reklama


Martin Vaculík: O rozvodových řetězech a internetových diskuzích

Martin Vaculík: O rozvodových řetězech a internetových diskuzích

 

Článek o rozvodových řetězech od technického poradce Světa motorů vzbudil četné diskuse. Na některé podněty se autor rozhodl zareagovat.

Článkem Rozvodová kauza: Nastává soumrak řetězů? prý obhajujeme problém Volkswagenu s rozvodovými řetězy. Jiných výrobců se netýká. Jsme přeci Svět motorů, který je hlásnou troubou Škody Auto a Volkswagenu.

To je snad vtip

Ponechám stranou absurditu tohoto tvrzení. Sám jsem pro Svět motorů za dobu, co mu externě dělám technického poradce, psal tři srovnávací testy škodovek s jinými vozy. A dvakrát z toho škodovka prohrála. Nikdy mi nikdo nezměnil v žádném článku ani čárku. Ale samozřejmě úměrně stavu celé společnosti je velice lákavé věřit teoriím o podplacených redaktorech. Podle sebe soudím tebe…

Klidně si žijte ve svých paranoidních představách, ale opravdu by bylo v zájmu koncernu VW říkat, že ne, neudělali jsme chybu, jen jsme použili principiálně zcela špatné řešení? Problémy koncernu VW neschvaluji, ale na jejich podání účastníky zdejšího fóra sedí jeden starý vtip.

„Ó bože, soused má tak hezké prase.“

„No a chtěl bys taky takové?“

„To ne, co já bych dělal s prasetem. Já bych si jen moc přál, aby mu chcíplo.“

Můžeme s tím třeba nesouhlasit, ale produkty koncernu Volkswagen si vydobyly image jakostního zboží. Samozřejmě, že úspěšní lidé, kteří si mohou jakostní zboží dovolit, bývají leckdy k okolí přehlíživí, řekněme i arogantní. Ale ve večerní realitě internetových fór platí něco úplně jiného: Oni se věnují přítelkyním, méně úspěšní vypisují v dětském pokojíku jedovaté slinty.

THP sem nemotejte

Problémy s řetězy má celá řada motorů. PSA 1.6 THP jsem nezmiňoval proto, že v jejich případě považuji problémy s řetězem za následek extrémní tvory karbonu. Ten nejen působí jako abrazivo, ale ve spalovacích prostorech zvětšuje povrch pro přestup tepla, rozpálí se a způsobuje samozápaly. No a motor namáhaný detonačním spalováním (hezky česky klepáním) obvykle z nějaké příčiny selže. Když se vylágruje, neznamená to, že by jeho ojniční ložiska byla řešena špatně. Z extrémní tvorby karbonu v THP byla viněna hlava válců a průnik oleje skrz vodítka ventilů.

Nicméně změna hlavy nepomohla, za celou věc zřejmě může spíš extrémní přepad – tedy netěsnost pístů ve válcích a proud výfukových plynů strhávající s sebou mlhu z dnešních eko-řídkých olejů odvětráním klikové skříně zpět do sání. A to jsou snad u PSA pitomí, že vyrobí motor, který je od výroby vyběhaný? Nikoliv.

Jen potřebují vykázat nízké emise CO2 (jiné vyjádření spotřeby paliva), skrz které se Evropská unie naučila automobilky pranýřovat. No a při malých zátěžích, jimž je motor v normovaném zkušebním cyklu vystaven, mají výrazný vliv mimo jiné vnitřní tření v motoru. Takže konstruktér je tlačen k volbě pístních kroužků, které se po vložkách nebudou šoupat (odborníci prominou to slovo) velkou silou. Pokud musí být motor levný a na kosmické super technologie honování a inovativní pístní kroužky jaksi nezbyde, výsledkem je průšvih.

Co mají společného bič, řetěz a tryskáč?

Podobně je u rozvodových řetězů nebohý konstruktér tlačen k tomu, aby byly co nejlehčí, s nejmenšími setrvačnými hmotami a nejmenším třením. Právě v tom spíš, než v sic všudypřítomném zhoubném snižování výrobních nákladů, bych viděl pravý důvod jalovosti napínáků, které na řetěz netlačí dostatečně. A zde důležitá maličkost: Z prvních vyrobených motorů se musí uspokojit všechny legislativní povinnosti včetně homologačních měření spotřeby a emisí. Pro sériovou produkci je stanoven rozptyl, tedy mohou být naměřeny vyšší hodnoty spotřeby, aniž by výrobce musel měnit ta zázračná čísla v technických průkazech a prospektech. Proto teprve po čase může zavést do výroby a opravných sad napínáky, které řetězu nechávají méně volnosti.

Jestli se teď v duchu ptáte sami sebe, co to zas ten neschopný úplatný pisálek pindá (ano, taková rétorika se zde rozmohla), vždyť větší tlak na řetěz přeci naopak znamená jeho rychlejší vytahání, zadržte. I špatný ocelový řetěz je příliš odolný na to, aby se vytahal statickým tlakem. Příčina je právě v dynamických změnách v otáčkách motoru popsaných v předchozím článku – tedy v přirozené acyklicitě chodu následkem vysokých tlaků a lehké mechaniky, i nepravidelných rázů při připojování agregátů, jejichž odpory rostou, zatímco setrvačné hmoty motorů klesají. No a pokud je na řetězu k dispozici volná nenapnutá délka, dojde k efektu prásknutí biče. Můj velký rádce František Lasovský, jeden z nejlepších mechaniků, jaké znám, tomu říká tětivová rychlost.

Mimochodem: Věděli jste, že efekt prásknutí biče je dán sonickým třeskem? Tedy že jeho špička překoná rychlost zvuku? Nepoškodí se proto, že je pružná. Kdežto řetěz není, takže fyzikálně vzato je vystaven nekonečně velkému zrychlení, nekonečně velké síle, která je vždy utlumena jen jeho částečným povolením. „A jakpak že ocel není pružná, pisálku. Co třeba struny na kytaře, he?“ Ano, ale ty jsou namáhané na tah, kdežto čepy spojující články řetězu jsou namáhané na střih a otlačení. A tam žádná pružnost není. Při každém rázu se jen o trochu otlačí, tím vznikne vůle a pak už opotřebení pokračuje rychle.

Ani GTI by neměl psát, že…

K sepsání původního článku mě spíš než Volkswagen inspiroval Ford. Jeno nový tříválcový EcoBoost nemá řetěz, ale řemen vyztužený ocelovými vlákny (namáhanými na tah, takže pružnými). A pro starý dobrý diesel 1.8 TDCi „Lynx“ Ford dokonce zavedl do výroby změnu, která řetěz mezi čerpadlem a klikovou hřídelí nahrazuje řemenem (mezi čerpadlem a vačkou tam byl vždy).

Někdo se ptal na spolehlivost motorů 1.8 TSI (EA 888). Ano, i v jejich případě se závady vyskytly, ale zde skutečně platí, že procento není nadprůměrné. Vidím za tím jednak vyvažovací hřídele na tomto motoru, které přidávají setrvačnou hmotu a běh je „kulatější“, jednak fakt, že vzhledem k velikosti motoru zde není specifický točivý moment (a nemyslím tím úplně novou třetí generaci v podélné verzi pro větší audiny) tak vysoký. Psát však, že u motorů z řady EA 111 je výskyt závad pod evropským průměrem, to je už dnes drzost i od zapáleného diskutéra. Kdyby náhodou VW uvolnil veřejnosti nějaká cinklá data o skutečném počtu reklamací, tak je zase neuvolní konkurence. Připomíná mi to Shell, který kdysi tvrdil, že náš test na jejich paliva není v pořádku, protože jsme pominuli, že lépe než ostatní čistí vstřikovače. Taky věděli, že to se nedá změřit ani jinak ověřit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu

Stát chystá nový fond pro lesnické a dřevozpracující…

Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

 
 

Přidat názorDiskuse: Martin Vaculík: O rozvodových řetězech a…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Včera

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního zákona, prezident chce referendum

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního…

Rumunský prezident Klaus Iohannis chce vypsat referendum, ve kterém by se občané mohli vyjádřit ke…

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák: Záhadně tam uhořel David (†17)

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák:…

Je to nejbližší zalesněné místo od Míšina bydliště. Možná právě proto se Střížovický vrch na okraji Ústí nad…

 

iSport.cz

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to nejlepší, věří si

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to…

Pískat zápas NHL dokázali v historii jen tři rozhodčí z Evropy, ten další může být Čech. Čárový sudí Libor…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama