Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 350h Executive – Ještě lepší zážitek

Ondřej Mára
Diskuze (85)

Nová generace nejpopulárnějšího SUV prémiové japonské značky nás už oslovila i s téměř základní, připlatit se ale rozhodně vyplatí. I se základní motorizací totiž ve vyšší výbavě umí nabídnout mimořádný zážitek.

Design, interiér


Pátá generace prémiového SUV Lexus RX byla představena sice již před rokem, na český trh ale vstoupila teprve letos. Jako první jsme si vyzkoušeli základní motorizaci v kombinaci s téměř základní výbavou, která na kolegu udělala skvělý dojem. Jako další měl přijít na řadu naprostý výbavový vrchol, bohužel se ale zdržel někde na cestě, takže jsme ve výbavové hierarchii pokročili jen nepatrně. Přesto byl rozdíl citelný a zážitek z pobytu na palubě ještě radostnější.

Na začátek si ale v rychlosti připomeňme alespoň základní přehled novinek páté generace Lexusu RX. Jeho základem je moderní platforma GA-K s vysokou tuhostí, přesto se novému modelu podařilo několik desítek kilogramů shodit. Délka zůstala stejná, vůz ale narostl do šířky, má delší rozvor, zkrátil se zadní převis, nepatrně klesla celková výška a narostl rozchod kol vpředu i vzadu. 

Po designové stránce zaujme především příď s upravenou maskou chladiče, která se sice stále drží svého vřetenovitého stylu, působí ale usedleji, čemuž napomáhá její strmější úhel i částečné lakování. Světlomety mají známý světelný podpis, přičemž již od nedávno testované druhé výbavy Comfort Plus se bavíme o skvěle svítících Tri-LED světlometech s automatickými dálkovými světly, svícením do zatáček a předními LED směrovkami. Výkon světlometů a funkce přisvěcování do zatáček si přitom opravdu zaslouží pochvalu.

Při pohledu z profilu je dobře patrná návaznost na předchozí generaci, současně si ale můžeme všimnout elegantnějších tvarů, méně ostrých křivek a také několika zajímavých detailů. Předně stojí za zmínku 21palcová litá kola, standard od testované výbavy Executive, která ve srovnání s 19“ disky u předchozího testovaného vozu působí prostě elegantněji a hezky vyplňují podběhy. Důležitou změnou oproti minulé generaci jsou také specifické kliky, na jejichž zadní straně se mačká tlačítko, které teprve odblokuje zámek. Záď prošla opět jen evolučním vyhlazením a logo značky nahradil nápis.

Video se připravuje ...

Mimochodem jednou z krás japonských vozů je jednoduchost jejich ceníků. Zatímco u evropských automobilů jsou dlouhé seznamy příplatkové výbavy, zde je pouze jedna položka: metalický lak za 40.000 Kč. Nutno ale podotknout, že zvolená bílá v kombinaci se světle hnědým čalouněním interiéru parádně ladí. V konfigurátoru pak zákazníci narazí na nepřeberné množství doplňků, které jim život s vozem usnadní.

Více hýčkání

Jak už poznamenal Standa Kolman v předchozím testu, interiér je skutečně typicky „lexusácký“. Po usednutí za volant začnete okamžitě vnímat kvalitu použitých materiálů, skvělé zpracování a všudypřítomný důraz na detail. Líbí se mi také ergonomie ovládacích prvků, jakkoliv už i zde došlo na minimalizaci počtu tradičních tlačítek. Pořád ale není tak zle.

Právě v kabině je nejvíc cítit rozdíl 120.000 Kč mezi dříve testovanou výbavou Comfort Plus a nyní testovanou výbavou Executive. Kabina totiž nabízí příjemné kožené čalounění, funkci odvětrávání předních sedadel, paměť pro sedadlo řidiče, kožený volant s páčkami pro řazení a výhřevem nebo systém Easy Access funkcí odsouvání volantu i sedadla při nastupování a vystupování. Zážitek z usednutí do vozu je tak o něco výraznější.

Po stránce prostoru jsem se svými 183 centimetry neměl nejmenší problém vpředu ani vzadu, rezerva mi zbývala nad hlavou i před koleny. Výbava Executive navíc dostala i uzavíratelnou schránku v zadní loketní opěrce. Podobně jako v exteriéru, i v interiéru je otvírání dveří řešeno tlačítkem ve dveřích, které je potřeba stisknout. Systém by měl zabránit tomu, aby cestující vystoupili například před projíždějící automobil nebo cyklistu.

Pochvalu si zaslouží také multimediální systém Lexus Media s 14“ obrazovkou, navigačním systémem Lexus Premium Navigation, parádně hrajícím audiosystémem a vzdáleným přístupem Lexus Connected, který umožňuje vzdáleně zapnout klimatizaci, najít vůz nebo monitorovat údržbu a servis. Z pohledu uživatele ale potěší především moderní grafika, možnosti konektivity a celková svižnost systému. Zdařilý je také snadný přístup k nastavení ventilace, včetně dvou ponechaných otočných ovladačů.

Lexus RX 350h Executive Lexus RX 350h Executive

Zavazadelník má elektrické ovládání již od základní výbavy, teprve s výbavou Executive ale získává i možnost bezdotykového otevření tradičním kopnutím pod nárazníkem. Nakládací hrana je sice vyšší, kufr ale potěší jednoduchými tvary, celkovou šířkou i praktickým organizérem pod dvojitou podlahou. V řeči čísel se bavíme o objemu 461 litrů po roletku, 612 litrů po střechu a maximálním objemu 1678 litrů po sklopení zadních opěradel. Na tažném zařízení, za které by si zákazník připlatil tučných 54.400 Kč, pak hybrid zvládne až dvě tuny.

Celkově kabina vozu působila nesmírně příjemným dojmem. Od prvního nasednutí vytváří Lexus RX dojem prémiového auta, což je zkrátka vidět a cítit při každém kontaktu. S celkovou nabídkou prostoru bezpečně uspokojí potřeby běžné rodiny.

Motor, jízdní vlastnosti


Starý známý

Podobně jako v minulém testu, i tentokrát nám společnost dělala základní motorizace 350h, která se ovšem nemá vůbec za co stydět. Základem je zážehový 2,5litrový atmosférický čtyřválec, nabízející nejvyšší výkon 140 kW a 239 Nm točivého momentu, který doplňují dva elektromotory. Přední nabízí výkon 134 kW, zadní 40 kW. Celkově se pak dostáváme na systémový výkon 184 kW a 270 Nm točivého momentu. Fanoušci vozů Toyota a Lexus už si tak nejspíš všimli, že stejné srdce najdeme i pod kapotou Toyoty Highlander, která nás v roli dlouhodobě testovaného vozu velmi bavila.

Ačkoliv se pohotovostní hmotnost pohybuje kolem dvou tun, hybridní ústrojí zvládá sprint z nuly na stovku za 7,9 sekundy a maximální rychlost je až 200 km/h. Pro úplnost pak dodejme, že vůz využívá pohon všech kol E-Four, tedy s elektromotorem na zadní nápravě. O přenos výkonu na přední kola se tradičně stará hybridní planetová převodovka e-CVT.

Lexus RX 350h Executive Lexus RX 350h Executive

A jaká je jízda s tímto kolosem se základní motorizací v praxi? Především nádherně plynulá a pohodová. Auto reaguje na pohyby pedálu plynu svižně, RX se dává do pohybu s lehkostí a většinu času o spalovacím motoru prakticky nevíte. Souboj nad parádní zvukovou izolací vyhrává motor jen při plné akceleraci, tedy například při předjíždění či najíždění na dálnici, kdy se může místy ozvat jeho monotónní hučení. 

Rozhodně se ale nemusíte bát vyrazit s hybridem na delší trasy po dálnici. Jakmile dosáhnete českého rychlostního maxima, pohonné ústrojí se zase zklidní a RXo hltá kilometry s parádní kultivovaností. Pohodové je i předjíždění, jakkoliv musím uznat, že po krátkém svezení ve vrcholném přeplňovaném hybridu RX 500h jsem jen tiše žasl. Celkově vzato je však z motoru, jeho dynamiky a projevu cítit, jak obrovský kus cesty v oblasti hybridní technologie automobilka urazila.

Vedle samotné jízdy je ale příjemný i pohled na ukazatel spotřeby paliva. Dlouhodobě není problém pohybovat se v rozmezí 6 až 7 litrů na 100 kilometrů, přičemž jízda po městě, kde se hybrid neúnavně hlásí o slovo, dokáže spotřebu srazit i pod 6 l/100 km. Naopak na dálnici už hybrid příliš nestíhá, takže není divu, že se spotřeba začne pohybovat okolo 8 až 9 l/100 km.

Komfort, bezpečí a pípání

Velkou pochvalu zaslouží také naladění podvozku, který odvádí prvotřídní práci nejen na základních 19palcových kolech, ale také na větších 21“ kolech, obutých do pneumatik o rozměru 235/50 R21. RX stále s naprostou samozřejmostí zvládá žehlit většinu běžných nerovností a o hluku od podvozku snad ani nemůže být řeč. Základní hybridní motorizace v kombinaci s celkovými rozměry vozu sice nesvádí k příliš sportovní jízdě, pokud už se ale rozjedete, potěší celkově velmi slušná stabilita. Karoserie se příliš nenaklání a řízení má příjemnou tuhost.

Jedním z dalších benefitů vyšší linie Executive, tedy kromě 21“ kol a bohatší výbavy kabiny, je i pestřejší paleta bezpečnostních asistentů. Ta se rozrůstá o předkolizní výstražná světla, parkovací senzory nové generace s rozpoznáváním objektů, vozidel i chodců, systémy sledování slepého úhlu i provozu za vozidlem a již zmiňovaný asistent bezpečného vystupování.

Taková výbava samozřejmě potěší, byl to ale právě jeden z asistenčních systémů, který mě dokázal spolehlivě rozhodit. A vlastně to ani není chyba značky Lexus. Podobně jako další nové vozy totiž Lexus RX disponuje systémem čtení dopravních značek, který vás na případné překročení limitu upozorní zvukem a symbolem na palubní desce. 

Všichni samozřejmě dodržujeme rychlostní limity, může se ale stát, že systém nezaznamená zvýšení/snížení maximální povolené rychlosti, případně si jako řidič včas nevšimnete, že jste limit neúmyslně nepatrně přešvihli. V takové chvíli ale systém začíná být velmi komunikativní. Vypnout se přitom dá pouze přes menu infotainmentu, případně přes aplikaci. RX si naštěstí pamatuje nejpoužívanější funkce a vypnutí upozornění zvládnete intuitivně na pár doteků.

Lexus RX 350h Executive Lexus RX 350h Executive

Závěr


Závěr

Nový Lexus RX je skutečně velmi příjemné auto, což platí i pro základní motorizaci. Kolega Standa Kolman, který před měsícem testoval téměř základní výbavovou verzi, pasoval RX 350h do role rodinného ideálu. A já se mu vlastně vůbec nedivím. 

Osobně bych ale zvolil spíše nyní testovanou výbavu, která skutečně podtrhuje pocit luxusu. Cena včetně laku se přitom zastavila na částce rovných dvou milionů korun, což při sečtení všech kladů, jako je komfort, zpracování, ergonomie prostornost nebo výbava, nakonec nezní ve světě velkých prémiových SUV zas tak špatné. Pokud bych již neměl zkušenost s motorizací 500h, s klidným svědomím bych RX 350h Executive nadělil plný počet hvězd.

Nejlevnější verze modelu 1.790.000 Kč (RX 350h Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.790.000 Kč (RX 350h Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 1.960.000 Kč (RX 350h Executive)
Testovaný vůz s výbavou 2.000.000 Kč (RX 350h Executive)

Plusy

  • Komfort
  • Zpracování
  • Technologická výbava
  • Přijatelná spotřeba
  • Reprezentativnost

Minusy

  • Specifický projev hybridu
  • Otravné upozornění na rychlost
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (85)

Doporučujeme

Lexus RX 350h Executive
Cena základní sestavy 1 960 000 Kč
Výbava základní sestavy 21“ litá kola, dynamický adaptivní tempomat, Tri-LED světlomety s funkcí automatických dálkových světel, parkovací senzory nové generace, sledování provozu za vozidlem, sledování slepého úhlu, asistent vystupování, kožené čalounění, odvětrávání předních sedadel, kožený volant s pádly (vyhřívaný), Elektronické ovládání pátých dveří, Systém Easy Acces, Služby Lexus Connected, 14“ dotyková obrazovka Lexus Media, Prémiový audiosystém s 12 reproduktory, protihluková skla, elektronicky nastavitelná přední sedadla, atd... Kč
Cena testované sestavy 2 000 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+40.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2487
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.4
Emise CO2: 143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 612 / 1678
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2040 / 620
Rozměr pneu: 235/50 R21
Lexus RX 350h Executive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4890
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1695
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
17. 6. 2023 11:09
Re: Tak dlouho ladili přední masku
A co je tohle?

"Nová NX350h - spotreba diaľnica cez ČR do DE a späť 8,8 l/100 km (kamarát s Highlanderom to má v SR na diaľniciach), s X5 30d o viac ako liter úspornejšie + auto oveľa väčšie ako NX a oveľa lepšia dynamika."
16. 6. 2023 13:17
Re: Tak dlouho ladili přední masku
Nikto diaľnicu ako bernú mincu nedáva. Vidíš v tom príspevku niečo čo tam nie je. ;-)
Každý ma iné potreby a musí si vybrať sám. :-!

RX super voľba (ak chceš SUV a nejazdíš hlavne diaľnice - ani na diaľnici to nebude extrém) a veľký posun oproti predchádzajúcej generácii.
Avatar - Mikesus
16. 6. 2023 13:01
Re: Tak dlouho ladili přední masku
takže si to srhneme. Hybrid, obzvlášť ten šestiválec ( který není primárně určen na efektivitu, na to jsou jiné modely a hybridní pohony ) je i přesto úspornější všude kromě dálnice oproti dieselu. Do toho nesrovnatelně nižší emise a pořád se tu někdo snaží pořád dokola vytahovat dálnici jako bernou minci.
16. 6. 2023 12:15
Re: Tak dlouho ladili přední masku
Máš samozrejme pravdu.
Dané BMW je sedan s 1735+ kg, RX je SUV cca 2200 kg. Váha aj aerodynamika sú rozdielne.

Napriek tomu, hovoríme o hybride ako o vrchole efektivity. A tá nie veľmi dynamická a podľa marketingu super efektívna RX ma dosť negatívne prekvapila.
Napr. na rovnakej trase sa X5 30d dostávam s trochou predvídania ešte o liter nižšie so spotrebou ako s 540ix.

Takže do mesta, RX hybrid super, a zrejme nová generácia aj na okresky. K tomu spoľahlivosť. Kto jazdí hlavne diaľnice musí zvážiť a nemať eko očakávania. Navyše s trocha kompromisnou dynamikou.

Vyslovene pozitívne ma prekvapila v poslednom čase asi len Mazda CX-60.
15. 6. 2023 21:14
Re: Tak dlouho ladili přední masku
Porovnávať spotrebu RX 450h s pohotovostnou hmotnosťou 2200 kg a BMW sedan 540i, s 1630 kg je trochu mimo. Porovnaj to RX s X5 40i a tých 9 na 100 bude mať tá X5 iba ak dolu z kopca. Bežne tak za 12 minimálne.