Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 400h - tichá síla

Ondřej Láník
Hybridní věk pokročil. Před rokem jsme mohli konstatovat u hybridního Priuse jen významný technologický krok kupředu a příspěvek k životnímu prostředí, dnes přiznáváme Toyotě navíc také body za ojedinělou dynamiku jízdy.

Prémiová značka Toyoty se dosud nejvíce proslavila svým nástupem ve Spojených státech amerických. Domácí japonský trh se paradoxně prvních vozů této značky dočká až dlouho po tom, co se v USA začaly Luxusy prodávat, ale Japonci se s mnoha modely již důvěrně znají pod jinými jmény. V Evropě se zatím většího rozšíření Lexus nedočkal, ale nově uváděné modely GS a IS by to mohly změnit. K milníkům vývoje image značky již teď patří Lexus RX 400h, s hybridním hnacím ústrojím. Spojení silného vidlicového šestiválce s dvojící elektromotorů je geniální myšlenka, která nemá příliš mnoho záporů. Američanům se SUV s ekologickými přívlastky a hbitou akcelerací velmi libí, a to už je velmi pádný důvod k tomu, aby o podobných spojeních uvažovaly i evropské automobilky, které se chlubí svým nekompromisním technologickým pokrokem, nebo průkopnictvím v zavádění nových tříd. Jenže ve chvíli, kdy se takové modely dostanou na trh, bude Toyota/Lexus nabízet novou generaci hybridů. Z dlouhodobého hlediska jde jistě o chytrý tah, ale uspěje dnes hybrid za 1,7 milionu korun v české realitě?

Hnací ústrojí sestavené z vidlicového šestiválce, planetové převodovky a dvojice elektromotorů s elektrickým příslušenstvím je tím nejzajímavějším na RX 400h. První hybrid (Toyota Prius), který jsme testovali před rokem, je sice pokrokový rodinný automobil, se zajímavou spotřebou paliva, ale o sportovních zážitcích za volantem si můžete nechat jen zdát. Lexus RX 400h zvládá obojí.

Feminní výraz

Lexus RX jsme testovali krátce po uvedení na český trh, tehdy ještě s konvenčním zážehovým šestiválcem, který se v evropské verzi prodává jako RX 300. Tehdy automobil zaujal netradičním zjevem, který místo drsňáckého hromotluka připomínal více učesanou lady, která terén nechce raději ani vidět. Komfort na palubě bylo možno označit za nadprůměrný, Lexus se dozajista u každého nového modelu inspiruje svým firemním jménem a dopřává posádce nejvyšší dosažitelný luxus. Terén není pro toto SUV prioritou, což potvrzuje také silniční konstrukce podvozku s nezávislým zavěšením kol (McPherson vpředu, víceprvková náprava vzadu). Pohodlné cestování na delších cestách podporuje výborná aerodynamika i velikost interiéru. To vše mají konvenční i hybridní Luxusy RX společné.

Hledání rozdílů…

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy A kde že jsou ty rozdíly. Na první pohled jich není mnoho. RX 400h nejbezpečněji poznáte zezadu, kde o příslušnosti k elektrické smečce informuje nápis RX 400h. Zepředu je znalcům jasné s kým mají tu čest díky nové mřížce chladiče a jinému přednímu nárazníku. Leštěná kola jsou také výsadou hybridu. Podobně bychom mohli pokračovat i uvnitř. Odlišnosti na první pohled zanikají. Řidič přeci jen brzy odhalí, že místo otáček v levém kruhovém přístroji dostává informaci o odebíraném výkonu. Optitronové podsvícení přístrojů však znají i majitelé běžných RX300/RX330. Na vrcholu středové konzoly je sedmipalcová dotyková obrazovka, která slouží jako hlavní zdroj druhotných informací o vozidle. Samostatné obrazovky slouží pro ovládání klimatizace, palubní počítač, servisní intervaly, navigační systém atd. Často používané ovladače kvalitní audiosoustavy Mark Levinson jsou všechny stále k dispozici pod obrazovkou, podobně jako základní ovládací prvky klimatizace. Poněkud nezvykle v takto luxusním voze působí titěrné a nevzhledné otočné ovladače vyhřívání sedadel umístěné nízko na středové konzole, svou funkci však plní bezchybně.

Volič režimů jízdy umístěný mezi sedadly, stejně tak jako dvoupedálové ovládání, by mohly také patřit běžnému RX 300. To co je za nimi, je však diametrálně odlišné od konvenční automatické převodovky. Nepochybně šlo o záměr, nedávat řidiči mnoho informací o složitosti systému, který mu má pomáhat. Ovladače jsou naprosto intuitivní, jakoby se jednalo o běžné SUV s automatem.

Komfort ovládání zpříjemňuje například barevná kamera v zadním víku, jejíž obraz je promítán centrálním displejem a řidiče během couvání vedou také naznačené geometrické tvary okolí. K dalším ne právě běžným položkám patří elektricky ovládané zadní výklopné víko a standardní palubní síť Bluetooth.

Čert vyletěl z elektriky

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy Stručná charakteristika hnací soustavy by mohla znít následovně: „Vpředu napříč uložený zážehový vidlicový šestiválec 3,3 l, generátor a elektromotor, všechny tři stroje vzájemně propojeny děličem točivého momentu na bázi planetového soukolí. Vzadu další elektromotor a generátor, připojitelný elektronicky, nezávisle na předním pohonu. Pod zadními sedadly uložená sada akumulátorů má za úkol skladovat dočasně energii v jakémsi zásobníku, který však není primárním zdrojem síly, ale spíše prostředkem, který umožní ukládat nepotřebnou energii automobilu a vhodně ji používat k další spotřebě. To vše velmi často v mnoha neúplných cyklech.“

Techniku, která je očím běžného uživatele ukryta, jsme podrobně popsali při příležitosti uvedení RX 400h na český trh. Pokud tedy máte zájem o bližší informace, odkazujeme na starší článek. Myslíme si, že pochopení alespoň základních principů činnosti tohoto hybridu je prvním předpokladem k využití všech jeho výhod v provozu. Bez této znalosti jej můžete snadno řídit, ale výsledek nebude tak efektivní jako když víte, jak se bude auto chovat a jak s ním můžete rychle a přitom úsporně jezdit.

Po nezbytné dávce technických informací se můžeme konečně vydat na cestu. Zasunutí klasického klíče do tradičně umístěného zámku zapalování se projeví samočinným elektrickým přestavením volantu do původně nastavené pracovní polohy. Optika rozzáří přístroje před řidičem a po krátkém otočení klíče se ozve tón oznamující, že je vše připraveno k rozjezdu. Bez gongu by totiž nebylo nic poznat. Spalovací motor je v této fázi pořád ještě nenastartován. K iniciaci pohybu je nejprve použit elektromotor.

Jestliže máte studený motor, je nastartován krátce po sešlápnutí akcelerátoru. Startování je znatelné jen s bedlivou pozorností, vše totiž obstarává elektromotor přes dělič výkonu, takže žádné rázy nebo zvuky od pastorku startéru nejsou slyšet (startér v pravém smyslu slova zde vlastně schází). Ani opačný proces vypínání vidlicového šestiválce není nijak rušivým prvkem při jízdě. Skutečný stav hybridního ústrojí a aktuální zdroj síly je vidět vlastně jen z pestrobarevné obrazovky na středovém panelu, která se může stát zejména v počátku používání RX400h dobrým pomocníkem pro pochopení zákonitostí jízdy.

Běžný rozjezd je zahájen aplikací točivého momentu předního elektromotoru. Jakmile překročíte jistou mez v rychlosti sešlapování akcelerátoru, přichází na pomoc spalovací motor. Ten současně, vždy při své činnosti, dobíjí akumulátorovou sadu proudem z generátoru. Jestliže nastanou problémy s přenosem točivého momentu – a to není nijak výjimečná situace vzhledem k momentové charakteristice elektromotoru – sníží se moment na předních kolech a nově je využit také zadní trakční elektromotor. V jeho jednotce je integrován druhý generátor. Generátory mají za úkol rekuperovat kinetickou energii automobilu v situacích, kdy řidič vyžaduje zpomalování bez použití nebo i s požitím brzdové soustavy. Brzdy jsou ovládány „po drátě“, tedy neexistuje zde mechanická vazba mezi pedálem provozních brzd a tlakem vyvozovaným na brzdových čelistech.

Jezdíme s hybridem I (rozjezd)

Provozní zkušenosti začínáme na zimním mokrém povrchu silnice. Všechny dnes dostupné elektronické systémy jsou na palubě neustále připraveny k zásahu. První rozjezd je překvapením, protože síla, kterou zpočátku mají přenášet přední kola, je velmi, velmi vysoká.

Při maximální a rychlém sešlápnutí pedálu plynu se chová řízení neklidně, jakoby se přední hnací kola s řidičem prala o vládu nad vozem. Zapojeni zadního elektromotoru do činnosti znamená okamžité vyřešení problémů s přenosem vysokých točivých momentů. Do té doby je třeba dávat bedlivý pozor na to, kam právě s RX 400h směřujete. Rozumné dávkování výkonu při rozjezdu je provázeno civilizovanějším projevem, ale nezapomeňme, že toto SUV umí stovku za méně než osm sekund, takže „kdo chce, ten může“.

Při jízdě ve městě převažuje ticho, které je jen sem tam narušeno zvukem připomínajícím vzdáleně tramvaj či trolejbus. Lexus nemá elektrické tlačítko, které by řidiči umožnilo zvolit jízdu na elektrický pohon, ale jakmile máte dostatečnou zásobu energie v akumulátorech, lze i rychlostmi 50 km/h za naprostého klidu ujet přibližně 1 až 2 kilometry. V městském provozu se pak akumulátor vybije, ale dobíjení se aktivuje nejen při běžícím motoru, ale také při každém brzdění. Promyšlenou volbou akcelerace a brzdění lze ušetřit mnohé, což vlastně platí o všech autech, ale v Lexusu to je názorně ukázáno na aktuální spotřebě, průběhu spotřeby za posledních 30 minut a celkovém množství rekuperované energie.

Jezdíme s hybridem II (jízda mimo město)

Vydáváme se na šestisetkilometrovou trasu s převahou dálnice. Je zima (1°C), povrch silnice suchý, komunikaci bičuje silný nárazový vítr, provoz je plynulý. Tempomat je nastaven na předpisových 130 km/h. V tomto režimu odvádí většinu práce šestiválec, ale i ve vyšších rychlostech jsou situace, kdy se se svým točivým momentem ozývají elektromotory. Děje se tak zejména v kopcích, kde plně nabitá sada akumulátorů pomáhá spalovacímu motoru zachovat si optimální, dříve nastavené otáčkové pásmo, aniž bychom přitom ztráceli cestovní rychlost. Při zpomalování i při jízdě z kopce se sbírá mařená energie, takže po určité době jízdy konstantní rychlostí je aku-sada zcela nabita. Spotřeba paliva se ustaluje při tomto běžném jízdním režimu na velmi slušných 9,8 l/100 km, cestovní průměrná rychlost dosahuje hodně přes 100 km/h.

Sjíždíme na silnici první třídy, na níž nás čeká asi stovka kilometrů. Režim s častými průjezdy obcemi, který je dnes bohužel tolik známý řidičům z oblastí, kam dosud nevedou dálnice, je to pravé pro optimální využití hybridu. Při jízdě mimo město pracuje opět převážně spalovací motor, ale jeho zatížení do rychlosti 100 km/h je nepatrné, takže spotřeba klesá hlouběji pod deset litrů. Současně se nabíjí akumulátory, což je dokonáno obvykle mohutným rekuperačním cyklem před vesnicí, zařazením voliče do brzdící polohy B, ve které je aplikováno maximum dostupného brzdného momentu generátorů. Při předpisové padesátce je pár kilometrů spotřeba rovna nule a není-li obec příliš dlouhá, vystačí zásoba energie až na konec, kde se přidáním plynu opět aktivuje konvenční část hybridního pohonu. Celková spotřeba v takovém režimu (obec-jízda mimo město-obec) potom dosáhne i k metě 7,5 l/100 km, což je na vůz těchto rozměrů a výkonového potenciálu úžasná hodnota.

Nezávislé zavěšení všech kol je dobrým základem pro optimální silniční projev. Předpoklady pro sportovní jízdu rozšiřují nízkoprofilové pneumatiky a kola o průměru 18 palců. Řízení RX 400h není příliš strmé, což nedává řidiči mnoho informací o tom, co právě dělají přední kola. Je ale optimálně stabilní ve vysokých rychlostech. Poněkud tužší odpružení vozu jej dělá na dálnici stabilní, RX 400h je až překvapivě necitlivý na boční nárazový vítr. Na nerovné silnici je stabilita z dálnice vykoupena horším komfortem, stále však náležejícím k vrcholům třídy. Těžiště je zřejmě díky elektromotorům níže, než v klasických SUV podobné velikosti, náklony karosérie nejsou subjektivně nijak dramatické.

Jezdíme s hybridem III (ve městě)

Městský provoz může přinést největší úspory, ale jejich výše hodně závisí na aktuálním provozu a zvolené trase. Popojíždění v kolonách paradoxně přináší největší úsporu, protože vůz může jezdit na nevelkou, ale opakovaně obnovitelnou zásobu elektrické energie; při zastaveních na křižovatkách a v kolonách se pak okamžitá spotřeba také rovná nule. Při rozumném využívání akcelerace lze docílit reálně spotřeby v městském provozu někde mezi 8 a 10 litry na 100 km.

Přirozeně, pokud budete od Lexusu RX 400h žádat sprinty z 0 na 100 za 7,6 s a vysoké dálniční rychlostní průměry, odmění se vám spotřebou odpovídající objemu šestiválce. Řádově v tom případě počítejte s patnácti litry Naturalu 95. Vtip je však v tom, že běžné dálniční cestování budete v průměru absolvovat právě za těch 10 litrů, s tím že za všech okolností existuje příjemná výkonová rezerva, která vám zajistí výbornou elasticitu jak v nízkých, tak ve vyšších rychlostech.

Jezdíme s hybridem IV (terén)

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy Až dosud jsme se pohybovali na silnici, ale máme es-úú-vé, takže hurá do „lehkého terénu“. Tím je nám zasněžený svah a horská cesta s čerstvým sněhem. Jízdu po kluzké cestě, včetně rozjezdu uprostřed svahu, zvládá RX 400h s přehledem, elektrický pohon se přiřadí okamžitě a rychlejší jízda stejně není v těchto podmínkách příliš reálná. Dovádění jako s ryzí čtyřkolkou si musíte bohužel odpustit.

Systém pohonu všech kol maximálně využívá elektroniku vozu, takže funkce stabilizačního a protiprokluzového systému nahrazují uzávěrky. Elektronicky kontrolovanou stabilizaci jízdy navíc nelze vypnout, takže v terénu vám při náznaku prokluzu nebo opuštění optimální dráhy na sněhu, přistříhnou zásahy elektroniky křídla a vy se brzy zastavíte. Dlouhý rozvor také není tím pravým ořechovým pro terénní manévry, značný zdvih nezávisle zavěšených kol naopak překvapil. Terénní schopnosti jsou omezeny malými nájezdovými úhly a malou světlou výškou.

Závěr

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy Lexus RX 400h není ryzí čtyřkolkou. Jeho doménou je především jízda po silnici a to buď ve městě, či na dálnici. Kočírovat dvoutunový hybrid na okreskách není zase taková zábava, protože chování vozu odpovídá, i přes značnou snahu konstruktérů, charakteristice „vše vpředu“.

Jestliže hledáte drsné SUV připomínající více off-road, není Lexus RX, se svou karosérií ve stylu prodlouženého kupé nebo vyššího kombi ani v hybridní verzi, nic pro vás. Silnou stránkou vozu je ale v této třídě neobvyklé spojení jízdní dynamiky a nízké spotřeby paliva. V takřka dokonale kompletním seznamu výbavy schází snad jen vzduchové odpružení nebo adaptivní tempomat.

Za individualitu se i zde platí. Cenovka začínající na 1,7 milionu korun letos nebyla málo necelé dvacítce českých zákazníků, další museli být odřeknuti kvůli značnému zájmu a plnému vytížení kapacit v zámoří. V našich podmínkách nelze ekonomicky nákup hybridního Lexusu zdůvodnit, ale aktivitu výrobce opět oceňujeme, protože jde o další důležitý krok směrem k snížení spotřeby paliva masově vyráběných automobilů.

Související články:

Plusy:

  • výkonné hnací ústrojí
  • jednoduché ovládání
  • špičková dynamické parametry
  • nízká spotřeba paliva (vzhledem k velikosti vozu a nabízeným výkonům)
  • komfortní interiér, bohatá výbava

Mínusy

  • vyšší cena
  • malý zavazadlový prostor
  • omezené schopnosti v terénu
Technické údaje
Motor:
Typ motoru zážehový elektromotor
přední
elektromotor
zadní
Válce / ventily 6/4    
Zdvihový objem (ccm) 3311    
Nejvyšší výkon (kW / ot/min) 155 / 5600 123/4500 50/4610
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min) 288/4400 333/0-1500 130/0-610
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h) 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s) 7,6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km) 9,1/ 7,6 / 8,1
Ondřej Láník
Lexus RX 400h
Cena základní sestavy 1 700 000 Kč
Výbava základní sestavy BAS (Brake Assist System-brzdový asistent), TRC (Traction Control System-systém řízení trakční síly), EBD (Electronic Brakeforce Distribution-elektronická distribuce brzdné síly), VSC (Vehicle Stability Control - stabilizační systém), EPS (Electronic Power Steering - elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem), ECB (Electronically Controlled Braking - Elektronicky řízené brzdění), VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management - Integrované řízení dynamiky vozidla, obdoba ESP+), dvoustupňové airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, kolenní airbag pro řidiče, boční airbagy TAP (Thorax Abdomen Pelvis) pro řidiče a předního spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, přední sedadla WIL (Whiplash Injury Lessening - systém na ochranu krční páteře), předpínače předních bezpečnostních pásů, uchycení Isofix na zadních sedadlech, zvukový signál nezapnutých pásů, zabezpečovací systém, imobilizér, čidla vloupání, elektricky nastavitelná přední sedadla (8prvková pro řidiče i pro spolujezdce), posun zadních sedadel (nastavitelná zadní sedadla), sklopná zadní sedadla dělená v poměru 40/20/40, automaticky stahovatelný kryt zavazadlového prostoru, kožená řadicí páka, kožený volant s ovládáním audiosystému, optitronové přístroje, audiosystém s 8 reproduktory, tuner FM/AM, RDS, kazetový přehrávač, do přístrojové desky zabudovaný CD měnič na 6 disků, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, oddělené ovládání klimatizace pro řidiče a spolujezdce, tempomat, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, dešťový senzor, vyhřívání předního skla, vnitřní zpětné zrcátko: elektrochromatické, Vnější zpětná zrcátka elektricky stavitelná, vyhřívaná, elektrochromatická, vodoodpudivé sklo na předních dveřích, tmavě tónované sklo na zadních a pátých dveřích, elektrická 12voltová zásuvka v zavazadlovém prostoru, natáčecí přední xenonové světlomety s výsuvnými ostřikovači a automatickým nastavením sklonu, mlhová světla vpředu, zadní a brzdová světla na bázi svítivých LED diod, zadní spoiler, 18palcová 5paprsková hliníková kola, pneu 235/55 R18, střešní lyžiny, vyhřívání předních sedadel, 2 paměti pro uložení polohy sedadla řidiče, vnějších zrcátek a volantu, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách, osvětlený vstup, elektrické zavírání pátých dveří, interaktivní barevný LCD displej Electro Multi-Vision s uhlopříčkou 7 palců, navigační DVD systém ovládaný přes interaktivní displej, připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth® s ovládáním na volantu, parkovací kamera, audiosystém Mark Levinson® s 11 reproduktory, prostorovým zvukem a zesilovačem 240 W, elektricky ovládané střešní okno. Kč
Cena testované sestavy 2 000 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3311
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 288 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 7.6 / 8.1
Emise CO2: 192
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 439 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2040 / 465
Rozměr pneu: 235/55 R18
Lexus RX 400h
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4755
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano