Martin Vaculík: O rozvodových řetězech a internetových diskuzích

Martin Vaculík: O rozvodových řetězech a internetových diskuzích

 

Článek o rozvodových řetězech od technického poradce Světa motorů vzbudil četné diskuse. Na některé podněty se autor rozhodl zareagovat.

Článkem Rozvodová kauza: Nastává soumrak řetězů? prý obhajujeme problém Volkswagenu s rozvodovými řetězy. Jiných výrobců se netýká. Jsme přeci Svět motorů, který je hlásnou troubou Škody Auto a Volkswagenu.

To je snad vtip

Ponechám stranou absurditu tohoto tvrzení. Sám jsem pro Svět motorů za dobu, co mu externě dělám technického poradce, psal tři srovnávací testy škodovek s jinými vozy. A dvakrát z toho škodovka prohrála. Nikdy mi nikdo nezměnil v žádném článku ani čárku. Ale samozřejmě úměrně stavu celé společnosti je velice lákavé věřit teoriím o podplacených redaktorech. Podle sebe soudím tebe…

Klidně si žijte ve svých paranoidních představách, ale opravdu by bylo v zájmu koncernu VW říkat, že ne, neudělali jsme chybu, jen jsme použili principiálně zcela špatné řešení? Problémy koncernu VW neschvaluji, ale na jejich podání účastníky zdejšího fóra sedí jeden starý vtip.

„Ó bože, soused má tak hezké prase.“

„No a chtěl bys taky takové?“

„To ne, co já bych dělal s prasetem. Já bych si jen moc přál, aby mu chcíplo.“

Můžeme s tím třeba nesouhlasit, ale produkty koncernu Volkswagen si vydobyly image jakostního zboží. Samozřejmě, že úspěšní lidé, kteří si mohou jakostní zboží dovolit, bývají leckdy k okolí přehlíživí, řekněme i arogantní. Ale ve večerní realitě internetových fór platí něco úplně jiného: Oni se věnují přítelkyním, méně úspěšní vypisují v dětském pokojíku jedovaté slinty.

THP sem nemotejte

Problémy s řetězy má celá řada motorů. PSA 1.6 THP jsem nezmiňoval proto, že v jejich případě považuji problémy s řetězem za následek extrémní tvory karbonu. Ten nejen působí jako abrazivo, ale ve spalovacích prostorech zvětšuje povrch pro přestup tepla, rozpálí se a způsobuje samozápaly. No a motor namáhaný detonačním spalováním (hezky česky klepáním) obvykle z nějaké příčiny selže. Když se vylágruje, neznamená to, že by jeho ojniční ložiska byla řešena špatně. Z extrémní tvorby karbonu v THP byla viněna hlava válců a průnik oleje skrz vodítka ventilů.

Nicméně změna hlavy nepomohla, za celou věc zřejmě může spíš extrémní přepad – tedy netěsnost pístů ve válcích a proud výfukových plynů strhávající s sebou mlhu z dnešních eko-řídkých olejů odvětráním klikové skříně zpět do sání. A to jsou snad u PSA pitomí, že vyrobí motor, který je od výroby vyběhaný? Nikoliv.

Jen potřebují vykázat nízké emise CO2 (jiné vyjádření spotřeby paliva), skrz které se Evropská unie naučila automobilky pranýřovat. No a při malých zátěžích, jimž je motor v normovaném zkušebním cyklu vystaven, mají výrazný vliv mimo jiné vnitřní tření v motoru. Takže konstruktér je tlačen k volbě pístních kroužků, které se po vložkách nebudou šoupat (odborníci prominou to slovo) velkou silou. Pokud musí být motor levný a na kosmické super technologie honování a inovativní pístní kroužky jaksi nezbyde, výsledkem je průšvih.

Co mají společného bič, řetěz a tryskáč?

Podobně je u rozvodových řetězů nebohý konstruktér tlačen k tomu, aby byly co nejlehčí, s nejmenšími setrvačnými hmotami a nejmenším třením. Právě v tom spíš, než v sic všudypřítomném zhoubném snižování výrobních nákladů, bych viděl pravý důvod jalovosti napínáků, které na řetěz netlačí dostatečně. A zde důležitá maličkost: Z prvních vyrobených motorů se musí uspokojit všechny legislativní povinnosti včetně homologačních měření spotřeby a emisí. Pro sériovou produkci je stanoven rozptyl, tedy mohou být naměřeny vyšší hodnoty spotřeby, aniž by výrobce musel měnit ta zázračná čísla v technických průkazech a prospektech. Proto teprve po čase může zavést do výroby a opravných sad napínáky, které řetězu nechávají méně volnosti.

Jestli se teď v duchu ptáte sami sebe, co to zas ten neschopný úplatný pisálek pindá (ano, taková rétorika se zde rozmohla), vždyť větší tlak na řetěz přeci naopak znamená jeho rychlejší vytahání, zadržte. I špatný ocelový řetěz je příliš odolný na to, aby se vytahal statickým tlakem. Příčina je právě v dynamických změnách v otáčkách motoru popsaných v předchozím článku – tedy v přirozené acyklicitě chodu následkem vysokých tlaků a lehké mechaniky, i nepravidelných rázů při připojování agregátů, jejichž odpory rostou, zatímco setrvačné hmoty motorů klesají. No a pokud je na řetězu k dispozici volná nenapnutá délka, dojde k efektu prásknutí biče. Můj velký rádce František Lasovský, jeden z nejlepších mechaniků, jaké znám, tomu říká tětivová rychlost.

Mimochodem: Věděli jste, že efekt prásknutí biče je dán sonickým třeskem? Tedy že jeho špička překoná rychlost zvuku? Nepoškodí se proto, že je pružná. Kdežto řetěz není, takže fyzikálně vzato je vystaven nekonečně velkému zrychlení, nekonečně velké síle, která je vždy utlumena jen jeho částečným povolením. „A jakpak že ocel není pružná, pisálku. Co třeba struny na kytaře, he?“ Ano, ale ty jsou namáhané na tah, kdežto čepy spojující články řetězu jsou namáhané na střih a otlačení. A tam žádná pružnost není. Při každém rázu se jen o trochu otlačí, tím vznikne vůle a pak už opotřebení pokračuje rychle.

Ani GTI by neměl psát, že…

K sepsání původního článku mě spíš než Volkswagen inspiroval Ford. Jeno nový tříválcový EcoBoost nemá řetěz, ale řemen vyztužený ocelovými vlákny (namáhanými na tah, takže pružnými). A pro starý dobrý diesel 1.8 TDCi „Lynx“ Ford dokonce zavedl do výroby změnu, která řetěz mezi čerpadlem a klikovou hřídelí nahrazuje řemenem (mezi čerpadlem a vačkou tam byl vždy).

Někdo se ptal na spolehlivost motorů 1.8 TSI (EA 888). Ano, i v jejich případě se závady vyskytly, ale zde skutečně platí, že procento není nadprůměrné. Vidím za tím jednak vyvažovací hřídele na tomto motoru, které přidávají setrvačnou hmotu a běh je „kulatější“, jednak fakt, že vzhledem k velikosti motoru zde není specifický točivý moment (a nemyslím tím úplně novou třetí generaci v podélné verzi pro větší audiny) tak vysoký. Psát však, že u motorů z řady EA 111 je výskyt závad pod evropským průměrem, to je už dnes drzost i od zapáleného diskutéra. Kdyby náhodou VW uvolnil veřejnosti nějaká cinklá data o skutečném počtu reklamací, tak je zase neuvolní konkurence. Připomíná mi to Shell, který kdysi tvrdil, že náš test na jejich paliva není v pořádku, protože jsme pominuli, že lépe než ostatní čistí vstřikovače. Taky věděli, že to se nedá změřit ani jinak ověřit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Martin Vaculík: O rozvodových řetězech a…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Orel chyboval a v sezoně skončil. Plzni měl písknout penaltu v Brně

Orel chyboval a v sezoně skončil. Plzni měl písknout…

Sudí Pavel Orel měl podle komise rozhodčích FAČR nařídit v sobotním utkání první ligy mezi fotbalisty Brna a…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…