Lotus upřesnil parametry svého SUV. Přes 900 koní nestojí ani 4 miliony!
Britská automobilka Lotus se letos pochlubila svým prvním SUV, které je navíc elektrické. Nyní upřesňuje jeho technické parametry a ceny.
Lotus vstupuje do nové éry, kterou symbolizuje příchod elektrického sportovního SUV Eletre. Podle automobilky zálohu na vůz složily už tisíce zákazníků a dodávky vyrobených exemplářů mají odstartovat v první polovině příštího roku. Byl tedy nejvyšší čas, aby Lotus upřesnil technické informace a ceny modelu Eletre.
Své elektrické SUV bude Lotus nabízet ve třech provedeních: Eletre, Eletre S a Eletre R. Všechny tři verze budou sdílet baterii o kapacitě 112 kWh a k dispozici budou dvě verze pohonného ústrojí. Eletre a Eletre S poskytnou jeden převod, maximální výkon 450 kW (612 k), točivý moment 710 Nm a dojezd na jedno nabití až 600 kilometrů.

Vrcholem nabídky je Eletre R, které produkuje 675 kW (918 k) a 985 Nm, má dvě rychlosti a na jedno nabití ujede až 490 kilometrů. Slabší provedení zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4,50 sekundy, silnější pak za 2,95 s. Vzhledem ke shodné velikosti baterie se budou všechna provedení vozu nabíjet stejně dlouho. Za použití rychlonabíjecí stanice (Lotus neuvádí maximální nabíjecí výkon) se z 10 na 80 % baterie dostanete za 20 minut. Kompletní zveřejněná technická data přikládáme v tabulce.
Lotus Eletre - technická data | |||
Provedení | Eletre | Eletre S | Eletre R |
Kapacita baterie [kWh] | 112 | 112 | 112 |
Největší výkon [kW (k)] | 450 (612) | 450 (612) | 675 (918) |
Točivý moment [Nm] | 710 | 710 | 985 |
Max. rychlost [km/h] | 258 | 258 | 265 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,50 | 4,50 | 2,95 |
Zrychlení 80-120 km/h [s] | < 2,2 | < 2,2 | < 1,9 |
Rychlonabíjení z 10 na 80 % [min] | 20 | 20 | 20 |
Maximální dojezd dle WLTP [km] | 600 | 600 | 490 |
Ještě by se slušelo zmínit rozměry vozu, pro něž jsme pro přehlednost vytvořili vlastní tabulku.
Lotus Eletre - rozměry | |
Délka [mm] | 5.103 |
Šířka - se zpětnými kamerami [mm] | 2.135 |
Šířka - se zpětnými zrcátky [mm] | 2.231 |
Výška s 20" koly [mm] | 1.630 |
Výška s 22/23" koly [mm] | 1.636 |
Rozvor [mm] | 3.019 |
Světlá výška s 20" koly [mm] | 187 |
Světlá výška s 22/23" koly [mm] | 194 |
Zavazadlový prostor - čtyřmístná verze [l] | 611 |
Zavazadlový prostor - pětimístná verze [l] | 688 |
Zavazadlový prostor se složenými sedadly [l] | 1.532 |
Sportovně užitkové Eletre dostalo dva procesory Qualcomm SA8155P a operační systém nazvaný Lotus Hyper OS. Jeho základem je technologie Unreal Engine známá z herního světa a automobilka slibuje novou generaci 3D grafiky. Špičkové však nemají být jen vizuální efekty, ale také interaktivní odezva a nechybí ani tenká OLED dotyková obrazovka s miliardou barev. Přislíbené jsou rovněž doživotní aktualizace systému vzduchem (OTA updates). Na integrované navigaci Lotus spolupracoval se společností HERE Technologies, zatímco za akustickým zážitkem uvnitř vozu stojí technologie Dolby Atmos a reproduktory KEF.
Základní cena pro Evropu byla stanovena na 95.990 eur (2,36 miliony korun), za něž dostanete provedení Eletre s aktivním vzduchovým odpružením, vektorováním točivého momentu, LED světlomety s funkcí matrix a 22palcová kovaná kola (20palcová na přání zdarma). Uvnitř vozu jsou přední sedadla elektricky stavitelná ve 12 směrech, čtyřzónová klimatizace, bezdrátové nabíjení telefonu, 15,1palcová dotyková obrazovka infotainmentu, 1.380W audiosystém KEF s 15 reproduktory a další prvky. Standardem je pětimístné uspořádání interiéru, čtyřmístné je za příplatek. I základní provedení bude do určité míry schopné autonomní jízdy, a to i díky technologii LIDAR.
Prostřední verze Eletre S dostala cenovku 120.990 eur (2,97 milionu korun) a přidává aktivní spojler na zádi, nastavitelné ambientní osvětlení, podsvícené prahové lišty, elektrické dovírání dveří, samostmavitelná vnější zpětná zrcátka a systém kontrolující kvalitu vzduchu. Audiosystém KEF je rozšířený o 8 reproduktorů a jeho výkon je zde už 2.160 W.
Vrcholná verze Eletre R stojí 150.990 eur (3,71 miliony korun) a kromě vyššího výkonu přidává jízdní režim Track Mode, do nějž automobilka zapracovala všechny své zkušenosti s testováním vozu na Nürburgringu. Lotus aktuálně dokonce pracuje na řešení, které by majitelům umožnilo Nürburgringem projet v plně autonomním režimu, aby si plně vychutnali schopnosti vozu. Kromě toho má Eletre R upravený podvozek a funkci launch control v Track Mode, kdy má řidič okamžitě k dispozici plný výkon vozu. Ve výbavě jsou dále zahrnuty Lotus Dynamic Handling Pack, Carbon Fibre Pack, leskle černá kola, sportovní pedály z nerezové oceli, černá loga a sportovní pneumatiky.
Na přání pro všechna tři provedení vozu samozřejmě bude celá řada příplatkových prvků a individualizačních možností. Na domácím britském trhu Lotus na Eletre nabídne pětiletou záruku omezenou nájezdem téměř 161 tisíc kilometrů. Výše uvedené ceny v eurech byly automobilkou stanoveny pro náš sousední německý trh, v jiných zemích se mohou mírně lišit. Další trhy jako Severní Amerika, Střední Východ nebo asijsko-pacifický region se novinky brzy dočkají také, konkrétně od roku 2024.