Lexus RX 350 a RX 450h: Růst v trvale udržitelných mezích
Silueta exteriéru navazuje hlavně bočním profilem na druhou generaci, změnila se přední a zadní část a nově tvarované jsou boční prolisy. Součinitel odporu vzduchu klesl na 0,32, což je v této kategorii automobilů vynikající hodnota.
Obě verze jsou vzhledově odlišeny, hybridní RX 450h má změněnou masku chladiče, logo automobilky má modré pozadí, tato barva se uplatnila například i v tónování světel, v modré je vyvedeno i označení 450h na zádi. Na přání jsou k dispozici i světelné diody v předních světlometech a devatenáctipalcová kola odlišného designu než u zážehové RX 350.
Pochopitelně, liší se také ve zcela nově navrženém interiéru, zatímco RX 350 má vlevo v přístrojové desce umístěn otáčkoměr, hybrid má na stejném místě indikátor nabití akumulátorů.
Spekulace o sedmimístné verzi vzaly za své, nová generace se bude nabízet pouze v pětimístném provedení. Jak ukazuje následující tabulka, vnější rozměry rostly jen nepatrně, snad v zájmu zachování přijatelné spotřeby, resp. tak, aby technický pokrok nepohltila vysoká hmotnost. Odstrašujících příkladů těžkých SUV s vysokou hmotností viděli konstruktéři Toyoty na klíčovém americkém trhu spoustu.
Lexus RX 350 - Mezigenerační srovnání (americké verze) | |||
Rozměr | Nový model | Starý model | Rozdíl [mm] |
Délka [mm] | 4770 | 4729 | +41 |
Šířka [mm] | 1885 | 1844 | +41 |
Výška [mm] | 1689 | 1679 | +10 |
Rozvor [mm] | 2741 | 2715 | +25 |
Obě představené verze jsou poháněny vylepšeným vidlicovým šestiválcem s objemem 3,5 litru. RX 450h bude mít asi nejen v USA opět důležitou roli propagátora nezávadných SUV se značkou Lexus. Zdokonalení systému Lexus Hybrid Drive spočívá v novém měniči napětí s vyšší účinností. Spalovací motor pracuje podobně jako čtyřválec v Priusu v tzv. Atkinsonově cyklu. Kombinovaný výkon hnacího agregátu má nově maximum 220 kW, tedy o 20 kW více než předchůdce.
Další novinkou nového hybridního RX je systém využívající odpadního tepla z výfukové soustavy. Spalovací motor tak dříve dosahuje pracovní teplotu, lze jej dříve vypínat, dokáže si pracovní teplotu udržet déle po vypnutí a může proto zůstat vypnutý po delší dobu. Druhou novinkou je chlazení systému recirkulace výfukových plynů, který snižuje vnitřní ztráty motoru. Obě novinky zvyšují účinnost a snižují spotřebu paliva.
Lexus RX 450h bude na americkém trhu dodáván ve verzích s pohonem přední nebo obou náprav. Stejně jako v předchozí generaci je pohon zadní nápravy u verze AWD připojován v případě aktuální potřeby. Řešení s elektromotorem/generátorem u zadní nápravy stále využívá hmotnostní výhody absence hnacích hřídelů od spalovacího motoru umístěného vpředu. Při rekuperaci pohybové energie jsou zapojeny obě nápravy, protože v generátorovém režimu funguje jak zadní elektrický stroj, tak ten přední v agregátu se spalovacím motorem.
Zážehový motor ve verzi RX 350 dává výkon 205 kW a jeho točivý moment je přenášen na přední nebo všechna kola pomocí šestistupňové samočinné převodovky s možností sekvenčního řazení. Nová je i zadní náprava, kde našly místo dvojité lichoběžníkové závěsy.
Asistent při rozjezdech do kopce, systém kontroly stability VSC, systém snížení rizika zranění při srážce PCS a adaptivní přední světlomety jsou v základní výbavě.
Na americký trh přijde Lexus RX 350 v únoru příštího roku, hybridní sourozenec jej bude následovat na jaře, Evropané si počkají na obě verze nové generace až do léta.
Končící generace Lexusu RX na Auto.cz |
TEST Lexus RX 400h - tichá síla |
TEST Lexus RX350 - Kajuta pro zámořské cesty |