Lexus, Jaguar a Porsche na vrcholu hodnocení amerického J.D. Power
Známá společnost J.D. Power and Associates, která se mimo jiné zabývá průzkumem trhu, kvality, spolehlivosti a celkové spokojenosti zákazníků s novými automobily, zveřejnila své aktuální žebříčky týkající se hlavně Spojených států amerických. Ale nejen jich.
Celková kvalita nových aut prodávaných v USA se meziročně zvýšila o 5 %, a to i přesto, že klienti, potažmo samotní výrobci zápasí s informačními systémy. Počet hlášení majitelů o problémech zejména s bezdrátovými komunikačními zařízeními vzrostl oproti roku 2009, kdy se i v levnějších autech začaly objevovat běžněji, o 137 %. Hodně špatně dopadl Ford se svými dotykovými obrazovkami jak pro vozy mateřské firmy, tak i pro luxusní Lincolny
Celkem 26 značek z 34 zastoupených letos ve studii IQS (Initial Quality Study) se oproti roku 2011 zlepšilo. Na jejich samotném vrcholu se objevil japonský Lexus (73 bodů, respektive konkrétněji problémů na 100 aut). Pro luxusní divizi Toyoty je to druhé umístění na špičce v řadě. O druhé místo se podělily britský Jaguar a německé Porsche (75), následují Cadillac (80) s Hondou (83). Jaguar vylétl vzhůru oproti loňským statistikám celkem o 18 pozic! Již zmíněný Ford je pro změnu až na 28 místě a žebříček uzavírají Volkswagen, Mini, Fiat a Smart.
Nutno dodat, že tato studie, která vzniká už od roku 1986, se zabývá zkušenostmi a spokojeností majitelů zbrusu nových aut. Ti je vlastní pouhých 90 dní, tedy tři měsíce. Výsledky tedy nevycházejí z dlouhodobějšího užívání osobních a užitkových vozidel. Vzorek populace je ale reprezentativní, průzkumu se v období od letošního února do května zúčastnilo 74 tisíc čerstvých vlastníků, kteří odpovídali celkem na 228 otázek.
Dobře jsou na tom nejen značky, ale i jednotlivé modely, zde se zvedlo 65 % hodnocených ze 185. Zbrusu nová či přepracovaná auta jsou pak lepší než průměr, celkem se jedná o jedenáctku vozů s navýšením o 12 %. Špičkové hodnocení pro jednotlivé řady pak získalo čtrnáct značek.
Jmenovitě? Ford si odnesl ocenění za Expedition, Mustang a Taurus, Lexus díky modelům ES 350, LS a RX. Dvakrát je na špici různých segmentů Infiniti (EX a M), mateřský Nissan (pickup Frontier a MPV Quest) a také Toyota za Corollu a Yarise. Mezi drahými sportovními auty je na čele Porsche 911, z dalších pomyslných zlatých medailí se mohou těšit Buick Enclave, Cadillac Escalade, Chevrolet Malibu, GMC Sierra LD, Honda CR-V, Kia Soul, Mazda MX-5 Miata, a Volvo C70. Pokud bychom získané vavříny převedli na koncerny, do čela by se dostala právě Toyota s pěti před GM a Nissanem (4).
A ještě se zmiňme o kvalitě výroby v jednotlivých závodech, která je průměrem zjištěných závad a poruch. Nejvyšší platinové ocenění získala japonská továrna Hondy Suzuka 3, která produkuje hybridní sportovní kupé CR-Z a malý Fit (v Evropě jej známe jako Jazz). Na americkém kontinentu byl nejlepším vyhlášen závod Toyoty Cambridge South v kanadském Ontariu, rodiště Lexusu RX. A kdo se může dmout pýchou za Evropu a Afriku? Komplex ve švédské Uddevalle. Ten společně vlastní Volvo a Pininfarina a z jeho bran vyjíždějí kupé-kabriolety řady C70.