Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

LTC TX5: Nový londýnský taxík je hybridní

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Britské taxíky nevymřou. London Taxi Company představuje nový model TX5, který svým vzhledem opět navazuje na klasický FX4.

Taxík byl oficiálně představen 20. října 2015 na setkání britského premiéra Davida Camerona s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem. Není divu, London Taxi Company nejenže sídlí mimo britskou metropoli, v Coventry, ale hlavně patří stejně jako švédské Volvo firmě Geely. Tu v současnosti vede Li Šu-fu, který na odhalení pochopitelně nemohl chybět.

Auto vzniklo na zcela nové platformě a jde o plug-in hybrid. Vývoj je logický obzvláště tehdy, když radnice velkých měst vytlačují vozidla s konvenčními spalovacími motory ze svých center. Co na tom, že ani čisté elektromobily nejsou „zero emission“, jak se nám vlády snaží tvrdit. Od roku 2018 totiž budou mít všechny taxíky v britské metropoli elektromotory.

Geely do revitalizace celé společnosti investuje čtvrt miliardy liber (9,2 miliardy korun), padesát milionů (1,8 miliardy) spolyká stavba nové továrny. Ta má vyrábět až 36 tisíc aut ročně. Zdá se vám to možná málo, ale produkce určitě postačí, protože Londýn v současné době žádá necelou desetinu, 3,5 tisíce vozů každý rok. Na platformě s hliníkovým rámem a kompozitovými panely má ovšem vznikat až sedm různých modelů s elektrickým pohonem.

LTC zatím detaily o novince nesdělila, vozidla umějí jet i čistě na elektřinu, ale v přídi se skrývá benzinový čtyřválec. Doby, kdy FX4 ještě z karosárny Carbodies poháněly naftové motory od BMC/BL a Nissanu, jsou dávno pryč, diesel měl v útrobách ale i TX4. Interiér představuje klasiku: místo pro zavazadla klientů je vedle řidiče, ti sedí proti sobě a dovnitř se jich vejde i šest místo dosavadních pěti. Problém nepředstavuje ani přeprava osob na vozíku. Poloměr otáčení je rozumný, auto musí být v městském provozu mrštné.

„Je o něco vyšší a delší než předchůdci“, řekl Peter Horbury, současný šéfdesignér Geely, který projektu velel. „Není ale širší, taxikáři nám řekli, že tohle je pro ně nejdůležitější.“ Tvary vznikaly ve studiu v katalánské Barceloně a měl je na starosti tým vedený Davidem Anconou. Je na první pohled jasné, že se nechal inspirovat legendárním FX4, který původně nesl znak Austinu. Debutoval v roce 1958 a poslední vozy vyjely o 39 let později, celkem jich vzniklo přes 75 tisíc. Pro novinku byl nakonec vybrán jeden ze dvou návrhů.

LTC nechce svoje taxíky nabídnout jen Londýnu. Na trh se dostanou v roce 2017 a počítá se i s exportem, proto ty výše vzpomínané optimistické výrobní kapacity.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
23. 10. 2015 08:35
Re: TX5
Doufám, že máš i řidičák céčko, časem ho určitě využiješ.
Avatar - Ada je zase tady
22. 10. 2015 23:50
Re: TX5
No, shodneme se, že největším nedostatkem je absence pořádného motoru pod kapotou!
Avatar - Ada je zase tady
22. 10. 2015 23:48
Re: takže také končí se smrdutými diesely
To ozubené kolečko (pignon) ti chybí, nebo přebývá, Frantíku? >:D
Avatar - Hammunasakra
22. 10. 2015 14:22
Re: takže také končí se smrdutými diesely
Metro sme měli o 111 let pozdějš snad tohle stihnem dřív ;-)
Avatar - Barry Lyndon
22. 10. 2015 12:39
Re: TX5
a moc mi k tomu nesedí ani ta střecha ala Fabia druhé generace - když už chtěli A sloupky a střechu tohoto typu, tak se měli inspirovat spíš u Mini než Fabie (u Mini je mnohem oblejší)