Londýnské taxíky budou plug-in hybridy, výrobce do nich investuje dalších 9,6 miliardy Kč

Nový londýnský starosta Sadiq Khan chce, aby ovzduší v metropoli nad Temží bylo čistější. Majitel výrobce tradičních londýnských taxíků, čínská automobilka Zhejiang Geely Holding Group, už na jeho slova zareagovala a oznámila, že do vývoje nových, ekologičtějších taxiaut investuje dalších 400 milionů dolarů (cca 9,6 miliardy korun).
Tato částka bude užita na vývoj plug-in hybridního modelu TX5, jehož prototyp se Londýnu představil již loni. Design bude modernější interpretací dnešního TX4, který samotný odkazuje na stařičký Austin FX4. Ten jako londýnské taxi sloužil už na konci padesátých let a vyráběl se až do roku 1997.
Výrobci londýnských black cabs ani nezbývá nic jiného než investovat do nové techniky. Vedení města již dříve schválilo, že od roku 2018 budou muset být taxíky nově uvedené do provozu elektromobily nebo plug-in hybridy. V případě hybridního pohonu pak budou muset zvládnout ujet alespoň 48 kilometrů čistě na elektřinu a vypouštět maximálně 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Od roku 2018 už navíc nebude možné registrovat nový taxík se vznětovým motorem pod kapotou. I kvůli tomu musí Geely nahradit dnešní TX4, jež je poháněné 2,8litrovým vznětovým čtyřválcem od VM Motori.
Nový taxík TX5 bude do prodeje uveden na konci roku 2017, aby byl včas připraven na nová pravidla. O produkci auta se postará nově budovaná továrna společnosti London Taxi Company nedaleko Coventry, která bude mít kapacitu na produkci 36.000 aut ročně. To se zdá jako velký nadbytek, protože v ulicích Londýna dnes jezdí na 23.000 taxíků, firma ale chce expandovat i na další trhy.
Už na jaře London Taxi Company podepsala se společností London Taxi (Aust) Limited objednávku na 1.000 taxíků, která budou jezdit v Austrálii a na Novém Zélandu. Chystaný model TX5 má být pro zahraniční klienty k dispozici od roku 2018. Vedle toho se chystají i další modely, třeba lehký užitkový vůz. Výrobce chce jednat hlavně s velkoměsty, která plánují zlepšovat své ovzduší.
Nový londýnský starosta Sadiq Khan v polovině května oznámil, že chce urychlit plány na zlepšení ovzduší v Londýně. Podle jeho slov jeho předchůdce Boris Johnson pracoval v této oblasti příliš pomalu. Khan by rád rozšířil chystanou zónu s ultra nízkými emisemi o další části Londýna, více zpoplatnil vjezd do centra vozům s vysokými emisemi nebo více využíval autobusy s nízkými emisemi v silně znečištěných oblastech.













