Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí
Lotus Elise se poměrně nenápadně zařadil mezi skutečně dlouhověké modely. Poprvé jsme se s ním setkali při jeho světové premiéře ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1995. Toto provedení je nejen ve Velké Británii označováno jako Series 1.
V říjnu roku 2001 byla spuštěna výroba tzv. Series 2, což je důkladně přepracované původní provedení, které vzniklo především díky změnám v požadavcích na bezpečnost nových vozů a pod nově tvarovanou karoserií stále ukrývá voštinový lepený hliníkový rám.
Začátkem roku 2010 byla představena podoba Elise pro modelový rok 2011, která přinesla prozatím nejzásadnější změny v designu předních partií a přiblížila nejmenší současný Lotus většímu kupé Evora.
Pařížský autosalon na podzim roku 2010 byl místem premiéry ambiciózního plánu na kompletní proměnu palety modelů značky Lotus, jejíž součástí byl i koncept budoucí generace Elise, jíž jsme se měli v sériové podobě dočkat v roce 2015, ale vše nakonec dopadlo jinak.
Lotus Elise ve své současné podobě nakonec zůstane v nabídce značky s největší pravděpodobností až do konce tohoto desetiletí a podle informací Automotive News z léta loňského roku se nové generace dočkáme v roce 2020, kdy se tento model vrátí i na severoamerický trh, který kvůli zdejším požadavkům na bezpečnost opustil v roce 2011.
Jean-Marc Gales, který se k 1. květnu roku 2014 stal novým generálním ředitelem automobilky Lotus, se nyní v rozhovoru pro Autocar rozpovídal o nové generaci Elise.
Ta nemá jít cestou, kterou naznačil koncept z roku 2010, jenž měl být výkonnějším a zároveň větším a těžším nástupcem současného modelu, ale naopak se vydat stejným směrem jako původní Elise z roku 1996 a jeho přímí nástupci.
Hlavním cílem je tedy dosažení co nejnižší hmotnosti. Ta se sice především díky dnešním požadavkům na bezpečnost ani nepřiblíží k hodnotě 725 kg, jíž se pyšnila první generace z druhé poloviny devadesátých let, ale jak naznačuje aktuální Elise Cup 250 se svými 931 kg nebo Elise Sport s 866 kg, má být reálné dostat se těsně pod 900 kg pohotovostní hmotnosti.
Základem novinky bude přitom i nadále voštinový lepený hliníkový rám, který je výrazně levnější než odpovídající konstrukce z kompozitních materiálů.
Spolu s nízkou hmotností má nová generace zůstat věrná i celkové délce současného Elise a nepřekročit jeho 3785 mm. Bohužel v případě celkové šířky má díky bezpečnostní výbavě, jejíž součástí budou i tzv. chytré airbagy a zvýšená ochrana proti bočnímu nárazu včetně airbagů, dojít k výraznému nárůstu.
Jean-Marc Gales vedle hmotnosti a rozměrů zmínil i řízení, i když zde nijak nespecifikoval, jestli nový Elise dostane elektrický posilovač řízení, uvedl, že má být věrný DNA své značky a nabídnout stejně přímé a komunikativní spojení předních kol s řidičem jako aktuální modely.
V případě pohonných jednotek pro novou generaci Elise se nemá nic měnit na spolupráci s Toyotu, jejíž motory splňují potřebné emisní normy a vynikají svou spolehlivostí. Rozpětí výkonů se očekává podobně jako u současné generace od 100 do 181 kW (136 až 246 k). Nejen s ohledem na vstup na severoamerický trh budou vedle manuálních převodovek v nabídce i automatické z produkce Toyoty.