Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Listopad 2015 na Veterán.auto.cz: Čtyři kruhy, jedno béčko a dvě ameriky

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V listopadu nechyběly na stránkách serveru Veterán.auto.cz kromě dvou různých amerických vozů také kapitoly z historie obnoveného Audi a jeden soutěžní speciál.

Audi 100 první generace navázalo na znovuvzkříšení značky, které reprezentovala série F103. Ta měla karoserii poslední DKW F102, ale v útrobách místo dvoudobého tříválce čtyřdobou sedmnáctistovku od Mercedesu, později doplněnou o další motory. Daimler-Benz ovšem prodal koncern Auto Union Volkswagenu. Stovka pokračovala v číselné řadě kódů, takže kromě označení C1 podle použité platformy nesla také interní F104. Nejpůvabnější verzí bylo kupé, kterých vzniklo jen 30,7 tisíce na rozdíl od dvou- a čtyřdveřových sedanů, těch se rozjelo do světa skoro 797 tisíc. Pod kapotou bychom našli benzinové motory 1,8 a 1,9 l, samozřejmostí byl přední pohon. Audi 100 přežilo v programu až do roku 1996, kdy se označení změnilo na A6.

MG Metro 6R4 závodilo s konkurencí v rallye skupiny B. Na rozdíl od ní ovšem nemělo před zadní nápravou (výjimku tvořilo pouze Audi Quattro) nainstalovaný malý turbomotor, nýbrž velký třílitrový šestiválec. Pohon všech kol nechyběl. V MS debutovalo slibným třetím místem v RAC Rally 1985, ale pak už podobného úspěchu nedosáhlo. Béčkové supervozy byly následně zakázány po tragických událostech, kdy došlo k několika úmrtím v řadách jezdců i diváků, a to včetně dětí). Britský návrat na výsluní automobilových soutěží se tedy nekonal. Metro 6R4 však uspělo v rallyekrosu, kde získalo titul mistra Evropy.

Cadillac Allanté představoval na přelomu 80. a 90. let zajímavou alternativu k luxusnějším evropským roadsterům, hlavně těm od Mercedes-Benzu. On ale zčásti pocházel ze starého kontinentu, protože jej navrhli u Pininfariny a karoserie také v San Giorgio Canavese vznikaly. Letecky se přepravovaly do amerického Hamtramcku, kde se auta montovala. Allanté mohlo mít kromě motorů V8 4,1, 4,5 a 4,6 l fešný hardtop, ale bohužel zůstalo bez přímého nástupce.

To Dodge Charger se stal legendou, odpovědí Chrysleru na muscle cars. Nešlo však o sedan, jako je tomu od roku 2006, nýbrž o kupé. To mělo, jak už je v Americe obvyklé, přerušenou historii. Za nejklasičtější jsou považovány modely 1966-74. První generaci z let 1966-1967 bušily v útrobách vidlicové osmiválce 5,2-7,2 litru, palivová krize byla ještě v nedohlednu... Typickým znakem prvních dvou byly také zakryté světlomety. Na Veterán.auto.cz jsme se věnovali ovšem jen té úvodní, na další dojde určitě někdy v budoucnu.

Audi 100 C1 (1968–76): Sto koní z Ingolstadtu

Audi 100 první generace se vyrábělo v letech 1968–1976 s předním pohonem, samonosnou dvou a čtyřdveřovou karoserií a v podobě pohledného kupé. Značku Audi, vlastněnou od roku 1966 koncernem Volkswagen, založil v roce 1910 August Horch (1868–1951) v Zwickau a dal jí svoje jméno přeložené do latiny. V červnu 1932 se Audi spojilo s dalšími třemi německými výrobci DKW, Horch a Wanderer a vytvořilo společnost Auto Union AG se znakem...

Celý článek: Audi 100 C1 (1968–76): Sto koní z Ingolstadtu

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

Cadillac Allanté: Letecký most Turín–Detroit

Roadsterů Cadillac Allanté bylo v letech 1987 až 1993 vyrobeno přes 21 tisíc. Pininfarinou navržené a vyrobené karoserie se letecky převážely ke kompletaci do Detroitu. Přední americký výrobce luxusních vozů Cadillac, patřící do koncernu General Motors, se několikrát v minulosti obrátil na známou italskou karosárnu Pininfarina s žádostí o design několika konceptů a ve dvou případech dokonce o výrobu kompletních karoserií pro sériovou...

Celý článek: Cadillac Allanté: Letecký most Turín–Detroit

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

Dodge Charger 1967 a 1968: První Chryslerův „muscle car“

Brzy tomu bude padesát let, kdy Dodge představil svůj legendární model Charger, vycházející ze sedanu Coronet. S motorem Hemi 426 V8 vyhrál v roce 1966 šampionát NASCAR. V první polovině šedesátých let se Chrysler rozhodl obohatit svoje portfolio modelů o sportovní vůz střední velikosti, který by vyplnil mezeru mezi úspěšnými konkurenčními Fordy Mustang („pony car“) a Thunderbird („personal luxury“). Vývoje se ujala Chryslerova divize Dodge...

Celý článek: Dodge Charger 1967 a 1968: První Chryslerův „muscle car“

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

MG Metro 6R4 (1983-1987: S atmosférou proti turbům

Metro 6R4 se neúspěšně pokusilo obnovit slávu britských vozů v rallye. Na rozdíl od ostatních superaut skupiny B jej nepoháněl malý přeplňovaný motor, ale atmosférický třílitr. Na začátku 80. let minulého věku si British Leyland usmyslel, že se vrátí na první příčky světových automobilových soutěží. Sen o dalším vítězství v Rallye Monte Carlo, respektive prvním od dob Mini rozhodně nebyl nereálný. Kupé Triumph TR7 s velkým, původně americkým...

Celý článek: MG Metro 6R4 (1983-1987: S atmosférou proti turbům

audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni audi cadillac dodge mg malevozy vyssistredni sportovni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)