Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Esprit: Showcar v barvách JPS na prodej

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Lotus je historicky spjat s barvami cigaretové značky John Player Special. Kromě monopostů v ní jezdily i sériové vozy.

Produkční verze Lotusu Esprit se představila v Paříži 1975, vývoj od prvního Giugiarova prototypu trval tři roky. Lotus jej původně chtěl pojmenovat Kiwi, ale takové označení se ke sporťáku snad ani nehodí. Nakonec zůstal u tradice s počátečním písmenem E. Před zadní nápravou se zpočátku ukrýval atmosférický čtyřválec DOHC 1,97 l typu 907, produkce byla zahájena v červnu 1976.

Tehdy tým formule 1 oblékal své vozy do černozlatých barev cigaretové značky John Player Special, která nahradila předchozí Gold Leaf. Esprit ctil filozofii Colina Chapmana, byl stále poměrně lehký, nevážil sice půl tuny jako jeho dávní předchůdci, ale i dvojnásobná hmotnost kolem tuny zaručovala mrštnost, špičkové jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

Sezóna 1978 v nejvyšší kategorii automobilového sportu byla pro Lotus úspěšná. I když tým ztratil Švéda Ronnieho Petersona, který těžce havaroval po chybě startéra při GP Itálie v Monze a později v nemocnici zemřel, Mario Andretti pro něj získal titul za volantem monopostu typu 79. Vavříny zúročila automobilka vozy druhé série v provedení Commemorative Edition, právě v kombinaci, která odpovídala závodním jednomístným speciálům. Včetně dvoumístného interiéru!

Dva exempláře byly určeny k propagačním účelům a výstavám na autosalonech Ten, který nabídne 30. července dražební síň Silverstone Auctions přímo na slavném okruhu, je právě druhým z nich. Jinak 34. v pořadí z oné série a nese výrobní číslo 78100495G. Motoristické magazíny jej v době debutu dokonce testovaly a vždy o něm psaly jako o 002, toto přidělování měl ale na starosti obchodní tým.

Jako první jej vlastnila Station Garage v Taplow, později vystřídal několik dalších majitelů. Pyšní se samolepkou Paul Matty Sports Cars, firmy jednoho z největších odborníků na lotusy, který jej servisoval. Poslední vlastník vzácnost s registrační značkou YTF 238T koupil před čtyřmi lety, ale vzhledem k tomu, že se věnuje hlavně restaurování klasických porsche, nezbýval mu čas ani na projížďku. Proto se rozhodl krasavce poslat dál. Aukční společnost stanovila rozmezí na 30-40 tisíc liber, tedy od 971 tisíc do 1,29 milionu českých korun.

K autu vyrobenému na začátku října 1978 je veškerá dostupná dokumentace včetně faktur a dokonce korespondence se samotným Lotusem ohledně autenticity. Nechybí ani brožura modelu Esprit a program britské Grand Prix stejného ročníku. Je sice o něco starší než vůz, konala se 16. července v Brands Hatch, ale měla stejná loga hlavního sponzora.

V roce 1980 se představila limitovaná série v barvách petrolejářů Essex, kteří nakrátko JPS nahradili. Ta měla objem zvětšený na 2,18 l a přeplňování turbodmychadlem. Tvary pozdějších exemplářů upravovali Peter Stevens a Julian Thomson. Esprit, nakonec s velkými motory V8, vydržel ve výrobě až do února roku 2004, tedy takřka 28 let.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)