Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malé vozy z kolínské TPCA brázdí Evropu již pět let

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Před pěti lety sjel za zvuků fanfár z výrobní linky nové automobilky Toyota-Peugeot-Citroën Automobile (TPCA) první vůz určený pro zákazníky.

Japonsko-francouzský koncern, který v obci Ovčáry u Kolína zahájil sériovou výrobu 28. února 2005, byl do té doby v České republice největší investicí. Během uplynulých pěti let stihl podnik vyrobit více než milion automobilů, pokračující nárůst výroby prozatím nezastavila ani hospodářská krize. Ba naopak, vypadá to, že malé vozy z Kolína jsou v Evropě stále populárnější.

Při otevření postavilo vedení před kolínskou automobilku ambiciózní úkol: stát se nejlepším závodem na výrobu malých aut v Evropě. A zdá se, že manažeři, držící se známého hesla "dnes kvalita, zítra úspěch", to myslí vážně. Loni i přes hospodářskou krizi TPCA vyrobila více než 330.000 automobilů, což bylo meziročně o zhruba dvě procenta více. Automobilka očekává nárůst výroby i letos.

V produkci TPCA, ze které jde 99 procent na export, jsou stejným dílem zastoupeny všechny tři značky - automobilka nabízí modely Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Každých 56 sekund výroby je dokončeno jedno malé auto, ale ani jeden z vyráběných modelů nepatří mezi deset nejprodávanějších vozů v ČR. Zájem v zahraničí je naopak velký. Automobilový průmysl se sice v posledním období potýkal vlivem ekonomické krize s propadem poptávky, nejmenších aut se to ale netýkalo. Jejich obliba se zvětšovala, a tak také produkce malých vozů TPCA v minulém roce rostla.

Toyota a PSA Peugeot Citroën začaly spolupráci na výrobě malých automobilů zvažovat už v roce 2000. O dva roky později byl v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry položen základní kámen budoucí japonsko-francouzské automobilky a v prosinci 2004 zde zahájily zkušební provoz. Tři roky a devět měsíců od zahájení výroby sjel z výrobní linky červený pětidveřový Citroën C1 s pořadovým číslem jeden milion.

TPCA patří v Česku k největším dokončeným zahraničním investicím. S objem přes 20 miliard korun jí náleží druhá příčka za automobilkou Hyundai v Nošovicích. Část peněz firma investovala i do zařízení dodavatelů, přičemž 80 procent dílů pochází od českých firem.

Zahájení provozu automobilky přispělo podle tehdejší vlády k růstu české ekonomiky a kromě nových pracovních míst byly velkým přínosem nové technologie a know-how firmy. Kolínští radní ale zpočátku tak nadšeni nebyli. Stěžovali si zejména na miliardový dluh, který městu v souvislosti s továrnou vznikl. Zatěžkávací zkouškou prošla také doprava v okolí automobilky. Firma si navíc jako své sídlo zaregistrovala obec Ovčáry, v jejímž katastru z větší části leží. To Kolín zklamalo, jelikož tím město přišlo o daně, které tak směřují do Ovčár.

TPCA se místním snaží svou přítomnost kompenzovat. Ve spolupráci s nadací Partnerství organizuje například grantový program Partnerství pro Kolínsko, prostřednictvím kterého podporuje rozvoj regionu. Na jednotlivé projekty programu ročně dává čtyři miliony korun. Peníze tak jdou například na výstavbu dětských hřišť, cyklostezek, na podporu vzdělávání či kultury v regionu.

Na počátku loňského roku v továrně vyvolaly rozruch výroky francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, který naznačil, že by se v době krize měli francouzští výrobci aut stáhnout zpět do Francie. Od slov k činům ale Sarkozyho výzva nevedla.

Současné modely plánuje automobilka v Česku vyrábět do roku 2012. Toyota a PSA Peugeot Citroën prý hodlají v Kolíně spolupracovat i po tomto datu. Podrobnosti o případném novém voze zatím tají, podle bývalého prezidenta TPCA Jasuhira Takahašiho by ale určitě měl být "kvalitní, relativně levný a šetrný k životnímu prostředí".

V Kolíně loni vyrobili 332.489 aut

Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) loni vyrobila 332.489 vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. V meziročním srovnání to byl nárůst o 2,5 procenta. Další výrazné rozšíření výroby firma neplánuje. Vyžádalo by si to stavbu nových hal. Rezervy pro mírné zvýšení kapacity ale podnik hledá neustále, řekl ČTK viceprezident Jiří Černý.

Předloni vzrostla produkce vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 o pět procent. Tržby dosáhly 49 miliard Kč a byly v meziročním srovnání o čtyři procenta nižší. Důvodem jejich poklesu byla především silná koruna. Loňské hospodářské výsledky firma zveřejní v březnu.

Za uplynulých pět let TPCA vyrobila více než 1,4 milionu vozů. Z nich se v Česku prodalo přes 5500 aut. Naprostá většina tak jde na export.

"Byly zde velké události, jako náběh výroby, přechod na dvě a později na tři směny. Měli jsme problémy s náborem zaměstnanců," připomněl Černý pět let výroby aut v Kolíně.

Firma už vyřešila i vysokou fluktuaci. "Jsme přesvědčeni, že velmi důležitou roli hraje i stabilita firmy, její výsledky a projekty na podporu lokalizace zaměstnanců," dodal Černý. TPCA zavedla mimo jiné benefitový systém Z-konto i řadu vzdělávacích programů pro zaměstnance. Průměrná mzda v podniku je 30.800 korun, na dělnických pozicích je 26.800 korun.

V současnosti TPCA zaměstnává zhruba 3600 lidí. Na mzdách v uplynulých pěti letech vyplatila přes pět miliard korun. Do státního rozpočtu odvedla na pojištění za zaměstnance a na daních a poplatcích téměř dvě miliardy korun.

"Bylo to historicky dobré rozhodnutí, kdy město se státem vytvořily podmínky pro příchod takového investora," řekl ČTK kolínský starosta Jiří Buřič. Do Kolína s TPCA přišly podle něj nejen pracovní příležitosti, ale vytvořily se také podmínky pro rozvoj obchodu a služeb. Mezi negativními dopady pak starosta zmínil vysoké dopravní zatížení města a nárůst kriminality.

Kvůli vybudování průmyslové zóny a bytů pro automobilku se ale Kolín zadlužil více než miliardou korun. Splátky úvěrů zatěžují městský rozpočet zejména v nynější ekonomické krizi. I když má město v průmyslové zóně ještě volné pozemky, v současnosti jsou podle starosty obtížně prodejné. A kvůli regulovanému nájmu v městských bytech zase chybějí peníze na údržbu bytového fondu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)