Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus RX 300

Jiří Štacha
Luxusní divize japonské Toyoty - automobilka Lexus si za svou relativně krátkou existenci dokázala vydobýt takové renomé, že ji není zapotřebí dlouze představovat. Zkráceně jen připomeneme, že prvním modelem v nabídce automobilky Lexus byl přibližně...

V současnosti je v Evropě nabídka automobilky Lexus tvořena čtyřmi modelovými řadami. "Nejnižší" řadou IS, řadou GS, nejluxusnější řadou LS a řadou luxusního terénního vozu RX, který Vám nyní představíme blíže.

Lexus RX 300 se již více než dva roky úspěšně prodává na americkém kontinentě, kde se této automobilce daří velmi dobře. Modelová řada RX 300 je specifickou nabídkou. Má totiž stejně jako všechny vozy této značky hlavní zaměření na luxus (což ostatně naznačuje i název automobilky) a přitom poskytuje univerzálnost terénního automobilu. RX 300 však samozřejmě není klasickým terénním automobilem. Je určen především pro zákazníky, kteří sice oceňují univerzálnost těchto vozů, ale nechtějí se vzdát pohodlí a v neposlední řadě i společenské prestiže.

Model RX 300 byl před svým uvedením na Evropský trh inovován a přizpůsoben evropským požadavkům. Například byla přizpůsobena konstrukce závěsu kol a celé brzdové soustavy kvůli vyšším rychlostním limitům v Evropě. Dále bylo použito více materiálů tlumících a absorbujících hluk a interiér dostal hliníkové prvky. Inovaci, kterou mají všechny modely RX 300 bez rozdílu trhu jsou v pozměněné masce chladiče, modernizovaných zadních světlech a nové nádrži na 73 litrů paliva.

Design tohoto 4580 mm dlouhého, 1850 mm širokého a 1660 mm vysokého vozu s rozvorem 2615 mm je střídmě a elegantně navržen s jasným zřetelem na určení vozu. Vše navíc doplňují standardně dodávaná 16palcová litá kola.

Interiér RX 300 je samozřejmě vytvořen s ohledem na nejvyšší luxus, takže nepřekvapí kožená sedadla a luxus dotvářející obložení z ořechového dřeva. Zajímavý je také bíle podsvětlený přístrojový panel a 5,8 palcový multifunkční LCD displej s palubním počítačem ve standardní výbavě. Poněkud nezvykle je umístěna řadicí páka čtyřstupňové elektronicky řízené samočinné převodovky Super EC, která se nachází v protažené středové části přístrojového panelu. Praktickými detaily interiéru, které také jistě potěší jsou například multifunkční středová schránka mezi předními sedadly, které jsou vybaveny sklopnými loketními opěrkami, ale také dělená, sklopná a v rozmezí 120 mm i posuvná zadní sedadla, bronzově tónovaná zadní boční skla a další. U vozu této kategorie snad již ani není nutné vyjmenovávat možnost dodání systémů jako je navigační systém, výkonný audiosystém a jiné dnes již běžné prvky výbavy.

O pohon všech kol s nezávislým zavěšením a vzpěrami McPherson se stará vidlicový šestiválec s objemem 3,0 litru s variabilním časováním ventilů VVT-i, který dosahuje maximálního výkonu 148 kW (202 k) při 5600 ot/min a nejvyššího točivého momentu 283 Nm při 4400 ot/min. Lexus RX 300 umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,2 vteřiny a jede rychlostí až 180 km/h. Průměrná spotřeba je 13,0 l/100 km. Zajímavostí motoru je aktivní hydraulický kontrolní systém se solenoidovými ventily, který spolu s tříprvkovým pružným uložením motoru v předním pomocném rámu snižuje vibrace a hluk pronikající do interiéru. U motoru je využit i systém DIS (Direct Ignition Systém) se 6 samostatnými zapalovacími cívkami (pro každý válec jedna) a se zapalovacími svíčkami s iridiovými elektrodami s dvojnásobnou životností a zvýšenou efektivitou zapalování.

K co nejvyšší bezpečnosti Lexusu RX 300 přispívá čtveřice kotoučových brzd (vpředu s vnitřním chlazením), protiblokovací systém brzd ABS se systémem elektronického rozdělování brzdné síly EBD, systém podpory činnosti brzd BAS, protiprokluzový systém TRC, stabilizační systém VSC, dva přední a dva boční airbagy ve standardní výbavě, přední bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu a zadní sedadla vybavena trojicí tříbodových bezpečnostních pásů.

Lexus RX 300 je rozhodně automobilem, který má co nabídnout velmi náročným zákazníkům tohoto segmentu vozů. Někdy však bývá nesmyslně porovnáván se sice poněkud úspornějšími vozy tohoto segmentu vybavenými turbodieselovými motory, avšak toto srovnání je neadekvátní vzhledem k charakteru vozu. Za Lu (e) xus si prostě musíte připlatit.

Technické údaje
Motor3,0
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)2995
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/ot)148/5600
Max. točivý moment (Nm/ot)283/4400
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,2
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)17,7
Mimo město (l/100 km)10,3
Kombinovaná (l/100 km)13,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4580
Šířka (mm)1850
Výška (mm)1660
Rozvor (mm)2615
Rozchod vpředu (mm)1565
Rozchod vzadu (mm)1550
Objem zav. prostoru (l)950 - 1076
Pohotovostní hmotnost (kg)1790
Rozměr pneu215/70 R 16

Jiří Štacha