit loni oslavila třicet let od debutu. První…

 



 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Včera

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

GDPR na švédský způsob: Sex jedině po výslovném souhlasu obou stran

GDPR na švédský způsob: Sex jedině po výslovném…

V den startu unijního nařízení o ochraně osobních údajů, obávaného GDPR, zašli zákonodárci ve Švédsku ještě dál.…

Ženy s dětmi mají šanci na vyšší a dřívější důchod, úpravu posoudí Sněmovna

Ženy s dětmi mají šanci na vyšší a dřívější důchod,…

Lidovci chtějí mimo jiné zvýšit důchody ženám s dětmi a zajistit jim možnost dřívějšího odchodu do starobní…

 

iSport.cz

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

Viktoria Plzeň si vítězstvím v HET lize zajistila místenku do základní skupiny Ligy mistrů. Po snovém podzimu…

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i kontaktech s Carolinou

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i…

Napřed zazářil, pak zhasnul. Po zranění v úvodním duelu se Slovenskem si Martin Nečas myslel, že je konec. Jenže…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…