25 let Mazdy MX-5 ve 12 minutách na videu od XCar
Japonský roadster si ve třech generacích získal srdce zákazníků po prakticky celém světě. První série NA s výklopnými světly už je dnes youngtimerem a i když se na ní vyřádilo mnoho tunerů a stále se upravuje i pro závody, cení se hlavně auta v originálním stavu. Už jste z té své odstranili poněkud nevzhledný střed volantu? Udělejte to, budete překvapeni! Mazda se prostě trefila do vkusu, využila toho, že britští výrobci jeden po druhém ukončovali výrobu. Spojení Austin-Healey patřilo na konci osmdesátých let už minulosti, stejně jako Triumph a „garáže Morris“ (MG) se nacházely ve stavu klinické smrti. V Zemi vycházejícího slunce tak mohl vzniknout malý sporťák s klasickou plátěnou střechou dle tradiční anglické školy, který sklidil obchodní úspěch zcela poprávu. A Mazda se ani neodvážila příliš měnit jeho vnější tvary...
MX-5, které ovšem nikdo neřekne jinak než „americky“ Miata, je autem klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Což pochopitelně umocňuje zážitky za volantem. To, že k jízdě bokem nepotřebujete stovky koní, ale agregát kdesi v útrobách před čelním sklem, kardan směřující dozadu a co nejnižší hmotnost, věděl moc dobře už Colin Chapman. A právě jeho Lotusem Elan se konstruktéři Mazdy nechali do značné míry inspirovat. I když MX-5 nikdy neměla laminátovou karoserii, nevážila půl tuny a na rozdíl od Elanu poskytovala dvoučlenné posádce poměrně slušný komfort, přece jen jde i o hračku, se kterou se dá dovádět. Vzala si to nejlepší z Albionu a ještě se všechny vlastnosti inženýrům dařilo léty zdokonalovat. Věta jak z prospektu, jenže v případě Miaty prostě nic než pravda! Britové se navíc v 90. letech vydali jiným směrem. Novodobý Lotus Elan M100 měl přední pohon a MGF, respektive modernizované TF zase motor uprostřed, před zadní nápravou.
MX-5 určitě není nejlepším sporťákem světa, absolutním vrcholem. Ale majitelé i fanoušci ji prostě milují, dá se sní jezdit každý den, což už s anglickými klasiky dnes moc nejde, kdo by je ničil? Vždycky nabídla přesné řízení, slušnou spotřebu a udržitelné provozní náklady, nehledě k typické mazdí spolehlivosti. To nejsou ani u takto zaměřeného auta rozhodně podružné záležitosti! A titul nejprodávanějšího roadsteru na planetě Zemi, který mimochodem převzala po MGB, jí už asi nikdo jiný nevezme. I pánové od XCaru se na těchto kladech ostatně shodují. Ví totiž své, mají nebo měli je v minulosti doma... Připomínají celou historii modelu včetně kupé a verze RC se skládací pevnou střechou. Bílý speedster na bázi generace NA je opravdu hodně zajímavý, stejně jako přestavba s motorem Wankel i závodní pohárová verze NC s ochranným rámem. Původní myšlenka na výrobu roadsteru se přitom zrodila už v roce 1976...
Čtvrtá MX-5 se světu představí už za tři týdny 3. září, bude mít o metrák méně než třetí NC, delší rozvor, větší rozchod a nižší těžiště. Očekáváme tedy ještě lepší jízdní vlastnosti. Těšíte se? My ano!