Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus zvažuje možnosti použití titanu ve svých automobilech

Michal Fokt
Diskuze (9)
Dneska je sice v kurzu hliník, britská automobilka Lotus ale zaměřuje svou pozornost i na lehký a pevný titan.

Pokud dnes chcete odlehčit auto, sáhnete buď po hliníku, karbonu, popřípadě CFRP nebo se zkoumají různé sendvičové konstrukce, překvapivě však stranou zájmu zůstává další zajímavý kov - titan. Není divu, jedná se (zatím) o dost drahý materiál, nicméně přístup automobilek k němu by se mohl změnit.

Možnosti jeho využití pro pomocné rámy teď zkoumá Lotus u svého už tak lehkého sporťáku Exige S. Obdobný díl je totiž o 36 % lehčí, než ocelový a současně o 20 % tužší, konkrétně jeho váha klesla z 50 kg na 32 kg.

Lotus svůj titanový pomocný rám představil na londýnském kongresu Niche Vehicle Symposium a co nevidět vyrazí na silnice prototyp, určený k jeho otestování. Následně bude rozhodnuto, jestli cena odpovídá získaným výhodám a tento materiál se dostane do sériové výroby. Už teď je ovšem jisté, že pokud k tomu dojde, bude titan vyhrazen top verzím britské sportovní značky.

Michal Fokt
Diskuze (9)
25. 3. 2014 11:32
Re: Jojo
Ja hovorim z vlastnej skusenosti. Minimalne pre pat-sest motorov v "beznych" autach som tieto diely osobne navrhoval. Titan uz davno nie je vysadou len pretekarskych aut. Mohol by som aj spravit zoznam aut ktore taketo diely maju, ale to by som sa musel pohrabat v archivoch a neviem ci by sa sefovi pacilo keby som cosi take vynasal...
Avatar - Barrichello
24. 3. 2014 15:03
Re: Jojo
zas tak moc běžné to není, mimo závodní speciály co jsem si tak četl.
24. 3. 2014 15:00
Re: Jojo
Tak ono pokial titanova ojnica stoji ~1000€ a ocelova 150, len blazon by to pchal do velkoseriovej vyroby. Ale v cene super-sportovych aut sa to strati, a tam sa take materialy bezne pouzivaju...
24. 3. 2014 14:59
Tuzsi?
"...Obdobný díl je totiž o 36 % lehčí, než ocelový a současně o 20 % tužší, konkrétně jeho váha klesla z 50 kg na 32 kg..."

O tej tuhosti opravne pochybujem. Titanove zliatiny maju modul pruznosti sotva polovicu z toho, co priemerna ocel (~105GPa). Geometricky rovnaky diel z titanu teda bude ovela pruznejsi (co nemusi byt vzdy na skodu!).

Navyse nestaci len vymenit ocel za titan. Problem je v medzi klzu: napriklad casto pouzivana kvalitna titanova zliatina Ti6Al4V ju ma okolo 880-900MPa, co je podstatne menej ako vysokopevne ocele, kde sa da dostat cez 1500MPa, az niekam k 2000. Takze to nejde len tak vymenit material, ale geometriu ponechat...
Avatar - Barrichello
24. 3. 2014 14:37
Re: Titanium
Já vždycky slintám u Espritu z konce 80 a z 90. let. Speciálně Esprit V8, ten vždy oblejzám půl hodiny když ho někde vidím naživo.