Listopad 2015 na Veterán.auto.cz: Čtyři kruhy, jedno béčko a dvě ameriky

Listopad 2015 na Veterán.auto.cz: Čtyři kruhy, jedno béčko a dvě ameriky

V listopadu nechyběly na stránkách serveru Veterán.auto.cz kromě dvou různých amerických vozů také kapitoly z historie obnoveného Audi a jeden soutěžní speciál.

Audi 100 první generace navázalo na znovuvzkříšení značky, které reprezentovala série F103. Ta měla karoserii poslední DKW F102, ale v útrobách místo dvoudobého tříválce čtyřdobou sedmnáctistovku od Mercedesu, později doplněnou o další motory. Daimler-Benz ovšem prodal koncern Auto Union Volkswagenu. Stovka pokračovala v číselné řadě kódů, takže kromě označení C1 podle použité platformy nesla také interní F104. Nejpůvabnější verzí bylo kupé, kterých vzniklo jen 30,7 tisíce na rozdíl od dvou- a čtyřdveřových sedanů, těch se rozjelo do světa skoro 797 tisíc. Pod kapotou bychom našli benzinové motory 1,8 a 1,9 l, samozřejmostí byl přední pohon. Audi 100 přežilo v programu až do roku 1996, kdy se označení změnilo na A6.

MG Metro 6R4 závodilo s konkurencí v rallye skupiny B. Na rozdíl od ní ovšem nemělo před zadní nápravou (výjimku tvořilo pouze Audi Quattro) nainstalovaný malý turbomotor, nýbrž velký třílitrový šestiválec. Pohon všech kol nechyběl. V MS debutovalo slibným třetím místem v RAC Rally 1985, ale pak už podobného úspěchu nedosáhlo. Béčkové supervozy byly následně zakázány po tragických událostech, kdy došlo k několika úmrtím v řadách jezdců i diváků, a to včetně dětí). Britský návrat na výsluní automobilových soutěží se tedy nekonal. Metro 6R4 však uspělo v rallyekrosu, kde získalo titul mistra Evropy.

Cadillac Allanté představoval na přelomu 80. a 90. let zajímavou alternativu k luxusnějším evropským roadsterům, hlavně těm od Mercedes-Benzu. On ale zčásti pocházel ze starého kontinentu, protože jej navrhli u Pininfariny a karoserie také v San Giorgio Canavese vznikaly. Letecky se přepravovaly do amerického Hamtramcku, kde se auta montovala. Allanté mohlo mít kromě motorů V8 4,1, 4,5 a 4,6 l fešný hardtop, ale bohužel zůstalo bez přímého nástupce.

To Dodge Charger se stal legendou, odpovědí Chrysleru na muscle cars. Nešlo však o sedan, jako je tomu od roku 2006, nýbrž o kupé. To mělo, jak už je v Americe obvyklé, přerušenou historii. Za nejklasičtější jsou považovány modely 1966-74. První generaci z let 1966-1967 bušily v útrobách vidlicové osmiválce 5,2-7,2 litru, palivová krize byla ještě v nedohlednu... Typickým znakem prvních dvou byly také zakryté světlomety. Na Veterán.auto.cz jsme se věnovali ovšem jen té úvodní, na další dojde určitě někdy v budoucnu.

Audi 100 C1 (1968–76): Sto koní z Ingolstadtu

Audi 100 první generace se vyrábělo v letech 1968–1976 s předním pohonem, samonosnou dvou a čtyřdveřovou karoserií a v podobě pohledného kupé. Značku Audi, vlastněnou od roku 1966 koncernem Volkswagen, založil v roce 1910 August Horch (1868–1951) v Zwickau a dal jí svoje jméno přeložené do latiny. V červnu 1932 se Audi spojilo s dalšími třemi německými výrobci DKW, Horch a Wanderer a vytvořilo společnost Auto Union AG se znakem...

Celý článek: Audi 100 C1 (1968–76): Sto koní z Ingolstadtu

 [600×297]

Cadillac Allanté: Letecký most Turín–Detroit

Roadsterů Cadillac Allanté bylo v letech 1987 až 1993 vyrobeno přes 21 tisíc. Pininfarinou navržené a vyrobené karoserie se letecky převážely ke kompletaci do Detroitu. Přední americký výrobce luxusních vozů Cadillac, patřící do koncernu General Motors, se několikrát v minulosti obrátil na známou italskou karosárnu Pininfarina s žádostí o design několika konceptů a ve dvou případech dokonce o výrobu kompletních karoserií pro sériovou...

Celý článek: Cadillac Allanté: Letecký most Turín–Detroit

 [600×251]

Dodge Charger 1967 a 1968: První Chryslerův „muscle car“

Brzy tomu bude padesát let, kdy Dodge představil svůj legendární model Charger, vycházející ze sedanu Coronet. S motorem Hemi 426 V8 vyhrál v roce 1966 šampionát NASCAR. V první polovině šedesátých let se Chrysler rozhodl obohatit svoje portfolio modelů o sportovní vůz střední velikosti, který by vyplnil mezeru mezi úspěšnými konkurenčními Fordy Mustang („pony car“) a Thunderbird („personal luxury“). Vývoje se ujala Chryslerova divize Dodge...

Celý článek: Dodge Charger 1967 a 1968: První Chryslerův „muscle car“

 [600×302]

MG Metro 6R4 (1983-1987: S atmosférou proti turbům

Metro 6R4 se neúspěšně pokusilo obnovit slávu britských vozů v rallye. Na rozdíl od ostatních superaut skupiny B jej nepoháněl malý přeplňovaný motor, ale atmosférický třílitr. Na začátku 80. let minulého věku si British Leyland usmyslel, že se vrátí na první příčky světových automobilových soutěží. Sen o dalším vítězství v Rallye Monte Carlo, respektive prvním od dob Mini rozhodně nebyl nereálný. Kupé Triumph TR7 s velkým, původně americkým...

Celý článek: MG Metro 6R4 (1983-1987: S atmosférou proti turbům

Psali jsme: Říjen 2015 na Veterán.auto.cz: Dvoutakty, osmiválce a klokani

 [600×350]

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
V oběhu je osmdesát procent bitcoinů. Žádné další nebudou V oběhu je osmdesát procent bitcoinů. Žádné další nebudou

Toužíte ještě vytěžit nějaké bitcoiny? Tak to si…

Středočeský výbor neschválil odstřihnutí Čapího hnízda od financování EU Středočeský výbor neschválil odstřihnutí Čapího hnízda od financování EU

Výbor regionální rady Regionálního operačního programu…

Mandátový výbor doporučuje vydat Babiše a Faltýnka ke stíhání Mandátový výbor doporučuje vydat Babiše a Faltýnka ke stíhání

Premiér Andrej Babiš a poslanec Jaroslav Faltýnek (oba…

Podnikatelé řídí z daňových rájů nejméně firem za pět let Podnikatelé řídí z daňových rájů nejméně firem za pět let

Z daňových rájů je řízeno nejméně tuzemských firem za…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Dnes 11:56

Nový kompaktní sedan z dílny Kie se chtěl inspirovat úspěšným modelem Stinger. Uvnitř však nápadně připomíná Hyundai i30.




Blesk.cz

Palác Svět v Libni chátrá: O tom, že do něj zatéká, psával už Hrabal. Jeho majitel měl přijet situaci řešit, nedorazil

Palác Svět v Libni chátrá: O tom, že do něj zatéká,…

Palác Svět na Elsnicově náměstí v Libni je dlouhé roky v žalostném stavu. Rekonstrukci sliboval majitel radnici…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Bývalý šéf Baníku Šafarčík radí ministrovi. Za 55 tisíc měsíčně

Bývalý šéf Baníku Šafarčík radí ministrovi. Za 55…

Někdejší vlastník  ostravského Baníku Petr Šafarčík opět na scéně. Měsíční odměnu 55 tisíc korun bude dostávat …

 

Reflex.cz

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…